MuscleMeat

Vegetarisme

Wel een goed punt. Maar hypocriet? Mwa, het is wellicht hypocriet om als vleeseter te zeggen dat zo iemand hypocriet is.
Hoesso..?
Als iemand vegetariër is omdat hij het zielig vind voor de dieren, maar wel eieren eet, is hij gewoon een hypocriet.

Het kan erg moeilijk en soms bijna onmogelijk zijn om altijd volgens de veganistische leefregels te handelen en soms moet men compromissen sluiten. Naar gelang de omstandigheden en het eigen karakter worden door verschillende veganisten verschillende keuzen gemaakt. Nadat men is overgestapt naar het veganisme doen sommige mensen direct alle dierlijke producten de deur uit maar anderen verslijten hun leren schoenen en wollen truien juist tot op de draad.

Over noodzakelijke levensbehoeften zoals kleding bestaan verschillende opvattingen. Veel veganisten maken hierbij evenmin gebruik van dierlijke producten maar er zijn ook veganisten die vinden dat onder bepaalde voorwaarden het gebruik van dierlijke producten wel is toegestaan. Zo kan wol bijvoorbeeld ook verkregen worden door de bij het wisselen van vacht afvallende haarplokken van vrije schapen te verzamelen en leer kan verkregen worden van dieren die een natuurlijke dood zijn gestorven.

Aangezien dierlijke stoffen in veel alledaagse gebruiksartikelen verwerkt zijn, kunnen ook hier dilemma's ontstaan waardoor niet aan het sluiten van compromissen ontkomen kan worden. In bepaalde medicijnen, lijm, latex- en rubbersoorten, fietspompen en beeldschermen is dierlijk materiaal verwerkt; ook plantaardige margarine mag wettelijk smaakstoffen van dierlijke oorsprong bevatten. Drukwerk en fotografie waren voorheen vaak evenmin geschikt voor veganisten maar door de digitalisering verandert dat snel.

Groene stroom is voor veel veganisten problematisch. De opwekking daarvan gebeurt voor een groot deel in waterkrachtcentrales wat vaak sterk ten koste gaat van leven en/of welzijn van vissen en andere waterdieren.[bron?]

De afwijzing van dierproeven heeft in het uiterste geval als consequentie dat geen gebruik gemaakt kan worden van bepaalde (medicamenteuze en bestralings-)behandelingen binnen de gezondheidszorg omdat die eerst op dieren getest worden. Hoewel ook hier gekozen moet worden tussen principe en realiteit is dit geen puur veganistisch dilemma omdat dit door veel niet-veganisten eveneens zo gezien wordt.

Sommige veganisten houden uit principe geen huisdieren maar anderen nemen een kat uit een asiel en proberen die, hoewel dit van nature vleesetende dieren zijn, volgens veganistische principes te voeden.

Voor sommige veganisten is het werken met dierlijke mest in de land- en tuinbouw een probleem. Ook over het gebruik van pesticiden en over de vraag of dieren die schade aan de oogst toebrengen ontzien moeten worden, bestaan verschillende meningen. Ecologische landbouw hoort volgens sommigen bij het veganisme, volgens anderen echter niet. Experimenten met veganistische landbouw lijken echter veelbelovend
Verhuis dan gewoon naar een verlaten bos ergens in Afrika.

wat me opvalt is dat niet-vegetariers gewoon uitkomen voor hun menen jegens vegetariers. vegetariers doen dat ook, zelfs een stukje fellen, zeggen dat het niks uit maakt wat de ander doet, echter lijken ze nogal op hun teentjes getrapt allemaal.

ik eet vlees en heb schijt aan wat een ander doet.

Hoesso..?
Als iemand vegetariër is omdat hij het zielig vind voor de dieren, maar wel eieren eet, is hij gewoon een hypocriet.

En daarmee is de kous af. De nuance is nog niet je sterke punt. We hebben nl. allemaal boter op ons hoofd en veroorzaken, direct of indirect een vrij grote hoeveelheid leed. Dat is het gevolg van de gemiddelde westerse levensstijl, die vrij exorbitant is.

De vraag is; hoe verminder je leed? Dat je niet alle leed in de wereld kunt oplossen wil niet zeggen dat je helemaal niets kunt doen. Dat is het kind met het badwater weggooien. Iemand die de fiets neemt omdat hij vindt dat de auto gebruiken voor een kleine afstand overbodig is, is toch ook niet hypocriet? De productie van zijn fiets is echter een behoorlijk milieuvervuilende bezigheid geweest. Wellicht een schril contrast met de vervuiling door productie en gebruik van zijn SUV, maar wel vervuiling.

Een sterke reductie van eier-, melk- of vleesconsumptie, zou al een hele stap in de goede richting zijn. De keuze om daarbij helemaal geen vlees maar wel eieren te eten, is vrij persoonlijk, niet hypocriet. Een stap in de goede richting wil niet zeggen dat je een perfect ethisch leven leidt, maar het is wel een stap in de goede richting. Matigen of zelfs stoppen van dierproductconsumptie is daarbij gewoon een vrij makkelijk haalbare stap in de goede richting. De situatie zou er heel anders uitzien als de gemiddelde Nederlander, in plaats van zo'n 180 eieren per jaar te consumeren (alle inwoners meegerekend), dit zou terugbrengen naar 1 per week o.i.d en bereid zou zijn een hogere prijs voor een goed product te betalen.

Ook zouden de productiemethoden diervriendelijker kunnen en zou de wijze van doden van mannelijke kuikens onderzocht kunnen worden op alternatieven of betere technieken.

Die uitspraak van apfelstrudel is concreet gezien toch grotendeels juist, met name wat betreft het filmpje dat ik gepost had. Daar werden kuikens in de 'blender' gedraaid aan de lopende band. Dit had vooral met eieren te maken, niet het vlees.

Het slachten van dieren gaat tegenwoordig veel pijnlozer. Dus met die argumentatie kan je nog beter vlees eten dan eieren.

Dat dier heeft tenminste nog even geleefd, lijkt me beter dan nooit geboren geweest te zijn, dus vind er niets ergs aan.

Wel frapant dat BuilderB of Cyan hier nog niet hun filosofsche licht over hebben late schijnen.
Zou opzich een leuke discussie kunnen verooraken. Wellicht een nieuw topic?

Wel frapant dat BuilderB of Cyan hier nog niet hun filosofsche licht over hebben late schijnen.
Zou opzich een leuke discussie kunnen verooraken. Wellicht een nieuw topic?

We kunnnen dat hier ook bespreken.
Persoonlijk kan ik het echt niet als dierenleed zien als dat dier even geleefd heeft en daarna pijnloos geslacht is. Leed is er alleen maar in combinatie met een bewustzijn (als die dieren bv in enorm slechte omstandigheden moeten leven.)

Ik eet geen vis... En om die reden dat dat arme visje altijd nog zijn agenda vol gepland heeft staan en dan ineens wordt die met een groot net gevangen voor op jouw bordje... En zijn date van de week erna maar wachten, waar blijftie nou...??? Kan je maar beter vlees eten dat ervoor gefokt is, die voelen zich dikker en dikker worden totdat ze dood mogen, dan zijn ze verlost van de kleine leefomgeving...;) Eigenlijk lust ik gewoon geen vis, maar vind het een goede smoes:D

Verder ben ik van mening dat je als mens zowel vis als vlees nodig hebt om te leven, je lichaam is er uiteindelijk toch voor gebouwd om daarvan te leven. Als je als vegetarier perfect zou functioneren dan hadden ze vroeger ook niet met de speren hoeven te rennen achter die beesten aan.... gewoon gras knippen was voldoende geweest!

We kunnnen dat hier ook bespreken.
Persoonlijk kan ik het echt niet als dierenleed zien als dat dier even geleefd heeft en daarna pijnloos geslacht is. Leed is er alleen maar in combinatie met een bewustzijn (als die dieren bv in enorm slechte omstandigheden moeten leven.)

Het ging niet om pijnloos slachten.
Het ging over geleefd hebben vs. niet geleefd hebben.

Het ging niet om pijnloos slachten.
Het ging over geleefd hebben vs. niet geleefd hebben.

Daar hebbek het ook over, wil zeggen dat ff geleefd hebben beter is als ze pijnloos geslacht worden. Worden ze mishandelt dat hadden ze beter nooit geleefd.

Daar hebbek het ook over, wil zeggen dat ff geleefd hebben beter is als ze pijnloos geslacht worden. Worden ze mishandelt dat hadden ze beter nooit geleefd.
Denk dat je nu teveel als mens denkt. Er is geen enkele koe die nu bij zichzelf denkt "zo, toch maar goed dat er veeteelt is, anders had ik wellicht nooit geleefd". Het maakt voor die beesten eigenlijk niet uit, maar een te groot aantal vormt wel een belasting voor het milieu.

In principe is het toch makkelijk te doen? Genoeg supplementen die je helpen bij het binnenkrijgen van de benodigde voedingsstoffen.

Maarre.. kinderen? Is het verantwoord om die ook vegetarisch te laten leven?

Ik ben overigens de grootste vleeseter ooit. Geen maaltijd zonder vlees.

Volgens mij is zonder vlees toch niet 100% gezond.
Vegetariers moeten immers altijd supplementen slikken om hun vitamines etc binnen te krijgen....

Volgens mij is zonder vlees toch niet 100% gezond.
Vegetariers moeten immers altijd supplementen slikken om hun vitamines etc binnen te krijgen....

Mijn beste vriend en trainingsmaat weegt zo'n 100 kilo, is de afgelopen jaren niet ziek geweest en is vegetariër. Verder neemt hij helemaal niets van (vitamine)supplementen of iets dergelijks. (Hooguit in vlagen eiwitshakes maar eigenlijk ook niet structureel, als dat er al toe doet)

Enig idee wanneer dit problematisch gaat worden voor hem? De eerste 30 jaar van zijn vegetarisme is namelijk redelijk gunstig verlopen op het gebied van persoonlijke gezondheid..

Ik eet geen vis... En om die reden dat dat arme visje altijd nog zijn agenda vol gepland heeft staan en dan ineens wordt die met een groot net gevangen voor op jouw bordje... En zijn date van de week erna maar wachten, waar blijftie nou...??? Kan je maar beter vlees eten dat ervoor gefokt is, die voelen zich dikker en dikker worden totdat ze dood mogen, dan zijn ze verlost van de kleine leefomgeving...;) Eigenlijk lust ik gewoon geen vis, maar vind het een goede smoes:D

Dan wordt plots het visje gered door greenpeace!
Jeeej, leg het terug in het water jongens :rocknana:

ooo :mad:
Een ander visje eet het visje op en dan plots eet een groter visje het andere visje op en dan eet een haai dat visje ook op en een orka eet de haai zijn lever op maar dat dolfijntje kan niet opereren dus moet het haai visje dood en zijn we rond denk ik :(
Overigens een aanrader.. Blue Planet.

Als een mens het niet eet gaat een ander er wel mee lopen :o
Kortzichtig van mij he

Hoesso..?

Waarom, het uitgangspunt is beperking van het dierlijk leed. Het volledig uitsluiten van dierlijk leed is bij ieder product dat van dierlijke oorsprong is zo goed als onmogelijk. Zoals BuilderB zegt is het frappant dat een vleeseter er op gaat wijzen welke hypocriete keuzes vegetariers maken. Denk dat toch iedereen gewoon zelf bepaalt welke keuzes er gemaakt worden en hoe ver je gaat in je vegetarisme.

Zelf gebruik ik geen zuivelproducten buiten kaas en in het geval van kaas gaat het dan ook nog eens om biologische kaas. Eieren beperkt tot enkele eieren in het weekend en die ga ik echt niet laten staan omdat sommige vleeseters menen dat de consumptie van die eieren hypocriet zou zijn.

Verhuis dan gewoon naar een verlaten bos ergens in Afrika.

Dus als iemand morele bezwaren heeft met de consumptie van bepaalde voedingsmiddelen moet deze persoon maar verdwijnen uit de Westerse maatschappij? Nu gaan sommige veganisten wel erg ver in de keuzes die ze maken maar hoeveel last hebben anderen daarvan dan? Wat boeit jou het nou dat iemand veganistisch wil leven en een groot gedeelte van alles wat voorkomt uit massaproductie en waarvan de herkomst onduidelijk is gewoonweg wil afzweren.

Ken net zo goed veganisten die wel leer gebruiken ook al strookt dat niet met een strikte vorm van veganisme. In dat geval zullen vleeseters natuurlijk er als de kippen bij zijn om die persoonlijke keuze aan te vallen maar ik vraag me serieus af waar dat soort mensen zich mee bemoeien. Ieder zelfbewust mens maakt keuzes en zolang je daar anderen niet bij hindert lijkt me dat vooral een persoonlijke zaak waar anderen niks mee te maken hebben.

Natuurlijk jouw goed recht om bepaalde keuzes hypocriet of belachelijk te vinden maar het getuigt alleen van weinig inlevingsvermogen.

Ik denk dat apfelstrudel bedoeld (en ik ook) dat als je vegetarier bent voor het dierenleed je niet half, half kunt meedoen. Het is of je bent vegetarier en je verstoot al het voeding uit je leven, waarbij een dier leed/pijn/ergenis heeft gehad, of je eet af en toe een ei en een stukje vlees en je noemt jezelf geen vegetarier.

Ik vind als je bepaalde principes heb dat je er ook 100% achter moet staan en niet half.

---------- Toegevoegd om 14:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:27 ----------

??? zit toch geen bewustzijn in een ei

In het ei zelf niet nee, maar je pakt als het ware wel het ongeboren "kind" van een kip af.

Ik denk dat apfelstrudel bedoeld (en ik ook) dat als je vegetarier bent voor het dierenleed je niet half, half kunt meedoen. Het is of je bent vegetarier en je verstoot al het voeding uit je leven, waarbij een dier leed/pijn/ergenis heeft gehad, of je eet af en toe een ei en een stukje vlees en je noemt jezelf geen vegetarier.

Ik vind als je bepaalde principes heb dat je er ook 100% achter moet staan en niet half.

Is wat jij vind dan van enig belang bij de keuzes die anderen maken? Of denk jij dat iemand voordat de keuze voor vegetarisme gemaakt wordt eerst de raad gaat vragen aan wat vleeseters voordat die keuze wordt gemaakt. Waarschijnlijk is het toch eerder jouw probleem dat je iemands persoonlijke keuze niet kan respecteren. Ooit bedacht dat 100% principele mensen niet bestaan, op geen enkel gebied. Ieder mens is tot op een zekere hoogte hypocriet.

Als iemand voor 10% wil meedoen moet die persoon dat vooral zelf weten.

Mijn beste vriend en trainingsmaat weegt zo'n 100 kilo, is de afgelopen jaren niet ziek geweest en is vegetariër. Verder neemt hij helemaal niets van (vitamine)supplementen of iets dergelijks. (Hooguit in vlagen eiwitshakes maar eigenlijk ook niet structureel, als dat er al toe doet)

Enig idee wanneer dit problematisch gaat worden voor hem? De eerste 30 jaar van zijn vegetarisme is namelijk redelijk gunstig verlopen op het gebied van persoonlijke gezondheid..
Het is een beetje dubbelzijdig.

Vlees is noodzakelijk voor de mens. Maar de shit die tegenwoordig in vlees word gegooid juist weer totaal niet..

En over dat koe vs kuiken punt.
Vanuit een moreel standpunt vind ik het stukken zieliger voor het kuiken dan voor de koe.
De koe word afgemaakt voor zijn vlees na tig jaar van rustig te hebben kunnen leven. Meeste koeien in Nederland worden immers niet slecht behandeld, laat staan melkkoeien. Alles van de koe word gebruikt dus zijn dood heeft tenminste nog zin gehad.

Het kuiken daarintegen komt uit zijn ei om vervolgens met tientallen broeders van hem met honderden per minuut via de lopende band een grinder ingegooid te worden, omdat ze geen eieren kunnen leggen..
Deze diertjes hebben nooit een kans gehad..
De kuikens die het wel overleven, de vrouwtjes, worden vervolgens gemarteld door de snavel te verkorten, wat blijkbaar cronische pijnen kan veroorzaken voor het kuiken omdat er heel veel zenuwen in zitten.
De koe kan vrij rondlopen, de kip zal met chronische pijn hoogstwaarschijnlijk opgesloten zijn in een legbatterij.

What the **** is nou zieliger?

Daarom blijf ik bij mijn standpunt dat ik het hypocriet vind dat je geen vlees eet omdat het zielig is, maar wel eieren.

Het is gewoon meten met twee maten.

omdat sommige vleeseters menen
wat vleeseters voordat die keuze wordt gemaakt.
Lol, heb je wat tegen vleeseters?

Natuurlijk jouw goed recht om bepaalde keuzes hypocriet of belachelijk te vinden maar het getuigt alleen van weinig inlevingsvermogen.
Ik heb een groter inlevingvermogen dan menig lid op dit board, dat is iets wat ik zowiezo zeker weet.
Misschien zie ik juist waarom het hypocriet is en julie niet, omdat ik me beter kan inleven in de situatie van de dieren. Maar iedereen ziet dingen natuurlijk anders en oordeelt anders over bepaalde situaties. Er is immers geen goed en kwaad, het is allemaal wat je er zelf van maakt vanuit je eigen referentiekader.

Mij maakt het niet uit als dieren geslacht worden. Doodgaan hoord immers bij het leven. Het enige wat mij uitmaakt is de manier waarop ze geslacht worden en de levensomstandigheden.
Zolang een dier een goed leven heeft en een pijnlose dood, dan heb ik er totaal geen bezwaar mee.

Maar aan de andere kant krijgen de meeste dieren nou ook niet bepaald een pijnlose dood in de wilde natuur..
Menig zebra'tje dat door de koning van de jungle gepakt word zal 1 lange lijdensweg moeten doorstaan voor uiteindelijk de lichtjes uitgaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven