XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Gaat niet gebeuren denk ik, in elk geval niet zonder nieuwe verkiezingen.
Nieuwe verkiezingen zouden desastreus zijn voor de VVD denk ik, zéker zonder Rutte. Dan zouden ze echt hun eigen glazen in gooien.
Een motie van afkeuring van de gehele TK behalve je eigen partij moet echt een signaal zijn om er gewoon mee te stoppen. Ook al kom je wel tot een nieuw kabinet, met welke basis ga je een nieuwe regeerperiode in?
Vanuit een VVD standpunt bekeken zouden ze beter - na een ongetwijfeld hele lange formatie waarin alle mogelijke combinaties zonder VVD langs zullen komen én zullen klappen - toch een nieuw kabinet in gaan en proberen het zo lang mogelijk uit te zingen zodat het electoraat en ook de coalitiegenoten deze flater weer een beetje vergeten. Het lijkt er op dat kabinetsdeelname van de VVD alleen nog gaat lukken als Rutte er niet meer bij is.

Ik vind het wel echt een Judas-actie van Segers, om maar even in de retoriek van Pasen te gaan zitten. Het was de enige mogelijke optie om nog vrij rap door te gaan met de kabinetsformatie. Dat hij dat standpunt heeft is prima, maar nogmaals dan had hij die motie van wantrouwen moeten steunen. Of even moeten wachten tot er een nieuwe informateur was en dan de eis op tafel leggen dat het alleen zonder Rutte kan.

• Like
Waarderingen: BB_
Als Rutte door een motie van afkeuring moet vertrekken uit de politiek net nadat hij bijna 2 miljoen stemmen heeft gekregen is nog ondemocratischer dan op voorhand bepaalde partijen uitsluiten.

Als Rutte door een motie van afkeuring moet vertrekken uit de politiek net nadat hij bijna 2 miljoen stemmen heeft gekregen is nog ondemocratischer dan op voorhand bepaalde partijen uitsluiten.
Hij moet niks. Maar hoe zie jij het voor je dan? VVD gaat sowieso verlies lijden bij nieuwe verkiezingen. Wellicht kunnen ze nog gaan temporiseren en dan na een x aantal maanden formeren er zogenaamd pas achter komen dat nieuwe verkiezingen de beste optie zijn, in de hoop dat het gepeupel dit geblunder alweer vergeten is.
Die 2 miljoen stemmers lijkt me een straw man argument. Die wisten op het moment van stemmen toch nog niet dat 'Omtzigt: functie elders'-gate zou plaatsvinden?

Ik vind het wel echt een Judas-actie van Segers, om maar even in de retoriek van Pasen te gaan zitten. Het was de enige mogelijke optie om nog vrij rap door te gaan met de kabinetsformatie. Dat hij dat standpunt heeft is prima, maar nogmaals dan had hij die motie van wantrouwen moeten steunen. Of even moeten wachten tot er een nieuwe informateur was en dan de eis op tafel leggen dat het alleen zonder Rutte kan.
Wat is praktisch gezien het verschil tussen die uitspraak op de zaterdag voor Pasen te doen, of die eis straks bij de informateur op tafel te leggen? Daarnaast heeft Segers afgelopen zaterdag ook duidelijk uitgelegd waarom hij tegen de motie van wantrouwen heeft gestemd.

Kortom: ik begrijp de ophef niet over die zogenaamde 'Judaskus' (voornamelijk zo geframed door VVD-ers)

Laatst bewerkt:
Hij moet niks. Maar hoe zie jij het voor je dan? VVD gaat sowieso verlies lijden bij nieuwe verkiezingen. Wellicht kunnen ze nog gaan temporiseren en dan na een x aantal maanden formeren er zogenaamd pas achter komen dat nieuwe verkiezingen de beste optie zijn, in de hoop dat het gepeupel dit geblunder alweer vergeten is.
Die 2 miljoen stemmers lijkt me een straw man argument. Die wisten op het moment van stemmen toch nog niet dat 'Omtzigt: functie elders'-gate zou plaatsvinden?
Wat ze moeten doen is proberen een coalitie te vormen en wil niemand, dan de schild in andermans schoenen schuiven. De peilingen geven aan dat de VVD nu weleens waar zetels verloren heeft, maar nog steeds de grootste partij zou zijn en Rutte zal waarschijnlijk de meeste voorkeurstemmen krijgen. Dus dat hele verhaal rond Omtzigt boeit veel mensen niet eens.

Wisten die 2 miljoen stemmers van de toeslagen affaire? Dat had al reden genoeg moeten zijn om niet op hem te stemmen.

Bovendien: de meeste mensen kiezen simpelweg de persoon bovenaan de lijst, omdat ze voor die partij kiezen en niet voor die persoon.

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.548
Als de VVD Mark Rutte in het zadel houdt, krijgen we waarschijnlijk Rutte 4. Er is eigenlijk geen werkbare coalitie mogelijk zonder VVD en met het CDA. Al die kleinere linkse partijen gaan het niet redden. Wat Segers deed is, gezien de timing, vrij opmerkelijk.

Vond dit, 2e alinea, wel aardig geschreven:
Naamloos.png

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er over een tijdje toch wel een partij overstag gaat en de coalitie ingaat met VVD D66 en CDA.
Denk dat de VVD daar ook gewoon op gokt, er gaat straks toch nog wel een partij overstag ongeacht wat er afgelopen week is gezegd.
Laat er genoeg tijd tussen zitten en de meeste mensen zijn het alweer vergeten. Denk dat Rutte 4 er gewoon komt.
Misschien onder het mom van: in deze crisis moeten we niet te lang treuzelen, wij nemen onze verantwoordelijkheid alsnog om snel door te kunnen.

Probleem is ook dat de VVD geen waardige opvolger heeft voor Rutte op dit moment. Dan was het ook wat eenvoudiger geweest om hem aan de kant te zetten. Nu hebben ze eigenlijk geen andere keus dan krampachtig vasthouden aan hun Grote Leider.

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.551
Wisten die 2 miljoen stemmers van de toeslagen affaire? Dat had al reden genoeg moeten zijn om niet op hem te stemmen.
Rutte is in een hoek gezet dat hij zo'n beetje in zijn eentje de oorzaak is van de hele affaire, komt veel andere partijen wel goed uit, maar er zijn veel andere partijen door allerlei ambtelijke lagen heen (mede)verantwoordelijk. Waarmee ik niets wil afdoen aan wat Rutte had kunnen/ moeten doen, laat ik dat benadrukken.
Probleem is ook dat de VVD geen waardige opvolger heeft voor Rutte op dit moment. Dan was het ook wat eenvoudiger geweest om hem aan de kant te zetten. Nu hebben ze eigenlijk geen andere keus dan krampachtig vasthouden aan hun Grote Leider.
En dat door rutte in het zadel te houden al die jaren, eventueel waardige opvolgers volledig zijn afgebrand.

Wat is praktisch gezien het verschil tussen die uitspraak op de zaterdag voor Pasen te doen, of die eis straks bij de informateur op tafel te leggen? Daarnaast heeft Segers afgelopen zaterdag ook duidelijk uitgelegd waarom hij tegen de motie van wantrouwen heeft gestemd.

Kortom: ik begrijp de ophef niet over die zogenaamde 'Judaskus' (voornamelijk zo geframed door VVD-ers)
Ik heb hier eerder een pleidooi voor openheid in de formatie gehouden (is wel aardig gelukt nu lol) dus ik wil ook niet de eerste zijn die dit soort media optredens afschiet.
Maar ik vind het wel een twijfelachtige manier van werken van Segers. Er is volgens mij ook afgesproken dit lange paasweekend even te bezinnen en de boel te laten bezinken, leek me ook verstandig gezien alle gebeurtenissen van vorige week. En dan gooi je nog even wat olie op het vuur door zo'n interview. Ik vind het in elk geval niet sjiek. Dit laat je even een weekendje sudderen en kun je vervolgens bij de nieuwe informateur neerleggen.

• Like
True, maar alsnog kun je natuurlijk niet de mogelijke onverschilligheid bij het VVD-electoraat rondom de Omtzigt affaire als argument gebruiken om te verklaren dat er bijna twee miljoen mensen op Rutte hebben gestemd.
Ik denk dat er over een tijdje toch wel een partij overstag gaat en de coalitie ingaat met VVD D66 en CDA.
Denk dat de VVD daar ook gewoon op gokt, er gaat straks toch nog wel een partij overstag ongeacht wat er afgelopen week is gezegd.
Laat er genoeg tijd tussen zitten en de meeste mensen zijn het alweer vergeten. Denk dat Rutte 4 er gewoon komt.
Misschien onder het mom van: in deze crisis moeten we niet te lang treuzelen, wij nemen onze verantwoordelijkheid alsnog om snel door te kunnen.
Dit zou ook goed kunnen inderdaad.

Er zijn vast wel een paar experts non-verbale communicatie op DBB, die deze foto kunnen duiden...

xxl.jpg

ik snap die ellebooggroet al heel lang niet meer. Word er in het dagelijks leven ook moe van.
Hoe kun je anderhalve meter afstand houden als je elkaar een elleboog geeft?

En zo is het. Net alsof de VVD en D66 rouwig zijn dat de CU afhaakt. 2018 stond in het teken van meningsverschillen om ethische kwesties waar ze veel moeite voor hebben moeten doen om het op één lijn te krijgen, maar dat zijn we allemaal alweer vergeten. Persoonlijk denk ik dat de Pvda uiteindelijk de vierde partij zal worden.

Thierry is weer lekker op dreef. De aanstelling van Herman Tjeenk Willink als informateur zou een 'testimonium paupertatis' zijn. :roflol:

• Like
Terug
Naar boven