Het zal met de PVV en FvD net zo zijn als met Trump, moeilijk te peilen omdat je er in een heleboel situaties liever niet voor uit wil komen. Dat maakt het onzichtbaar.
Een probleem wat de PVV vaak heeft aan de andere kant is dat een heleboel mensen die PVV zouden gaan stemmen uiteindelijk niet gaan stemmen. Mijn inschatting is dat de FvD daar minder last van heeft, die stemmers daar zijn wat politieker.
Dat weet ik niet. Je hoort veel mensen juist roepen dat ze niet meer op FvD stemmen vanwege het taalgebruik en de acties van TB.
Er zijn een aantal partijen waarvan het lijkt alsof ze zijn vergeten wie er altijd op hun stemt, en teveel focus op wie ze willen winnen. Dat geldt voor Fvd, maar ook voor bijvoorbeeld een PvdA. Corona veranderd veel onder de lagere inkomens, denk en sp springen daar denk ik beter op in. De VVD was heel lang een goede partij voor de ondernemers.... Tjah.
Aan de andere kant, je kan er bar weinig van zeggen. Het CDA moet het al jaren hebben van boeren en bejaarden, terwijl die volgens mij al jàren niet meer daar voor staat. En ondanks het kritiek op de Jonge, lijkt iedereen te zijn vergeten dat hij CDA'er is. Hij heeft zich dan wel niet verkiesbaar gesteld, maar stel dat het CDA hoog scoort, wat wordt zijn rol dan?
Dan heb je nog de protest stemmers, PVV is daar destijds een deel van verloren omdat ze te groot werden, of het programma te eenzijdig was. Of moet ik populistische zeggen? Ik vind dat maar een raar woord.
Ik weet niet of in peiling die gebaseerd zijn op wat er leeft onder de mensen, de PVV en FvD goed wordt meegenomen. Deels omdat er bar weinig zendtijd aan wordt besteed (why?).
Ik wil wel geloven dat Fvd het nu vooral van de jongeren moet hebben. Maar onder een ander deel van de jongeren leven onderwerpen zoals milieu juist enorm.
Lang verhaal kort, de tijd dat de meeste partijen een vaste achterban hebben, is voorbij. Steeds meer (focus op de) zwevende kiezers = minder voorspelbaar.
In de VS kan een kleine groep echt het verschil maken voor wie er regeert. Dat is hier anders omdat je veel kleinere partijen hebt.