Meesten komen uit West Europa, valt wel mee qua verschillen. Als je naar de tijdlijn kijkt van de geschiedenis is het niet eens zo heel lang terug dat we in Europa vrijwel rondliepen met een kleurtje. Heel Europa is een aanvulling van verschillende culturen.
Ik reageerde vooral op hetgeen waar extreem-rechtse sentimenten om gaan, dat is denk ik niet jegens west europeanen. En ja grenzen zijn binnen europa vrij arbitrair en als je kijkt naar wat voor volkjes er allemaal hebben bestaan en hoe hun territoria wisselden dan is nationalisme uit historisch oogpunt vrij bizar. Nu kun je zelfs zo ver terug gaan dat veel universele humanistische waarden en dezelfde/soortgelijke psychologische onderliggende elementen wel terug te vinden zijn bij alle volken ter wereld. Maar er is ook in korte tijd veel gedifferentieerd en in moderniteit verder ontwikkelt, wat ook bestaansrecht heeft.
Uit cijfers die ik in zoverre gezien heb lijkt dat allemaal reuze mee te vallen. Er zijn zoveel factoren en nuances. Als er veel aanbod is dan kan de vraag ook groeien, bijvoorbeeld.
Ik denk ook niet dat het zo simpel 1 op 1 ligt als dat 1 baan naar een allochtoon gaat dat 1 baan van een autochtoon kost. Een bedrijf dat veel goedkope immigranten kan aannemen groeit misschien zo dat het autochtonen ook weer meer kansen dan anders bied. Maar iets met fracties en percentages. Het sterkst denk ik nog aan woningen en fysieke ruimte, als de grote steden voor >50% uit migranten bestaan dan had dat misschien niet de halve hypotheek gescheeld maar wel heel erg veel. En een heel andere lebensraum met mogelijk de helft minder straat/asfalt/vinex/beton, waar de mensen die er dan nog zouden leven zich veel beter/gezonder kunnen ontwikkelen. (wat zijn de missed opportunity costs daarvan?)
En dan hebben we het nog niet eens over toegenomen (tov voor alle immigratie) criminaliteit en geweld. Verloedering van scholen, zorg, etc. Niet direct de schuld van alle individuele allochtonen maar vooral ook van het systeem dat ze aantrekt.
Kunt het ook omdraaien, wanneer een autochtoon in een steeds globalistischere wereld niet de concurrentie kan verslaan met beter aanbod onderwijs, gezondheidszorg, sociale voorzieningen, armoede- dan ben je misschien terecht niet gekozen. Er zijn enkele sectoren, zoals transport, waar Polen het wel lastig maken op onderdelen. Maar dat zie je nauwelijks terug in cijfers over de hele linie.
In een steeds globalistischere wereld gaat het ook niet om kwaliteit en kunde waar met die maatschappelijke invloeden een voordeel behaald kon worden.
De arbeidsmarkt zit in allerlei sectoren natuurlijk vol politieke voordeeltjes voor anderen, mazen in de wet, die concurreren ondanks alles voor de meesten ontwikkelde onmogelijk maken of op z'n best ten minste iedereen gelijk omlaag trekt. Ik weet niet hoe dat in cijfers terug te vinden is, betwijfel dat je daarin wat aan het CBS hebt. Economische leer is tot nu toe nog dat immigranten uit minder ontwikkelde culturen vooral veel kosten, maar ik zie dat soort wetenschap ook wel omslaan voor het postmoderne agenda. Het hoeft ook weer geen 100% 1:1 relatie te zijn, elk procent aan mensen die er slechter werk door kunnen vinden gaan er hun hele leven en alle komende generaties op achteruit.
Alle verbetering is heel makkelijk ongedaan te maken als het systeem ze niet beschermt of juist actief tegen werkt. Het grootste wonder is dat een beetje productieve vrij innovatieve markt zo absurd veel overproduceert dat het al die corruptie (nog) kan dragen. De vraag is meer hoe had het anders kunnen zijn als de kansen wel echt eerlijk gelijk waren en rechten tegen globalisme werden beschermt. En dan bedoel ik niet alleen anders in BBP.
Ik vraag me af of al dit soort aandringen tot een meer natuurlijke humanistische gerechtigheid nu extreem-rechts is. Ik ging er een beetje van uit dat ik me daarin aangesproken mocht voelen door wat
@Nootmuskaatje over DDBers zei.