Fitness Seller

Veganism topic

Ik eet per dag meestal zo’n 5 maaltijden waar ik 25-50 gram eiwit binnen krijg uit dierlijke producten. Dit is meestal uit kip, tonijn, eieren.

Ik ben benieuwd welke veganistische alternatieven er zijn die mij in zulke hoeveelheden eiwitten kan leveren en voora belangrijk ook dag in dag uit jaar in jaar uit gegeten kan worden zonder gek te worden.
Seitan, tofu, sojabonen, quinoa, chia zaad, tempeh, protein shake, linzen ..

Ik eet nu 120 gram proteine per dag en doe niet eens moeite. (En dat maar met 1500 kcal)

Je moet een serieus beest zijn als je 250 gram proteine per dag "nodig" hebt.. :eyes:

Laatst bewerkt:

Moest hier ineens aan denken. Ome Rip heeft altijd zo'n heerlijk uitgesproken mening.

Ik eet per dag meestal zo’n 5 maaltijden waar ik 25-50 gram eiwit binnen krijg uit dierlijke producten. Dit is meestal uit kip, tonijn, eieren.

Ik ben benieuwd welke veganistische alternatieven er zijn die mij in zulke hoeveelheden eiwitten kan leveren en voora belangrijk ook dag in dag uit jaar in jaar uit gegeten kan worden zonder gek te worden.

Dat geldt ook voor mij, voor velen eigenlijk. Het is ook een deel gewenning en gemakzucht ook je dieet om dierlijke eiwitten op te bouwen.

Dat geldt ook voor mij, voor velen eigenlijk. Het is ook een deel gewenning en gemakzucht ook je dieet om dierlijke eiwitten op te bouwen.
Het is vooral dat, we worden zo opgevoed en het zit in onze cultuur om dierlijke producten te eten. Maar als je één keer gewend bent om enkel plantaardig te eten is het even makkelijk om aan al je macro's te komen.

Ik eet nu 120 gram proteine per dag en doe niet eens moeite. (En dat maar met 1500 kcal)

Je moet een serieus beest zijn als je 250 gram proteine per dag "nodig" hebt.. :eyes:
Zat weleens op 250 gram toen ik 60 kilo woog .. veel te veel natuurlijk maar merkte geen vershil als dat ik op 140-160 zit ofzo

Wat zijn de plantaardige eiwit alternatieven, serieuze alternatieven?

Ik zou het niet erg vinden om die een paar in mijn ‘dieet’ te implementeren. Alle beetje helpen toch. Maaruh liefst wel hoog op de gezondheidsschaal zeg maar.

Ik zou het niet erg vinden om die een paar in mijn ‘dieet’ te implementeren. Alle beetje helpen toch. Maaruh liefst wel hoog op de gezondheidsschaal zeg maar.
De dingen die ik net onder andere als voorbeeld opnoemde waren niet serieus? :P

Goed topic Katlinoo, veel volgers ook......

:yes:

Goed topic Katlinoo, veel volgers ook......

:yes:

IMG_20180422_191005.jpg

Zo ziet een vegan voedingsschema met 180 gram eiwit eruit
Hier staat een voorbeeld met 180 gr eiwitten en 2750 kcal

Maar denk ook aan soyayoghurt, linzen en zwarte bonen, tuinbonen, champignons en paddenstoelen en nog veel meer. Hier nog een lijstje:

Plantaardige eiwitbronnen
Waar haal je dan als veganist je eiwitten vandaan? Heel simpel. Hieronder zie je een lijst met plantaardige eiwitbronnen. Je kunt ze vinden per groep peulvruchten, granen, groente, vleesvervangers, noten, zaden en overige producten.

peulvruchten eiwit (per 200 gram)
linzen 20 gram
zwarte bonen 18 gram
edamame 17 gram
bruine bonen 15,2 gram
kikkererwten 15 gram
kapucijners 13 gram
doperwten 10 gram
granen eiwit (per 75 gram)
havermout 9,8 gram
couscous 9,4 gram
spelt 9,2 gram
pasta (volkoren) 9,0 gram
boekweit 7,8 gram
bulgur 7,1 gram
zilvervliesrijst 5,6 gram
groente eiwit (per portie)
doperwten (200 gram) 10 gram
boerenkool (200 gram) 8,6 gram
spruitjes (200 gram) 7,6 gram
broccoli (200 gram) 6,6 gram
spitskool (200 gram) 6 gram
spinazie (200 gram) 5 gram
rode biet (200 gram) 4 gram
prei (200 gram) 3,6 gram
taugé (50 gram) 3,5 gram
aubergine (200 gram) 2,4 gram
avocado (1/2) 2,1 gram
flespompoen 2,0 gram
zoete aardappel (1 middelgrote) 1,6 gram
Vleesvervangers Eiwit (per 150 gram)
Seitan 33,1
Tempeh 18
Tofu 18
Zijden tofu

7,2
noten (ongezouten) eiwit (per handje, ongeveer 30 gram)
pinda’s 7,8 gram
amandelen 5,8 gram
pistachenoten 5,8 gram
cashewnoten 5,5 gram
zaden eiwit (per 2 el, ongeveer 20 gram)
hennepzaad 6,2 gram
zonnebloempitten 5,4 gram
pompoenpitten 4,9 gram
sesamzaad 4,2 gram
lijnzaad 4 gram
chiazaad 3,4 gram
notenboters eiwit (per eetlepel)
pindakaas 3,9 gram
amandelboter 3,4 gram
tahin 3,4 gram
overige producten eiwit
edelgistvlokken (2 el) 8 gram
spirulina (1 el) 4 gram
chlorella (1 el) 5,3 gram

Ik zal de super slechte broccoli-vergelijking erbij halen om het helemaal compleet te maken :')

ImF9jOL.jpg

Oh my bad dit over het hoofd gezien.

Mja zijn op een paar na geen realistische alternatieven, zeker niet als je een beetje low carb wilt eten. Dat seitan wil ik wel eens checken. Tofu kan inderdaad al is het natuurlijk niet te vreten.

Nodig hebben is natuurlijk relatief maar ik wil niet te veel carbs eten en dan kom je vanzelf wel bij meer eiwitten en vetten.

Ik wacht nog even op het kweekvlees.

Het is zelfs meer dan 300 gram geloof ik.
Ja was een gok op het eerste gezicht. Had je daar zelf problemen mee met de grotere volumes eten toen je switchte of niet? Jij eet miss ook maar 1500-2000kcal per dag. Voor de grote gasten hier is dat 1 maaltijd :D

Oh my bad dit over het hoofd gezien.

Mja zijn op een paar na geen realistische alternatieven, zeker niet als je een beetje low carb wilt eten. Dat seitan wil ik wel eens checken. Tofu kan inderdaad al is het natuurlijk niet te vreten.

Nodig hebben is natuurlijk relatief maar ik wil niet te veel carbs eten en dan kom je vanzelf wel bij meer eiwitten en vetten.

Ik wacht nog even op het kweekvlees.
Ik vond tofu eerst ook niet lekker, maar ik heb een aantal marinades uitgeprobeerd, dan gegrild en zo is het wel lekker.

Ze zeggen dat als je eerst de tofu frituurt en dan marineert het nog lekkerder is, maar dat heb ik nog niet geprobeerd (te veel kcal hehe).

Heb hier om de hoek een Thaise mevrouw die enkel vegan curry's/pasta's maakt om af te halen , suuuper lekkere tofu. Maar haar geheim heb ik nog niet kunnen ontfutselen.

Ja was een gok op het eerste gezicht. Had je daar zelf problemen mee met de grotere volumes eten toen je switchte of niet? Jij eet miss ook maar 1500-2000kcal per dag. Voor de grote gasten hier is dat 1 maaltijd :D
Zoals ik zei eet ik momenteel maar 1500 kcal ja :(. En ik kan vreten, grote volumes zijn geen probleem. Maar er zijn dan ook weer genoeg alternatieven die niet zo'n groot volume hebben. Zoals die "vieze" seitan bijvoorbeeld :eyes:

Terug
Naar boven