XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Als je alleen al naar de toename bij de voedselbanken kijkt, het aantal dak- en thuislozen, en het aantal jongeren dat op straat leeft dan is niet het eerste wat je denkt dat dit "zo'n gaaf land" is.

Het aantal dak- en thuislozen is erg hard gestegen omdat er tegenwoordig heel veel mensen ''illegaal'' verblijven in NL en dus geen huis krijgen van de staat.
Zoek de grafiekjes maar eens op, de stijging is praktisch alleen onder mensen die nieuw in NL zijn en niet onder de Nederlanders die door omstandigheden ineens (door slechte economie of zo) dakloos raken.

Dat er daklozen zijn, legaal of illegaal, zal inderdaad hard aangepakt moeten worden, maar de eisen in NL zijn daarvoor veel te hoog, gewoon een tentenkamp zoals dat in andere landen neergezet wordt is hier niet goed genoeg en krijgen ze dus helemaal niks.

CBS: Nederland profiteert wel van groei
De NL inkomens zijn sinds 1969 meer dan verdubbeld. Dat stelt het CBS in een opmerkelijke publicatie. Zitten Rutte en De Nederlandsche Bank fout met klachten over achterblijvende lonen?
Prijzen zijn ook wel wat hoger komen te liggen. Ik zag bijv. deze advertentie uit een telefoongids van 00/01 bij m'n oma paar weken geleden.
20210410_144537.jpg

24 lessen plus praktijkexamen kost nu bijna dat bedrag in euro's.

20210410_144612.jpg

Wel grappig om door te bladeren trouwens.

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.763
Voorwaarden toelating voedselbank.
Naamloos.png
Benieuwd naar de max qua vaste lasten van tv/ telefoon/ energie, iemand cijfers?
- Stel een moeder met 1 kind houdt na aftrek van alle vaste lasten €325 over mag ze naar de voedselbank- soms ook als je daarboven zit. Maar hoe hoog zijn telefoonkosten en energie dan.

Geen idee.

Waar vroeger op loopafstand meerdere bankfilialen waren, wordt nu verwacht dat je alles via internet regelt. Computers waren handig om een werkstuk te kunnen typen, nu zit je vast aan een digitale leeromgeving. Voor veel overheidsdiensten geldt dit ook.
Klopt, maar daarvoor hoef je niet minimaal elke 2 jaar een smartphone van >€1000 te kopen.

• #9.766
Het aantal dak- en thuislozen is erg hard gestegen omdat er tegenwoordig heel veel mensen ''illegaal'' verblijven in NL en dus geen huis krijgen van de staat.
Zoek de grafiekjes maar eens op, de stijging is praktisch alleen onder mensen die nieuw in NL zijn en niet onder de Nederlanders die door omstandigheden ineens (door slechte economie of zo) dakloos raken.

Dat er daklozen zijn, legaal of illegaal, zal inderdaad hard aangepakt moeten worden, maar de eisen in NL zijn daarvoor veel te hoog, gewoon een tentenkamp zoals dat in andere landen neergezet wordt is hier niet goed genoeg en krijgen ze dus helemaal niks.
Hoeveel daarvan zijn junks eigenlijk. Vroeger zag ik overal junks. Befaamde jungles, Gelderse kade en Warmoesstraat in A'dam (K buurt Zuid Oost ook legend) of Hoog Catharijne in Utrecht. Daar had je buiten het station een soort tunnel achtige grot waar gewoon een fascinerende jungle was.

Klopt, maar daarvoor hoef je niet minimaal elke 2 jaar een smartphone van >€1000 te kopen.
Het wrange is ook dat aan de onderkant van de samenleving relatief veel mensen slecht kunnen lezen, rekenen, digibeet zijn, slecht met geld kunnen omgaan of niet weten hoe ze van regelingen gebruik kunnen maken, etc.

• #9.768
Het wrange is ook dat aan de onderkant van de samenleving relatief veel mensen slecht kunnen lezen, rekenen, digibeet zijn, slecht met geld kunnen omgaan of niet weten hoe ze van regelingen gebruik kunnen maken, etc.
Het heeft m.i. wel wat weg van een sneeuwbal effect, dat zelfs kan doorwerken op volgende generatie(s). Als een ding is gebleken de laatste jaren is dat een groot deel van Nederland helemaal niet zelfredzaam is, hoe graag de regering dat ook wil.

Je bent wel redelijk van de pot gerukt als je met droge ogen durft te beweren dat het in Nederland over het algemeen slecht gesteld is.
Het probleem is in mijn ogen de ontwikkeling naar beneden en dat "over het algemeen" bijna zoiets is als het gemiddelde. Het gaat aan de onderkant niet goed.
Daar past dan wel de nuance van @Nootmuskaatje en @imnewhere, maar daarmee is het nog steeds zo dat wat voorheen als luxe werd gezien nu een basisbehoefte is om normaal mee te kunnen functioneren.
Hoeveel daarvan zijn junks eigenlijk. Vroeger zag ik overal junks. Befaamde jungles, Gelderse kade en Warmoesstraat in A'dam (K buurt Zuid Oost ook legend) of Hoog Catharijne in Utrecht. Daar had je buiten het station een soort tunnel achtige grot waar gewoon een fascinerende jungle was.
Vanwege de stap van volkshuisvesting naar woningmarkt zijn er nu een heleboel mensen met een baan die bijvoorbeeld na een scheiding, ontslag of andere tegenslag in het leven op straat komen te staan omdat ze nergens heen kunnen. Als ze dan eenmaal op straat staan dan wordt een heleboel al lastig, want je hebt geen vaste woon- of verblijfplaats, stress over hoe je alles moet regelen.

De druk op woningmarkt door illegalen is er niet en de druk op de woningmarkt door statushouders is minimaal, daar zijn wel problemen, maar die hebben hier weinig mee van doen.

Als je naar die grafiekjes linkt wil ik er best naar kijken en ik wil best aannemen dat het minder erg zou zijn als er wel wat aan "de uitdagingen van ongedocumenteerden" wordt gedaan, maar tot die tijd is mijn info anders.
Lang leve het neoliberalisme, waarin de burger als mondige consument prima voor zichzelf kan zorgen!
Het heeft m.i. wel wat weg van een sneeuwbal effect, dat zelfs kan doorwerken op volgende generatie(s). Als een ding is gebleken de laatste jaren is dat een groot deel van Nederland helemaal niet zelfredzaam is, hoe graag de regering dat ook wil.
Dit inderdaad, wat voor schade je al hebt aangericht in de toekomst voor de kinderen in de Toeslagenaffaire.

De gemiddelde verkoopprijs was in het eerste kwartaal 385.000 euro. Een nieuwbouwwoning kostte gemiddeld 433.000 euro.

:o

Heb al een tijdje geen hypotheek berekend maar volgens mij is dat bedrag niet wat een gemiddelde persoon zomaar krijgt? Of zelfs dubbelverdieners?

De gemiddelde verkoopprijs was in het eerste kwartaal 385.000 euro. Een nieuwbouwwoning kostte gemiddeld 433.000 euro.

:o

Heb al een tijdje geen hypotheek berekend maar volgens mij is dat bedrag niet wat een gemiddelde persoon zomaar krijgt? Of zelfs dubbelverdieners?
Klopt. Je krijgt met een bruto jaarinkomen van 40k zo'n 180-185k hypotheek. In dat straatje zitten de meeste starters ongeveer.

Hier valt ook niet tegen op te verdienen. Als de huizenprijzen ieder jaar met 10-15% stijgen, zou je salaris ook elk jaar tenminste 10-15% meer salaris moeten krijgen om dat überhaupt bij te kunnen benen (extra hypotheek die je krijgt loopt niet helemaal lineair met inkomen, maar ok). Ik verdient vrij riant, maar ik word er een beetje verdrietig van van wat ik kan krijgen in mijn regio (Utrecht) met mijn inkomen. En ik ga waarschijnlijk alleen maar verdrietiger worden, want ik verwacht niet elk jaar 10-15% meer te gaan verdienen nog :roflol:

Over sneeuwbaleffecten gesproken, de invloed van het minimumloon in NL en DL op Zuid-Europa, dit was mijn bron:

Ik zit wel lekker hier in mijn nieuwbouw koopwoning die ik 3-4 jaar geleden(met een hoop geluk of course) gekocht heb in Haarlem huehuehuehueuheuheuheuheuhe.

• #9.774
Over sneeuwbaleffecten gesproken, de invloed van het minimumloon in NL en DL op Zuid-Europa, dit was mijn bron:

Ik volg 'm idd die twitteraar (al begeef ik me er niet meer zo vaak). Is het trouwens wat die uitzending over Scheefgroei in de Polder? Of heb je het niet gezien.

Klopt. Je krijgt met een bruto jaarinkomen van 40k zo'n 180-185k hypotheek. In dat straatje zitten de meeste starters ongeveer.

Hier valt ook niet tegen op te verdienen. Als de huizenprijzen ieder jaar met 10-15% stijgen, zou je salaris ook elk jaar tenminste 10-15% meer salaris moeten krijgen om dat überhaupt bij te kunnen benen (extra hypotheek die je krijgt loopt niet helemaal lineair met inkomen, maar ok). Ik verdient vrij riant, maar ik word er een beetje verdrietig van van wat ik kan krijgen in mijn regio (Utrecht) met mijn inkomen. En ik ga waarschijnlijk alleen maar verdrietiger worden, want ik verwacht niet elk jaar 10-15% meer te gaan verdienen nog :roflol:
Klinkt dus als een bubbel.

Wanneer hebben we dat eerder gezien..

• #9.776
Even wat anders.

Punt is dat je normaliter zou denken leuk een sarcastische tweet maar met Baudet weet je het soms even niet zeker. Kan ook revolutionaire lavendel zijn. Of zoiets. Enfin. Who knows..

Daar past dan wel de nuance van @Nootmuskaatje en @imnewhere, maar daarmee is het nog steeds zo dat wat voorheen als luxe werd gezien nu een basisbehoefte is om normaal mee te kunnen functioneren.
Klopt, maar als mensen zelf niet goed kunnen inschatten wat noodzakelijke kosten zijn en wanneer het echt luxe wordt kan je de niet noodzakelijke kosten imo niet zomaar onder levensbehoeften schuiven.

• #9.780
Lekker man, je kunt wel dik cashen nu.
Waar kan je het kwijt dan. Je zal de meerwaarde grotendeels moeten herinvesteren in een ander huis (met oog op belasting), en die prijzen zijn zeker in zijn regio allemaal omhoog gegaan.

Terug
Naar boven