MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

14 euro is echt een bizar uurloon voor ongeschoold werk naar mijn mening. Kan me niet voorstellen dat dit de werkgelegenheid aan de onderkant goed zal doen, maar blijkbaar wijzen de 'dikke studies' anders uit.
14 euro per uur in heel Europa?

Wie gaat dat betalen in Griekenland? Grapje, wij natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Jij begint over werk wat niemand wilt doen hè;). Overigens, als dat het argument is, lijkt me het onzinnig om het minimumloon te verhogen in sectoren waarin vooral jongeren werken.
Zoals hierboven aangegeven zal dat vanwege economische argumenten voor werkgevers waarschijnlijk leiden tot minder werkgelegenheid voor bijvoorbeeld vakkenvullers, burger-bakkers en serveersters. Dan kiest men toch maar voor zelfscannen of het zelf halen van je drankjes aan de bar.
Als de productiviteit van de werknemer niet stijgt zal je óf de prijzen moeten verhogen, óf minder werknemers moeten inzetten.
Waarom is dat onzinnig? Ik zit de hele dag op m'n reet en ik krijg om en nabij 3000 bruto per maand. Vakkenvullers/orderpickers/serveersters/bugerbakkers/noemmaarop doen veel intensiever werk en krijgen een zielig minimumloon.

Waarom is dat onzinnig? Ik zit de hele dag op m'n reet en ik krijg om en nabij 3000 bruto per maand. Vakkenvullers/orderpickers/serveersters/bugerbakkers/noemmaarop doen veel intensiever werk en krijgen een zielig minimumloon.
Geen disrespect naar die mensen maar ik heb altijd het gevoel dat hun werk letterlijk niet nodig is voor mij omdat ik zelf m'n boodschappen uit een doos kan pakken en afrekenen. Chocomel uit de koelkast pakken en naar het terras lopen lukt me ook nog wel. Geen toegevoegde economische waarde en door iedereen te vervangen.

Wat jij vanaf je stoel doet kan van toepassing zijn op systemen waar honderden, duizenden, tienduizenden mensen mee werken. En werk beslaan dat slechts een enkele procent van de beroepsbevolking goed kan uitvoeren. Grote economische waarde met zeer selectief aanbod.

Laatst bewerkt:
Ongeschoold kutwerk wat niemand eigenlijk wilt doen mogen van mij zeker meer betaald krijgen.
Bij werk wat niemand wil doen, moet ik toch eerder denken aan werken in de kassen. Komkommerkwekers, vleesverwerking, enz. Wat stimuleer je, als dat loon omhoog gaat?

Je noemt het argument ‘gezin onderhouden’, die studenten/jongeren hebben helemaal geen gezin joh.:emo:

De reden dat intensief/fysiek werk over het algemeen minder loont dan mentaal werk heeft overigens te maken met schaarste.

Je kan het ook zien als voortschrijdend inzicht, zelfs ik krabte me een beetje achter mn oren toen Februarie2020 door het WHO naar buiten gebracht werd dat covid een IFR had van 3,4% Ik dacht toen, hey oppassen maar toen ik binnen een week niemand in mijn omgeving zag doodgaan besefte ik me dat er iets heel anders aan de hand moet zijn.
Opmerkelijk wel. Dus omdat er in de eerste week (van de uitbraak van de pandemie in NL, neem ik aan) niemand in jouw omgeving dood ging kwam je tot de conclusie dat het allemaal fake news was?
Bij Baudet duurde dat trouwens langer. Hij was eind april 2020 nog zogenaamd miljoenen mondkapjes aan het regelen.

Tymboo, begrijp ik nu eigenlijk goed dat jij als ondernemer hierin mee gaat:
ik ga niet zomaar overal in mee, en ik heb al vaker ook hier aan gegeven dat ik mijn twijfels heb bij de aanpak en bij bepaalde maatregelen. Ik vind sowieso het hele vaccinatietempo van een abominabel slecht niveau. We zouden al veel eerder kunnen versoepelen en voor een flink deel uit deze ellende kunnen zijn als dat nou allemaal eens wat sneller en efficiënter gebeurt.
Dus elke keer als de WHO iets bestempelt to pandemie
wat bedoel je met 'elke keer'? Ik heb volgens mij in mijn leven één keer eerder een pandemie meegemaakt, en dat was de Mexicaanse griep. Ik kan me niet herinneren dat de gevolgen daarvan zo heftig waren als nu. Volgens mij enkele honderden besmettingen en "slechts" enkele doden in NL.
ik heb zelfs nog nooit eerder in mijn leven een lockdown meegemaakt, jij misschien wel?
Waarom zou de WHO ons 'elke keer' in een pandemie en een lockdown willen storten? Ik wacht nog steeds op een goede onderbouwing waarom een bepaalde organisatie, de politiek, virologen, de machthebbers, de joden, bill gates of whatever ons moedwillig in een gigantische medische en economische crisis zou willen storten, behalve dat vage big reset verhaal.
met spoed iedereen aan het vaccin,
Ja, graag. Iedereen die dat wilt in elk geval.
Ik neem al sinds een jaar of vijf elk jaar mijn griepprik en ik zou er groot voorstander zijn als meer mensen met een bepaalde medische indicatie dit zouden doen. Mij scheelde het in elk geval 2, 3 weken ziek in het jaar wegens chronische bronchitis en astma. Ik ben nu nooit meer ziek.
Let op mensen: ook dit is anecdotal evidence.
Ik word liever vandaag nog gevaccineerd dan morgen, om medische én economische overwegingen. Ik wil gewoon weer door.
test maatschappij en doe je hier niet aan mee kan die persoon toegang ontzegd worden tot van alles?
Iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet. Maar als je al deze shit niet wilt (lockdown, avondklok, etc) en je vervolgens ook nog eens niet wilt laten vaccineren... tja, wat zal ik zeggen. Ook lekker zelf weten. Maar ik kan me voorstellen dat ondernemers zullen zeggen: ik kan écht veilig open wanneer mensen kunnen laten zien dat ze gevaccineerd zijn of recent negatief zijn getest. Dan vind ik dat je niet moet komen janken als je dat niet wilt en dan vervolgens ergens niet naar binnen mag. Dan ga je lekker in een hutje op de hei in je eigen wereldje zitten.
Heb ik meteen nog een vraag voor je, is er een groot probleem met het klimaat, en vind jij dat we in de toekomst daar ook wel eens voor in lockdwon zouden mogen gezet worden?
Ik heb sterk het idee dat je me op de één of andere manier probeert te framen in een soort links, goedgelovig, naïef, boomknuffelachtig hoekje. Als ik zeg dat ik vind (weet) dat er inderdaad een groot klimaatprobleem is dan zal dat waarschijnlijk precies in jouw frame passen. Ik beschouw mezelf niet als links en ook die andere adjectieven zou ik niet direct aan mezelf toedichten, maar als iemand mij graag in dat hokje plaatst, be my guest. Dat interesseert me eerlijk gezegd niets. Ik denk verder niet dat het hier in dit topic gaat over in welk hokje ik wel of niet pas volgens jou en waarom ik bepaalde dingen over het klimaat wel of niet vind dus hier laat ik het verder bij.
dat weet ik

Laatst bewerkt:
Je noemt het argument ‘gezin onderhouden’, die studenten/jongeren hebben helemaal geen gezin joh.:emo:

De reden dat intensief/fysiek werk over het algemeen minder loont dan mentaal werk heeft overigens te maken met schaarste.

Ik vind dat werken moet lonen, meer werken meer moet lonen en dat je van werken moet kunnen leven.

Hoe dingen economisch uitpakken is altijd maar zeer de vraag, een reden waarom dat voor mensen die theoretisch zijn opgeleid beter uitpakt is ook omdat dit de mensen zijn die wel stemmen.

Die schaarste wordt voor een deel ook maar gecreëerd door het voor bedrijven makkelijk te maken allerlei constructies toe te passen.

We hebben nu een heel circus met toeslagen opgetuigd dat voor een groot deel niet werkt of zelfs tegenwerkt. Die toeslagen groeien ook niet aan bomen.

Voor meer info luister de podcast van Wierd Duk met Ewald Engelen (en ook die met Syp Wynia) en de podcast van Maarten van Rossem over (de waanzin van) het neo-liberalisme (goede tip @De Gezonde Roker, dank)

Laatst bewerkt:
Die schaarste wordt voor een deel ook maar gecreëerd door het voor bedrijven makkelijk te maken allerlei constructies toe te passen.
Die schaarste ontstaat doordat iedereen de capaciteiten heeft om ongeschoold werk te doen, maar dat slechts weinigen de capaciteiten hebben om (hoog) geschoold werk te doen. M.a.w. iedereen kan vakken vullen bij de AH, leiding geven aan zo'n groepje vullers vraagt al wat meer capaciteiten, leiding geven aan een heel filiaal nog meer en zo kan je verder gaan tot de directie van het hele concern.

Overigens ben ik het met je eens dat werken moet lonen en dat je van werk moet kunnen leven, maar ik vind dat niet gelden voor de jongeren- en studentenbaantjes. Vakken vullen, folders rondbrengen of burgers grillen zou niet zomaar een baan moeten zijn waarvan je kunt leven, maar dat bepaalde functies in bijvoorbeeld zorg, onderwijs, defensie en politie net voldoende opleveren om een dak boven je hoofd te hebben is natuurlijk zeer kwalijk.

M.i. is een minimumloon van 14 eu/uur dan ook niet verkeerd, maar dan wel voor iedereen boven de 21. Onder die leeftijd heeft in Nederland iedereen de mogelijkheid om een opleiding te volgen.

Die schaarste ontstaat doordat iedereen de capaciteiten heeft om ongeschoold werk te doen, maar dat slechts weinigen de capaciteiten hebben om (hoog) geschoold werk te doen. M.a.w. iedereen kan vakken vullen bij de AH, leiding geven aan zo'n groepje vullers vraagt al wat meer capaciteiten, leiding geven aan een heel filiaal nog meer en zo kan je verder gaan tot de directie van het hele concern.

Overigens ben ik het met je eens dat werken moet lonen en dat je van werk moet kunnen leven, maar ik vind dat niet gelden voor de jongeren- en studentenbaantjes. Vakken vullen, folders rondbrengen of burgers grillen zou niet zomaar een baan moeten zijn waarvan je kunt leven, maar dat bepaalde functies in bijvoorbeeld zorg, onderwijs, defensie en politie net voldoende opleveren om een dak boven je hoofd te hebben is natuurlijk zeer kwalijk.

M.i. is een minimumloon van 14 eu/uur dan ook niet verkeerd, maar dan wel voor iedereen boven de 21. Onder die leeftijd heeft in Nederland iedereen de mogelijkheid om een opleiding te volgen.
Toen we al aan het stoppen waren met gastarbeiders wisten allerlei bedrijven toch redenen en uitzonderingen te verzinnen, allerlei constructies om Oost-Europeanen minder te kunnen betalen en/of uit te kunnen buiten, het grootste aandeel flexibele banen, mensen die schijnconstructies worden ingedrukt.

Dat heeft allemaal niets met schaarste of concurrentie te maken.

Het onderscheid tussen 'echte banen' en 'niet-echte banen', vind ik lastig, wat voor sommige misschien het hoogst haalbare is, is voor iemand anders een tijdelijk bijbaantje.

Geen disrespect naar die mensen maar ik heb altijd het gevoel dat hun werk letterlijk niet nodig is voor mij omdat ik zelf m'n boodschappen uit een doos kan pakken en afrekenen. Chocomel uit de koelkast pakken en naar het terras lopen lukt me ook nog wel. Geen toegevoegde economische waarde en door iedereen te vervangen.

Wat jij vanaf je stoel doet kan van toepassing zijn op systemen waar honderden, duizenden, tienduizenden mensen mee werken. En werk beslaan dat slechts een enkele procent van de beroepsbevolking goed kan uitvoeren. Grote economische waarde met zeer selectief aanbod.

Zal dan ook gaan gebeuren. Bij AH zullen ze gaan doen wat Aldi ook doet, die gaan echt niet hetzelfde aantal personeel gebruiken dan ze nu doen als het loon 2x duurder gaat worden, of ze moeten hun producten drastisch in prijs verhogen.
Allemaal leuk dat hogere loon, maar in Nederland mag een werkgever ook nog eens 2 jaar dat loon doorbetalen bij ziekte, in tegenstelling tot die 2-6 weken in België, Duitsland, Frankrijk dus die zullen nog wel harder nadenken hoe ze kunnen bezuinigen op personeel, waarschijnlijk gaan hele formules veranderen en is voor dat simpele werk, gewoonweg géén werk meer beschikbaar.

Als ik zelf 14 per uur moet gaan betalen heeft veel personeel geen zin meer, kan ik beter mijn prijzen wat duurder maken en het met minder personeel doen. Minder stress en geregel en evenveel netto winst.

Ben echt benieuwd hoe restaurants en terrassen dit willen bolwerken. Kan niet anders dan dat alles zelfservice gaat worden lijkt me. Een robot tap achter de bar die je bier tapt nadat je betaald hebt, een koeling bij je tafel voor overige dranken. Zelf scannen en camera controle. Ik zie bij tankstations ook al veel meer dit soort zelfservice. Terug naar huis in de auto die zelf rijdt, morgen weer aan het werk. Natuurlijk thuis, achter de laptop. Of het er allemaal leuker op wordt, ik weet het niet.

Als ik zelf 14 per uur moet gaan betalen heeft veel personeel geen zin meer, kan ik beter mijn prijzen wat duurder maken en het met minder personeel doen. Minder stress en geregel en evenveel netto winst.

Ben echt benieuwd hoe restaurants en terrassen dit willen bolwerken. Kan niet anders dan dat alles zelfservice gaat worden lijkt me. Een robot tap achter de bar die je bier tapt nadat je betaald hebt, een koeling bij je tafel voor overige dranken. Zelf scannen en camera controle. Ik zie bij tankstations ook al veel meer dit soort zelfservice. Terug naar huis in de auto die zelf rijdt, morgen weer aan het werk. Natuurlijk thuis, achter de laptop. Of het er allemaal leuker op wordt, ik weet het niet.
Als iedereen meer verdient en de prijzen overal omhoog gaan dan trekt dat mogelijk bij. Klanten zullen ook meer verdienen.

Bijvoorbeeld: Nu verdient iemand €9 en betaalt voor een biertje €2. Dan verdient iemand €14 euro en kost een biertje €3. En die extra euro gaat naar het personeel.

In de praktijk zal dat niet bij iedere onderneming makkelijk zijn natuurlijk.

Als iedereen meer verdient en de prijzen overal omhoog gaan dan trekt dat mogelijk bij. Klanten zullen ook meer verdienen.

Bijvoorbeeld: Nu verdient iemand €9 en betaalt voor een biertje €2. Dan verdient iemand €14 euro en kost een biertje €3. En die extra euro gaat naar het personeel.

Die extra euro gaat deels naar het personeel wat rechtvaardigt klinkt, maar zal ook weer opgehoest moeten worden door mensen die niet ineens met 40% erop vooruitgaan. Bijv. een automonteur, verpleegkundige of iemand met een klein pensioentje.

De bijbaantjes gaan dan dichter in de buurt komen bij mbo werk? Verdient de vakkenvuller opeens bijna net zo veel als een agent?

Dit.
Die extra euro gaat deels naar het personeel wat rechtvaardigt klinkt, maar zal ook weer opgehoest moeten worden door mensen die niet ineens met 40% erop vooruitgaan. Bijv. een automonteur, verpleegkundige of iemand met een klein pensioentje.

De bijbaantjes gaan dan dichter in de buurt komen bij mbo werk? Verdient de vakkenvuller opeens bijna net zo veel als een agent?
Waarom zou iemand die moet leven van wat jij een "bijbaantje" noemt daar niet van rond moeten kunnen komen?

In het rapport wordt verwezen naar studies die suggereren dat er maar 0,5% aan banen verloren gaat.

Met name MKB'ers zouden er juist van profiteren dat mensen meer te besteden hebben.

Elders heb ik weleens begrepen dat dit voor mensen die daar net boven zit ook een gunstig effect heeft op het salaris.

Eigenlijk zijn veel mensen in loondienst jarenlang uitgeknepen, tegen elkaar uitgespeeld en steeds minder gaan verdienen.

Er zullen ook wel haken en ogen aanzitten, bijvoorbeeld dat de belasting op arbeid omlaag gaat.

Jarenlang heeft wel iedereen in Nederland meebetaalt aan het subsidiëren van koopwoningen door de HRA en andere maatregelen, zoals recentelijk de jubelton, daar profiteerde vrijwel alleen of toch in grotere mate de bovenkant van.

Dit.

Waarom zou iemand die moet leven van wat jij een "bijbaantje" noemt daar niet van rond moeten kunnen komen?

In het rapport wordt verwezen naar studies die suggereren dat er maar 0,5% aan banen verloren gaat.

Met name MKB'ers zouden er juist van profiteren dat mensen meer te besteden hebben.

Elders heb ik weleens begrepen dat dit voor mensen die daar net boven zit ook een gunstig effect heeft op het salaris.

Eigenlijk zijn veel mensen in loondienst jarenlang uitgeknepen, tegen elkaar uitgespeeld en steeds minder gaan verdienen.

Er zullen ook wel haken en ogen aanzitten, bijvoorbeeld dat de belasting op arbeid omlaag gaat.

Jarenlang heeft wel iedereen in Nederland meebetaalt aan het subsidiëren van koopwoningen door de HRA en andere maatregelen, zoals recentelijk de jubelton, daar profiteerde vrijwel alleen of toch in grotere mate de bovenkant van.

Dat mensen die daar net iets boven zitten (agenten, zorgpersoneel, vuilnismannen etc.) ook voordeel aan hebben vind ik wel interessant maar kan het mij lastig inbeelden. Ik vind het belangrijk dat die groep er in verhouding niet op achteruit gaat, niet dat ik de vakkenvuller geen goed loon gun. Die vakkenvuller mag van mij duidelijk meer te besteden hebben als iemand met een uitkering, wat nu ook niet echt het geval is. Maar een agent moet ook wel weer beduidend beter verdienen dan een vakkenvuller enz.

Maar ik geloof er nooit zo in dat een maatregel voor alles en iedereen beter uit zal pakken, zou dat niet logisch vinden. Rekensommen vertrouw ik niet zo snel, altijd wel een belangetje hier en daar. Klinkt als een sprookje, iedereen er op vooruit. Die 0,5% aan banen bijv. kan het mij echt niet voorstellen. Of bedoelen ze met banen behouden, dat iedereen de helft van zijn uren mag inleveren maar wel zijn baantje mag houden? Dat soort dingen.

Welke beroepen zijn er waarbij je nu meer dan minimumloon verdient, maar minder dan het toekomstige minimumloon? Wat gaan ze met de lonen doen, het lijkt mij niet dat die boven het minimumloon komen te liggen en krijg je dan nog wel een toeslag voor ongewone tijden?

Een beginnende agent zit nu dus op het toekomstige minimumloon.
WAT VERDIENT EEN AGENT NA DE OPLEIDING?

Als je klaar bent bij de politieopleiding en je bent een agent dan wordt je ingeschaald in schaal 6 trede 2. Je salaris is dan €2.028,96 bruto per maand. Uiteraard geldt hiervoor hetzelfde dat je 8% vakantiegeld en een eindejaarsuitkering (bonus) krijgt. Mocht je onregelmatig werken dan krijg je hier een toeslag voor.

Terug
Naar boven