MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Dan zou de waarde negatief zijn aangezien het mijnen, smelten, transport, arbeidsloon, energie, etc, geld kost.

Makes no sense
Maar stel je hebt gelijk hoe is dan een fluctuatie van in de waarde van 10% in een maand te verklaren met inachtneming dat er 33.000 ton opgeslagen ligt in kluizen.

Je hebt het over 33.000 ton zonder erbij te vermelden hoeveel % dat is van het totaal dus je vraag slaat nergens op.

Stel er is 33 miljoen ton opgeslagen wereldijd. Stel er is 33 miljard ton goud in omloop.

Je hebt het over 33.000 ton zonder erbij te vermelden hoeveel % dat is van het totaal dus je vraag slaat nergens op.

Stel er is 33 miljoen ton opgeslagen wereldijd. Stel er is 33 miljard ton goud in omloop.
Zelf wat research doen kan geen kwaad. ;)

De schattingen zijn dat er tot nu toe 180.000 ton is gedolven, waarvan er dus ruim 33.000 ton (het totaal van de top 20) in kluizen ligt als eigendom van natie staten. Hoeveel alle landen bij elkaar hebben opgepot kan ik zo snel niet even evenals het totaal aan goud dat particulieren en bedrijven puur als belegging aanhouden.

De schattingen zijn dat er tot nu toe 180.000 ton is gedolven, waarvan er dus ruim 33.000 ton (het totaal van de top 20) in kluizen ligt als eigendom van natie staten. Hoeveel alle landen bij elkaar hebben opgepot kan ik zo snel niet even evenals het totaal aan goud dat particulieren en bedrijven puur als belegging aanhouden.

:roflol: wel ironisch uit jouw mond, Mr. Vraag Graag.

Schattingen zijn nattevingerwerk

Jij stelt toch de vraag? Omgekeerde wereld. Kzie het al voor me op een tentamen.

"Er is 1 miljard ton ijzer op aarde. Hoeveel % van de aarde bestaat uit ijzer?"
"Hoe zwaar is de aarde?"
"Hey doe ff je eigen research."

• Haha
Waarderingen: Vonk
Jij stelt toch de vraag? Omgekeerde wereld. Kzie het al voor me op een tentamen.

"Hoe zwaar is de aarde?"

Jantje met rekenen: Juf vraagt; Jantje hoeveel is 3x7 ?

Jantje; Ja ga zelf onderzoek doen, u bent echt dom, u vraag alles aan kinderen

"Hoe zwaar is de aarde?"
Dan geloof jij toch lekker in het fabeltje van de intrinsieke waarde van goud.

Dat je het over gebruiken hebt en dat het beschreven moet staan in wetten toont naar mijn mening al aan dat het niet iets elementairs is, maar dat kan komen door een verschil in de definitie die wij toekennen aan die woorden. Laat ik het heel basaal bekijken en dan loop ik vanzelf tegen problemen op.
Op zich wel een interessante discussie natuurlijk, maar hier sla je de plank een beetje mis imo. Voor mij is het recht misschien wel de mooiste en belangrijkste uitvinding van de mens. Het feit dat wij allerlei zaken - niet alleen het eigendomsrecht - vast hebben gelegd in rechten, plichten, wetten en regels is júíst elementair voor ons als ontwikkelde soort. Je kunt natuurlijk argumenteren dat we in onze meest elementaire staat geen eigendomsrecht kennen maar in die meest elementaire staat kennen we geen enkele vorm van rechtspraak, überhaupt geen schrift, geen taal, etc en zijn we niet veel meer dan een rechtop lopende aap.

Verder komt het eigendomsrecht (beter: 'recht op eigen zaak') eigenlijk altijd vanuit systemen met een gecentraliseerd bestuur en rechtspraak, in Europa waren de Romeinen hier al vrij ver mee bvb. Op het moment dat dit uit elkaar valt bestaat eigendom eigenlijk niet meer in de huidige definitie en is er sprake van horigheid en leenstelsel en is veel lastiger te definiëren van wie iets nu echt is. Met de opkomst van staten in het tweede deel van de middeleeuwen komt het eigendomsrecht langzaam weer terug, net als allerlei andere rechten en plichten. Door het kapitalisme is het eigendomsrecht behoorlijk afgekaderd en absoluut geworden.

Papiergeld heeft geen intrinsieke waarde.

intrinsieke waarde geldt toch alleen voor levende wezens?

Papiergeld heeft geen intrinsieke waarde.

Je weet niet eens wat intrinsiek is.

papier geld heeft de waarde vastgesteld door de Europese Bank, de waarde wat op het biljet staat geprint. Goud heeft de waarde die schommelt door de dag heen. Je kunt geen boodschappen betalen met goud bij de Appie. Daarom is er oa papier geld in omloop

Je weet niet eens wat intrinsiek is.

papier geld heeft de waarde vastgesteld door de Europese Bank, de waarde wat op het biljet staat geprint. Goud heeft de waarde die schommelt door de dag heen. Je kunt geen boodschappen betalen met goud bij de Appie. Daarom is er oa papier geld in omloop
Jij wel?

De intrinsieke waarde van chartaal geld is de waarde van het materiaal waarvan de munt of het bankbiljet gemaakt is.
De waarde van papiergeld is fictief. Het papier heeft zelf helemaal geen waarde.

Terug
Naar boven