XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

, smartphones, tablets, (spel)computers, meerdere tv’s, (vlieg)vakanties.
Nou kan het wel een stapje terug bij een enkeling zoals mijn ouders, met één werkende man voor een minimuminkomen en de nieuwste iPhones voor mijn moeder om op whatsapp, FB en candy crush te zitten. Zo'n €100-200,- Huawei kan dat natuurlijk niet.

Al zou iedereen met een beetje werk wel het recht moeten hebben om zo nu en dan wat luxe te hebben. Ik zou iig depressief worden om de rest van m'n leven alleen geld te hebben voor essentiële dingen.

'luxe' valt altijd al onder levensbehoeften, maar dan wel onder secundaire

Is de “definitie” van levensbehoeften niet ontzettend gegroeid?
Geen idee.

Waar vroeger op loopafstand meerdere bankfilialen waren, wordt nu verwacht dat je alles via internet regelt. Computers waren handig om een werkstuk te kunnen typen, nu zit je vast aan een digitale leeromgeving. Voor veel overheidsdiensten geldt dit ook.

'luxe' valt altijd al onder levensbehoeften, maar dan wel onder secundaire
Precies. In NL zou iedereen in principe in eerste levensbehoeften moeten kunnen voorzien. De opsomming van @Steks valt daar dus niet onder. Een telefoon en toegang tot internet lijken mij anno 2021 wel eerste levensbehoeften.

CBS: Nederland profiteert wel van groei
De NL inkomens zijn sinds 1969 meer dan verdubbeld. Dat stelt het CBS in een opmerkelijke publicatie. Zitten Rutte en De Nederlandsche Bank fout met klachten over achterblijvende lonen?
Toch gek: voedselbank Amsterdam heeft een toename van 40%, meende ik

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.752
Hoe bedoel je dit? Is het een aanklacht tegen de berichtgeving over de stijging van netto inkomens, dat de inkomens harder zijn gegroeid dan de economie? Of bedoel je dat er heel veel redenen bestaan over waarom iemand genoodzaakt is de weg naar een voedselbank te nemen, dus dat wellicht de kloof tussen arm en rijk is toegenomen/ mensen moeilijker een weg vinden uit schulden, ontslagrecht niet op orde is, hypotheken te hoog waardoor huizen onder water staan, scheidingen onvoldoende eerlijk worden afgewikkeld etc?

Als je alleen al naar de toename bij de voedselbanken kijkt, het aantal dak- en thuislozen, en het aantal jongeren dat op straat leeft dan is niet het eerste wat je denkt dat dit "zo'n gaaf land" is.

• #9.755
Coronacrisis wordt opgegeven als reden voor toename. Staat los van CBS onderzoek, als je het al zo bedoelde.
Nederland heeft eerder ook een toename gezien door versoepelde toelatingsnormen.

• #9.756
Als je alleen al naar de toename bij de voedselbanken kijkt, het aantal dak- en thuislozen, en het aantal jongeren dat op straat leeft dan is niet het eerste wat je denkt dat dit "zo'n gaaf land" is.
Je bent wel redelijk van de pot gerukt als je met droge ogen durft te beweren dat het in Nederland over het algemeen slecht gesteld is.

Gewoon lekker een tentje aan het strand zetten zoals ze dat in de VS doen. Beetje crystal meth, flexibele woonplaats.
Santa Monica huizenmarkt.jpg

• #9.760
Terug
Naar boven