- Waardering
- 20.637
- Lengte
- 1m65
Dat wordt bepaald door de uitersten?Wie of wat bepaald eigenlijk het nulpunt, dus het midden?
Edit: ja ja, heb het gezien

Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat wordt bepaald door de uitersten?Wie of wat bepaald eigenlijk het nulpunt, dus het midden?

Wel goed dat gezien de bewegingen "rechtse partijen" ook in artikel tussen aanhalingstekens staat.![]()
Klaver gaat niet toegeven op asiel
Een breekpunt noemt hij niet, maar GroenLinks-leider Jesse Klaver wil niet toegeven aan ‘rechtse partijen’ als het gaat om asiel. Dat zei hij vanmiddag in de derde aflevering van de verkiezingsserie De Lijsttrekkers op deze nieuwssite. Klaver rekent daarbij op D66-leider Sigrid Kaag met wie zijn...www.ad.nl
Gekkie
Blijkbaar ben ik gisteren tot minuut 40 gekomen.Ging erover dat je links kan onderverdelen, en dat er maar een heel klein gedeelte is wat op drie van de drie links is.
Veel mensen zijn klassiek sociaal economisch links, maar je kan ook links zijn op ethische kwesties. Of sociaal culturele thema's.
Die laatste ontbreekt, en ik vraag mij af in hoeverre dat voor een vertekend beeld zorgt. Dit plaatje wat ik poste zegt eigenlijk dat Nederland, het land van de gay pride, anti-homo is. Althans zo kan je het lezen.
Als ik kijk naar de onderwerpen die nu spelen, denk aan milieu, immigratie, maar ook de rol van wetenschap voor het besturen van Nederland, dan vind ik al die labels maar verwarrend. Maakt niet uit of je het over links/rechts hebt, conservatief, politieke kleur, of wat dan ook hebt. Terwijl je toch in een oogopslag zou morgen zien waar een partij staat tegenover de onderwerpen die in een land leven.
Dat van Trump, ik ben er niet genoeg in thuis. In tegenstelling tot Nederland, kunnen een paar stemmen daar verschil maken voor wie het land regeert. Ook daar mag je aannemen dat het iets zegt over de onderwerpen die leven, lijkt mij.
Ben wel benieuwd naar die "feiten". Ras en intelligentie is helemaal niet zo ongenuanceerd en gemiddeld uit te drukken. Misschien verschillen afrikaantjes ten opzichte van blanken in europa wel minder dan van elkaar op het continent afrika. Over iq tests (en relatie intelligentie) zijn ook boeken te schrijven overigens."blanken gemiddeld een IQ scoren van 110", en dat dat voor Hispanics 90 en voor Afro-Amerikanen 75 is."
Dit is voor zover ik weet feitelijk en geen racisme.
Zover ben ik niet gekomen hahaBlijkbaar ben ik gisteren tot minuut 40 gekomen.
1: Klassiek sociaal economisch (grote overheid, herverdeling), ongeveer 60-75;
2: Ethisch links (homorechten, abortus, euthanasie) progressief vs conservatief
3: Sociaal-Cultureel links (Europese eenwording, immigratie, integratie) kosmopolitisch vs nationalistisch
(komt aardig in de buurt van @Sterling, je kan het ook anywheres vs somewheres noemen)
Totaal: (1 + 2 + 3) 10-20%
of: (1 + 2) 30%
In het twee dimensionale plaatje heb ik niet het idee dat de conservatieve partijen zich allemaal kenmerken door homofobie, misschien zit daar dat Sociaal-Culturele een beetje doorheen.
Ras en intelligentie is helemaal niet zo ongenuanceerd en gemiddeld uit te drukken.
Volgens mij kunnen we reeds voorzichtig, dat wel, schrijven van een patroon. Of hij slechts een politiek correct klimaat wil opschudden rondom bepaalde thema's of dat er daadwerkelijk een racistisch laagje te bespeuren valt heb ik niet duidelijk. Zelf heb ik niet zo veel moeite met racisme. Als je gewoon uitkomt voor racistische standpunten en dat ook erkent, be my guest. Het wordt anders als dat leidt tot gedragingen waar anderen nadeel van kunnen ondervinden. Doel hiermee niet op Baudet, gewoon in het algemeen. Ik vind dat in beginsel een ieder moet kunnen zeggen wat hij of zij vindt en wil zeggen.Absoluut mee eens.
Zelf ben ik dan ook helemaal geen voorstander van het beoordelen van menselijke capaciteiten op grond van dit soort getallen, maar staat dat verder los van het vermeende racisme van baudet.
Hoe arbitrair en twijfelachtig dat soort IQ metingen ook zijn in jouw of mijn optiek, het noemen ervan is onvoldoende aanleiding om iemand op grond daarvan tot racist te bestempelen.
Volgens mij kunnen we reeds voorzichtig, dat wel, schrijven van een patroon. Of hij slechts een politiek correct klimaat wil opschudden rondom bepaalde thema's of dat er daadwerkelijk een racistisch laagje te bespeuren valt heb ik niet duidelijk. Zelf heb ik niet zo veel moeite met racisme. Als je gewoon uitkomt voor racistische standpunten en dat ook erkent, be my guest.

Ik ken niet al zijn uitlatingen maar gok erop dat hij geen racist is. Ik maak mij weleens schuldig aan racistische uitspraken maar vind mijzelf geen racist. Maar ik daag een ieder uit om eerlijk naar zichzelf te kijken en te bedenken als het er echt om zou gaan of het diepgewortelde opportunisme in ons mensen, er niet toe zou kunnen leiden dat het kan schuren op dat vlak.Geert is daar wat duidelijker in zal ik maar zeggen![]()
Dat vind ik ook, vrijheid van meningsuiting is voor mij wat dat betreft heilig.Ik vind dat in beginsel een ieder moet kunnen zeggen wat hij of zij vindt en wil zeggen.
Ja en dan kan je ook nog op persoonlijke titel in de privé sfeer soms uitspraken doen die je niet zal maken, of door laten leiden, tijdens werkzaamheden. Dat maakt het niet makkelijk om iemand de betitelen als racist, iemand die soms wat schurende opmerkingen maakt of het is maar zich daar bewust van is en dat kan loskoppelen wanneer de rol daarom vraagt.Dat vind ik ook, vrijheid van meningsuiting is voor mij wat dat betreft heilig.
Met wel de kanttekening dat diezelfde vrijheid van meningsuiting iemand niet automatisch "ontheft" van de verantwoordelijk voor de gevolgen van wat er dan als mening geuit wordt.
Maar dat ligt natuurlijk helemaal in lijn met jouw andere stelling "Het wordt anders als dat leidt tot gedragingen waar anderen nadeel van kunnen ondervinden"
Ik ken niet al zijn uitlatingen maar gok erop dat hij geen racist is. Ik maak mij weleens schuldig aan racistische uitspraken maar vind mijzelf geen racist. Maar ik daag een ieder uit om eerlijk naar zichzelf te kijken en te bedenken als het er echt om zou gaan of het diepgewortelde opportunisme in ons mensen, er niet toe zou kunnen leiden dat het kan schuren op dat vlak.
Ik weet niet precies wanneer je racist bent, ik weet dat ik het in de kern niet ben. Denk dat mensen die mij langer kennen dat wel zullen geloven. Ik weet wel dat uitspraken die als racistisch bestempeld kunnen worden door alle lagen van de samenleving heengaan.Weet je, in "mijn tijd" was de definitie racisme en wat daar aan voldeed heel scherp omkaderd.
Je moest echt wel hele specifieke dingen roepen wilde je als racist worden opgemerkt
De afgelopen paar decennia is het kader waarbinnen racisme gebezigd wordt zodanig opgerekt dat het bijna niet anders kan dat je vroeg of laat iets racistisch zegt. Ik zie jou uitspraken doorgaans als eerlijk en kritisch, voor een ander is dat al voldoende aanleiding om de racistenkaart te trekken.
Ik heb hier best moeite mee, omdat de eerder genoemde vrijheid van meningsuiting hierdoor ingesnoerd wordt door allerlei emotioneel geladen veroordelingen.
Als je niet weet dat je white-privileged bent.
Dan al?
Ik weet niet precies wanneer je racist bent, ik weet dat ik het in de kern niet ben. Denk dat mensen die mij langer kennen dat wel zullen geloven. Ik weet wel dat uitspraken die als racistisch bestempeld kunnen worden door alle lagen van de samenleving heengaan.

Volgens mijn Surinaamse collega wel ja.

Dat soort uitspraken roepen een hele verscheidenheid aan emoties op. Kan weleens leiden tot gestrekt been.