XXL Nutrition

Vergeven en vergeten

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
Onlangs had ik een gesprek met een interim-collega.

Vrouwtje van in de 60. Aardig. Sinds 6 jaar bekeerd tot het Christendom.
In haar vrije tijd staat ze asielzoekers bij die uitgeprocedeerd zijn, woont samen met hun kerkdiensten bij in de gevangenis en bidt samen met die mensen. Kortom iemand die genoeg naastenliefde toont en er wat mee doet.

Ons toevallig gespreksonderwerp was 'Vergeven en vergeten'.
Of ik dat kon. Ik zei dat ik dat tot op zekere hoogte kan ja.
Maar wat we onlangs weer lazen in de krant, over die man die z'n mooie vrouw en kinders afmaakte zodat ie met z'n maitresse door kon gaan, over kerels die jongetjes van 8 meenemen en verkrachten en vermoorden...

Kun je die mensen vergeven?

Enigzins trots begon ze te vertellen dat haar geloof een hoop uitkomsten biedt. En dat gevangenisstraf een door de maatschappij geaccepteerde en opgelegde straf is die uitgezeten moet worden.
'Ja en daarna?' vroeg ik. Want daarna gaan veelplegers als verkrachters, pedocoïtusuelen en dergelijke gewoon door. Die zijn niet te genezen.

Dus vroeg ze me: 'Wat zou jij dan doen?' Ik antwoordde dat wie er aan mijn eventuele kind komt, het verkracht, aanrandt of vermoordt, dat ie kapot gaat,
Daar hoef ik niet over na te denken. Kapot, uit respect voor mijn kind, mijzelf én de maatschappij want over 10 jaar loopt ie weer vrij rond en dan begint het weer opnieuw.
'Oh' zei ze. 'Maar je moordt dan ook, en dat is zondig'. 'Dat klopt' zei ik, maar soms moet je heftig ingrijpen om een herhaling of verdriet bij anderen in de toekomst te voorkomen en om jezelf uit de vreselijke last te onttrekken dat JIJ als vader of moeder niets hebt gedaan.'

'Wat heb je liever' vroeg ik haar. 'De dader 5 jaar in een cel laten zetten en daarna zeker weten dat ie met andermans kindren hetzelfde gaat uitvoeren, of er zeker van zijn dat dor jouw actie anderen bespaart blijven van leed?'

Dat vond ze moeilijk. Want moord is zondig. Maar vergiffenis schenken nadat iemand een gevangenisstraf heeft uitgezeten en dat ie dan gewoon doorgaat met slachtoffers zoeken...dat zou ook niet prettig zijn.

'Dus kan ik vergeven? Ja hoor' zei ik. 'Maar nooit onvoorwaardelijk'.
We gingen weer door met ons werk en ze zat nog een tijd lang te peinzen.

Mooi verhaal....als je goed kunt denken lul je zo iemand makkelijk onder de tafel want door hun geloofsovertuigingen kunnen ze vaak niet meer helder denken.

Idd... de enige zonde is het geloof zelf.

Geloof is idealisme en ontkenning van de eigen aard...

Ik ben het voor dit maal dus ook volledig eens met DBC01. Sommige stoornissen zijn idd niet te behandelen. Als dat in het belang van mn kind is maak ik die kerel af, noem me maar moordenaar :)

Rooie Cor vind ik nog steeds het mooiste voorbeeld van een held. Zoontje werd seksueelmishandeld door een buurtbewoner. Cor slaat deze persoon met zijn blote vuisten helemaal dood.

Hij werd als een koning behandeld in de gevangenis. Vergeven en vergeten is ECHT niet makkelijk.

Jizza zei:
Rooie Cor vind ik nog steeds het mooiste voorbeeld van een held. Zoontje werd seksueelmishandeld door een buurtbewoner. Cor slaat deze persoon met zijn blote vuisten helemaal dood.

Hij werd als een koning behandeld in de gevangenis. Vergeven en vergeten is ECHT niet makkelijk.

Natuurlijk werd hij behandeld als een koning. Als ze ergens een hekel aan hebben in de bajes, zijn het wel pedofielen/ kinderverkrachters. Die worden helemaal kapot gemaakt als ze in de bak zitten. En terrecht.

M@rsel zei:
Natuurlijk werd hij behandeld als een koning. Als ze ergens een hekel aan hebben in de bajes, zijn het wel pedofielen/ kinderverkrachters. Die worden helemaal kapot gemaakt als ze in de bak zitten. En terrecht.

Nog een geval van teveel TV; kinderverkrachters/pedo's worden echt niet bij gewone gedetineerden gezet hoor...

Ik zeg het je; TV is bad for you :thumbdown:

idd, kijk maar naar dat gedoe hier in belgie met dutroux en consoorten
de flikken zijn sukkels, de rechters nog grotere k*tlullen,
echte gerechtigheid bestaat niet meer.

en natuurlijk de maar: wat als je de verkeerde onder handen krijgt? wat als dbc de verkeerde bestraft?
en waar leg je de grens? bedoel ga je pas vanaf dat iemand je kind misbruikt neerknallen?, of als ze een hoofddoek dragen? of als hun kop je niet aanstaat?

guardian zei:
Nog een geval van teveel TV; kinderverkrachters/pedo's worden echt niet bij gewone gedetineerden gezet hoor...

emo.gif

roxxe zei:
idd, kijk maar naar dat gedoe hier in belgie met dutroux en consoorten
de flikken zijn sukkels, de rechters nog grotere k*tlullen,
echte gerechtigheid bestaat niet meer.

en natuurlijk de maar: wat als je de verkeerde onder handen krijgt? wat als dbc de verkeerde bestraft?
en waar leg je de grens? bedoel ga je pas vanaf dat iemand je kind misbruikt neerknallen?, of als ze een hoofddoek dragen? of als hun kop je niet aanstaat?

hier in nederland is het net zo of misschien wel erger.

guardian zei:

Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat cor de vader was van een kind waaraan een buurtbewoner zich aan heeft vergrepen en Cor de dader doodgeslagen heeft. Cor is dus geen pedo/kinderverkrachter maar een 'moordenaar'. En die zitten nog altijd bij de rest van de criminelen. :eyebrow:

agree met roxxe, sommigen roepen wel heel stoer dat ze iemand koud maken als er aan hun kind gezeten word, maar denk je nou echt dat je dat zomaar even doet? als er een meisje word verkracht en de familie trekt eropuit om de dader te killen dan is eerwraak achtergesteld,maar als het onze eigen kinderen overkomt, hoe denken we dan?

we praten niet over iemand een been breken of over iemand's ribben in een deuk trappen, we praten over het vermoorden van iemand, over het doden als wraak, als vergelding, en als we over de dood praten, word het voor mij een iets ander verhaal, voor jullie niet dan?

Marc zei:
Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat cor de vader was van een kind waaraan een buurtbewoner zich aan heeft vergrepen en Cor de dader doodgeslagen heeft. Cor is dus geen pedo/kinderverkrachter maar een 'moordenaar'. En die zitten nog altijd bij de rest van de criminelen. :eyebrow:
denk dat jij hem niet begrijpt :eyebrow:

Even een voorbeeld die je beslissing wat moeilijker maakt: je ontdekt dat je kindje jarenlang is misbruikt door iemand en je besluit hem te vermoorden. Dit doe je omdat kindermisbruikers, nadat ze vrijkomen verder gaan met kinderen misbruiken. MAAR het is ook algemeen bekend dat kinderen die in hun jeugd misbruikt zijn ook gaan misbruiken, schiet je dan ook je eigen kind af? Ik neem aan dat je wilt voorkomen dat andere kinderen in de toekomst door je eigen kind worden misbruikt.

Als je een pedo vermoord als primitieve reactie en omdat je nog razend bent dan heb ik daar 100% begrip voor, maar als je afgekoeld bent en de ratio je emotie overheerst, dan heb ik geen begrip meer voor moord. Als we allemaal zo denken is het einde niet meer in zicht.

Laatst bewerkt:
Marc zei:

En het niveau daalt maar verder...

M@rsel zei:

goed lezen :eyes:

Corazon zei:
Even een voorbeeld die je beslissing wat moeilijker maakt: je ontdekt dat je kindje jarenlang is misbruikt door iemand en je besluit hem te vermoorden. Dit doe je omdat kindermisbruikers, nadat ze vrijkomen verder gaan met kinderen misbruiken. MAAR het is ook algemeen bekend dat kinderen die in hun jeugd misbruikt zijn ook gaan misbruiken, schiet je dan ook je eigen kind af? Ik neem aan dat je wilt voorkomen dat andere kinderen in de toekomst door je eigen kind worden misbruikt.

Nee, je straft een dader met een stoornis die ongeneeslijk is. Bekijk het als een machine waaruit je een onderdeel elimineert omdat het niet meer naar behoren functionneert...

Zolang het kind nog slachtoffer en dus geen dader is, kan je imo enkel handelen in het belang van het kind, in algemene zin dan. Moet daarvoor diegene die de verkrachting/moord gepleegd heeft sterven; het zij zo. Moet hij leven; idem...

Edit; Sexueel/lichamelijk misbruik op jongere leeftijd resulteert btw helemaal niet per definitie in latere daders. Mits goeie opvang, begeleiding kan je vrij efficiënt deze negatieve spiraal tegengaan.

Als mn eigen kind het zou doen moet hij btw bij mij niet komen aankloppen, op eigen risico althans...

Corazon zei:
Als je een pedo vermoord als primitieve reactie en omdat je nog razend bent dan heb ik daar 100% begrip voor, maar als je afgekoeld bent en de ratio je emotie overheerst, dan heb ik geen begrip meer voor moord. Als we allemaal zo denken is het einde niet meer in zicht.

Als iemand dit bij mn kind flikt is voor mij het einde sowieso al niet meer in zicht. Zie jij het einde btw, ik nl nu al niet meer :D

Laatst bewerkt:
Kan jij nog kinderen krijgen dan door al dat gekuur? :D j/k

Als iemand mijn kind zoiets zou flikken dan ging 'ie er ook gegarandeerd aan. Zieke mensen.

guardian zei:
Nee, je straft een dader met een stoornis die ongeneeslijk is. Bekijk het als een machine waaruit je een onderdeel elimineert omdat het niet meer naar behoren functionneert...

Zolang het kind nog slachtoffer en dus geen dader is, kan je imo enkel handelen in het belang van het kind, in algemene zin dan. Moet daarvoor diegene die de verkrachting/moord gepleegd heeft sterven; het zij zo. Moet hij leven; idem...

Als mn eigen kind het zou flikken moet hij btw bij mij niet komen aankloppen ;)

Ok maar wie zegt dat het ongeneeslijk is? Jij vind dat zo iemand de dood verdient, een ander vind van mensen die in de islam geloven ook dat het mensen zijn met een ongeneeslijke stoornis. Heeft die persoon dan het recht om alle moslims te doden? Dat bedoel ik met 'het einde is niet meer in zicht'. Waar trek je je grens was misschien beter verwoord.

Sport2000 zei:
agree met roxxe, sommigen roepen wel heel stoer dat ze iemand koud maken als er aan hun kind gezeten word, maar denk je nou echt dat je dat zomaar even doet? als er een meisje word verkracht en de familie trekt eropuit om de dader te killen dan is eerwraak achtergesteld,maar als het onze eigen kinderen overkomt, hoe denken we dan?

we praten niet over iemand een been breken of over iemand's ribben in een deuk trappen, we praten over het vermoorden van iemand, over het doden als wraak, als vergelding, en als we over de dood praten, word het voor mij een iets ander verhaal, voor jullie niet dan?
Volmondig : NEE!

Kerel, als mijn kind dood gaat heb ik geen reden meer om te leven denk ik dan. Zou me niet boeien wat voor straf ik dan zou krijgen, als de moordenaar dan maar gedood zou worden.

Terug
Naar boven