AndroidHealthClinic

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Kun jij Forumland dan uitleggen? :D
Weet je wat het is wij mengen ons in deze samenleving, die Hollandse nuchterheid en directheid kan je niet omheen, mensen die afgezonderd leven snappen dat niet, zien het als een aanval, zeker als je uit een cultuur van respect en eer komt, wij kunnen die switch makkelijker maken, anderen weer niet, je kan van een Piet of Jan niet vragen dit te accepteren, die roepen vanzelfsprekend en terecht dit is Nederland. Het maakt mij geen drol uit of mensen op DBB rechts georiënteerd zijn, ik kijk meer naar hoe ze mij als individu behandelen. Wanneer ik weer met bepaalde Turken omga maak ik die switch weer, het voordeel van opgroeien met twee culturen.

Genoeg domme etnische Nederlanders die in hetzelfde schuitje zitten. Of zijn we vergeten dat er zat tokkies bestaan?
Zoals gezegd, ik ging ervanuit dat onder die domme mensen ook autochtonen zaten, maar ik heb ze zelf ook nog genoemd.

Intellegentie is iirc deels wel erfelijk, maar er zijn een heleboel omgevingsfactoren die een rol spelen. Het opsluiten in de eigen kring zal niet altijd helpen.

Misschien komt het omdat ik zelf wel Turks ben, dat ik zulke tegenspraken wel meekrijg. Mijn familie kan wel aardig ranten tegenover radicalen, maar dat zal dan denk ik vooral in gesloten kringen zijn.

Wellicht speelt angst ook een rol? Stel dat een moskee ergens uit zou spreken tegen die radicalen, dan zullen zij hoogstwaarschijnlijk de volgende zijn met doodsbedreigingen.

Dat denk ik dus ook. Zoals ik al eerder zei, laten de gematigde moslims zich de mond snoeren door de radicale moslims.
@Zenzation Iemand als Lale Gul is daarom m.i. eerder onderdeel van de oplossing dan het probleem. Het moet juist normaal worden om kritiek te hebben op de islam. Dan kan iedereen zich uitspreken en dan geef je de gemiddelde autochtoon ook de kans om nuance aan te brengen in zijn beeld over moslims. Die ziet nu namelijk vooral doodsbedreigingen als iemand iets negatiefs over de islam zegt.

Dat denk ik dus ook. Zoals ik al eerder zei, laten de gematigde moslims zich de mond snoeren door de radicale moslims.
@Zenzation Iemand als Lale Gul is daarom m.i. eerder onderdeel van de oplossing dan het probleem. Het moet juist normaal worden om kritiek te hebben op de islam. Dan kan iedereen zich uitspreken en dan geef je de gemiddelde autochtoon ook de kans om nuance aan te brengen in zijn beeld over moslims. Die ziet nu namelijk vooral doodsbedreigingen als iemand iets negatiefs over de islam zegt.
Ja ben het met je eens, maar dat geldt dan voor alles, ook Zwarte Piet. Wat maakt een Sylvana anders dan een Lale?

Ja ben het met je eens, maar dat geldt dan voor alles, ook Zwarte Piet. Wat maakt een Sylvana anders dan een Lale?
De een is een ordinair verdienmodel ten kosten van een kinderfeest. De ander is totalitaire onderdrukking van vrouwen.

Maar die mening mogen ze best hebben.

Zoals @Zenzation dat zegt, is daar inderdaad hetzelfde probleem. Er mag op zich wel overal een strenge controle komen op misbruik, want dat zou nooit mogelijk moeten zijn. Niet voor ons, niet voor een ander.
Wat jij extreem-rechts noemt zijn toch gewoon mensen die het misbruik vinden dat men naar een ander land trekt om zich aan de daar opgebouwde middelen tegoed te doen?

Je zegt dat die extreem-rechtsen ze in sloppenwijken willen wegstoppen, maar wat moeten zij dan? Alles afstaan om vreemdelingen in hun land op te liften tot een arbitrair luxeniveau?

Waar op de wereld wordt er nog meer van de inheemse bevolking verwacht dat ze dat doen om maar niet extreem-rechts genoemd te worden?

Kunnen wij ze dat wel kwalijk nemen?
Ja natuurlijk kunnen wij dat.
Als ons belastingsparadijs zo makkelijk is om geld van te pakken, is het dan niet beter om boos te zijn op diegene die het zo makkelijk maken?
Nouja dat het makkelijk is maakt het niet acceptabel, maar ik kan boos zijn op alle betrokken partijen. Verantwoordelijkheid ontloop je niet.

• Like
Waarderingen: Pren
Dat is onderdeel van het klem zitten waar ik het eerder over had.
Klopt. Maar daar zal men zich toch ooit van moeten bevrijden door zich uit te spreken. Of niet natuurlijk, maar dan zal de islamitische gemeenschap gegijzeld blijven door orthodoxie en islamisme.

Zoals gezegd, ik ging ervanuit dat onder die domme mensen ook autochtonen zaten, maar ik heb ze zelf ook nog genoemd.

Intellegentie is iirc deels wel erfelijk, maar er zijn een heleboel omgevingsfactoren die een rol spelen. Het opsluiten in de eigen kring zal niet altijd helpen.
Naast erfelijkheid zijn er nog meer problemen die het versterken. Een ander onderdeel van het probleem, is discriminatie in het onderwijs. Philipe of Christopher met ouders die goed af zijn, krijgen meer kansen dan Ali of Mohammed met ouders die amper de taal spreken. Ondanks dat ze even intelligent zijn. Het helpt ook niet als die leerlingen ongemotiveerd op het vmbo zitten te vervelen en zichzelf amper kunnen ontplooien.
Wat jij extreem-rechts noemt zijn toch gewoon mensen die het misbruik vinden dat men naar een ander land trekt om zich aan de daar opgebouwde middelen tegoed te doen?

Je zegt dat die extreem-rechtsen ze in sloppenwijken willen wegstoppen, maar wat moeten zij dan? Alles afstaan om vreemdelingen in hun land op te liften tot een arbitrair luxeniveau?

Waar op de wereld wordt er nog meer van de inheemse bevolking verwacht dat ze dat doen om maar niet extreem-rechts genoemd te worden?
Je gaat er nu wel een schepje bovenop dan dat mijn idee was. Alles hoeft niet afgestaan te worden, maar iedereen moet wel dezelfde kansen kunnen krijgen. In het onderwijs, op de banenmarkt, de huizenmarkt etc. Niets hoeft volledig afgestaan te worden, er moet alleen een balans zijn. Een beetje hetzelfde gedoe als hoe sommige feministen compleet de andere kant op slaan en vinden dat vrouwen meer kansen moeten krijgen, in plaats van gelijke kansen. De oplossing wordt net zo extreem als het probleem, wat dus niet de bedoeling zou moeten zijn.
Ja natuurlijk kunnen wij dat.
Nouja dat het makkelijk is maakt het niet acceptabel, maar ik kan boos zijn op alle betrokken partijen. Verantwoordelijkheid ontloop je niet.
Dat is zeker waar. Zo boycot ik booking.com nu ook, maar de meeste emotie zit hem toch in de overheid die het zo makkelijk maakt. Het is vanzelfsprekend dat wanneer het zo makkelijk kan, dat er mensen tussen zitten die het zullen misbruiken. Dat is ook zeker niet oke, maar als ze betrapt worden, moeten ze ook een passende straf krijgen. Die krijgen ze vervolgens niet, daar word ik nog het meest pissed over.

Een ander onderdeel van het probleem, is discriminatie in het onderwijs. Philipe of Christopher met ouders die goed af zijn, krijgen meer kansen dan Ali of Mohammed met ouders die amper de taal spreken.
Als Ali of Mohammed daar problemen mee heeft dan moet ie zijn heil maar ergens anders zoeken. Of hadden zijn ouders maar beter hun best moeten doen.

Als Christopher's ouders flinke tokkies waren dan zat hij in hetzelfde schuitje. Maar de slachtofferrol is natuurlijk een makkelijke uitweg en hét excuus voor eigen falen.

Iedereen krijgt dezelfde kansen in dit land. Kansloos zijn is een keuze.

De een is een ordinair verdienmodel ten kosten van een kinderfeest. De ander is totalitaire onderdrukking van vrouwen.

Maar die mening mogen ze best hebben.
Is wel heel simpel verpakt, de vrouw kent juist een hoge status in de islam, dit geloof is gekaapt en wordt niet juist beleefd.

M.i. niet te vergelijken. Mensen hebben in Nederland dezelfde rechten, ongeacht hun huidskleur. Dat er nog discriminatie is in Nederland, staat buiten kijf. Maar we hebben geen aparte ingangen voor de gekleurde medemens, ze mogen trouwen, ze kunnen zelfs kamerlid worden. Gelukkig maar :)

Bij orthodoxe gemeenschappen is dat nadrukkelijk niet het geval: vrouwen moeten worden gescheiden van mannen, homo's zijn niet welkom (en al helemaal niet in leidinggevende functies). De eerste homoseksuele imam zit voorlopig nog in de kast, denk ik. Dat geldt overigens ook voor de gereformeerde gemeenschap.

Oftewel: in het geval van orthodoxe gemeenschappen is de discriminatie zichtbaar aanwezig. Alleen wordt het toegestaan onder het mom van vrijheid van religie.

Verdiep je eens in de geschiedenis van homoseksualiteit en islam, zal je versteld van staan.

Je gaat er nu wel een schepje bovenop dan dat mijn idee was. Alles hoeft niet afgestaan te worden, maar iedereen moet wel dezelfde kansen kunnen krijgen. In het onderwijs, op de banenmarkt, de huizenmarkt etc. Niets hoeft volledig afgestaan te worden, er moet alleen een balans zijn. Een beetje hetzelfde gedoe als hoe sommige feministen compleet de andere kant op slaan en vinden dat vrouwen meer kansen moeten krijgen, in plaats van gelijke kansen. De oplossing wordt net zo extreem als het probleem, wat dus niet de bedoeling zou moeten zijn.
Wel ik was vooral benieuwd wat je precies onder extreem-rechts verstaat en wat dan oneerlijk zou zijn aan zo'n sentiment.

Als je buitenlanders dezelfde kansen geeft om deel te nemen aan de lokale banen- en huizenmarkt dan geef je inherent dus minder kansen aan autochtonen die niet bereid zijn om hun geluk in een ander land te zoeken (waar ze veel voor zouden moeten opgeven).

Is het die oneerlijkheid erkennen wat jij extreem-rechts noemt of vind je dat ook normaal/begrijpelijk en versta je onder extreem-rechts nog iets ergers?

Nog nooit zoiets gezien in de eigen kring eerlijk gezegd.

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.417
Als je hierheen komt en jezelf kunt bedruipen is daar niks mis mee. Sterker, Nederland heeft die mensen nodig. Als we met zijn allen het huidige (gemiddelde) welvaartsniveau willen handhaven dan hebben we nog veel meer mensen nodig in de toekomst. Laat staan als we het (gemiddelde) nog verder omhoog willen liften.

Als Ali of Mohammed daar problemen mee heeft dan moet ie zijn heil maar ergens anders zoeken. Of hadden zijn ouders maar beter hun best moeten doen.

Als Christopher's ouders flinke tokkies waren dan zat hij in hetzelfde schuitje. Maar de slachtofferrol is natuurlijk een makkelijke uitweg en hét excuus voor eigen falen.

Iedereen krijgt dezelfde kansen in dit land. Kansloos zijn is een keuze.
Iedereen krijgt absoluut niet dezelfde kansen. Een leerling heeft weinig te zeggen, de ouders/docenten bepalen uiteindelijk. Dat geldt inderdaad ook voor tokkies. Alles wat laag op de ladder staat krijgt minder kansen, dat houdt ze vervolgens weer onderaan de ladder. Mensen met een lage socioeconomische status zijn vervolgens weer dat vervelende volk waar we zoveel over klagen. Zo blijft de cirkel mooi rond.

Ik heb ook vooral een hekel aan enkele h/v ouders die blijven zeuren voor herkansingen voor hun kind en weet ik veel wat bij de school. Helaas geeft de school vaak toe aan dat gezeur en is dat ook duidelijk zichtbaar. Ik heb genoeg paupers/allochtonen gezien die capabel zijn voor h/v, maar weinig doen i.v.m. motivatieproblemen. Wat ik ook goed snap. Van een puber kun je absoluut niet verwachten dat ze het zelf maar regelen. Je hebt ze er tussen zitten, die zwaar gemotiveerde leerlingen die zichzelf bewijzen. Maar de meeste kinderen gaan juist de andere kant op, die denken niet op de lange termijn. Vervolgens blijven ze onderaan hangen. Met een vwo advies vanuit mijn intelligentietest vervolgens op het vmbo geplaatst te zijn, heb ik niets anders gedaan dan blowen en mezelf de t*ring vervelen.

Ja, letterlijk gezien hebben Ali en Mohammed ook dezelfde kansen. Ze kunnen immers 8en en 9s halen op het vmbo en opstromen naar havo of zelfs vwo. Maar het zijn pubers waarvan de hersenen net beginnen met ontwikkelen, dat is gewoon écht te veel gevraagd. En dan heb je nog de taalachterstand van huis mee gekregen en hebben papa en mama geen hulp die ze aan kunnen bieden. Ondertussen krijgt Christopher biologiebijles van papa de arts en alle talen van mama de taalkundige.

Ik heb zelfs een leerling gehad dit jaar die een online toets op veel te hoog niveau heeft gemaakt. Na wat rondvragen zijn er vermoedens dat ouders stiekem mee hebben geholpen met de toetsen, zo slim was de beste jongen absoluut niet. Zo slim is papa wel. Die gaat nu waarschijnlijk over op HV door een paar twijfelachtige hoge cijfers.

Ja, letterlijk gezien hebben Ali en Mohammed ook dezelfde kansen. Ze kunnen immers 8en en 9s halen op het vmbo en opstromen naar havo of zelfs vwo. Maar het zijn pubers waarvan de hersenen net beginnen met ontwikkelen, dat is gewoon écht te veel gevraagd. En dan heb je nog de taalachterstand van huis mee gekregen en hebben papa en mama geen hulp die ze aan kunnen bieden. Ondertussen krijgt Christopher biologiebijles van papa de arts en alle talen van mama de taalkundige.
Maar autochtone kinderen zijn toch ook pubers, die nog niet goed op de lange termijn kunnen denken? Ik zie het verschil daarin niet. En allochtone ouders kunnen ook helpen. Zeker bij de derde generatie zou dat geen probleem moeten zijn.

En die taalachterstand is eigenlijk ook niet nodig. Ik ken een Tsjechisch meisje en zij is hierheen gekomen toen ze jong was. Haar ouders spraken geen woord Nederlands. Haar Nederlands is accentloos. Ik ken zelfs een Israelier, die rond zijn twintigste naar Nederland is verhuisd. Als je hem hoort praten, vraag je je af uit welke provincie hij komt, omdat je zijn lichte accent niet kunt plaatsen. Hun moedertalen (Tsjechisch en Hebreeuws) zijn allebei hele andere talen dan Nederlands, dus daar kan het niet aan liggen. Hoezo zou een kind van migranten dat hier is opgegroeid dan geen accentloos/foutloos Nederlands kunnen spreken?

Tsjechië ligt in Europa, en Israël is Joods. Geen verdere fixatie op deze mensen, waarom zouden ze? er valt niks te halen, vooral niet op politiek vlak.

Terug
Naar boven