Welke krimp?
Het volume (werkdaggecorrigeerd) van de goederenexport was in februari 5,8 procent groter dan in februari 2022.
www.cbs.nl
Wanneer dan?
Faillissementen blijven uit, het is nog altijd onder het niveau van voor corona. Werkloosheid en uitkeringen zijn laag. Er is volop werk en veel bedrijven realiseren zich dat het lastig is om mensen te vinden.
Ben wel benieuwd wanneer we al die doemscenario's mogen verwachten
Ik heb geen glazen bol

Dus ik kan alleen maar afgaan op wat de cijfers zeggen en kijken naar de situatie wereldwijd. Er ligt genoeg te sudderen, uiteindelijk hoeft er maar een dominosteen te vallen en voorlopig zijn alle ogen gericht op de (petrol)dollar. Als je het mij vraagt gaat de val daarvan de aanjager zijn. Maar of dat binnen nu en een jaar, 2 jaar of 10 jaar is, dat weet waarschijnlijk niemand. Persoonlijk verwacht ik het binnen nu en 7 jaar, puur kijkende naar alle ellende wereldwijd die toch op een bepaald moment samen zal komen.
Dat is toch eigenlijk gek?
Alles duurder, mensen hebben minder te besteden, alles piept en kraakt.
Huurverhogingen voor commercieel vastgoed, stijging energieprijzen, aflopen belastinguitstel, lastiger om aan grondstoffen te komen.
Ik denk dat je het nog wel even kunt geven, want het gevoel dat ik (en jij kennelijk ook hebt) is dat de situatie niet strookt met de huidige omstandigheden. Het klopt niet en als er iets is wat ik nooit probeer zonder meer weg te wuiven, dan is het een onderbuik gevoel. Maar goed
@Gremlin heeft wel een punt, want ik zie nog evenveel vrachtwagens op de weg en van massa ontslagen is in elk geval bij ons nog geen sprake. Dus in die zin kan ik het iemand niet kwalijk nemen dat het grotere plaatje niet geheel begrepen wordt, timing is alles en pas als het zover is zullen velen zeggen ah, ja... In retrospect..
Uhm, huizenprijzen dalen, je bent nu aanzienlijk minder kwijt aan energie en de meeste mensen hebben inmiddels meer te besteden. Zelfs uitkeringsgerechtigden. Iets wat je terug ziet in de consumentenuitgaven
Als de economie groeit wordt alles duurder. Zolang je inkomen meegroeit is er weinig aan de hand.
Ja, tenzij loon-prijsspiraal. Maar zover is het nog niet
Minder kwijt aan energie dan wanneer precies?
En ik denk dat de mensen wiens inkomen evenredig mee is gestegen aan de kostenverzwaring op alle vlakken, dat die sterk in de minderheid zijn. Zeker in de groep die toch al niet zoveel verdient.
Je schrijft verder; als de economie groeit, wordt alles duurder. Wat bedoel je hiermee? Alles wordt duurder in tijden van schaarste. Het duurder worden heeft dus niets direct met groei van de economie te maken, temeer met de (al dan niet kunstmatig gecreëerde en in stand gehouden) schaarste.
Maar de inkomens groeien niet mee met de hogere kosten. Als alles duurder is, dan is het toch niet gek dat de consumentenuitgaven hoger zijn? Meer te besteden, maar minder kunnen kopen: zie het voorbeeld van
@Vonk.
De loon-prijsspiraal is het monster onder het bed van de aandeelhouders en ondernemers, maar over de huidige winst-prijsspiraal hoor je ze nooit. Al zit daar wel enige nuance in voor een bedrijf als Ahold-Delhaize, waarbij de groeiende winst in ieder geval niet uit Europa kwam.
Bij die huizenprijzen is het prima als de oververhitting eruit gaat en mensen wat kritischer zijn, maar als mensen nog steeds moeilijk of moeilijker een hypotheek kunnen krijgen, dan zegt de daling van die prijzen op zichzelf wellicht minder.
De huizen zijn 1 grote bubble en als we echt in een diepe recessie terechtkomen, dan komt daar in Nederland het grootste probleem vandaan, want iedereen die straks onder water staat heeft dan een probleem op het moment dat ze óf willen bewegen op de huizenmarkt, óf als de bank zegt, graag een hertaxatie, want jouw hypotheek, dat is een bancair product dat we ook verpand hebben en daarmee komt onze boekhouding nu niet rond.
Ik heb het een paar minuten gegeven, maar ik trek haar stem niet.
Onheilspellers zijn van alle tijden. Wat moet ik volgens jou bang voor zijn?
Die stem is inderdaad verschrikkelijk, er zijn ook wel betere analisten dan mevrouw piepstem. Al snapt ze het economische spelletje prima, toch is het lastig luisteren naar iemand met zo'n stem en alsof ze tegen een kind van 10 praat.