MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Tsjechië ligt in Europa, en Israël is Joods. Geen verdere fixatie op deze mensen, waarom zouden ze? er valt niks te halen, vooral niet op politiek vlak.
Ik snap je zin niet helemaal. Bedoel je nou dat kinderen van migranten in Nederland geen belang hebben bij het leren van Nederlands? Dat zou ik een absurde stelling vinden.

Ik snap je zin niet helemaal. Bedoel je nou dat kinderen van migranten in Nederland geen belang hebben bij het leren van Nederlands? Dat zou ik een absurde stelling vinden.
Dat het eventuele falen van deze mensen niet interessant is voor rechtse politici.

Als je hierheen komt en jezelf kunt bedruipen is daar niks mis mee. Sterker, Nederland heeft die mensen nodig. Als we met zijn allen het huidige welvaartsniveau willen handhaven dan hebben we nog veel meer mensen nodig in de toekomst.
Elke toetreding anders dan een soort angel investor zal toch concurreren met kansen voor de lokale bevolking. Het lijkt me niet vanzelfsprekend dat we moeten aanvullen met mensen uit andere culturen, behalve als het juist gaat om de huidige demografische trends voort te zetten. Ik ben wel benieuwd hoe die Lale Gül zich tot een resolutie daaromtrent heeft overdacht.

(zelfs voor zeldzame skillsets - wat kunnen europeanen nou niet zelf? en die uitzonderlijke professionals zijn natuurlijk geen demografische bedreiging. en weer oneerlijke brain drain voor dat andere land. etc etc. )

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.424
Het lijkt me niet vanzelfsprekend dat we moeten aanvullen met mensen uit andere culturen
Meesten komen uit West Europa, valt wel mee qua verschillen. Als je naar de tijdlijn kijkt van de geschiedenis is het niet eens zo heel lang terug dat we in Europa vrijwel rondliepen met een kleurtje. Heel Europa is een aanvulling van verschillende culturen.
zal toch concurreren met kansen voor de lokale bevolking.
Uit cijfers die ik in zoverre gezien heb lijkt dat allemaal reuze mee te vallen. Er zijn zoveel factoren en nuances. Als er veel aanbod is dan kan de vraag ook groeien, bijvoorbeeld. Kunt het ook omdraaien, wanneer een autochtoon in een steeds globalistischere wereld niet de concurrentie kan verslaan met beter aanbod onderwijs, gezondheidszorg, sociale voorzieningen, armoede- dan ben je misschien terecht niet gekozen. Er zijn enkele sectoren, zoals transport, waar Polen het wel lastig maken op onderdelen. Maar dat zie je nauwelijks terug in cijfers over de hele linie.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Maar autochtone kinderen zijn toch ook pubers, die nog niet goed op de lange termijn kunnen denken? Ik zie het verschil daarin niet. En allochtone ouders kunnen ook helpen. Zeker bij de derde generatie zou dat geen probleem moeten zijn.

En die taalachterstand is eigenlijk ook niet nodig. Ik ken een Tsjechisch meisje en zij is hierheen gekomen toen ze jong was. Haar ouders spraken geen woord Nederlands. Haar Nederlands is accentloos. Ik ken zelfs een Israelier, die rond zijn twintigste naar Nederland is verhuisd. Als je hem hoort praten, vraag je je af uit welke provincie hij komt, omdat je zijn lichte accent niet kunt plaatsen. Hun moedertalen (Tsjechisch en Hebreeuws) zijn allebei hele andere talen dan Nederlands, dus daar kan het niet aan liggen. Hoezo zou een kind van migranten dat hier is opgegroeid dan geen accentloos/foutloos Nederlands kunnen spreken?
Dat zeg ik toch ook, autochtone pubers zijn net zo goed de dupe als ze tokkie ouders hebben. Succes is voor een groot deel afhankelijk van waarin je geboren bent, ondanks dat je de capaciteiten hebt voor veel meer. Kinderen van ouders in lage socioeconomische klassen blijven daarin hangen, dus de generaties verder blijft dat net zo. Hier en daar zullen er wat zijn die uit die cirkel kunnen stappen, maar naar mijn idee blijft een groot deel hangen. De taalachterstand hangt ook weer af van hoe goed iemand is met talen, ik ken genoeg allochtonen die Nederlands geven bijvoorbeeld. Je kans is wel wat groter met Nederlands sprekende ouders dan andersom.

Heb er nu ook één in de klas die geen fucks geeft, zijn ouders spreken toch geen Nederlands. Hij regelt thuis zelf alle zaken en mails voor zijn ouders :roflol: . Leuk als je een mail stuurt vanwege het gedrag en vervolgens hem of zijn broer krijgt.

De vraag is dan vooral waar de verantwoordelijkheid van de samenleving ophoudt en die van de ouders begint. Je kunt als samenleving niet alles 100% gelijk doen. Een deel van je kaarten zijn bij je geboorte al geschud en dat is nooit eerlijk. De een heeft rijke ouders, de ander wordt door z'n vader mishandeld. Je kunt alleen maar proberen er het beste van te maken. Daar speelt de overheid ook een rol in, maar die is niet onbeperkt.

• #10.427
Screenshot_20210608-184909_Maarten.jpgScreenshot_20210608-184919_Maarten.jpgScreenshot_20210608-184932_Maarten.jpgScreenshot_20210608-184943_Maarten.jpgScreenshot_20210608-184954_Maarten.jpgScreenshot_20210608-185002_Maarten.jpgScreenshot_20210608-185011_Maarten.jpg
- Maarten

Naast erfelijkheid zijn er nog meer problemen die het versterken. Een ander onderdeel van het probleem, is discriminatie in het onderwijs. Philipe of Christopher met ouders die goed af zijn, krijgen meer kansen dan Ali of Mohammed met ouders die amper de taal spreken. Ondanks dat ze even intelligent zijn. Het helpt ook niet als die leerlingen ongemotiveerd op het vmbo zitten te vervelen en zichzelf amper kunnen ontplooien.
Het is niet dat ik het niet met je eens ben, maar ik vind het wel onvolledig. Dat is ook geen verwijt, het is maar een discussie op het internet, op een sportforum en de discussie over onderwijs kan je heel smal en heel breed maken.

De focus op verschillen naar afkomst in het onderwijs is vooral een focus op de Randstad. Grofweg vergelijk je Amsterdam-Zuid met Zuidoost en Nieuw-West. Zeker als je corrigeert voor bepaalde sociaaleconomische factoren (en of en in hoeverre je dat zou moeten doen is weer een heel andere discussie) zie je dat er vooral sprake is van overadvisering van de rijke kindjes. Dit doet me, zonder het jou te verwijten, altijd denken aan de commissies bij de UvA die vonden dat ze geen goede afspiegeling waren van de stad, zonder er aandacht voor te hebben dat een significant deel van hun studenten ook niet uit de stad komt en die vergelijking mank gaat, als bonus vond de UU dat ze te wit waren tov de UvA, VU en Erasmus (iirc), alleen onderzoek toonde aan dat hun leerlingen tov van de andere veel meer uit de blanke provincie kwamen.

De echt grote verschillen zitten in de rest van Nederland, met een enorme onderadvisering in bv oude veenkoloniën. Dat zijn ook delen van Nederland waar volgens mij minder geld per leerling beschikbaar is en waar bij de schoolkeuze afstand een grote rol speelt.

Wat ik zelf ook een heel leuke vind is dat er voor sommige autochtone groepen erg weinig aandacht is. Zo blijkt uit onderzoek in Rotterdam, volgens mij nog door iemand met een Antilliaanse achtergrond ook, dat voor blanke MBO meisjes heel weinig aandacht is of zij zich wel maximaal ontplooien en of er voor hun geen barrières zijn, want zij zijn geen risicogroep!

Ook de bereikbaarheid van bijlessen en huiswerkinstituten maken enorme verschillen.

Josse de Voogd schrijft ook hier vaak heel interessante tweets en stukken over.

Het is op alle fronten zonde als je niet het talent kan benutten dat in een land rondloopt. Al helemaal omdat onderwijs de enige bewezen methode is waarop mensen van een dubbeltje een kwartje kunnen worden.

De vraag is dan vooral waar de verantwoordelijkheid van de samenleving ophoudt en die van de ouders begint. Je kunt als samenleving niet alles 100% gelijk doen. Een deel van je kaarten zijn bij je geboorte al geschud en dat is nooit eerlijk. De een heeft rijke ouders, de ander wordt door z'n vader mishandeld. Je kunt alleen maar proberen er het beste van te maken. Daar speelt de overheid ook een rol in, maar die is niet onbeperkt.
Het is de taak van het onderwijs (de samenleving is me wat breed) om te zorgen dat er voor iedereen kansen zijn naar de mogelijkheden die iemand heeft en dat is nu te weinig.

• Like
Waarderingen: Pren
Als je hierheen komt en jezelf kunt bedruipen is daar niks mis mee. Sterker, Nederland heeft die mensen nodig. Als we met zijn allen het huidige (gemiddelde) welvaartsniveau willen handhaven dan hebben we nog veel meer mensen nodig in de toekomst. Laat staan als we het (gemiddelde) nog verder omhoog willen liften.
1. Een heleboel mensen die hierheen komen doen laag- of ongeschoolde arbeid. Ze zijn op de korte termijn en via vage belastingconstructies interessant;
2. Dat welvaartsniveau kan ook behouden worden als flink wat parttimers een klein beetje extra gaan werken, dit vereist wel oa betere kinderopvang-voorzieningen;
3. Dat laatste gaat beter als door voldoende betaalbare woonruimte en andere voorzieningen het minder moeilijk wordt gemaakt om aan gezinsvorming te doen.

Nieuw-Zeelands voorbeeld laat zien dat als je de import van arbeid aan de onderkant beperkt dat er dan een prikkel is voor werkgevers om in hun werknemers te investeren, niet alleen in een beter salaris, maar ook scholing en opleiding.

Dat hele Vrije Verkeer van Arbeid heeft enorme ontwrichtende gevolgen in heel Europa. Het is een grove schande!

• #10.432
2. Dat welvaartsniveau kan ook behouden worden als flink wat parttimers een klein beetje extra gaan werken, dit vereist wel oa betere kinderopvang-voorzieningen;
Slechts een deel van de oplossing.
. Dat laatste gaat beter als door voldoende betaalbare woonruimte en andere voorzieningen het minder moeilijk wordt gemaakt om aan gezinsvorming te doen.
Landbouwgrond bebouwen, en landbouw verduurzamen dus.

Meesten komen uit West Europa, valt wel mee qua verschillen. Als je naar de tijdlijn kijkt van de geschiedenis is het niet eens zo heel lang terug dat we in Europa vrijwel rondliepen met een kleurtje. Heel Europa is een aanvulling van verschillende culturen.
Ik reageerde vooral op hetgeen waar extreem-rechtse sentimenten om gaan, dat is denk ik niet jegens west europeanen. En ja grenzen zijn binnen europa vrij arbitrair en als je kijkt naar wat voor volkjes er allemaal hebben bestaan en hoe hun territoria wisselden dan is nationalisme uit historisch oogpunt vrij bizar. Nu kun je zelfs zo ver terug gaan dat veel universele humanistische waarden en dezelfde/soortgelijke psychologische onderliggende elementen wel terug te vinden zijn bij alle volken ter wereld. Maar er is ook in korte tijd veel gedifferentieerd en in moderniteit verder ontwikkelt, wat ook bestaansrecht heeft.

Uit cijfers die ik in zoverre gezien heb lijkt dat allemaal reuze mee te vallen. Er zijn zoveel factoren en nuances. Als er veel aanbod is dan kan de vraag ook groeien, bijvoorbeeld.
Ik denk ook niet dat het zo simpel 1 op 1 ligt als dat 1 baan naar een allochtoon gaat dat 1 baan van een autochtoon kost. Een bedrijf dat veel goedkope immigranten kan aannemen groeit misschien zo dat het autochtonen ook weer meer kansen dan anders bied. Maar iets met fracties en percentages. Het sterkst denk ik nog aan woningen en fysieke ruimte, als de grote steden voor >50% uit migranten bestaan dan had dat misschien niet de halve hypotheek gescheeld maar wel heel erg veel. En een heel andere lebensraum met mogelijk de helft minder straat/asfalt/vinex/beton, waar de mensen die er dan nog zouden leven zich veel beter/gezonder kunnen ontwikkelen. (wat zijn de missed opportunity costs daarvan?)

En dan hebben we het nog niet eens over toegenomen (tov voor alle immigratie) criminaliteit en geweld. Verloedering van scholen, zorg, etc. Niet direct de schuld van alle individuele allochtonen maar vooral ook van het systeem dat ze aantrekt.

Kunt het ook omdraaien, wanneer een autochtoon in een steeds globalistischere wereld niet de concurrentie kan verslaan met beter aanbod onderwijs, gezondheidszorg, sociale voorzieningen, armoede- dan ben je misschien terecht niet gekozen. Er zijn enkele sectoren, zoals transport, waar Polen het wel lastig maken op onderdelen. Maar dat zie je nauwelijks terug in cijfers over de hele linie.
In een steeds globalistischere wereld gaat het ook niet om kwaliteit en kunde waar met die maatschappelijke invloeden een voordeel behaald kon worden.

De arbeidsmarkt zit in allerlei sectoren natuurlijk vol politieke voordeeltjes voor anderen, mazen in de wet, die concurreren ondanks alles voor de meesten ontwikkelde onmogelijk maken of op z'n best ten minste iedereen gelijk omlaag trekt. Ik weet niet hoe dat in cijfers terug te vinden is, betwijfel dat je daarin wat aan het CBS hebt. Economische leer is tot nu toe nog dat immigranten uit minder ontwikkelde culturen vooral veel kosten, maar ik zie dat soort wetenschap ook wel omslaan voor het postmoderne agenda. Het hoeft ook weer geen 100% 1:1 relatie te zijn, elk procent aan mensen die er slechter werk door kunnen vinden gaan er hun hele leven en alle komende generaties op achteruit.

Alle verbetering is heel makkelijk ongedaan te maken als het systeem ze niet beschermt of juist actief tegen werkt. Het grootste wonder is dat een beetje productieve vrij innovatieve markt zo absurd veel overproduceert dat het al die corruptie (nog) kan dragen. De vraag is meer hoe had het anders kunnen zijn als de kansen wel echt eerlijk gelijk waren en rechten tegen globalisme werden beschermt. En dan bedoel ik niet alleen anders in BBP.

Ik vraag me af of al dit soort aandringen tot een meer natuurlijke humanistische gerechtigheid nu extreem-rechts is. Ik ging er een beetje van uit dat ik me daarin aangesproken mocht voelen door wat @Nootmuskaatje over DDBers zei.

Mooi stuk dat veel van wat hier gezegd is nog beter verwoord en samenvat.

Opvallend zijn de toch grote rol voor intelligentie en dat er bij die meritocratie ook nog wel wat kanttekeningen zijn te maken, maar dat is wellicht voor een andere keer of een vorige, volgens mij heb ik weleens iets gepost wat oa Michael Sandell daar voor kritiek op heeft.

• #10.435
Het sterkst denk ik nog aan woningen en fysieke ruimte,
Dat is wel een uitdaging. Op verschillende levels. Er is iets van 66% (exclusief water) landbouwgrond, en 19% is bebouwd, 15% is natuur. Boeren zijn enorm efficiënt, maar moeten we als klein land de op 1 na grootste exporteur zijn na de VS? Als dat minder kan in de vorm van verduurzamen, en met minder landbouwgrond en dan werken met subsidies (model Zwitserland) en goede prijzen geven voor grond kan dat misschien iets worden denken in die richting. Lijkt onvermijdelijk. Want natuur zal niet worden opgeofferd.
Wel iets om over na te denken.
Economische leer is tot nu toe nog dat immigranten uit minder ontwikkelde culturen vooral veel kosten,
Daarom begon ik ook met immigranten die zichzelf kunnen bedruipen.

Edit

Laatst bewerkt:
Ik denk ook niet dat het zo simpel 1 op 1 ligt als dat 1 baan naar een allochtoon gaat dat 1 baan van een autochtoon kost. Een bedrijf dat veel goedkope immigranten kan aannemen groeit misschien zo dat het autochtonen ook weer meer kansen dan anders bied. Maar iets met fracties en percentages. Het sterkst denk ik nog aan woningen en fysieke ruimte, als de grote steden voor >50% uit migranten bestaan dan had dat misschien niet de halve hypotheek gescheeld maar wel heel erg veel. En een heel andere lebensraum met mogelijk de helft minder straat/asfalt/vinex/beton, waar de mensen die er dan nog zouden leven zich veel beter/gezonder kunnen ontwikkelen. (wat zijn de missed opportunity costs daarvan?)

En dan hebben we het nog niet eens over toegenomen (tov voor alle immigratie) criminaliteit en geweld. Verloedering van scholen, zorg, etc. Niet direct de schuld van alle individuele allochtonen maar vooral ook van het systeem dat ze aantrekt.
Het lijkt er een beetje op dat je de termen allochtoon, immigrant en migrant gebruikt alsof ze hetzelfde zouden betekenen en over dezelfde mensen gaan.

Dat is wel een uitdaging. Op verschillende levels. Er is iets van 66% (exclusief water) landbouwgrond, en 19% is bebouwd, 15% is natuur. Boeren zijn enorm efficiënt, maar moeten we als klein land de op 1 na grootste exporteur zijn? Als dat minder kan, en met minder landbouwgrond en dan werken met subsidies (model Zwitserland) en goede prijzen geven voor grond kan dat misschien iets worden denken in die richting. Lijkt onvermijdelijk.
Wel iets om over na te denken.
Ja en elders ook. Als het een equilibrium van efficiëntie en distributie over de wereld vind kan iedereen in overmaat snaaien en houden we alsmaar meer over voor natuur.
Daarom begon ik ook met immigranten die zichzelf kunnen bedruipen.
Ja ik dacht aan echt investeerders waarbij dat het geval zou zijn maar misschien is dat nog wat te exclusief. Waaraan denk je bij zo'n immigrant, wat moeten ze daarvoor kunnen?

Het lijkt er een beetje op dat je de termen allochtoon, immigrant en migrant gebruikt alsof ze hetzelfde zouden betekenen en over dezelfde mensen gaan.
De term 'allochtoon' is eind 2016 vervangen door 'persoon met migratieachtergrond'. De definitie is niet veranderd.

Dat is toch een immigrant?

Migrant is in de zin over onze grote steden natuurlijk een immigrant naar hier, emigranten naar elders wonen niet meer in die steden.

• #10.439
Waaraan denk je bij zo'n immigrant, wat moeten ze daarvoor kunnen?
Zichzelf nuttig maken in de samenleving. Wanneer het een alleenstaande betreft of als kostwinner hierheen wil komen aan een aantal eisen voldoen (bestaan overigens al een hoop eisen) waarbij het zonder een beroep te doen op sociale voorzieningen (minimaal) de eerste 5 jaar zichzelf en/of zijn of haar gezin kan onderhouden, als er door een reden geen inkomsten gegenereerd kunnen worden krijgt het eenmalig 3-6 maanden om inkomsten te genereren anders terug naar land van herkomst.

Na 5 jaar bouwt het rechten op zoals vrijwel elk ander individu met een NL paspoort. Bij overtreden van de wet, en rijden met de fiets door rood telt niet, onvoldoende niveau Nederlands, geen motivatie heeft getoond, geen gezonde financiële huishoudboekje geen aanvraag voor paspoort. Punt is dat dergelijke regels vaak al bestaan voor expats, maar niet voor asielzoekers. En dat zou best gelijkwaardiger mogen zijn, of strikter handhaven.

Mijn partner is een kennismigrant en ik heb mij werkelijk verbaasd over het aantal voorwaarden en regels waaraan voldaan moet zijn. Dat voelt voor mij al onrechtvaardig als ik met een schuin oog kijk naar illegalen die hier verblijven, mensen die hier zonder enig perspectief komen en maar tijd uitzitten, mensen die uit een veilig land hier helemaal mogen blijven en overlast veroorzaken enzovoorts.

Er bestaan best een aantal regels voor mensen buiten de EU die hier willen werken, voor kennismigranten gelden er wel een aantal andere bepalingen overigens.

Laatst bewerkt:
De term 'allochtoon' is eind 2016 vervangen door 'persoon met migratieachtergrond'. De definitie is niet veranderd.

Dat is toch een immigrant?

Migrant is in de zin over onze grote steden natuurlijk een immigrant naar hier, emigranten naar elders wonen niet meer in die steden.
Nee, iemand met een migratieachtergrond/allochtoon is geen immigrant.

Een allochtoon is volgens mij iemand waarvan minstens één van de ouders niet in Nederland is geboren.

Iemand wiens beider ouders hier zijn geboren is in beginsel een Nederlander, misschien een Nederlander met een bepaalde achtergrond etniciteit of dubbele nationaliteit, maar die is geen migrant, immigrant, allochtoon en waarschijnlijk zelfs geen Nederlander met een migratie-achtergrond. Hoewel strict genomen zo iemand een migratie-achtergrond heeft, maar wie dan niet, TB heeft ook allerlei migratie-achtergronden: deels Frans, deels Indisch, maar dat laatste was natuurlijk wel "toen Indië nog van ons was".

Migranten, met name arbeidsmigranten zijn ook Oost-Europeanen en diverse kenniswerkers van waar ook ter wereld.

Terug
Naar boven