AndroidHealthClinic

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Waar kan je het kwijt dan. Je zal de meerwaarde grotendeels moeten herinvesteren in een ander huis (met oog op belasting), en die prijzen zijn zeker in zijn regio allemaal omhoog gegaan.
Iets anders kopen is dan ook weer duurder, dat is zo. Goedkopere regio zou kunnen, maar dat moet je wel willen.

Zeker, voorlopig zit ik hier nog goed hoor(en je moet altijd wat terugkopen, maar dat zou ik dan samen met mijn partner doen) maar de waarde is al bijna verdubbelt in de afgelopen jaren, echt waanzin.
Huis alleen op jouw naam / alleen jouw salaris? Dat is wel lekker. Dat opent inderdaad hele nieuwe mogelijkheden als je het met twee inkomens zou doen.

Mijn appartementje is in 2 jaar tijd ook met 40k omhoog gegaan :roflol: Overwaarde zit op minimaal 65k als ik het met restschuld verreken. Helaas zit dat al in m'n overbrugging van ons nieuwbouwhuis in aanbouw :thumb:

Het probleem is in mijn ogen de ontwikkeling naar beneden en dat "over het algemeen" bijna zoiets is als het gemiddelde. Het gaat aan de onderkant niet goed.

Daar past dan wel de nuance van @Nootmuskaatje en @imnewhere, maar daarmee is het nog steeds zo dat wat voorheen als luxe werd gezien nu een basisbehoefte is om normaal mee te kunnen functioneren.

Vanwege de stap van volkshuisvesting naar woningmarkt zijn er nu een heleboel mensen met een baan die bijvoorbeeld na een scheiding, ontslag of andere tegenslag in het leven op straat komen te staan omdat ze nergens heen kunnen. Als ze dan eenmaal op straat staan dan wordt een heleboel al lastig, want je hebt geen vaste woon- of verblijfplaats, stress over hoe je alles moet regelen.

De druk op woningmarkt door illegalen is er niet en de druk op de woningmarkt door statushouders is minimaal, daar zijn wel problemen, maar die hebben hier weinig mee van doen.

Als je naar die grafiekjes linkt wil ik er best naar kijken en ik wil best aannemen dat het minder erg zou zijn als er wel wat aan "de uitdagingen van ongedocumenteerden" wordt gedaan, maar tot die tijd is mijn info anders.

Lang leve het neoliberalisme, waarin de burger als mondige consument prima voor zichzelf kan zorgen!

Dit inderdaad, wat voor schade je al hebt aangericht in de toekomst voor de kinderen in de Toeslagenaffaire.
Op het CBS staat deze, en dan kan je zien dat de grootse groei niet bij de mensen met NL achtergrond zit.

1618492951759.png

Iets anders kopen is dan ook weer duurder, dat is zo. Goedkopere regio zou kunnen, maar dat moet je wel willen.

Huis alleen op jouw naam / alleen jouw salaris? Dat is wel lekker. Dat opent inderdaad hele nieuwe mogelijkheden als je het met twee inkomens zou doen.

Mijn appartementje is in 2 jaar tijd ook met 40k omhoog gegaan :roflol: Overwaarde zit op minimaal 65k als ik het met restschuld verreken. Helaas zit dat al in m'n overbrugging van ons nieuwbouwhuis in aanbouw :thumb:
Ja alleen op mijn naam. Ik zou overigens niet in Haarlem blijven wonen met een volgend huis dus dat opent een sloot aan deuren(zeker als je het samen koopt). Maar dat zal pas gebeuren zodra er kinderen in de picture komen.

Lekker man, altijd makkelijk verdient.

Op het CBS staat deze, en dan kan je zien dat de grootse groei niet bij de mensen met NL achtergrond zit.

1618492951759.png
Ruim 8 op de 10 daklozen zijn man
Net als in voorgaande jaren was in 2018 het merendeel (84 procent) van de daklozen man. Ruim 37 procent van alle daklozen verbleef in een van de vier grootste gemeenten (G4): Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Utrecht. Van alle 18- tot 65-jarige daklozen had 57 procent een migratieachtergrond.
Seksistisch, ik eis meer vrouwelijke daklozen! Niet normaal dat dit soort genderongelijkheid nog bestaat anno 2021.

Waar kan je het kwijt dan. Je zal de meerwaarde grotendeels moeten herinvesteren in een ander huis (met oog op belasting), en die prijzen zijn zeker in zijn regio allemaal omhoog gegaan.
Als alle prijzen stijgen is dat vaak nadelig voor de verkopende partij omdat het volgende huis vaak in een hoger prijsklasse valt.

Als ik vergelijk wat voor luxe ik nu heb en wat mijn ouders hadden, dan heb ik het een stuk luxer.

50-60 jaar geleden waste je jezelf 2-3 keer per week in een teiltje in de keuken, de meeste mensen hebben nu wel warm water uit de douchekop.
6 keer per week piepers met groente en 1-2 keer per week kon er wat vlees af, nu wordt er minimaal 5 keer per maand wat bij thuisbezorgd bestelt, o wat hebben we het slecht in bijna het rijkste land van de wereld waar iedereen recht heeft op 1000 euro bijstand per maand en dan nog een berg toeslagen.

Moet je voor de gein eens een keer in Polen gaan kijken, in de wat minder toeristische steden, dan zie je pas echt wat armoede in een welvarend (EU) land is. Ik heb er zelf en week vrijwilligerswerk gedaan bij een gehandicapten dagopvang en dat was echt te zielig om te zien. En dat was dan nog wel voor de mensen met wat geld te besteden, de armen hebben helemaal niks qua opvang.

Ik volg 'm idd die twitteraar (al begeef ik me er niet meer zo vaak). Is het trouwens wat die uitzending over Scheefgroei in de Polder? Of heb je het niet gezien.
Uiteraard volg of ken je die! :roflol:

Misschien volg je Josse de Voogd ook al, die vind ik zeer de moeite, daar gaat het ook veel over onderwijs, de enige goed werkende mogelijkheid tot gelijke kansen die we hebben en hoe we dat nalaten.

Speciaal voor de bijstand is luxe-roepers:

Ik heb zelf ook 7 jaar op bijstandsniveau geleefd en zonder kinderen was dat eigenlijk best te doen, ik kon zelfs nog roken en af en toe uitgaan.
Autorijden en vakantie was er natuurlijk niet bij en mijn inboedel kwam van de kringloop en het eten van de markt en de LIDL, maar ik kwam eigenlijk nooit geld te kort.

Misschien dat het nu moeilijker is, maar 10 jaar geleden vond ik het wel meevallen.

o wat hebben we het slecht in bijna het rijkste land van de wereld waar iedereen recht heeft op 1000 euro bijstand per maand en dan nog een berg toeslagen.
Krijg maar 635 en 100 zorgtoeslag hoor. Kan net eten en 1-2x per jaar een nieuwe broek kopen.

Als alle prijzen stijgen is dat vaak nadelig voor de verkopende partij omdat het volgende huis vaak in een hoger prijsklasse valt.
Het is het nadeligst voor degenen die nog geen huis hebben.

Voor de verkopende partij is het vooral een investering, uiteindelijk gaan mensen namelijk kleiner wonen of meer buiten Randstad en dan betaalt het zich uit.

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.794
Uiteraard volg of ken je die! :roflol:

Misschien volg je Josse de Voogd ook al, die vind ik zeer de moeite, daar gaat het ook veel over onderwijs, de enige goed werkende mogelijkheid tot gelijke kansen die we hebben en hoe we dat nalaten.

Speciaal voor de bijstand is luxe-roepers:

Josse de Voogd. Yup, zelfs een belletje aangevinkt zie ik. Die andere niet trouwens (Sofyan), mag ook genoemd worden.
Lijkt wel een bubbel dat twitter :roflol:

Krijg maar 635 en 100 zorgtoeslag hoor. Kan net eten en 1-2x per jaar een nieuwe broek kopen.

Dan zit jij in een andere situatie dan wat ik had, want een alleenstaande heeft recht op 1075 netto per maand.
Daar komt dan vaak nog 100 euro ZT en +-200 euro huurtoeslag bij. Ook de kwijtschelding gemeentebelasting en sportkorting vanuit de gemeente moet je nog meerekenen. De pot met andere meevallertjes is tegenwoordig wel leeg bij de gemeenten.

Leefvormbedrag zonder vakantiegeldvakantiegeldbedrag met vakantiegeld
  • U bent alleenstaande en in de woning waarin u woont wonen geen andere volwassenen
€ 1.021,67€ 53,77€ 1.075,44
  • U bent een alleenstaande ouder en in de woning waarin u woont wonen geen andere volwassenen
  • U bent gehuwd en in de woning waarin u woont wonen geen andere volwassenen
€ 1.459,52€ 76,82€ 1.536,34

Het aantal dak- en thuislozen is erg hard gestegen omdat er tegenwoordig heel veel mensen ''illegaal'' verblijven in NL en dus geen huis krijgen van de staat.
Zoek de grafiekjes maar eens op, de stijging is praktisch alleen onder mensen die nieuw in NL zijn en niet onder de Nederlanders die door omstandigheden ineens (door slechte economie of zo) dakloos raken.

Je verplaatst de doelpalen nogal, alles wat in je eerste bericht staat is volgens de CBS link die je zelf geeft feitelijk onjuist.
Dat de grootste groei niet met mensen met een Nederlandse achtergrond zit is een bijzonder manier om het over een bijna verdubbeling te hebben.

Het aantal daklozen met een niet-westerse migratieachtergrond verdriedubbelde tussen 2009 en 2018 nagenoeg, van 6,5 duizend naar 18,3 duizend. Op het totaal aantal 18- tot 65-jarige daklozen steeg het aandeel van 36 procent in 2009, naar ongeveer de helft in 2016 en later. Het aantal daklozen met een westerse migratieachtergrond verdubbelde in deze periode ruimschoots, het aantal daklozen met een Nederlandse achtergrond verdubbelde bijna.
De resultaten in dit onderzoek zijn exclusief de mensen die illegaal in Nederland verblijven én dakloos zijn.

Ik heb zelf ook 7 jaar op bijstandsniveau geleefd en zonder kinderen was dat eigenlijk best te doen, ik kon zelfs nog roken en af en toe uitgaan.
Daar ben ik blij om en ook dat komt zeker voor, maar de verschillen kunnen nogal groot zijn. Uiteindelijk ben jij slechts n=1.

Als je niet gezond bent en kinderen of andere handicaps hebt wordt het al snel een stuk lastiger.

Dan zit jij in een andere situatie dan wat ik had, want een alleenstaande heeft recht op 1075 netto per maand.
Daar komt dan vaak nog 100 euro ZT en +-200 euro huurtoeslag bij. Ook de kwijtschelding gemeentebelasting en sportkorting vanuit de gemeente moet je nog meerekenen. De pot met andere meevallertjes is tegenwoordig wel leeg bij de gemeenten.

Leefvormbedrag zonder vakantiegeldvakantiegeldbedrag met vakantiegeld
  • U bent alleenstaande en in de woning waarin u woont wonen geen andere volwassenen
  • U bent een alleenstaande ouder en in de woning waarin u woont wonen geen andere volwassenen
  • U bent gehuwd en in de woning waarin u woont wonen geen andere volwassenen
€ 1.459,52€ 76,82€ 1.536,34
Vooral die sportkorting van de gemeente hakt er nu lekker in! :p

Josse de Voogd. Yup, zelfs een belletje aangevinkt zie ik. Die andere niet trouwens (Sofyan), mag ook genoemd worden.
Lijkt wel een bubbel dat twitter :roflol:
Ik volg die Amsterdamse PvdA'er ook niet, maar ik zag dit langs komen en moest meteen denken aan wat ik een paar dagen geleden bij Josse gezien had.

Buiten de 2 uiterst lezenswaardige stukken in de link die ik postte, is dit ook een verhaal over onderwijs wat me enorm raakte:

De school als grote gelijkmaker​

Uit onderzoek blijkt dat schoolprestaties niet alleen het resultaat zijn van de eigen inzet van leerlingen, maar ook afhangen van hun familieachtergrond, vertelt Stienstra. Scholen zouden daarom niet alleen moeten bijdragen aan hoeveel kinderen leren, maar ook zodanig moeten functioneren dat de familieachtergrond van kinderen geen of weinig invloed heeft op de schoolprestaties. Of dat ook gebeurt is nog de vraag.

“Er zijn drie scenario’s mogelijk”, legt Stienstra uit. “Scholen kunnen een compenserend effect hebben, dan verkleinen ze sociale ongelijkheid. In zo’n situatie profiteren kinderen uit lagere sociale milieus van een school van hoge kwaliteit omdat die bijvoorbeeld dingen biedt die ze thuis missen.” In een tweede, tegenovergesteld scenario vergroten scholen de ongelijkheid juist. Dan profiteren vooral kinderen uit huishoudens met een hoge sociaaleconomische status (SES) van het onderwijs, bijvoorbeeld omdat ze van huis uit al een sterk ontwikkeld vocabulaire hebben meegekregen en de lessen en materialen op school beter begrijpen. “In dat geval zouden scholen onderdeel van het probleem zijn”, legt Stienstra uit.

Een derde mogelijkheid is dat scholen de ongelijkheid in stand houden. In die gevallen komen leerlingen ongelijk de scholen binnen en verandert er gedurende hun schoolperiode niets aan die ongelijkheid. “Dat zou een gemiste kans zijn,” meent Stienstra, “want we weten dat scholen de potentie hebben om ongelijkheid te verkleinen.”

Terug
Naar boven