Ben benieuwd of BB'ers ook wat kunnen hardlopen
vertel me je results.. zoals hoelang over 10km... ben zelf namelijk nog un ecto maar wil wel flink gaan trainen maar liefst niet te dramatische conseguenties voor me uithoudingsvermogen..
grz
Gewicht is een zeer grote factor als het gaat om je prestaties voor het hardlopen. Het is niet voor niets dat een winnaar van de marathon vederlicht is.
Een paar kg gewichtstoename kan al gauw een minuut schelen op je 10km.
Maar een goede balans tussen prestatie en gewicht is ook belangrijk. Wat ik daar mee bedoel te zeggen is dat een extra paar kg spiermassa weliswaar voor een gewichtstoename zorgt maar ook resulteert in een betere coördinatie, een preventieve werking voor blessures en soms een betere prestatie (bij toename functionele spiermassa).
Een voorbeeld uit mijn eigen ervaring:
voorjaar 2011: 5km in 23:30, gewicht: 86kg
Na een paar maanden reizen:
december 2011: 5km in 21:00, gewicht: 76kg
in het voorjaar was ik bezig met de voorbereiding op de triathlon en daarnaast veel krachttraining. Ik had een goede conditie, maar was relatief zwaar.
Nu, in december, veel afgevallen in zowel vet- als spiermassa,
geen duur of krachttraining gedaan maar TOCH een aanzienlijk betere tijd.
Dat is dus een duidelijk voorbeeld wat gewicht kan doen met je duurprestatie.
Het ligt er dus aan waar je doelen liggen. Wil je voor je hardlopen gaan? Ga dan voor een paar kg toename in functionele spiermassa (romp, benen en wat schouders). Wil je voor bodybuilding gaan? Accepteer dan gemiddelde prestaties in duursport.