Fitness Seller

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Vanavond bij OP1:
Renske Leijten en Eva González Pérez (advocaat Toeslagenaffaire)

Weet iemand of er een site is waar de gasten bij Beau duidelijk worden aangekondigd?

Helma Lodders moest weg en we krijgen er meer 'kanjers' als Thierry Aertsen en Sophie Hermans voor terug.

Het land moet wel bestuurd worden, laten we dat niet te moeilijk maken en alleen maar buklaven in de bankjes zetten.

'Gaaf land!'

• Like
Waarderingen: Pren
  • Topic Starter Topic Starter
  • #10.023

• #10.024

Bijlagen

Helma Lodders moest weg en we krijgen er meer 'kanjers' als Thierry Aertsen en Sophie Hermans voor terug.
Ik krijg altijd een heel onprettig onderbuikgevoel als ik dat hoofd van Thierry Aertsen weer op tv zie. Ik zou me als slachtoffer van de toeslagenaffaire dan toch liever laten naaien door Mark Rutte.

aertsen.jpg

Het land moet wel bestuurd worden, laten we dat niet te moeilijk maken en alleen maar buklaven in de bankjes zetten.

'Gaaf land!'
Ergens best zorgelijk, maar ondervinden jij en ik daar problemen van?

Niet direct misschien, maar het is de steeds verdere verlamming en langzame dood van democratie en rechtsstaat. Waar op papier alles heel netjes is geregeld en felle debatten gevoerd worden 'binnen bepaalde kaders'.

De steeds grotere en meer onoverbrugbare verschillen in rijkdom, armoede, kansen, gezondheid en levensverwachting.

Mensen die uiteindelijk niets meer te zeggen hebben over hun directe omgeving, maar onderworpen zijn aan kille technocraten. Maar ze mochten toch stemmen en er waren inspraakavonden?

• #10.028

'Gaaf land!'
Af en toe denk ik bij mijn eigen, wat had je dan verwacht. Je bent toch niet volstrekt naïef? Of denk je dat met andere partijen en meer transparantie meer bereikt gaat worden en/of dat het zelfs stand zal houden? Meer transparantie betekent dat er buiten alles om afspraken worden gemaakt. Er wordt gelogen, in vertrouwelijke sfeer wordt er met met elkaar geroddeld, deals worden gemaakt enzovoorts. Grondwetten moeten gevolgd worden natuurlijk maar veel van deze heisa over die notulen is eigenlijk oud nieuws. Dit was reeds bekend uit het rapport van de toeslagenaffaire. De partijen die nu het hardst moord en brand schreeuwen, die hebben ook boter op het hoofd en doen het mijns inziens vooral vanuit politiek gewin. Alsof dat zo fris is.

• #10.029
‘Vergeet niet: ook Omtzigt stemde eigenlijk altijd met zijn fractie mee. Hij stelde vragen, vroeg documenten op, maar steunde bij moties over de toeslagenaffaire bijna nooit de oppositie, ook niet die van zijn maatje Renske Leijten van de SP. Anders functioneert het systeem niet. De verleiding om op de oude voet verder te gaan, is enorm. Ons parlementaire stelsel is in de kern niet dualistisch, omdat het kabinet geformeerd wordt door de Tweede Kamer.’

Op dit moment niet. Maar als er straks een probleem is waar jij wel last van hebt, dan kun je dus ook niet rekenen op de overheid.

En om een vergezicht te schetsen: stel dat de overheid geen enkel probleem van de onderklasse weet op te lossen. Dus de woningmarkt wordt alleen maar meer onbetaalbaar, de kwaliteit van het onderwijs daalt nog sterker, de lonen stijgen nog minder mee en de zorg is een ramp geworden. Waarom zouden zij in godsnaam nog naar deze overheid luisteren?

We betalen belasting zodat de overheid dingen voor ons kan organiseren. Als de overheid niks presteert, heeft doe ook geen recht belasting te innen.

Af en toe denk ik bij mijn eigen, wat had je dan verwacht. Je bent toch niet volstrekt naïef? Of denk je dat met andere partijen en meer transparantie meer bereikt gaat worden en/of dat het zelfs stand zal houden? Er wordt gelogen, in vertrouwelijke sfeer wordt er met met elkaar geroddeld, deals worden gemaakt enzovoorts. Grondwetten moeten gevolgd worden natuurlijk maar veel van deze heisa over die notulen is eigenlijk oud nieuws. Dit was reeds bekend uit het rapport van de toeslagenaffaire.
Misschien is dit ook wel een ruw ontwaken uit een Democratische droom.

Van een heleboel dingen wist of vermoedde ik wel dat het tot op zekere hoogte gebeurd, maar bij de TA komt het allemaal samen en blijkt het vele malen erger te zijn. Ook blijkt met iedere nieuwe stap in de 'heisa' dat het allemaal weer net een beetje erger is dan al bekend was.

Natuurlijk zullen Kamerleden van de coalitie over het algemeen met hun partij meestemmen en moties niet steunen, maar je mag toch hopen dat er ergens bij Kamerleden en ook bij bewindslieden ergens een grens ligt?

Duizenden mensen die in het ongeluk zijn gestort (12 jaar je kinderen niet in huis hebben enz enz) en weten dat dit waarschijnlijk niet alleen bij deze groep speelt, maar dat er meer groepen zijn en bij vergelijkbare problemen bij andere diensten en uitvoeringsorganisaties. Je voornaamste reactie is dan de kritiek in coalitie en oppositie smoren (GL wil zo graag regeren dat JK z'n eigen kinderen nog in een biomassacentrale zou gooien), voorkomen dat de juiste informatie op de juiste plek komt, Donner benoemen in een Cie.

Ik snap een heleboel, zelfs uit dat slechte theater van Koolmees kan ik redelijke argumenten halen, maar uiteindelijk moet er ook een keer iets gebeuren aan het probleem, ipv de bescherming van de poppetjes.

Een heleboel zaken waar ik me over kan opwinden komen in de TA samen en de uitwerking blijkt nog verwoestender dan in de ergste nachtmerrie.

Misschien moet ik het advies van Esther van Fenema, uit haar mentale schijf van vijf, maar ter harte nemen en de nieuwsconsumptie drastisch terugschroeven, hoezeer ik me daarmee, oa hier, óók kan vermaken.

Laatst bewerkt:
Op dit moment niet. Maar als er straks een probleem is waar jij wel last van hebt, dan kun je dus ook niet rekenen op de overheid.

En om een vergezicht te schetsen: stel dat de overheid geen enkel probleem van de onderklasse weet op te lossen. Dus de woningmarkt wordt alleen maar meer onbetaalbaar, de kwaliteit van het onderwijs daalt nog sterker, de lonen stijgen nog minder mee en de zorg is een ramp geworden. Waarom zouden zij in godsnaam nog naar deze overheid luisteren?

We betalen belasting zodat de overheid dingen voor ons kan organiseren. Als de overheid niks presteert, heeft doe ook geen recht belasting te innen.
Eens.

NB: De onderlaag kost onder de streep geld, het is de middenklasse die bovenmatig wordt uitgeknepen tkv vermogens en grote bedrijven.

Na Renske en Eva was dat stuk met de huisarts en internist ook weer een demonstratie van hoe stuk het is.

• Like

Je hebt helemaal gelijk, maar als de massa het niet wil of kan zien en van de groep die het wel ziet de meerderheid er nu niet onder lijdt zal er niet snel iets gaan veranderen.

• Like
  • #10.034
Waar op papier alles heel netjes is geregeld en felle debatten gevoerd worden 'binnen bepaalde kaders'.
Dat staat er niet. Wat weten we eigenlijk wat Kaag daarmee bedoelde? Niets toch. Is wat vaag, misschien komen we daar morgen nog achter. Er staat ook in goed overleg, kan gaan over optimaliseren van de coalitiepolitiek, over stemmingen tijdens de debatten of wat dan ook. Het staat in geen geval in verhouding tot hetgeen genotuleerd is van de andere lieden.
Volgens mij ging het ook over Omtzigt die namen van ambtenaren wilde hebben, en dat men die juist niet wilde geven. Begrijpelijk overigens. Al hadden die namen ook weggelakt kunnen worden.

• #10.035
Dit is eigenlijk hoe de hele bal ging rollen wat uiteindelijk mede gezorgd heeft voor het klimaat waaruit de toeslagenaffaire heeft kunnen ontstaan.

Dit is eigenlijk hoe de hele bal ging rollen wat uiteindelijk mede gezorgd heeft voor het klimaat waaruit de toeslagenaffaire heeft kunnen ontstaan.
Het gaat er niet om dat er geen fouten gemaakt mogen worden en dat ook Omtzigt geen heilige is (pretty damn close), het gaat erom dat vrijwel er wat aan doet, alle signalen bewust genegeerd worden, critici monddood en kapot gemaakt worden.

• Like
  • #10.037
Het gaat er niet om dat er geen fouten gemaakt mogen worden en dat ook Omtzigt geen heilige is (pretty damn close), het gaat erom dat vrijwel er wat aan doet, alle signalen bewust genegeerd worden, critici monddood en kapot gemaakt worden.
Ondertussen trekt de belastingdienst aan de bel dat er zaken nu bewust niet worden uitgezocht omdat personeel als de dood is dat checks kunnen leiden tot grote ophef. Dit kan leiden tot onopgeloste fraudezaken. Kortom, er dient nog wel het een en ander te gebeuren. Waar ik een punt van maak is dat de TK, die ons vertegenwoordigd, grotendeels opriep tot keiharde maatregelen en er nauwelijks ophef was over verregaande maatregelen waardoor mensen geeneens bezwaar konden maken. Daar is wel voor gewaarschuwd door ik meen Raad van State. Niks mee gedaan. Als je hoort wat de PVV nu allemaal roept en wat ze toentertijd riepen, wereld van verschil (niet de enige heus niet). Terwijl hetgeen waartoe ze, TK, toentertijd hebben opgeroepen mede heeft gezorgd dat er een klimaat kon ontstaan waaruit dit soort praktijken konden plaatsvinden. Maar daar hebben we het allemaal liever niet over. Iedereen wordt genoemd, behalve de rol van de Tweede Kamer. Vind ik vreemd.

Ondertussen trekt de belastingdienst aan de bel dat er zaken nu bewust niet worden uitgezocht omdat personeel als de dood is dat checks kunnen leiden tot grote ophef. Dit kan leiden tot onopgeloste fraudezaken. Kortom, er dient nog wel het een en ander te gebeuren. Waar ik een punt van maak is dat de TK, die ons vertegenwoordigd, grotendeels zelf opriep tot keiharde maatregelen en er nauwelijks ophef was over verregaande maatregelen waardoor mensen geeneens bezwaar konden maken. Daar is wel voor gewaarschuwd door ik meen Raad van State. Niks mee gedaan.
Eens, al is het dezelfde (eigenlijk niet want Afdeling Rechtspraak) RvS die als laatste rechter slaafs alle kul van de BD/T accepteerde.

Overigens heeft de BD/T wetten bewust strikter dan nodig of de bedoeling geïnterpreteerd en uitgevoerd.

De Fophef en ben-ik-in-beeld-kamervragen als er weer iets in de media is gekomen is ook een probleem dat oa Omtzigt probeert aan te kaarten.

De Kamer kan van alles roepen, maar als er geen, onvolledige of onjuiste info terugkomt vanuit vak K, dan weten ze ook niets.

Het is ook het slinks creëeren van jaloezie en tweespalt aan de onderkant en de onderlaag tegen de middenlaag uitspelen, de allochtoon tegen de autochtoon, de Nederlander tegen de arbeidsmigrant: laat het plebs maar vechten om de laatste korsten brood, terwijl bovenin taarten worden uitgedeeld. Je kan het nog verkopen als diversiteit ook.

• #10.039
Waar ik een punt van maak is dat de TK, die ons vertegenwoordigd, grotendeels opriep tot keiharde maatregelen en er nauwelijks ophef was
Dit gaat dus over ons allemaal. Ook ik vond toen dat er eigenlijk niks mis was met alle voorstellen. De commotie als gevolg van die toestanden met Bulgaren vond ik terecht. Nu kan ik denken misschien niet gelijk meegaan in de waan van de dag en rekening houden met eventuele gevolgen voor mensen die niets hebben gedaan, mensen die bezwaar willen maken tegen besluiten van de overheid. Een systeem zodanig inrichten dat je bij voorbaat al kansloos bent als burger, is niet wat met het volle verstand geaccepteerd kan worden- en daar hebben velen toen onvoldoende of niet bij stilgestaan. Ik evenmin.

Zie voorts het topic op GS over Lodders en wat Bart Nijman hierover tweet.

# ffklaarmee

Terug
Naar boven