MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Het NIBUD heeft het over bijkomen van 2023 en lijkt niet negatief:

Daarbij wel opgemerkt dat het dan tov 2022 is gerekend met een inflatie van 3,5%.

3.5% inflatie gerekend? Zo kan ik ook wel een koopkrachtstijging berekenen :roflol:

Als ik puur naar mijn boodschappen kijk, ik koop redelijk vaak hetzelfde als semi-autist. Dan is dat gemiddeld genomen gewoon bijna 30% duurder geworden. Natuurlijk kun je besparen door goedkopere producten te kopen, maar ook die zullen gemiddeld genomen ook een dergelijk percentage zijn gestegen, dus als je die al kocht omdat je het al niet breed had, blijft er weinig anders over dan ermee te dealen.

Als ik puur naar mijn boodschappen kijk, ik koop redelijk vaak hetzelfde als semi-autist. Dan is dat gemiddeld genomen gewoon bijna 30% duurder geworden. Natuurlijk kun je besparen door goedkopere producten te kopen, maar ook die zullen gemiddeld genomen ook een dergelijk percentage zijn gestegen, dus als je die al kocht omdat je het al niet breed had, blijft er weinig anders over dan ermee te dealen.
Ik bestel altijd mijn melk, kwark en nog wat vaste dingen wekelijks bij picnic, precies boven de minimale 35 euro grens. Nu zit ik voor hetzelfde op 47 euro :o

3.5% inflatie gerekend? Zo kan ik ook wel een koopkrachtstijging berekenen :roflol:

En wat is de stijging in maandelijkse lasten voor je huis?

Huur of koop? :dunno:

En koop vs in 2022 gekocht en in 2023 gekocht, kijkende naar de rente ;)
Ik weet niet, jij geeft heel specifiek aan welke prijsstijging jij merkt in de supermarkt, dan vraag ik wat voor jou de stijging is kwa woonlasten.

Ik weet niet, jij geeft heel specifiek aan welke prijsstijging jij merkt in de supermarkt, dan vraag ik wat voor jou de stijging is kwa woonlasten.

Ik wil best wat meer specificeren voor jou, ook verder kijkende dan alleen de huur.

Huur wordt +4.1% (gemaximeerd 3.1 + 1 vanwege vrije sector).
Mijn energiecontract loopt tot september 2026, dus in 2020 heb ik daarvoor een goede deal gesloten.
Zorgverzekering +20% deels ook vanwege zorgkeuzepolis i.v.m. kinderwens en vrije keuze voor de beste fertiliteitskliniek.
Kapper +30%
Gym + 15%
Gemeentebelastingen, waterschapsbelasting etc., gemiddeld +15%

En zo kan je best nog even doorgaan. Het plaatje is voor iedereen natuurlijk variabel, maar door het midden genomen, worden we wel echt keihard van achteren genomen op alle vlakken.

Het hangt helemaal af van de precieze definitie van "meer te besteden".

Dat klinkt en is misschien een beetje flauw, maar vaak zit er in een bepaalde context een specifieke betekenis aan.

Zo kan meer te besteden bijvoorbeeld betekenen:
1. Meer geld over na belastingen;
2. Meer geld over na vaste lasten;
3. Meer kunnen kopen.

Iedereen die werkt geldt ook als "niet werkloos", ongeacht hoeveel uur je werkt, wil werken of zou moeten werken om in je levensonderhoud te kunnen voorzien.

Dus wat bedoelt @Gremlin precies?
Ik bedoel dat de uitkeringen omhoog zijn gegaan, de toeslagen, de loonbelasting omlaag en het minimumloon is aanzienlijk omhoog gegaan. Direct of indirect zijn de lagere inkomens, het netto inkomen, dus gestegen. Hoop toeslagen ouders hebben tussen de 10 en 30k ontvangen

En ja, alles is ook duurder geworden. Maar dat eeuwige zwart /witte gejank over hoe slecht het wel niet gaat, dat weten we nu wel. Doe er dan wat aan

Terug
Naar boven