Ja, dat snap ik wel. Mijn probleem met erfbelasting, zoals die vaak wordt voorgesteld, is meervoudig. Ten eerste principieel vind ik het lastig, omdat er dus al heel veel belasting over geheven is in de levensloop van de oorspronkelijke eigenaar. Maar goed, zoals je terecht al aangaf, levert het ook veel ongelijke verdeling op. Ik snap dit punt en daar mag het wat mij betreft best wat gelijker (ik noem het bewust niet eerlijker, want dat vind ik echt een rare term voor het afpakken van eerlijk verdiend geld).
Goed, die zeer ongelijke verdeling komt vooral voor via bedrijfsvermogen in box 2. Daarop zijn allerlei uitzonderingen van toepassing, waardoor je vrij makkelijk tot 1,1 mio belastingvrij kunt erven. En waarschijnlijk zijn er nog wel meer trucjes, die ik niet ken, waardoor je op een nog hogere vrijstelling komt. Door de belasting voor de regulier vererving te verhogen, zoals voorgesteld door o.a. de Correspondent, pak je die hele grote vermogens niet aan, terwijl dat dus wel het doel is. In werkelijkheid pak je alleen het 'low hanging fruit', dus ijverige spaarders, die niet slim genoeg waren om te bedenken dat ze op hun 85ste geen 2-4 ton meer nodig hebben. En dan zeg ik 2-4 ton, omdat ik denk dat dat vrij haalbaar is voor een ijverige spaarder zonder al te gek salaris. Dus voornamelijk middenklasse. Je weet wel, de groep die sowieso altijd al de lul is qua herverdeling.
Wat zijn dus concreet de effecten:
- Voor de personen die <2 ton erven gaan ze er tot wel 10k op vooruit t.o.v. de huidige regeling. Dat is leuk, maar meer ook niet.
- Voor iedereen met ijverig sparende ouders gaat het al heel snel achteruit.
- Voor alle echte rijken, verandert er geen kut.
Ergo, de rijken blijven probleemloos hun vermogen overdragen. De onderklasse krijgt tot wel 10k extra. De middenklasse is weer de lul. Vind je die 10k dan het verschil maken? En weegt dat op tegen een middenklasse, die dan wederom fiscaal het haasje is? Zou je dit eerlijk durven noemen? Ik niet.