XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

De weg erheen is niet helemaal de mijne, maar deze conclusie onderschrijf ik volledig.

Met als aantekening dat het merkwaardige is van de laatste en zeker van de eennalaatste verkiezingen dat de Dems zich juist eerder tegen die zwevende middengroep leken te keren.

Nu is het natuurlijk ook niet zo dat The Donald de man van het midden en de nuance is, putting it mildly.
Ben benieuwd naar wat je anders ziet. Als je dat tenminste kwijt wil?

Ik volg amper iets van de VS, dus kan er weinig zinnigs over zeggen. Maar als je Nederland zou onderverdelen in deze (2 van de 4) groepen, zou de uitslag wel voorspelbaar zijn?

400px-Pol-landschap-2012 (2).png

Tijdens het kijken van ZML, kom er halverwege invallen, overvalt mij de vraag:

Is -wat is ze mooi als ze boos is- Fleur Agenda weer zwanger?

De taille lijkt wat wijder en euh... de melkproductie lijkt ook op capaciteit te worden gebracht.

Laatst bewerkt:
Mooi stuk van Ewald Engelen over de als Meriocratie vermomde Technocratie waar we in verzeild zijn geraakt:

Er zit een luisteroptie bij.

en daaruit:
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/anouk-kootstra-een-jas-die-past-pdf.662579/

Bijlagen

Ben benieuwd naar wat je anders ziet. Als je dat tenminste kwijt wil?

Ik volg amper iets van de VS, dus kan er weinig zinnigs over zeggen. Maar als je Nederland zou onderverdelen in deze (2 van de 4) groepen, zou de uitslag wel voorspelbaar zijn?

400px-Pol-landschap-2012 (2).png
Dat plaatje van jou is misschien een stop-motion filmpje:

Helaas blijken partijen die linkser worden ook progressieve te worden, als dit zo doorgaat dan is over 4 jaar de PVV het enige redelijke alternatief.

Helaas blijken partijen die linkser worden ook progressieve te worden, als dit zo doorgaat dan is over 4 jaar de PVV het enige redelijke alternatief.

Hangt ook af van hoe je links definieert. Eigenlijk hoort er nog een derde bij, vind ik

Mwah, heb op zich nog wel goede hoop op JA21!, Joost Eerdmans is een hele verstandige politicus gebleken bij Leefbaar Rotterdam en draagt nog wel het meeste de geest van Pim uit.
Hoop dat ze deze verkiezingen een paar zetels pakken om dan gedegen door te groeien.

Mwah, heb op zich nog wel goede hoop op JA21!, Joost Eerdmans is een hele verstandige politicus gebleken bij Leefbaar Rotterdam en draagt nog wel het meeste de geest van Pim uit.
Hoop dat ze deze verkiezingen een paar zetels pakken om dan gedegen door te groeien.
Als ze een kans willen hebben dan moeten ze niet te weinig, maar ook niet teveel zetels krijgen en rustig weten te groeien.

Wat ik niet snap is dat er bij herhaling geroepen wordt dat een heleboel kiezers sociaal-economisch links zijn en sociaal-cultureel conservatief, maar dat geen enkele partij, eventueel muv de PVV, die kant op beweegt.

Waarschijnlijk is de analyse dat de hele tendens naar linksboven is en volgt men dan maar.

Wat betreft een derde as vind ik zelf dat globalisme-populisme vandaag de dag erg belangrijk is, nog wel belangrijker dan links-rechts. Dan heb je bijvoorbeeld een SP dat links/progressief/populistisch is en een PVV dat links/conservatief/populistisch is, een VVD rechts/progressief/globalistisch enzv.

Wie of wat bepaald eigenlijk het nulpunt, dus het midden?

Wie of wat bepaald eigenlijk het nulpunt, dus het midden?
Zolang het hetzelfde is en het voornamelijk om de bewegingen gaat is dat niet eens zo belangrijk.

Ik denk politicologen, in dit geval Krouwel van VU, bekend van kieskompas. Zie ook later bericht in Trouw dat een tegenstander van kernenergie veelal ook tegen ZP is.

Toevallig al naar die podcast geluisterd, maar ben het voor een groot deel alweer vergeten, stond meer op als achtergrondgeluid.

Ik luister dat stukje later even terug.
Ging erover dat je links kan onderverdelen, en dat er maar een heel klein gedeelte is wat op drie van de drie links is.
Veel mensen zijn klassiek sociaal economisch links, maar je kan ook links zijn op ethische kwesties. Of sociaal culturele thema's.

Die laatste ontbreekt, en ik vraag mij af in hoeverre dat voor een vertekend beeld zorgt. Dit plaatje wat ik poste zegt eigenlijk dat Nederland, het land van de gay pride, anti-homo is. Althans zo kan je het lezen.

Als ik kijk naar de onderwerpen die nu spelen, denk aan milieu, immigratie, maar ook de rol van wetenschap voor het besturen van Nederland, dan vind ik al die labels maar verwarrend. Maakt niet uit of je het over links/rechts hebt, conservatief, politieke kleur, of wat dan ook hebt. Terwijl je toch in een oogopslag zou morgen zien waar een partij staat tegenover de onderwerpen die in een land leven.

Dat van Trump, ik ben er niet genoeg in thuis. In tegenstelling tot Nederland, kunnen een paar stemmen daar verschil maken voor wie het land regeert. Ook daar mag je aannemen dat het iets zegt over de onderwerpen die leven, lijkt mij.

Terug
Naar boven