- Waardering
- 5.195
En zo kennen we allemaal uitzonderingen en extremen beide kanten op. Ik ken een jonge meid met minimaal 20k aan schulden, die weigert meer dan 32 uur per week te werken maar die wel elke maand meerdere nieuwe sport outfits koopt en (bijna) elke dag voor 5 euro alleen aan blauwe bessen eet, de rest van het eten nog niet meegerekend. Misschien maakt dat voor haar het leven het nog wel waard, dat kan. Je kunt inderdaad denken dat je plezier moet houden, dat is een optie.Niet lullig bedoeld, maar ik denk dat je nogal generaliserend denkt en misschien niet begrijpt wat er allemaal achter schuldenproblematiek schuilgaat en hoe verschillend elke situatie weer is. Of het wel begrijpt maar gewoon graag in algemeenheden spreekt waar iedereen het wel mee eens kan zijn natuurlijk.
Ik ken meerdere gezinnen die onder bewindvoering of budgetbeheer staan, sommigen beroepsmatig, sommigen privé. Zo ken ik een gezin met drie kinderen dat moet leven van 65 euro per week. Ja ook zij hebben in het verleden verkeerde keuzes gemaakt, domme dingen gedaan en ook wel pech gehad. Tienduizenden euro's schuld. Beiden best een oké inkomen waar je normaal gesproken prima van kunt leven maar gaat allemaal naar budgetbeheer. Door dat oké inkomen verder geen recht op toeslagen en kwijtscheldingen en dergelijke. Vader heeft een kleinschalig eigen bedrijfje waarmee hij misschien een paar tientjes per week (legaal) bijbeunt, maar ik weet dat dit niet onder zijn budgetbeheer valt. Is allemaal volgens de regels en de afspraken met de budgetbeheerder. Die paar tientjes is waar zij inderdaad dat extra eten van kopen, af en toe eens wat kleren voor de kids, misschien eens een keer een dagje weggaan, een spelletje voor de playstation, etc.
Die paar tientjes per week op een schuld van tienduizenden euro's die ze nog heel lang aan het afbetalen zijn, is de reden dat zij nog bij elkaar zijn, nog de kinderen enigszins fatsoenlijk kunnen voeden en kleden, nog leven überhaupt. Als je in die situatie zit dan schraap je alles bij elkaar. Dan kun je zeggen, dat moet ook naar schulden afbetalen. Ja, kan, misschien. Maar dan is er geen leven meer.
In het geval van het gezin in jouw voorbeeld klinkt het alsof ze die paar tientjes nuttig besteden ( je noemt eten, kleding enzovoort) en ik denk dat er niemand is die daar over zal vallen. Sterker nog, gewoon goed geregeld en al zou het zwart en niet legaal zijn zou ik het nog begrijpen. Je moet wat om te overleven en ze lossen overduidelijk wel af.