XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Wil jij dit allemaal, of wil P. Omtzigt dit?
Omtzigt had het bij Jinek met Klaver over kernenergie als aanvulling op "duurzame energie", waarbij de aanhalingstekens van mij zijn en niet van hem. Daar zit ik heel anders in, windmolens, zonne-akkers en biomassacentrales zijn een grote vervuilende en milieuvernietigende leugen waar je beter nooit aan had moeten beginnen, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Het is wel zo dat ik door Omtzigt mogelijk milder over de EU en andere Europese samenwerking denk. Het is in de een of andere vorm een noodzakelijk kwaad, waar van alles mis mee is en niet een kwaad dat noodzakelijkerwijs vernietigd moet worden. Terwijl ik Esther de Lange niet bepaald hoog heb zitten, hoger dan Sargentini, Verhofstadt en In 't Veld, maar dat is geen drempel, eerder een kuil.

Eigenlijk weet ik ook niet precies hoe Omtzigt over van alles denkt en in hoeverre hij, zeker nu, gewoon de CDA-standpunten uitdraagt. Zijn pleidooi over de overheid die stuk is, het disfunctioneren van de politiek en het nieuwe sociaal contact spreken me wel enorm aan.

Voor degenen die deze ook willen invullen:

Misschien wil onze @LijstjesMaakster een polletje aanleggen met de uitslag van de StemWijzer?

Huidige partijen/personen in TK en een anders, namelijk voor nieuwkomers?

VVD, PVV, CDA, D66, GL, SP, PvdA, CU, PvdD, 50+, SGP, Denk, FvD en anders.
Je bedoelde zoiets?
Keuze is openbaar en begrensd op 3.
Gr LijstjesMaakster

Marky Mark zal trots zijn op me
1613030640720.png

Je bedoelde zoiets?
Keuze is openbaar en begrensd op 3.
Gr LijstjesMaakster
Ik heb zo'n vermoeden dat JA21, op dit forum, ook wel in het lijstje mag staan. Misschien nog toevoegen?

Ik zal dadelijk eens de stemwijzer invullen, ben wel benieuwd wat er uit komt.

Je hoort wel eens over de VS dat als mensen pro-life zijn dat ze dan vrijwel altijd ook pro 2nd amendement zijn, terwijl dat niets met elkaar te maken hoeft te hebben.
Vanuit seculier perspectief hoeft dat niet, maar beiden hebben toch een christelijke oorsprong.

doet me wel goed dat D66 en GL nog op 0 staan

Screenshot_20210211-111356_Chrome.jpg

Wat een klote layout voor de telefoon
Oja had niet anders verwacht. Helaas mag ik niet stemmen want minderjarig maar anders was het fvd geworden

Damn 97% haha

Pvv staat twee keer in de poll bij mij, klopt dat? Ik twijfel nog tussen Pieter Omtzigt vanwege zijn rol in de toeslagenaffaire of JA21. Laatste tijd op FvD gestemd en dan altijd op Hiddema, omdat ik nooit een fan ben geweest van Baudet. Nu Hiddema weg is als steunpilaar alleen maar meer mijn twijfels gekregen. Volgens de Stemwijzer zit ik wel meer aan de linkerkant van het politieke spectrum.

FvD 88%
JA21 88%
Vvd 76%

Pvv staat twee keer in de poll bij mij, klopt dat? Ik twijfel nog tussen Pieter Omtzigt vanwege zijn rol in de toeslagenaffaire of JA21. Laatste tijd op FvD gestemd en dan altijd op Hiddema, omdat ik nooit een fan ben geweest van Baudet. Nu Hiddema weg is als steunpilaar alleen maar meer mijn twijfels gekregen. Volgens de Stemwijzer zit ik wel meer aan de linkerkant van het politieke spectrum.

FvD 88%
JA21 88%
Vvd 76%
Als dit links is, wat is GL of SP dan?

1613041368615.png

Wat is de christelijke oorsprong van het Tweede Amendement?
Als ik het goed begrijp een zelfde soort protestantse beweging als tegen slavernij. (welke lastiger was omdat de bijbel dat niet afkeurde) Misschien minder specifiek pro-2A en meer gericht tegen autoriteit en onafhankelijkheid daarvan, waar de 2A voor dient. Amerikaanse revolutie, founding fathers en de vele mensen die filosofisch, politiek, en juridisch aan die constitutie en grondrechten werkten waren in elk geval bepaald geen atheïsten. Daarin juist een contrast met de franse revolutie.

Amerikaanse onafhankelijkheid was een strijd tegen monarchie en diens goddelijk recht en de engelse kerk kunnen bevechten moest zoals andere revoluties ook religieus/filosofisch onderbouwt worden. https://web.archive.org/web/20040224113034/http://history.wisc.edu/sommerville/367/Vindiciae.htm

Ik wil er zelf nog verder in duiken omdat ik op zoek ben naar de religieuze en psychologische grondslag voor vrijheden, ook nog dieper terug naar wat jesus van zwaarden en het romeinse rijk vond (en ik vraag me af of iedereen voor die tijd slavernij en tyrannie maar prima vond), maar deze meneer legt heel uitgebreid met een grote waslijst aan boeken uit wat de christelijke connectie en opbouw naar de 2A is:

Hoewel een betere vraag misschien is welke religieuze ontwikkeling ertoe heeft geleid dat elders het recht op verdediging tegen een tyrannische overheid weer afgedaan is.

Basically, god-given rights.

Dat is historisch gezien. Maar ik denk dat het nu ook wel voor de hand ligt dat de meeste 2A en pro-life aanhangers van nu meer christelijk zijn dan de progressievelingen, toch?

Tja, not sure wat ik hiervan moet vinden. Ik heb op zich wel positieve dingen gezien van Nanninga (en ook wel van Eerdmans), maar ik acht de kans relatief klein dat zij daadwerkelijk een grote rol gaan hebben. Mochten ze toch ineens groot worden, dan zit de kans erin dat ze figuren binnenhalen waar ik niet achter sta (zie implosie FvD). Het narratief wat de FvD al een tijd voert sta ik niet achter (vissen in de vijver van complotten), en in Thierry zie ik geen goede politicus, al zou het opportunisme van de laatste tijd daar wel onder kunnen vallen. De CDA (en de VVD) zijn rond de verkiezingen altijd wat 'rechtser' en vervolgens blijken ze dat in de praktijk, wanneer het er op aan komt, niet te zijn. Ik ben er zeker nog niet over uit en zal me nog wat meer verdiepen in de mooie beloftes die elke partij maakt.
1613041776588.png

Terug
Naar boven