Er spelen nu genoeg zaken die allemaal een negatief effect kunnen (gaan) hebben om op de wereld en lokale economie, maar je kan ook zeggen dat ondanks de nasleep van de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne, de spanningen rondom Taiwan en de plannen van de BRICS landen de economie er nog best goed voorstaat. Is dat dan het gevolg van de laatste stuiptrekkingen van een falende systeem of kan alles nog redelijk prima gedijen ondanks een rot systeem? Ik ga uit van het laatste totdat het tegendeel bewezen is.
Wat de cijfers betreffende de ontslagen betreft kan ik helaas geen zo snel geen data vinden die verder terug gaat dan twee jaar en dan zegt het imo niet zoveel.
Het plaatje van de S&P500 vind ik interessant, het artikel is van april 2023, maart het lijkt erop dat er (bewust) de laatste 12 maanden van de koers (waar al weer wat herstel zichtbaar is) is weggelaten.
Maar de hele discussie begon natuurlijk doordat ik bewijs wilde zien van deze zin uit de column: "De krimp van de wereldhandel voltrekt zich voor onze ogen.", misschien heb ik een dergelijke uitspraak weer eens te letterlijk genomen.