XXL Nutrition

Vegetarisme

Je moet er maar eens over nadenken, je kan toch beter ff geleefd hebben dan helemaal niet, eigenlijk is er dus helemaal geen probleem.

Groot gelijk, heb het eerder in dit topic ook al gezegt.

Voor mijn part word ik lever binnen enkele jaren opgegeten dan nooit geleeft te hebben. :D

Maar liever eet ik andere op.

En waarom red ik het dan prima zonder enige supplementatie? Perfecte inname bestaat trouwens niet, adequaat is voldoende.

Volgens mij verwar je hier mening met feit en geloof je zelf in een soort van religie dat vegetarisme slecht is.
Dat jij het goed redt zonder supplementatie is mooi meegenomen. Wat ik alleen wil zeggen is dat je zonder bij-supplementatie nooit je maximale potentieel zou kunnen benutten. Dat wil dus niet zeggen dat je nu amper vooruitkomt en een schriel kipje bent, alleen je zult op deze manier niet op je potentiele max kunnen komen.
Dat is verder geen mening, dat is een op wetenschappelijk onderzoek gestaafd feit.
Dit geld trouwens voor iedereen en niet alleen voor vegetariers, om je potentieel maximaal te kunnen benutten, zul je alles moeten maximaliseren!

Iemand die Vegetariër is om dieren te redden heeft gewoon niet door dat bepaalde dieren (koeien, varkens, kippen..) in grote mate slechts bestaan en bedoeld zijn om door de mens opgegeten te worden.

Laatst bewerkt:
Ik ben persoonlijk sterk anti-vegetariër en met trots vleeseter!

Daar kan ik mij ergens wel in vinden, omdat het gewoon enorm onnatuurlijk en eigenlijk ook complete onzin is. Vegetariërs ontkennen hun instincten en dus ook zichzelf.

Enorm onnatuurlijk. Sure. Net zoals op asfalt lopen. Anyway, je verstand gebruiken is ook natuurlijk.

De kuikens die vermoord werden waren mannetjes omdat die geen eieren konden leggen.
Als je dus geen vlees is omdat je het zielig vind voor die dieren, maar wel eieren eet, dan ben je gewoon een hypocriet.

Wel een goed punt. Maar hypocriet? Mwa, het is wellicht hypocriet om als vleeseter te zeggen dat zo iemand hypocriet is.

Andere dieren trekken zich ook niets aan van incest, moord en andere ongein, typisch natural fallacy-gevalletje dus.

Totdat het je zusje overkomt. Niet dat vleeseten gelijk staat aan het het overkomen van al die ongein door je zusje, maar het maakt je redenatie wel gammel; het dierenrijk is wat dat aangaat geen goede bron voor ons normen- en waardenpatroon.

Al vind ik zelf dat het uit evolutionair oogpunt zeer bedenkelijk is.

Als je de evolutie van ons brein er buiten laat wellicht ja en puur kijkt naar een paar meter darm enzo, anders is het evolutie-argument niet echt ten faveure van vleeseterij wat mij aangaat. Juist onze gezamenlijke afstamming en gedeelde eigenschappen met veel andere wezens zouden vragen moeten doen opkomen over de behandeling van opeethuisdieren. Tuurlijk, er is een heleboel verbeterd en ik ben absoluut niet de mening toebedaan dat boeren zonder meer harteloze schurken zijn, maar de discussie ligt volgens mij nog voor dat vlak: is het bijv. wenselijk om dieren voor dit doel geboren te laten worden? Onze kennisontwikkeling heeft ons gebracht tot een punt waarop we weten dat het irrationeel is om te denken dat we alleen als mens complexe gevoelens, bewustzijn, pijn, sociale (on)rust, etc. kunnen beleven. En dat zijn toch kenmerken die richting scheppen aan ons denken over mensen. Een paradoxale situatie: het verrichten van medische experimenten, danwel het eten van wezens met een hoger bewustzijn dan veel mensen die in ziekenhuizen en verpleeghuizen liggen is aan de orde van de dag.
Je kunt dan twee kanten op: experimenteren op verpleeghuisbewoners, of dierenrechten bevorderen. Natuurlijk is verpleeghuisbewonersrechten nastreven ook een goed punt en dient de eerlijkheid te zeggen dat we ook op verpleeghuisbewoners experimenteren, maar goed, you get the point.

Dieren eten is moord, geen twijfel over dat. Maar met individuele acties (vb vegetarier/veganist worden) ga je niet echt veel verschuivingen teweeg brengen, dus aan zoiets doe ik niet mee.

Maakt het uit dat uit een groep van 100 dieven iedere dief één persoon uit een groep van 100 slachtoffers 100 euro afhandig maakt, of dat iedere dief van alle 100 slachtoffers 1 euro steelt?

De onzichtbaarheid maakt de gelegenheid voor de dief. De kans dat je als individuele persoon überhaupt veel verschuivingen teweeg brengt is sowieso vrij minimaal. Kom je nog je bed uit? :D

Ik vind dat vegetariers die geen vlees etc. voor het lijden van het beest echt achterlijk. Denk je dat als jij geen vlees meer eet dat dat beest in leven wordt gelaten? Think again, die ligt gewoon bij een ander op zijn bord.

Nee hoor, want die had al genoeg. Je veronderstelt dat voor iedere speklap die ik niet eet, mijn buurman er een extra eet. Dat lijkt me een wat vreemd uitgangspunt.
Maar achterlijk? :rolleyes:

En dan als vegetarier wel melk drinken of eieren eten. Denk je dat zo'n koe het leuk vindt om leeggezogen te worden door zo'n apparaat, of een kip wordt beroofd van haar eigenlijk nog "ongeboren" kindjes.

Kuch, bevruchte eieren vs. onbevruchte eieren, kuch. Daarbij zijn er tegenwoordig installaties die het mogelijk maken dat een koe op eigen initiatief zich kan laten melken. Voor zover ik weet is het melken zelf niet pijnlijk of onaangenaam. (al zijn koeien niet zonder meer vrij van ontstekingen e.d.) Maar voor het veganistische standpunt zijn er inderdaad uitstekende argumenten.

of ben jij soms zo'n figuurtje die soldaten gaat uitschelden voor moordenaar zodra ze weer thuis komen? :).

Zodra de kippen de boer dodelijk hebben getroffen in een massale veldslag; PM me ff :D

Maakt het uit dat uit een groep van 100 dieven iedere dief één persoon uit een groep van 100 slachtoffers 100 euro afhandig maakt, of dat iedere dief van alle 100 slachtoffers 1 euro steelt?

Wadde ?

Dat jij het goed redt zonder supplementatie is mooi meegenomen. Wat ik alleen wil zeggen is dat je zonder bij-supplementatie nooit je maximale potentieel zou kunnen benutten. Dat wil dus niet zeggen dat je nu amper vooruitkomt en een schriel kipje bent, alleen je zult op deze manier niet op je potentiele max kunnen komen.
Dat is verder geen mening, dat is een op wetenschappelijk onderzoek gestaafd feit.
Dit geld trouwens voor iedereen en niet alleen voor vegetariers, om je potentieel maximaal te kunnen benutten, zul je alles moeten maximaliseren!

Nogmaals dat is jouw mening en geen vaststaand feit. Anders zouden in diverse sporten er geen vegetarische sporters zijn de absolute top hebben bereikt. In topsport zijn de marges miniem onderling en zonder maximale benutting van iemands potentieel valt de top niet te halen.

Supplementatie in topsport bestaat of uit verboden middelen en zijn dan voor een ieder gelijk als er gebruikt wordt en bij legale supplementatie is van veel supplementen maar de vraag of ze enig effect hebben. Voeding,training,rust en goede verzorging zijn de sleutelfactoren.

Laatst bewerkt:
Nee hoor, want die had al genoeg. Je veronderstelt dat voor iedere speklap die ik niet eet, mijn buurman er een extra eet. Dat lijkt me een wat vreemd uitgangspunt.
Maar achterlijk? :rolleyes:

Dat veronderstel ik niet. Een slager of een bedrijf krijgt een bepaalde hoeveelheid vlees binnen. Wat verkocht wordt, wordt verkocht en opgegeten, wat overblijft wordt gedumpt. Of je nou vegetarier bent of niet. Je redt die dieren er echt niet mee. Ze kijken echt niet op een varkentje meer of minder bij het slachten als jij vegetarier wordt.

Dieren eten is idd moord. Zo zie je maar dat zelfs moord soms iets enorm positiefs kan zijn.

Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat iemand die enkel vegetarisch of veganistisch eet, nog in grotere mate dan zijn lichaam ook zijn geest zwakker wordt. Iemand die besluit om vegetariër te worden zou ook te kampen hebben met een soort zwakte of psychisch conflict in z'n onderbewustzijn die hij niet onder ogen wil zien. Wat zou ik graag dat boek of die tekst eens terugvinden..:(

Dat veronderstel ik niet. Een slager of een bedrijf krijgt een bepaalde hoeveelheid vlees binnen. Wat verkocht wordt, wordt verkocht en opgegeten, wat overblijft wordt gedumpt. Of je nou vegetarier bent of niet. Je redt die dieren er echt niet mee. Ze kijken echt niet op een varkentje meer of minder bij het slachten als jij vegetarier wordt.

Nogmaals, economie is gebaseerd op vraag en aanbod. Een vegetarier is structureel geen vragende partij op het gebied van vlees of vis, het aanbod is daar dus al eerder op aangepast. Het aanbod zal nog verder aanpassen mochten er of meer vleeseters komen of meer vegetariers. Een vegetarier kan dus nooit bijdragen aan het instandhouden van de vraagkant van vlees of vis, de groei van een bevolking met 95% vleesters kan dat wel.

Overigens boeit het me weinig wat aan de aanbodkant gebeurt, daar heb ik toch geen verdere invloed op dan zelf niet mee te doen aan de vraagkant. Als de producenten meer willen produceren dan er gevraagd wordt valt dat op geen enkele wijze te beinvloeden. In de Westerse wereld is overproductie zo goed als standaard maar ik zie niet waarom je als vegetarier daardoor belet wordt om je vegetarisme door te voeren.

zoals hans teeuwen zei: ik lust geen vlees, maar ik eet het uit princiepe:D

Nogmaals, economie is gebaseerd op vraag en aanbod. Een vegetarier is structureel geen vragende partij op het gebied van vlees of vis, het aanbod is daar dus al eerder op aangepast. Het aanbod zal nog verder aanpassen mochten er of meer vleeseters komen of meer vegetariers. Een vegetarier kan dus nooit bijdragen aan het instandhouden van de vraagkant van vlees of vis, de groei van een bevolking met 95% vleesters kan dat wel.

Overigens boeit het me weinig wat aan de aanbodkant gebeurt, daar heb ik toch geen verdere invloed op dan zelf niet mee te doen aan de vraagkant. Als de producenten meer willen produceren dan er gevraagd wordt valt dat op geen enkele wijze te beinvloeden. In de Westerse wereld is overproductie zo goed als standaard maar ik zie niet waarom je als vegetarier daardoor belet wordt om je vegetarisme door te voeren.

Daar heb je gelijk in. Het heeft allemaal met de economie te maken. Daarom maakt het ook niet uit om vegetarier te worden omwille van de dieren.

Een boer/fokker noem maar op geeft een deel van zijn vee op voor de slacht, maar wat denk je wat er gebeurd als er ineens minder vlees wordt verkocht? Het beste vlees wordt verkocht! Dit komt van het jonge vee. Het jonge vee wordt dus verkocht. Wat blijft er dus over? Een overvloed aan "oud vee". Het oude vee wordt afgemaakt, omdat ze daar verder niks meer aan hebben en ze hun geld aan voer, ruimte etc. beter kunnen besteden aan het jongere vee, omdat dat nog geld oplevert.

Nogmaals dat is jouw mening en geen vaststaand feit. Anders zouden in diverse sporten er geen vegetarische sporters zijn de absolute top hebben bereikt. In topsport zijn de marges miniem onderling en zonder maximale benutting van iemands potentieel valt de top niet te halen.
Laten we er op de eerste plaats vanuit gaan dat het over krachtsporten gaat, andere sporten vind ik niet relevant en heb ik me verder ook niet genoeg in verdiept. Je blijft stoicijns vasthouden aan het dogma dat vegetariers zonder bijsupplementatie hun maximale potentie kunnen bereiken. Dit is gewoon onjuist. Hier een greep uit de onderzoeken die dit bevestigen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10584048
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12122158
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12197993
http://www.ergogenics.org/sportvoeding46.html#1
http://www.ergogenics.org/eiwit10.htmlhttp://www.ergogenics.org/sportvoeding46.html#1

Helaas, heb je tot nu toe deze onderzoeken gewoonweg genegeerd en blijf je hangen in je "vega-religion"!

Supplementatie in topsport bestaat of uit verboden middelen en zijn dan voor een ieder gelijk als er gebruikt wordt en bij legale supplementatie is van veel supplementen maar de vraag of ze enig effect hebben.
Buiten de illegale supplementen zijn er ook genoeg legale supplementen die een bewezen werking hebben en waar vegetariers (te) weinig van binnenkrijgen. Denk oa. aan creatine, zink, L-leucine, ijzer en B12. Hierbij verwijs ik je wederom naar onderzoeken die aantonen dat dit geen mening is maar keiharde feiten.
Voeding,training,rust en goede verzorging zijn de sleutelfactoren.
True that, dit zijn zeker de grote pijlers waar deze sport ( ik zie het meer als een levenswijze) op rust.

3 jaar gedaan, had aan het einde van de rit een ernstig b-12 tekort
toen ingezien dat het weinig ging uitmaken en maar weer vlees gaan eten hoewel het mij moreel gezien nog steeds niet lekker zit, tja ik maak het nog wel een keer goed

Laten we er op de eerste plaats vanuit gaan dat het over krachtsporten gaat, andere sporten vind ik niet relevant en heb ik me verder ook niet genoeg in verdiept. Je blijft stoicijns vasthouden aan het dogma dat vegetariers zonder bijsupplementatie hun maximale potentie kunnen bereiken. Dit is gewoon onjuist. Hier een greep uit de onderzoeken die dit bevestigen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10584048
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12122158
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12197993
http://www.ergogenics.org/sportvoeding46.html#1
http://www.ergogenics.org/eiwit10.html

Helaas, heb je tot nu toe deze onderzoeken gewoonweg genegeerd en blijf je hangen in je "vega-religion"!

Buiten de illegale supplementen zijn er ook genoeg legale supplementen die een bewezen werking hebben en waar vegetariers (te) weinig van binnenkrijgen. Denk oa. aan creatine, zink, L-leucine, ijzer en B12. Hierbij verwijs ik je wederom naar onderzoeken die aantonen dat dit geen mening is maar keiharde feiten.

True that, dit zijn zeker de grote pijlers waar deze sport ( ik zie het meer als een levenswijze) op rust.

Consumption of a meat-containing diet contributed to greater gains in fat-free mass and skeletal muscle mass with RT in older men than did an LOV diet.

Very limited data suggest that meat consumption by older people may promote skeletal muscle hypertrophy in response to resistance training

Top onderzoekje, eerste onderzoek betreft al gelijk oudere personen en gaat uit van zeer gelimiteerde data.

Dietary protein adequacy and lower body versus whole body resistive training in older humans.

Nog zo'n top onderzoek en het zegt niks over vegetarisme versus vlees eten

These data suggest that increases in muscle strength and size were not influenced by the predominant source of protein consumed by older men with adequate total protein intake.

Volgende onderzoek, zoals ik zelf ook stel : adequate inname.

Vierde onderzoek is hier al besproken en is pure crap. Als plantaardige eiwitten geen spiermassa opbouwen is het toch vreemd dat vele vegetarische KT-ers wel spiermassa opbouwen terwijl de component dierlijke eiwitten laag of zeer laag is.

Vijfde link is een samenvatting van de eerste drie onderzoeken die je geplaatst hebt. Ergogenics trekt conclusies die niet overeenkomen met de conclusies uit de eerste 3 onderzoeken.

Het lijkt er toch eerder op dat jij blijft hangen in je dogma 'vegetarisme is slecht'. Mij boeit het niet of vlees eten slecht of goed is, ik heb mijn keuze toch al gemaakt.

Hoe verklaar jij dat er vegetarische topsporters bestaan? Topsporters die vaak ook krachttraining in programma hebben opgenomen. Mocht vegetarisme funest zijn voor herstelvermogen of spiergroei was de top echt onhaalbaar voor vegetariers in iedere sport die lichamelijk arbeid vereist.

Supplementatie is verder geen vereiste, voeding kan in principe alle micro nutrienten bijdragen ook bij vegetarische voeding. De door jou genoemde nutrienten zijn buiten creatine ook via vegetarische voeding binnen te krijgen. Waarbij de absolute werking van creatine nog steeds niet volledig is aangetoond, 1 van de redenen dat ik supplementatie met creatine ook heb geschrapt.

Voor mij is vegetarisme in ieder geval geen religie, het zal me aan de reet roesten wat anderen in hun mond proppen en zal zelf nooit beginnen over mijn vegetarisme in discussies. Vermijd de kwestie zelfs liever, de platgetreden paden die de meeste vleeseters bewandelen ken ik nou wel.

Totdat het je zusje overkomt. Niet dat vleeseten gelijk staat aan het het overkomen van al die ongein door je zusje, maar het maakt je redenatie wel gammel; het dierenrijk is wat dat aangaat geen goede bron voor ons normen- en waardenpatroon.

no shit, dat was net mijn punt.

Terug
Naar boven