XXL Nutrition

Verwarring berekening basisbehoefte

Bezoekers in dit topic

Ferdii

Novice
Lid geworden
11 jul 2016
Berichten
13
Waardering
3
Lengte
1m80
Hallo allemaal,

Ik wil graag de stap maken om af te vallen, en heb een beetje hier en daar sticky's doorgelezen. Ik ben ervan op de hoogte dat er 2 redelijk accurate formules zijn om je basisbehoefte te berekenen.

Ik was al twee weken begonnen met sporten maar had nog geen voedingsschema gemaakt. Ik ben erachter gekomen dat 90% van het werk wordt gedaan in de keuken, vandaar dat ik hier een account heb aangemaakt om mijzelf beter aan te leren wat nou juist is.

Ik heb mijn % vet berekend met een fat calliper en ik kwam uit op 33%.

Ik ben 179 cm, ben 20 jaar, en weeg 100 kg.

Nu heb ik berekend met de Harris & Benedict dat mijn BMR: 2195 kcal is.
2195 x 1,375 = 3018kcal basisbehoefte.

Katch-Mcardle:

100*33% = 33 kg vet. Dus 100-33 = 67 kg vetvrije massa.

Your BMR according to the Katch-Mcardle formula is 1,838.80

2498 kcal basisbehoefte kom ik op uit met activiteitsniveau 2 (x1,375)

Op BMR niveau scheelt het dus ietsjes meer dan 300kcal. En na activiteitsfactor scheelt het zelfs 500kcal.

Wat moet ik nou precies als uitgangsniveau nemen?

Ook wil ik graag vragen hoe ik het beste mijn cut aan kan pakken. Onder onderhoud eten (500kcal) en extra eronder zitten met cardio? Of op onderhoud eten en alleen eronder zitten met cardio?

Mijn doel is om zo snel mogelijk (in de spiegel) af te vallen.

Mijn ervaring: Ik heb vroeger wel eens gefitnessed toen ik niet zo dik was, maar heb het nooit echt serieus genomen. Ik doe nu weer cardio sinds 2 weken (nog geen gewichten aangeraakt). Ik doe later op de avond een full body workout voor mijzelf plannen en wil dat dan 3x in de week gaan doen. Verder doe ik dus nu 3x in de week cardio, maar ik wil dat opbouwen naar 4-5x in de week.


Alvast bedankt!

P.S. Wat voor E/K/V verhouding raden jullie aan voor mijn doel?
 
2gram eiwit kilo/lichaamsgewicht 1 gr vet/kilo lichaamsgewicht de rest aanvullen met carbs.
 
Ik neem aan dat de Karth-Mccardle methode ietsjes beter bij mij past?
 
90% van het werk in de keuken is wel wat uit zijn context bro.
Je zult ook aan de bak moeten met lichaamsbeweging / fitness
 
90% van het werk in de keuken is wel wat uit zijn context bro.
Je zult ook aan de bak moeten met lichaamsbeweging / fitness

Uiteraard, maar moet eerst mijn voeding op orde krijgen he ;). Ik denk maar dat ik eerst de mccardle methode aanneem en elke dag bijhoud wat ik binnnenkrijg en hoeveel ik weeg over 2 weken.
 
Back
Naar boven