Fitness Seller

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Ja, tenzij ze in voor ons land uitkomen op internationale sportevenementen.
De siffan hassans mogen dan een oranje shirt aan hebben, maar het doet me weinig.
Roglic voor Jumbo, ... matig interessant. Wout van Aert vind ik meer dan oké. Maar die kan ik verstaan. Ze moeten normaal Nederlands kunnen spreken, dan vind ik het al rap goed.

Dat is dus exact het probleem. Een meerderheidscoalitie zet het parlement buiten spel, zo lang zij elkaar vasthouden. De democratie of iig de controlerende macht is overleden aan fractiediscipline en partijen, die hun eigen belangen behartigen ipv die van de samenleving.
Tot op zekere hoogte is dat maar goed ook, anders valt er helemaal niet te regeren. Het probleem is dat dit ook gebeurt bij grove fouten.

Dat betekent wel dat als een bewindspersoon naar de Kamer zou komen met een probleem dat dan iets meer terughoudendheid om te kunnen scoren met allerlei moties ook wenselijk is.

Op meerdere niveaus is de menselijke maat zoek en wordt er gedacht in processen, poppetjes en systemen.

Vraag van Segers over niet slechts marginaal toetsen is ook zo'n bizar idee in de zin dat het eigenlijk op dit moment onuitvoerbaar is. Zal hij zich wel realiseren wat voor capaciteitsprobleem dat met zich meebrengt? Bovendien hadden de meeste slachtoffers niet eens de middelen en/of mogelijkheden om het op een rechtzaak aan te laten komen, waar vervolgens de BD/T vals speelde met het achterhouden van stukken en liegen over ontvangt van stukken.

• Like
Waarderingen: Pren
Née, de meerderheid van het parlement gebruikt zijn meerderheid. Het staat niet buitenspel, het parlement doet gewoon mee.

Natuurlijk schreeuwt de oppositie moord en brand, maar
Zodra zij de kans krijgen zullen ze hetzelfde doen. Het gaat gewoon om de macht. Dat is politiek.

Dat is precies wat ik zeg: het systeem is stuk. O.a. dankzij fractiediscipline zijn politieke partijen te machtig geworden. Dat nodigt op z'n beurt weer politici uit om zich te conformeren aan de partijstandpunten om snel carrière te maken. Zoals @Mentat terecht aangeeft, leidt dat tot politici die voor de bühne sporadisch wat stoere dingen roepen om er een leuk filmpje van te maken voor Social media. Dat scoort dan goed en dat komt de partij (en die ene politicus) weer ten goede.

Dat laatste is natuurlijk niet volledig aan de macht van politieke partijen te wijten. Dat ligt natuurlijk ook aan het publiek dat zo simpel is om zich hiervoor te lenen. Maar het is wel een belangrijke factor.

Dat is precies wat ik zeg: het systeem is stuk. O.a. dankzij fractiediscipline zijn politieke partijen te machtig geworden. Dat nodigt op z'n beurt weer politici uit om zich te conformeren aan de partijstandpunten om snel carrière te maken. Zoals @Mentat terecht aangeeft, leidt dat tot politici die voor de bühne sporadisch wat stoere dingen roepen om er een leuk filmpje van te maken voor Social media. Dat scoort dan goed en dat komt de partij (en die ene politicus) weer ten goede.

Dat laatste is natuurlijk niet volledig aan de macht van politieke partijen te wijten. Dat ligt natuurlijk ook aan het publiek dat zo simpel is om zich hiervoor te lenen. Maar het is wel een belangrijke factor.
Dit was altijd al zo, alleen nu kom je er pas achter.

Het systeem is wel en niet stuk. Uiteindelijk moet een meerderheid ook stabiel een regeerakkoord uitvoeren. Probleem is meer dat alles nu in het regeerakkoord staat en iedereen meteen klaar staat om het hoofd van een bewindspersoon eraf te hakken. Ik vind juist dat het tijd is de ambtenaren daarachter eens wat verder te onderzoeken en ook te ontslaan als ze hun werk slecht doen.

Eigenlijk moeten er dus gewoon meer kleinere partijen komen. :thinking:

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.070
Hoe bedoel je, dan is een stem op een specifiek persoon op de ljjst toch belangrijker dan nu?
Ik heb geen idee verder, weet evenmin waar al die kleine kutpartijtjes voor staan. Als die nou samen gaan dan heeft het tenminste bestaansrecht. Als je 1 zetel hebt dan is het praktisch niet te doen een goed kamerlid te wezen. Maar goed, ik ben enerzijds tegen al die versplintering maar tegelijkertijd is het ook democratie.

Veel of weinig partijen,... Zolang ze onduidelijk zijn over waar ze echt voor staan en er een grote poppenkast van maken, maakt het allemaal geen f**k uit. En nee, ergens voor staan hoeft absoluut niet te betekenen dat je geen compromissen kan sluiten. Integendeel. Als de acties voor zich spreken, zijn die shows voor de bühne minder nodig.

Verkiezingen zijn al bijna anderhalve maand geleden en er is nog niets bereikt. Er wordt zelfs niet eens gesproken over dat er binnen een bepaald termijn een coalitie gevormd moet worden, iets wat in andere landen gebruikelijk is.

Of meer verschillende geluiden in dezelfde partij.
Iets minder in een akkoord vasttimmeren en soms dus een zaak volledig aan de kamerleden laten. Iets minder fractiediscipline dus. Daarnaast iets meer op hoofdlijnen en speling laten voor goede amendementen.

Daarnaast niet voor elk wissewasje de minister onder vuur nemen om maar bij Jinek genoemd te worden. En ook niet steeds maar ministers wegsturen. Tegelijkertijd moet er juist ook wel eens binnen de ambtenarij schoongeveegd worden.

Op zich geen probleem als er meer partijen zijn. Maar daarbij moet een land ook bestuurd worden en behalve gediscussieerd ook gewoon besloten worden.

Bij Corona zie je hoe de Nederlandse polder absoluut niet werkt bij crisis. Zelfs een foute beslissing is beter dan niets doen. De verlamming waarbij mensen bang zijn een fout er maken. Zie je bij bijvoorbeeld de vaccins. Opgeklopt en met onvoldoende kennis van zaken of zeer eenzijdig (omt) worden dan beslissingen genomen. Omdat we geregeerd worden door juristen en geschiedkundigen. Nauwelijks iemand met verstand van ‘gewone’ zaken...

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.073
Iets minder in een akkoord vasttimmeren en soms dus een zaak volledig aan de kamerleden laten. Iets minder fractiediscipline dus. Daarnaast iets meer op hoofdlijnen en speling laten voor goede amendementen.

Daarnaast niet voor elk wissewasje de minister onder vuur nemen om maar bij Jinek genoemd te worden. En ook niet steeds maar ministers wegsturen. Tegelijkertijd moet er juist ook wel eens binnen de ambtenarij schoongeveegd worden.

Op zich geen probleem als er meer partijen zijn. Maar daarbij moet een land ook bestuurd worden en behalve gediscussieerd ook gewoon besloten worden.

Bij Corona zie je hoe de Nederlandse polder absoluut niet werkt bij crisis. Zelfs een foute beslissing is beter dan niets doen. De verlamming waarbij mensen bang zijn een fout er maken. Zie je bij bijvoorbeeld de vaccins. Opgeklopt en met onvoldoende kennis van zaken of zeer eenzijdig (omt) worden dan beslissingen genomen. Omdat we geregeerd worden door juristen en geschiedkundigen. Nauwelijks iemand met verstand van ‘gewone’ zaken...
Viel me eerder al op in je posts dat je nuchter lijkt na te denken, is wel aangenaam. Overigens wel prettig dat in dit topic allerlei meningen gepost kunnen worden.

Dit was altijd al zo, alleen nu kom je er pas achter.

Het systeem is wel en niet stuk. Uiteindelijk moet een meerderheid ook stabiel een regeerakkoord uitvoeren. Probleem is meer dat alles nu in het regeerakkoord staat en iedereen meteen klaar staat om het hoofd van een bewindspersoon eraf te hakken.
Bovenstaande wel, de rest van je post niet.

Met als toevoeging dat er beter met fouten en vergissingen moet worden omgegaan.

Overigens wel prettig dat in dit topic allerlei meningen gepost kunnen worden.
Ja, dat is met enige regelmaat een prettige meevaller!

Gedupeerde Leigh Anne Jansen weet het mooi te verwoorden bij Beau.

Wouter de Winther is ook in de studio, Floor Bremer helaas niet, maar wel vanuit Den Haag.

Terug
Naar boven