Ik ben persoonlijk sterk anti-vegetariër en met trots vleeseter!
Daar kan ik mij ergens wel in vinden, omdat het gewoon enorm onnatuurlijk en eigenlijk ook complete onzin is. Vegetariërs ontkennen hun instincten en dus ook zichzelf.
Enorm onnatuurlijk. Sure. Net zoals op asfalt lopen. Anyway, je verstand gebruiken is ook natuurlijk.
De kuikens die vermoord werden waren mannetjes omdat die geen eieren konden leggen.
Als je dus geen vlees is omdat je het zielig vind voor die dieren, maar wel eieren eet, dan ben je gewoon een hypocriet.
Wel een goed punt. Maar hypocriet? Mwa, het is wellicht hypocriet om als vleeseter te zeggen dat zo iemand hypocriet is.
Andere dieren trekken zich ook niets aan van incest, moord en andere ongein, typisch natural fallacy-gevalletje dus.
Totdat het je zusje overkomt. Niet dat vleeseten gelijk staat aan het het overkomen van al die ongein door je zusje, maar het maakt je redenatie wel gammel; het dierenrijk is wat dat aangaat geen goede bron voor ons normen- en waardenpatroon.
Al vind ik zelf dat het uit evolutionair oogpunt zeer bedenkelijk is.
Als je de evolutie van ons brein er buiten laat wellicht ja en puur kijkt naar een paar meter darm enzo, anders is het evolutie-argument niet echt ten faveure van vleeseterij wat mij aangaat. Juist onze gezamenlijke afstamming en gedeelde eigenschappen met veel andere wezens zouden vragen moeten doen opkomen over de behandeling van opeethuisdieren. Tuurlijk, er is een heleboel verbeterd en ik ben absoluut niet de mening toebedaan dat boeren zonder meer harteloze schurken zijn, maar de discussie ligt volgens mij nog voor dat vlak: is het bijv. wenselijk om dieren voor dit doel geboren te laten worden? Onze kennisontwikkeling heeft ons gebracht tot een punt waarop we weten dat het irrationeel is om te denken dat we alleen als mens complexe gevoelens, bewustzijn, pijn, sociale (on)rust, etc. kunnen beleven. En dat zijn toch kenmerken die richting scheppen aan ons denken over mensen. Een paradoxale situatie: het verrichten van medische experimenten, danwel het eten van wezens met een hoger bewustzijn dan veel mensen die in ziekenhuizen en verpleeghuizen liggen is aan de orde van de dag.
Je kunt dan twee kanten op: experimenteren op verpleeghuisbewoners, of dierenrechten bevorderen. Natuurlijk is verpleeghuisbewonersrechten nastreven ook een goed punt en dient de eerlijkheid te zeggen dat we ook op verpleeghuisbewoners experimenteren, maar goed, you get the point.
Dieren eten is moord, geen twijfel over dat. Maar met individuele acties (vb vegetarier/veganist worden) ga je niet echt veel verschuivingen teweeg brengen, dus aan zoiets doe ik niet mee.
Maakt het uit dat uit een groep van 100 dieven iedere dief één persoon uit een groep van 100 slachtoffers 100 euro afhandig maakt, of dat iedere dief van alle 100 slachtoffers 1 euro steelt?
De onzichtbaarheid maakt de gelegenheid voor de dief. De kans dat je als individuele persoon überhaupt veel verschuivingen teweeg brengt is sowieso vrij minimaal. Kom je nog je bed uit?
Ik vind dat vegetariers die geen vlees etc. voor het lijden van het beest echt achterlijk. Denk je dat als jij geen vlees meer eet dat dat beest in leven wordt gelaten? Think again, die ligt gewoon bij een ander op zijn bord.
Nee hoor, want die had al genoeg. Je veronderstelt dat voor iedere speklap die ik niet eet, mijn buurman er een extra eet. Dat lijkt me een wat vreemd uitgangspunt.
Maar achterlijk?
En dan als vegetarier wel melk drinken of eieren eten. Denk je dat zo'n koe het leuk vindt om leeggezogen te worden door zo'n apparaat, of een kip wordt beroofd van haar eigenlijk nog "ongeboren" kindjes.
Kuch, bevruchte eieren vs. onbevruchte eieren, kuch. Daarbij zijn er tegenwoordig installaties die het mogelijk maken dat een koe op eigen initiatief zich kan laten melken. Voor zover ik weet is het melken zelf niet pijnlijk of onaangenaam. (al zijn koeien niet zonder meer vrij van ontstekingen e.d.) Maar voor het veganistische standpunt zijn er inderdaad uitstekende argumenten.
of ben jij soms zo'n figuurtje die soldaten gaat uitschelden voor moordenaar zodra ze weer thuis komen?

.
Zodra de kippen de boer dodelijk hebben getroffen in een massale veldslag; PM me ff