MuscleMeat

vaders en moeders die oud en dik worden.

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
359
je kent het zelf miss wel

je ouders paseren de 50 en ze gaan steeds minder bewegen en meer eten.
waardoor ze dikker en vettiger worden.

Aan de ene kant denk je van: nou laat ze, ze hebben nu hun halve leven keihard gewerkt en voor jouw op hun knieeen gelegen, nu mogen ze de rest van hun leven wel wat rustiger aandoen en meer genieten.

aan de andere kant, hoe dikker/vetter ze worden, hoe eerder ziekte's (zoals kanker) ze krijgen en andere lichaamlijk klachten wat mischien (hoef niet altijd natuurlijk)kan lijden tot een snellere en pijnlijkere dood.

mijn vader is dus zo 1 en soms vraag ik me af, of je er wat van mot zeggen of hem lekker moet laten gaan.

ik zit niet echt te wachten dat hij over 5 a 10 jaar dood in zijn graf ligt
(miss wat overdreven maar het zet je wel aan het denken)

ik vraag me af, of er miss meer mensen zijn die dit verhaal kennen, er wel eens over nagedacht hebben, en miss zelf's wat aan gedaan hebben...

ps, ik heb geen idee onder welke sectie ik dit onderwerp moet neerzetten

Probeer er wat van te zeggen. Mijn stiefvader (echte vader is al overleden) heeft zo lang ik hem ken altijd overgewicht gehad. En ik heb het er wel een paar x met hem over gehad (achteraf niet genoeg). En nu is zijn hart verrot en kan ie bijna niks meer :(

bij mijn vader is het net omgekeerd.
die is sinds enkele jaren gepassioneerd door lopen en dan vooral marathons, en die begint echt gevaarlijk licht te worden

Mijn vader rookt al sinds zijn 15e, eet elke dag boterhammen met pasta, drinkt meer dan een liter cola, snoept op zijn werk allemaal koeken uit de automaat en eet vaak met zijn zakenpartners een hamburger ofzo. En hij slaapt ook nog eens veelte weinig.

Het probleem is dat hij er nu op zijn 50e nog steeds super gezond uit ziet. Hij heeft geen één rimpeltje, een super lekker kleurtje van dit weer, heeft veel haar op z'n kop etc. Ook ziet hij er veel gespierder en slanker uit dan andere 50+ ers. Beetje lastig om zo iemand te overtuigen dat hij niet goed bezig is. Hij voelt zich wel vaak moe en komt heel moeilijk in slaap. Ik denk dat dit komt doordat hij voor het slapen nog cola en koffie drinkt.

Ik heb hem geadviseerd om te ontbijten (dat doet hij nu niet) met een flinke bak brinta en om naar zijn werk een zakje pinda's mee te nemen om te snoepen. En natuurlijk nog wat bruine (geen witte zoals hij at) boterhammen met kipfilet of pindakaas. En naatuurlijk een flesje water en om de cola te laten staan. Wordt maar afwachten of hij mijn advies gaat opvolgen.

Moeilijk... Je kunt het wel proberen, maar de mijne zijn zo eigenwijs, dat ze dat toch niet opvolgen. Mijn moeder bijvoorbeeld, hield altijd veel vocht vast. Ik vertelde haar dat ze minder zout moest consumeren, meer groente en fruit moest eten en een paar glazen water per dag moest drinken, maar daar moest ze 'zoveel van plassen', dus dat vond ze niet echt nodig. Ze dronk af en toe een kopje thee en wel eens een kopje koffie op een dag, dus meer dan genoeg vond ze. Nu heeft ze nierproblemen...
Mijn vader eet ongeveer een halve zak drop per dag. Zoooooo slecht (en dat weet hij donders goed). Maar dat doet hij echt al minstens 20 jaar en hij is niet van plan ermee te stoppen.
Ik zou zeker wel proberen er iets van te zeggen. Het liefst op zo'n manier dat het lijkt alsof het hun eigen idee was (dat werkt meestal toch het beste). Het zijn toch je ouders en je wilt het beste voor hen. Als ze niet willen luisteren dan zij het zo, maar je hebt het iig geprobeerd...

Ik denk dat op het moment zelf het erg moeilijk/pijnlijk is voor je ouders om door hun zoon de les te worden gelezen. Echter zodra ze merken dat ze zich lekkerder gaan voelen zullen ze dankbaar zijn. Ik had graag gehad dat iemand mij had gezegd dat ik moest gaan sporten voordat ik overgewicht had.

Ik zie het ook bij mijn familie, mijn moeder hijgt al als ze 2 trappen opgelopen is en over het algemeen sport mijn familie nauwelijks, ik geef ze wel eens terloops een advertentie van een of andere ouderensportgroep, helaas nog geen resultaten.:p

Ik zou er zeker wat van zeggen maar het blijft hun keuze.

Gelukkig zijn mijn ouders wel gezond ouder aan het worden.

• Topic Starter Topic Starter
lol, als ik dit zo lees, zijn de vaders hierboven nog slechter aan toe dan mijn vader :D

mijn vader rookte ook zijn hele leven. maar gelukkig, is hij daar wel mee gestopt.
(nu loopt ie uur in, uur uit goedkope kauwgompjes te eten.)
naja beter dan roken in ieder geval.

het enige probleem is nu eigelijks dat hij savond veelste veel eet, chips, koek, koffie enzo
en dat dus niet verbrand.
hij is flink zwaarder geworden.

denk dat het ook wel veel met stress te maken heeft, maar daar kan ik niks aan doen.
enige idee is, hem flink wat minder te vreten geven savonds.

maargoed, hoe ik dat voor elkaar moet krijgen weet ik nog niet.
kinderslotjes op de kastdeuren zetten ofzo :rolleyes:

Myn pa heeft een hartinfarct gehad en rookt nog stug zware shaggies. Eten doet hij ook als een malle en hij let nergens op. Het interesseert hem allemaal geen reet.

Mijn moeder eet dan weer erg weinig en is magertjes. Ook rookt ze als een ketter. Allebei hebben ze weinig slaap en veel stress.

Ik ben wel bang dat ze binnekort de pijp uit gaan. Ik waarschuw ze er wel voor, ik vind het erg jammer dat ze niet op hun gezondheid letten. Maar ik ben dan aan het zeuren en dan zeggen ze, wacht jij maar als je 50 bent.

Mijn ouders leven beiden vrij gezond. Mijn vader is 63, mijn moeder bijna 60, toch zijn ze vrij sportief en is met name mijn vader nog erg jong van geest (gaat ook veel uit). Ze zien er ook nogal jong uit. Mijn moeder wordt meestal op 40-45 geschat, mijn vader ziet eruit als de gemiddelde vijftiger.

Mijn ma is zo dun als een lat, alhoewel ze geen dieet volgt, en toch vrij normaal eet.
Ze eet wel verdomd minder sinds IK op mijn voeding let.
Ik snoep bijvoorbeeld een stuk minder als vroeger, en zij nu ook.. :rolleyes: ook eet ik pizza's,friet en chips alleen op vrijdag en zaterdag.. en zij nu ook.....

Ze is dun.
Maar wat doe je eraan?

En ze rookt zeker 2 pakkies shag per week :(

Niks van zeggen, als je vader veel eet doet hij het en zal hij het blijven doen, laat je vader doen wat hij wilt.Iedereen moet doen waar hij of zij zich lekker bij voelt.

ach ja ouders...
mn pa eet veel en is 56 en is niet dik (beeje een buikje maar dat komt door een holle rug)
en sport nog steeds veel

mn ma dieet vaak maar valt nooit wat af... werk onregelmatig en is 58. en zeur over mij dat ik zoveel eet :D en dat ik niet maar niet dikke moet worden en dat ik me zelf nog wel tegen kom :D:D

nog 2 weken (hoop ik) en ben ik weg!

Mijn vader en moeder zijn ook allebei een beetje te dik, allebei 50+. Maar ze bewegen wel veel. M'n vader heeft ook al tegen mij duidelijk gemaakt dat hij z'n buikje weg wil werken. Heb hem twee keer begeleid met krachttrainen hier thuis. Squatten, deadliften, DB bankdrukken etc. met geen tot weinig gewicht. Maar ik geloof niet dat hij het heel leuk vind, ik moest hem wel aansporen het te doen, wat hij ook deed zonder tegenwerken. :P Maarja, ik vind het niet mijn taak om ze te dwingen te sporten, als ze het willen begeleid ik ze graag. (tenzij het misschien uit de hand dreigt te lopen met hun gewicht, dan wordt het zweten!!!!)

Er wat van zeggen lijkt mij ok. Maar let erop dat je niet je eigen extreme sportcultuur opdringt. Dat lijkt me averechts werken. Al gaan ze iedere dag even een uurtje in het bos wandelen. Is perfect voor je hart.

Ik ken het van mijn schoonouders. Ze zijn ook 50+ en te dik. Ze wogen echt veeeels te veel, maar zijn 20 kilo afgevallen met een dieet die lijkt op ons voedingspatroon. (weet hoe je eet) Dus met extra proteine enzo. Wel van die superdure preparaten erbij. Maar goed. Dieet afgelopen, en meteen weer aan de wijn en geen extra water meer en veel koffie. Ook gaan ze naar de sportschool om hun spieren te aaien. Alles op de lichste stand, terwijl ze makkelijk iets zwaarder kunnen. En nu zijn ze weer 10 kilo aangekomen, en gaan ze weer een "kuurtje" doen zoals ze dat noemen. O ja, tijdens de kuur moeten ze 10.000 stappen doen. Die ze na de kuur ineens niet meer doen. Stom hé, en dan maar vertellen tegen hun dat ze ook na de kuur moeten blijven bewegen. Laat staan dat ik ze vertel dat ze die dure supplementen niet nodig hebben. (Amway, zegt jullie dat wat).

Zo dit moest ik even kwijt. Kan me er aan ergeren. Maar ja ik doe er niets aan.

meeste zijn toch zo eigenwijs als de pest, ik zal er iig niet wakker om liggen

Ach het is toch te gek dat ze 2 maten minder heeft gekregen. En nu sluipt het er weer in en ze koopt gewoon weer een maatje groter. En dan als het weer te laat is krabt ze zich weer achter het oor van hmmm misschien moet ik maar weer eens wat afvallen.

Maar het gekke is, is dat ze niet wil horen over calorien. Hoe het in zijn werk gaat. en over ruststand metabolisme enzo. Ik had voorgesteld om met haar een persoonlijk voedingsschemaop te zetten. en niet die kant en klare van het weet-hoe-je-eet-dieet. Ze vond het o gek dat haar man sneller afviel dan zij. Dûhhh zei ik, jij verbruikt minder. Ze is van 5 dagen werken naar 2 gegaan dus 3 uur fietsen minder. En ze is een vrouw. wat ook meehelpt dat je minder nodig hebt. maarjah....Eindeloze discussie.

Terug
Naar boven