Fitness Seller

Verschillende VOEDINGSWAARDEN rijst, zelfde merk

Bezoekers in dit topic

kwarko

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
25 jan 2010
Berichten
2.628
Waardering
200
Lengte
1m78
Massa
88kg
Vetpercentage
13%
Verschillende VOEDINGSWAARDEN rijst, zelfde merk.


Ik heb gister 2 pakken rijst gekocht van het zelfde merk namelijk PLUS 1minuut ZILVERVLIESRIJST en PLUS gewone ongekookte ZILVERVLIESRIJST, nou vergeleek ik net de voedingswaarden met elkaar en tot mijn grote verbazing zijn ze verschillend wat nogal logisch is bedacht ik me even later want het 1 is gekookt en het ander niet, maar wat wel gek is dat het pak ongekookte rijst 360kcal heeft per 100gr en het gekookte 1minuut pak 166kcal per 100gr nou is mijn vraag hoe kan ik nou weten hoeveel voedingswaarden de ongekookte rijst is als ik het heb gekookt. :o

Links ongekookt / Rechts gekookt
2d9zs5g.jpg

Gekookt.
zjib7t.jpg

Ongekookt.
2q3671d.jpg
 
nadat de ongekookte gekookt is zal die ook meer gaan wegen denk ik
 
nadat de ongekookte gekookt is zal die ook meer gaan wegen denk ik
Ja op de verpakking van de ongekookte rijst staat voedingswaarden per 100g *onbereide rijst 360kcal en op het het pak van de gekookte rijst die je kant en klaar de magnetron ingooit staat per 100g 166kcal, dat zal dus betekenen dat als je rijst kookt dat de voedingswaarden zal afnemen of verdubbelen.???
 
Nee aap, het gewicht stijgt omdat er water in zit waardoor de voedingswaarden 'minder' worden, maar de absolute hoeveelheid rijst groter.
Alsnog kom je op evenveel uit.
 
De gekookte rijst is met water, vandaar minder voedingswaarde per 100 gram. Voor de ongekookte is het niet zo moeilijk, want water bevat geen voedingswaarde dus als je bijvoorbeeld 100 gram ongekookte rijst neemt en het kookt in water zal het altijd 360kcal bevatten.

Wil je echter toch echt weten hoeveel je zelfgekookte rijst bevat per 100 gram dan moet je de rijst eerst droog wegen en dan koken in het water. Als je 100 gram hebt gekookt en het daarna hebt uitgelekt weeg je het nogmaals. Wanneer het dan bijvoorbeeld 300 gram weegt weet je dus dat het 360/3 = 120kcal per 100 gram bereide rijst bevat.
 
Laatst bewerkt:
Nee aap, het gewicht stijgt omdat er water in zit waardoor de voedingswaarden 'minder' worden, maar de absolute hoeveelheid rijst groter.
Alsnog kom je op evenveel uit.
OMFG, dat ik daar niet aan heb gedacht.:o is nogal logisch idd :roflol: karma voor jouw.:D

---------- Toegevoegd om 16:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:10 ----------

De gekookte rijst is met water, vandaar minder voedingswaarde per 100 gram. Voor de ongekookte is het niet zo moeilijk, want water bevat geen voedingswaarde dus als je bijvoorbeeld 100 gram ongekookte rijst neemt en het kookt in water zal het altijd 360kcal bevatten.

Wil je echter toch echt weten hoeveel je zelfgekookte rijst bevat per 100 gram dan moet je de rijst eerst droog wegen en dan koken in het water. Als je het daarna hebt uitgelekt weeg je het nogmaals. Wanneer het dan bijvoorbeeld 300 gram weegt weet je dus dat het 360/3 = 120kcal per 100 gram bereide rijst bevat.
Maar 150g zelf gekookte rijst zal wel ongeveer het zelfde zijn als die 1minuut toch? of zal er nog andere voedingsmiddelen bij inzitten op de verpakking staat namelijk 98% gekookte zilvervliesrijst, zonnebloemolie, zout emulgator, verdikkingsmiddel.
 
OMFG, dat ik daar niet aan heb gedacht.:o is nogal logisch idd :roflol: karma voor jouw.:D

---------- Toegevoegd om 16:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:10 ----------


Maar 150g zelf gekookte rijst zal wel ongeveer het zelfde zijn als die 1minuut toch? of zal er nog andere voedingsmiddelen bij inzitten op de verpakking staat namelijk 98% gekookte zilvervliesrijst, zonnebloemolie, zout emulgator, verdikkingsmiddel.

Ik denk dat het gewicht van die "zonnebloemolie, zout emulgator, verdikkingsmiddel" praktisch te verwaarlozen zijn ;)
 
Ik denk dat het gewicht van die "zonnebloemolie, zout emulgator, verdikkingsmiddel" praktisch te verwaarlozen zijn ;)
Nou khebt net 400gr rijst gekookt en gekookt woog het 1100gr dus ik heb 4x100g voedingswaarden berekend is 1440kcal dat gedeelt door 11 = 130,9kcal en ff de gekookte 1minuut berekend is dat was totaal 11x100g= 1826kcal dus dat is een verschil van bijna 35kcal per 100gr, hoe moet ik dat nu ingodsnaam in mn exel sheet zitten voor mn voedings schema de voedingswaarden zijn dus idd wel totaal anders.
 
dat komt weer door de hoeveelheid water die erin blijft zitten, tering wat een mierenneuker ben jij :D
 
dat komt weer door de hoeveelheid water die erin blijft zitten, tering wat een mierenneuker ben jij :D
:roflol: dus jij zou gewoon de voedingswaarden aanhouden van de 1minuut magnetron rijst? ik hoop niet dat ik straks in 1x teweinig kcal binnen krijg.:angstig:
 
ik zou gewoon kijken wat je normaal eet als je het op een bord gooit en niet zo fixeren op een paar gram
 
Back
Naar boven