MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Los van of dat enige waarde heeft is de motie ook een beetje zinloos door af te sluiten met “of soortgelijk systeem”.

Is dat ook niet hoe we het op discriminatie toepassen? Waarom zou het hier dan niet volstaan volgens jou? Of vinden we dat het eigenlijk ook niet volstaat bij discriminatie? En is daarmee de bandbreedte eigenlijk "te vaag"?

Is dat ook niet hoe we het op discriminatie toepassen? Waarom zou het hier dan niet volstaan volgens jou? Of vinden we dat het eigenlijk ook niet volstaat bij discriminatie? En is daarmee de bandbreedte eigenlijk "te vaag"?
Imo is het doel gewoon geweest om deze motie in te dienen en daar dan weer een mooi filmpje over te kunnen maken.

Uit sluiten dat iets ooit gebeurd is onlogisch. De minister was duidelijk in zijn antwoord: het kabinet heeft er momenteel geen plannen voor, maar uitsluiten dat een kabinet in 2100 er anders over denkt kon hij ook niet.
Kunnen we wel uitsluiten dat we weer Joden gaan vervolgen? Of denken we daar over een paar jaar misschien toch anders over?

Los van of dat enige waarde heeft is de motie ook een beetje zinloos door af te sluiten met “of soortgelijk systeem”.
We moeten toch gewoon elk systeem dat er ook maar in de verste verte op lijkt voor altijd compleet wettelijk onmogelijk maken?

Denk dat velen de impact niet kunnen voorstellen welke een dergelijk digitaal social credit, of co² credit systeem met zich meebrengt. Begrijpelijk ook, maar dit systeem vergelijken met de systemen die we reeds vele decennia kennen is wel een beetje naïef, zo niet kortzichtig. Wil niet zeggen dat ik het niet begrijp, de vergelijking en het gebrek aan inzicht of zo je wilt, enige fantasie (want dat lijkt het natuurlijk voor velen nog steeds).
Volgens mij begrijpen mensen hier nog niet helemaal dat ze met welk punten systeem dan ook zwaar in de min zouden staan zo niet ronduit uit hun zolderkamertjes gesleurd worden met het alledaagse geklaag dat ze nu nog vrij online uiten.

Wat maakt iets fictief in deze volgens jou? Het voorbeeld wat wij in China inmiddels kennen is toch allang niet fictief meer?
Laat ik het anders stellen. Hoe zou jij je voor kunnen stellen, zonder een dergelijk systeem, hoe je in 2030 bijvoorbeeld niets meer zult hebben als eigendom? Maar dat alles, vrijelijk en zogenaamd gratis voor iedereen toegankelijk is? Op welke manier zou je dit kunnen bewerkstelligen? En wellicht is 2030 wel heel erg ambitieus, dus geef me even het voordeel van de twijfel op dit punt inzake de eventuele fictie hieromtrent.
Ik denk persoonlijk dat we de dictatuurschap van China niet naar landen als Nederland kan vertalen. Ook heb ik niks met het "you will own nothing and you will be happy", aan de andere kant, er is zo'n grote tweedeling/kloof tussen arm en rijk dat ik het ook niet raar zal vinden dat dit met bijvoorbeeld een basisinkomen rechtgetrokken wordt.
Hoe geen idee, maar je zult niet onteigend worden van je bezittingen en vervolgens gratis een weekendje naar Disneyland kunnen...

Laatst bewerkt:
Kunnen we wel uitsluiten dat we weer Joden gaan vervolgen? Of denken we daar over een paar jaar misschien toch anders over?
Niks is uit te sluiten. Net zoals als die onzin over inclusiviteit, dat had ook niemand kunnen bedenken en toch draaien we door hiermee.

We moeten toch gewoon elk systeem dat er ook maar in de verste verte op lijkt voor altijd compleet wettelijk onmogelijk maken?
Zoals in delen van China plaats vind liefst wel natuurlijk, maar ook zoals nu blijkt zijn ook zaken die in de grondwet zijn vastgelegd toch te omzeilen.

Dat bedrijven informatie delen over hoeveel krediet je bij ze hebt is heel anders dan dat de overheid je sociale gedrag met punten gaat beoordelen om mensen rechten te ontnemen.
Maar hoe komen we erbij dat Westerse landen hier mee bezig zijn en wat de eventuele consequenties zijn?

Maar hoe komen we erbij dat Westerse landen hier mee bezig zijn en wat de eventuele consequenties zijn?
Politie komt al bij je langs de deur als je onwenselijke dingen op social media zegt.

We hebben nu een pas die bepaalt of je vrij met een ondernemer overeen mag komen z'n terrein te betreden.

De stap is echt niet zo groot.

We lopen achter maar het zou wettelijk gewoon niet mogelijk moeten zijn. En zelfs dan is dat waarschijnlijk nog niet genoeg om bureaucraten ervan te weerhouden.

Maat lijkt het er in de verste verte niet een beetje op?
Nee. Bedrijven mogen zelf bepalen of ze je krediet willen verlenen of niet. Je hebt geen recht op een hypotheek. Bijhouden welke rechten jij van de staat nog mag gebruiken is compleet anders.

Of ik weet niet voldoende waar dat BKR allemaal voor dient? Is er iets aan wat je rechten ontneemt?

Ik mis overigens wel op veel plekken het dikgedrukte stukje: "You’ll own nothing. And you’ll be happy. What you want you’ll rent, and it’ll be delivered by drone."

Ik mis overigens wel op veel plekken het dikgedrukte stukje: "You’ll own nothing. And you’ll be happy. What you want you’ll rent, and it’ll be delivered by drone."
1438792024-dronehawkdown.gif

Politie komt al bij je langs de deur als je onwenselijke dingen op social media zegt.

We hebben nu een pas die bepaalt of je vrij met een ondernemer overeen mag komen z'n terrein te betreden.

De stap is echt niet zo groot.

We lopen achter maar het zou wettelijk gewoon niet mogelijk moeten zijn. En zelfs dan is dat waarschijnlijk nog niet genoeg om bureaucraten ervan te weerhouden.

Nee. Bedrijven mogen zelf bepalen of ze je krediet willen verlenen of niet. Je hebt geen recht op een hypotheek. Bijhouden welke rechten jij van de staat nog mag gebruiken is compleet anders.

Of ik weet niet voldoende waar dat BKR allemaal voor dient? Is er iets aan wat je rechten ontneemt?
Onwenselijk als in bedreigingen en haatzaaien? Prima.
Die pas is tijdelijk, ja ik vind het onzinnig en een goede usecase ontbreekt. Het is een verkapte manier om een hogere vaccinatiegraad te behalen, waar ik geen moeite mee heb, maar wees dan eerlijk en communiceer het zo.

Gelukkig hebben we de EU nog (;)) die druk bezig is om facial recognition, andere biometrische technologieën, en high-risk AI applicaties te verbieden en andere AI toepassingen te reguleren om o.a. fundamentele rechten te beschermen van de gebruikers.
This proposal delivers on the political commitment by President von der Leyen, who announced in her political guidelines for the 2019-2024 Commission “A Union that strives for more”1 , that the Commission would put forward legislation for a coordinated European approach on the human and ethical implications of AI. Following on that announcement, on 19 February 2020 the Commission published the White Paper on AI - A European approach to excellence and trust2 . The White Paper sets out policy options on how to achieve the twin objective of promoting the uptake of AI and of addressing the risks associated with certain uses of such technology. This proposal aims to implement the second objective for the development of an ecosystem of trust by proposing a legal framework for trustworthy AI. The proposal is based on EU values and fundamental rights and aims to give people and other users the confidence to embrace AI-based solutions, while encouraging businesses to develop them. AI should be a tool for people and be a force for good in society with the ultimate aim of increasing human well-being. Rules for AI available in the Union market or otherwise affecting people in the Union should therefore be human centric, so that people can trust that the technology is used in a way that is safe and compliant with the law, including the respect of fundamental rights.
Zie: AI Act

Imo is het doel gewoon geweest om deze motie in te dienen en daar dan weer een mooi filmpje over te kunnen maken.

Dat is een beetje kortzichtig, maar niet feitelijk onjuist. Ik denk dat, wanneer je je iets meer verdiept in de redenen waarom deze partij toch steeds die positie opzoekt, dat je daar iets genuanceerder naar kunt kijken.

Wellicht interessant om dit stukje te lezen, wel even door de man zijn grootheidswaanzin heen prikken overigens :emo: Maar het heeft zeker zo zijn waarde, de manier waarop deze partij zich verzet.

Dat is een beetje kortzichtig, maar niet feitelijk onjuist. Ik denk dat, wanneer je je iets meer verdiept in de redenen waarom deze partij toch steeds die positie opzoekt, dat je daar iets genuanceerder naar kunt kijken.

Wellicht interessant om dit stukje te lezen, wel even door de man zijn grootheidswaanzin heen prikken overigens :emo: Maar het heeft zeker zo zijn waarde, de manier waarop deze partij zich verzet.

Je kunt er zeker genuanceerder naar kijken, maar je kunt niet ontkennen ze eigenlijk schoppen tegen bijna alle beleid van de "gevestigde orde" en dat er een gedeelte van de bevolking hier in mee gaat wat potentieel gevaar met zich meebrengt en er een bepaalde extremistische gedachtengoed wordt opgewekt.

Terug
Naar boven