Ik heb ook vaak problemen m'n nest uit te komen s'ochtends. Slik s'avonds allerlei medicijnen die ook een versuffende en slaapverwekkende bijwerking hebben.
Als je beter slaapt door een of twee slaapmutsjes, zou ik er niet een probleem van maken. Als je er maar niet
meer gaat drinken dan dat. Een type slaapmedicatie zijn de zogenaamde benzodiazepinen (of "benzo's"). Hier kom je echter vrij moeilijk aan en als je bij de huisarts geweest bent en hij schrijft je voor een paar dagen of een week 10 of 20 mg oxazepam voor, mag je je handen dichtknijpen. Dit soort middelen hebben een soortgelijke werking als drank. Ruwweg gezegd is het drank in pilvorm.
Een benzo voor slapeloosheid is slechts zelden een oplossing omdat al na een week gebruik tolerantie voor het middel optreedt, zodat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te krijgen. Na verloop van tijd ontwikkeld zich dan een hardnekkige verslaving, terwijl je van de benzo
niks meer merkt qua werking, maar je het enkel moet slikken om geen ontwenningsverschijnselen te krijgen.
Deze ontwenningsverschijnselen uiten zich als het tegenovergestelde van het therapeutische effect van de benzo. Slaperigheid wordt slapeloosheid, kalmering wordt onrust/angst. Afhankelijk van de dosering die je geslikt hebt en de gebruiksduur daarvan zullen deze zich als mild of ernstig manifesteren. Ontwenning van een benzodiazepinenverslaving lijkt sterk op het ontwennen van een alcoholverslaving. Alcohol en benzo werken namelijk op hetzelfde (GABA) systeem in de hersenen.
Als je toch iets wilt slikken om beter te slapen raad ik promethazine aan, dit is geen verslavende benzo maar een antihistamine met een versuffende, slaapverwekkende werking. Dit middel krijg je veel makkelijker van een arts dan een benzo. De werking treedt snel in, binnen een half uur. Trazolan wordt ook nog wel eens gebruikt als slaapmiddel, dit is ook geen benzo maar een antidepressiemiddel. Seroquel wordt ook nog wel eens toegepast als slaapmiddel in lage dosering maar dat is feitelijk een neurolepticum. Dit raad ik niet aan vanwege de grotere kans op bijwerkingen zoals gewichtstoename en een verhoogd risico op diabetes.
Ik zou bij een arts de volgende twee balletjes opgooien:
http://en.wikipedia.org/wiki/Promethazine
http://en.wikipedia.org/wiki/Trazodone