AndroidHealthClinic

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

• Topic Starter Topic Starter
  • #8.901
Ja, maar als je de PVV en FVD er dan ook buitenlaat, want die gaan echt niet met links regeren heb je bijna alle overige partijen nodig.
Pvv en fvd gaan sowieso niet regeren. Hebben onuitvoerbaar programma. Uit de Euro gaat niet gebeuren, uit de Unie gaat niet gebeuren. En zo gaan al die speerpunten nooit gebeuren. Tenzij Duitsland uit de Unie en Euro stapt.
Pvv heeft ooit een a4tje gepresenteerd, kinderpolitiek. Terwijl Geertje echt wel een kundig parlementariër is, dus het is niet meer dan spel. Fvd laat ook niks berekenen of realistisch bekijken. Wat dat aa gaat ligt er voor een realistisch conservatief rechtse partij een gat op rechts naast de vvd.

Dat zal inderdaad heel lastig worden ja.

Mij ging het er vooral om dat men het weliswaar als een vorm van 'common practice' beschouwd dat de grootste partij ook in de regering komt, maar dat dit geen noodzakelijke wetmatigheid is.
In Belgie was daar toch sprake van. Dat de twee grootste partijen lijnrecht tegenover elkaar stonden en dus een shitload (7) kleine partijen een coalitie hadden gevormd.

In Belgie was daar toch sprake van. Dat de twee grootste partijen lijnrecht tegenover elkaar stonden en dus een shitload (7) kleine partijen een coalitie hadden gevormd.

Dat zeg ik, het is geen wetmatigheid dat dit gebeurt.
Ik kan me uit de jaren 70/80 vorige eeuw herinneren dat de PvdA als grootste partij uiteindelijk -na veel gesteggel- toch niet in de regering kwam.

PVV wel, fvd niet, neem ik aan.

Hoewel ik op pvv heb gestemd, zou ik nooit op fvd hebben gestemd.
Het zijn niet zozeer de linkse, maar de 'progressieve' standpunten waar de PVV moeite mee zal hebben, voor het gemak reken ik de Klimatologie daar nu ook even onder.

Het zijn niet zozeer de linkse, maar de 'progressieve' standpunten waar de PVV moeite mee zal hebben, voor het gemak reken ik de Klimatologie daar nu ook even onder.
Ja... Hangt er vanaf wat je definitie van links is, toch?

Links op het gebied van de zorg, is op dit moment alleen maar goed lijkt mij. Pvv, sp en pvda zitten daar vrij dicht bij elkaar. Laten die nu net een stuk progressiever zijn

250px-Pol-landschap-2012.png

Dat zeg ik, het is geen wetmatigheid dat dit gebeurt.
Ik kan me uit de jaren 70/80 vorige eeuw herinneren dat de PvdA als grootste partij uiteindelijk -na veel gesteggel- toch niet in de regering kwam.
Nee oké, maar dat je de PvdA niet in de regering wilt hebben lijkt me logisch. :trollface:

Ja... Hangt er vanaf wat je definitie van links is, toch?

Links op het gebied van de zorg, is op dit moment alleen maar goed lijkt mij. Pvv, sp en pvda zitten daar vrij dicht bij elkaar. Laten die nu net een stuk progressiever zijn

250px-Pol-landschap-2012.png
SP en PVV hebben wel meer meer gemeen, of misschien moet ik zeggen, hebben een afkeer van hetzelfde. Op sommige vlakken vinden uiterst links en uiterst rechts elkaar als in een hoefijzermodel.

Partijen verschuiven overigens ook met de tijd (en daarnaast is het een verschil tussen de partij en de achterban).
1616447108351.png

SP en PVV hebben wel meer meer gemeen, of misschien moet ik zeggen, hebben een afkeer van hetzelfde. Op sommige vlakken vinden uiterst links en uiterst rechts elkaar als in een hoefijzermodel.

Partijen verschuiven overigens ook met de tijd (en daarnaast is het een verschil tussen de partij en de achterban).
1616447108351.png
Alles draait om de balans, toch?

Edit: en precies daarom kan je je afvragen in hoeverre de huidige democratie, democratisch is. Maar dat is een hele andere discussie

• Like
Waarderingen: BB_
Ik kan iedereen de laatste twee podcasts van de serie 'Het land van Wierd Duk' aanraden, de ene met Syp Wynia en de ander met Ewald Engelen.

De echte verschillen zijn tussen theoretisch en praktisch opgeleid en hoe economieën in het algemeen en de Nederlandse in het bijzonder ten dienste zijn komen staan van kapitaal en vermogenden. En hoe bovendien dit alles wordt aangeprezen als progressief.

Weer zo'n mooie lange! :)

Je komt lekker los T...

Simpelweg het verschil tussen democratische principes op papier en hoe dit daadwerkelijk in de praktijk is verworden tot elitair achter-gesloten-deuren-binnen's -kamer-politiek-gedrag.

Ik walg driewerf met je mee.
Nou, het punt is denk ik meer dat veel van deze zaken (kabinetsformatie, fractiediscipline etc) door de jaren heen zo gegroeid zijn en ook heel lastig te beteugelen zijn door allerlei papierwerk. Er is op dit moment in elk geval geen staatsrecht dat dit omkadert.
Dat is natuurlijk ook heel erg lastig, niet alles is in wetten en regels te omvatten.
Een verkiezingsuitslag kan je - hopelijk - niet op voorhand voorspellen en dus kun je die formatie ook lastig verambtelijken. Ook moeten volksvertegenwoordigers volgens de grondwet zonder last kunnen stemmen. Dat betekent ook dat zij niet gebonden moeten zijn aan allerlei van te voren vastgelegde regels omtrent stemgedrag, fractiediscipline et cetera. In theorie zou het zo moeten zijn dat het ontbreken van allerlei reguleringen omtrent stemgedrag van volksvertegenwoordigers er voor zou moeten zorgen dat zij volledig vrij zijn in hun keuze. Alleen dat is dus niet zo omdat zij zich in de praktijk vrijwel altijd gedwongen zien zich aan de wensen van de partij, de coalitie of het regeerakkoord te binden.
Het feit dat die processen dus lastig vast te leggen zijn, zou juist moeten betekenen dat ze wel in zo groot mogelijke openheid moeten plaatsvinden, zodat de pers ook haar rechtsstatelijke taak als controleur van de macht kan uitvoeren.
Ik ben dus niet zozeer voor meer papierwerk maar wel voor meer openheid in dit soort democratische processen.

Dit inderdaad. Als Rutte woord houdt (een coalitie met PVV en/of FvD is uitgesloten) dan zal hij D66 toch nodig hebben, dus die zal vrij sterk staan in de onderhandelingen, lijkt mij.

Nou, dan is een coalitie met PVV/FvD dus niet uitgesloten, Rutte houdt namelijk nooit zijn woord nadat ie de stemmen binnen heeft :)

• Like
Waarderingen: Apw
  • #8.917
dan is een coalitie met PVV/FvD dus niet uitgesloten
Dat is 100% uitgesloten. Je kunt niet regeren met partijen die een onuitvoerbaar programma hebben en volstrekt onbetrouwbaar blijken. Geertje heeft direct na de verkiezing al geroepen dat die oppositie ingaat, Tjerrie inmiddels ook wat ik begreep.

99% van de nederlanders die op FvD gaat stemmen doen dat omdat het FvD het hardste roept op dit moment over alles omtrent corona. Voor het gemak wordt de rest even vergeten en over twee jaar hebben we het(bij wijze van) niet eens meer over corona.
Ben je ook een naïef aapje, te dom om te poepen

• #8.919
99% van de nederlanders die op FvD gaat stemmen doen dat omdat het FvD het hardste roept op dit moment over alles omtrent corona. Voor het gemak wordt de rest even vergeten en over twee jaar hebben we het(bij wijze van) niet eens meer over corona.
In ieder geval richting 70% zover die gegevens bekend zijn (of betrouwbaar).

Van Haga heeft overigens slechts 2000 stemmen minder dan Baudet gekregen, ongelofelijk.

Terug
Naar boven