AndroidHealthClinic

uitgerust(er) wakker worden

Jaa dat is wel zeker! Als ik iets belangrijks moet doen. wedstrijd, toets of iets dergelijks slaap ik liever 4 uur als 8 uur

Te lang is eerder 10uur. De slaap die je gemiddeld nodig hebt zal tussen de 6-8 zijn. Na 4u heb je denk ik gewoon geen REM slaap bereikt, waardoor je fitter wakker wordt ( maar in principe dus wel minder goed geslapen)

Hoe oud ben je btw?

• Topic Starter Topic Starter
Hmm het inslapen zelf gaat wel redelijk. vooral in mijn eigen bed na een redelijk drukke dag gaat het prima

had hetzelfde probleem

geen alcohol of wiet, dat verlaagd de kwaliteit van je slaap enorm
kan er uren over vertellen maar samengevat zeg ik: wetenschap en mijn ervaringen onderschrijven het

de key voor mij is regelmaat, ook in het weekend (zoveel mogelijk) aan je werkweekritme houden
erg lastig als je jong bent en vaak gaat stappen, i know

en dingen als 1-2 uur voor je gaat slapen geen beeldschermen meer voor je neus

gezien en interessant: http://www.documentairenet.nl/review/nooit-meer-slapen/

niet gezien maar lijkt me interessant; http://www.documentairenet.nl/review/labyrint-nieuw-licht-op-de-biologische-klok/

edit: te lang is eerder verduffend dan tekort in mijn ervaring

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Hee thanks ik ga ga het morgen lezen op pc?
En in het weekend de regelmaat houden gaat idd heel lastig worden..

Tip van m'n moeder is bloed laten prikken bij de dokter. ik stond vroeger blijkbaar smorgens te springen bij mn bed. ff afspraak maken of is dit verspilde tijd denken jullie?

dbb > huisarts :cool:

bloedprikken om te checken op wat?
je slaapgedrag van vroeger zegt niets

en (in)slaapmedicatie, wat ie ws. snel geeft want dat is gunstig voor hem, sowieso weigeren
dan komt misschien pas aan de orde enkele stadia verder, en dan nog

wel eens gedacht aan apneu o.i.d.?

Te lang is eerder 10uur. De slaap die je gemiddeld nodig hebt zal tussen de 6-8 zijn. Na 4u heb je denk ik gewoon geen REM slaap bereikt, waardoor je fitter wakker wordt ( maar in principe dus wel minder goed geslapen)

Hoe oud ben je btw?

Na 4 uur heb je al meerdere 'remzones' gehad, alleen is 4u niet genoeg en heeft dit op lange termijn natuurlijk zijn gevolgen. Remzones heb je om het anderhalf uur dacht ik. je zou daarom moeten zien dat je niet tijdens de remslaap wordt gewekt door jouw wekker. Een kwartiertje langer of juist korter slapen kan dus werkelijk het verschil al maken. Beste is imho zien dat je steeds op hetzelfde tijdstip gaat slapen zodat je na verloop van tijd vanzelf wakker wordt op het gewenste uur, zonder wekker.

Word je er wel echt wakker van? En dan bedoel ik wel op tijd.

Moet namelijk 4 wekkers zetten op me telefoon en een radio wekker, die zo hard staat dat de rest van het huis ook wakker is. :D

Ja wakker wordt ik er wel van, maar dat werd ik ook van me wekker die ik uitzet. Maar bij de kijkshop kan je hem 30dagen proberen. Als ie dan niet goed voor je is gwn retourneren :). Let wel op dat hij binnen die maand ontvangen moet zijn bij philips.

toevallig slaapapneu? dat je continu ademstops hebt tijdens je slaap en dan wakker wordt, dat kan je slaapkwaliteit ook behoorlijk vernken

anders eens een slaapcentrum bezoeken (google)

Je slaapt te weinig van 1-2 tot 7.30 is te weinig voor een opgroeiende knul/ jongvolwassene. Remember, de uurtjes voor 12 tellen dubbel!

Het is trouwens wel het beste bloed te laten prikken. kan zijn dat je ijzer tekort hebt. (vermoeidheid) Had dit ook gehad en kwam 's-ochtends echt niet m'n bed uit.

Yup, vroeg na bed, vroeg eraf. Probeer eens een weekje 10u op bed en 7u er af. Van te voren 20min meditatie wanneer je stressed ben of vol gedachten. Ben je niet moe? Meer sporten en minder staren naar beeldschermen.

Heb het zelfde probleem. Probeer anders eens zoon slaap-app, die bij houd of je veel beweegt of niet en je dan wakker maakt in een gunstig slaap stadium.

Ik heb zelf het gevoel dat je wel relaxter wakker word. Niet dat ik nu makkelijk uit me bed kom, maar dat komt omdat het zo lekker warm is en geen zin heb om uit mijn warme bed te stappen, de koude vervelende wereld in.

Ja wakker wordt ik er wel van, maar dat werd ik ook van me wekker die ik uitzet. Maar bij de kijkshop kan je hem 30dagen proberen. Als ie dan niet goed voor je is gwn retourneren :). Let wel op dat hij binnen die maand ontvangen moet zijn bij philips.

Zal van het weekend is gaan kijken, thanks!

Iedereen slaapt in cyclussen van 1,5 uur. In de eerste en laatste 5 min. Slaap je het lichtst voordat je aan een nieuwe cyclus begint. Daarom ben je na bijvoorbeeld 6 uur slaap veel uitgeruster dan na 8 uur, na 6 uur word je wakker in je 'lichte slaap' en na 8 uur kom je uit je 'diepe slaap'.

Stel je moet 6 uur je wekker zetten, dan reken je bijv. 5x 1,5 uur, 7,5 uur dus + 30 min. Vanaf het moment dat je je ogen dichtdoet, gemiddeld valt een persoon na 30 min. In slaap namelijk. Dus ga je om 22.00 uur je ogen dichtdoen, 22.30 slaap je. En vervolgens doorloop je 5 hele cyclussen waarna op een veel beter moment je wekker af gaat. Dit werkt perfect voor mij.

Edit : zit je tot laat achter de computer? Zoek eens naar 'Flux', dit werkt énorm goed bij mij.

ik had ook altijd giga moeite met opstaan, maar sinds ik begonnen ben met sporten en gezond eten + vitamientjes gaat het perfect. zit ook tussen je oren hoor dat opstaan.
en probeer gewoon minimaal 7 uur slaap te pakken voor een langere periode, daar moet je ook gewoon even aan wennen. het is niet dat je na 1 week op tijd naar bed elke ochtend vrolijk op staat. zoals al eerder aangegeven : REGELMAAT.

Het komt vaak voor bij sporters dat ze slecht slapen, is ook niet zo gek vooral als je savonds traind is het al helemaal niet gek. Door het zware trainen komen er allerlij hormonen los waarnder ook cortisol (stress hormoon) kan goed zij dat het daar aan ligt.
Is helaas niet te voorkomen, ja korter en minder zwaar trainen maar dat willen we niet toch?

Heb zelf een wake up light, en wordt er echt veel relaxer door wakker. Mijn vorige wekker ging nogal hard, en dan schrok ik echt wakker met een halve hartstilstand.

Heb echter niet het idee dat ik veel fitter wakker wordt, maar ik word sowieso al vaak net voor de wekker wakker. Het is inderdaad zo dat als je niet van het licht wakker wordt, er een alarm (of natuur geluid) afgespeeld wordt tot je de wekker uitdrukt.

Grootste nachtrust verstoorder is voor mij de pc, of de tv als ik flink aan het gamen of photoshoppen ben. Ik merk dan echt dat ik niet moe wordt.

Daarnaast zou ik je telefoon niet op je nachtkastje leggen, hoewel ik er geen bewijs voor heb vermoed ik dat die straling niet best voor je (nachtrust) is.

Iedereen slaapt in cyclussen van 1,5 uur. In de eerste en laatste 5 min. Slaap je het lichtst voordat je aan een nieuwe cyclus begint. Daarom ben je na bijvoorbeeld 6 uur slaap veel uitgeruster dan na 8 uur, na 6 uur word je wakker in je 'lichte slaap' en na 8 uur kom je uit je 'diepe slaap'.

Stel je moet 6 uur je wekker zetten, dan reken je bijv. 5x 1,5 uur, 7,5 uur dus + 30 min. Vanaf het moment dat je je ogen dichtdoet, gemiddeld valt een persoon na 30 min. In slaap namelijk. Dus ga je om 22.00 uur je ogen dichtdoen, 22.30 slaap je. En vervolgens doorloop je 5 hele cyclussen waarna op een veel beter moment je wekker af gaat. Dit werkt perfect voor mij.

Edit : zit je tot laat achter de computer? Zoek eens naar 'Flux', dit werkt énorm goed bij mij.

Dit is wel een goede idd.

Een goede matras kopen kan helpen, bij mij toch alleszins. Alsook melatonine.

ik ken er genoeg die de grote jan proberen uit te hangen met hun +-5 uurtjes slaap per nacht en daarmee hun drukke dag beter doorkomen.
De helft ziet er tegen hun 35 wel al uit als een halve bejaarde, blijkbaar kunnen veel nog altijd geen onderscheid maken tussen wat net genoeg is om te functioneren en wat nodig is voor je lange termijngezondheid (mentaal en fysiek) en je looks.

Terug
Naar boven