AndroidHealthClinic

Vids Worlds Strongest Man 2008

Vooral specifieke training doet veel voor strongman, ik vind mezelf een goed voorbeeld daarvan, ik train redelijk veel events en ben op deze beter dan veel mensen die in de gym wel veel sterker zijn. Gewenning aan onderdelen is heel belangrijk, vroeger waren deelnemers vooral gewichtheffers en powerlifters die met weinig of geen voorbereiding deelnamen aan WSM etc.

Een mooi voorbeeld is de atlas stones, vroeger waren deze niet echt wijdverspreid over gyms en waren de zwaarste stenen op WSM 150-165kg en dat was al een prestatie om die te loaden. Vantegenwoordig hebben strongmen meer toegang tot onderdelen, en kunnen ze er veel beter op worden. Nu is een 150kg steen kinderspel voor veel B-athleten, op topniveau gaat dat 220-240kg.

wat zou de reden zijn dat de strongman sterker zijn dan vroeger,zwaardere trainingen,suplementen,drugs...?
en zou savickas en pudz vb sterker zijn dan bvb kazmaier of magnussen ooit waren?

Haha, typisch weer zo'n vraag van jou hè? ;)

Maar Kazmaier zijn PL (RAW) en gymstats zijn volgens mij niet te verbreken. Magnussen was technisch en conditioneel sterk.
Mariusz is wat meer allround en conditioneel echt de allersterkste.
Zavickas, tjaa eigenlijk weet ik niet zo goed wat ie in de gym pakt, als ie daar al mag komen ;). Overhead ongekend, deadlifts ongekend, pfff ik denk echt de allersterkste.

De sport is natuurlijk ook veranderd. Vroeger liep men te worstelen met een boomstam van 130kg! Nu is dat op A-nivo een leuk gewicht om wat warm te reppen.....dus tsja. :rolleyes:
Stones zelfde verhaal. Legde je vroeger een 155kg stone op een ton van 1.25m hoogte dan was je de màn. Nu lachen de meesten erom (ik niet hoor ;) ).

Dus best lastig te vergelijken. Ik denk dat als vooral Kazmaier en Jon-Pall nu mee zouden competen, ze het nog helemaal niet zo gek zouden doen tussen de huidige top. Mits zij dus ook echt die events zouden trainen.

Savickas zen powerlift stats:
Powerlifting (IPF):

* Squat 425.5 kg (Lithuanian record)
* Bench press 285.5 kg
* Deadlift 407.5 kg (Lithuanian record)
* Total 1090 kg (Lithuanian record)

Maar Kazmaier zijn PL (RAW) en gymstats zijn volgens mij niet te verbreken. Magnussen was technisch en conditioneel sterk.
Zavickas, tjaa eigenlijk weet ik niet zo goed wat ie in de gym pakt, als ie daar al mag komen ;). Overhead ongekend, deadlifts ongekend, pfff ik denk echt de allersterkste.

De sport is natuurlijk ook veranderd. Vroeger liep men te worstelen met een boomstam van 130kg! Nu is dat op A-nivo een leuk gewicht om wat warm te reppen.....dus tsja. :rolleyes:
Stones zelfde verhaal. Legde je vroeger een 155kg stone op een ton van 1.25m hoogte dan was je de màn. Nu lachen de meesten erom (ik niet hoor ;) ).

Dus best lastig te vergelijken. Ik denk dat als vooral Kazmaier en Jon-Pall nu mee zouden competen, ze het nog helemaal niet zo gek zouden doen tussen de huidige top. Mits zij dus ook echt die events zouden trainen.

Deadlifts ongekend :P? Bolton blijft toch nog steeds de beste deadlifter als het gaat om pure kracht?
en denk dat Felix en Nee(op hun oude topniveau) niet zover zitten van Savickas qua reps

Maar dat Savickas all round de sterkste is(op een wedstrijd die echt gericht is op kracht dan en niet ook conditie heel belangerijk zoals WSM) denk ik ook :P

Deadlifts ongekend :P? Bolton blijft toch nog steeds de beste deadlifter als het gaat om pure kracht?
en denk dat Felix en Nee(op hun oude topniveau) niet zover zitten van Savickas qua reps

Maar dat Savickas all round de sterkste is(op een wedstrijd die echt gericht is op kracht dan en niet ook conditie heel belangerijk zoals WSM) denk ik ook :P

Ja? Dan nog is Zavickas de sterkste. Iemand die en zwaar +/-20 odd's traint en dan ook nog verschrikkelijk sterk is op de powerlifts, vind ik ongekend.

dat is toch geen belachelijke vraag?ik denk dat de strongman vroeger meer drugsfree waren?

heb eens een video gezien op youtube van nee die 400kg dl,maar kracht is meer dan dl alleen natuurlijk,en heb eens ergens gelezen dat dit zn stats zijn/waren
sq 349
bp 223
dl 364
log 168

dat is toch geen belachelijke vraag?ik denk dat de strongman vroeger meer drugsfree waren?

Zeg kerel, laat eens zien waar ik het woordje "belachelijk" gebruik. ???

En het is geen drugs-issue, hoe kom je daar nu weer bij? Het verschil zit em in het trainen. De benadering van de odd naar een wedstrijd toe. Het is wel een heel verschil of je van 32-jarige PL-er in het sterkste-man wereldje stapt of dat je dit al gericht traint vanaf je 22e.
De vroegere strongman waren of gewichtheffers, highlandgamers of PL-ers, zelfs BB-ers die dachten dat ze sterk waren.

De Strongman van tegenwoordig begonnen al op een vroegere leeftijd wedstrijden te doen hebben niet zoals Kazmaier, Jon Pall of Magnus Ver jaren aan powerlifting gedaan.
Trainen de onderdelen er dus niet bij, maar als hoofd training.
Zijn dus veel proffessioneler met strongman als de vroegere kampioenen.
Zij waren de voorlopers en hadden geen leermeesters.
Wij hebben dat voordeel wel gehad...

De records van Big Z zijn officiele PL records.
Hij heeft inmiddels ook al 425kg op de deadlift staan.
En tegenwoordig z'n eigen gym.
En vroeger minder juice! Breek me de bek niet open..
Zal ik verder ook niets over zeggen hier...
Sta er regelamtig van te kijken over de meest onzinnige discussies hierover..
Maar wil me daar niet mee bemoeien.
1 ding is wel zeker. Als je de genen niet hebt moet je maar gaan dammen of schaken.
Je kan van een fiat geen vrachtwagen maken.
Of van een Trabbant geen Ferrari...

Oh en Kevin Nee heeft opnieuw een bicep gescheurd en ik voorspel een korte carriere voor hem als hij zo doorgaat!!

Laatst bewerkt:
so true Jarno

Jarno meng je maar niet in zulke discussies!
Blijft allemaal gissen,totdat er een keer een eerlijke strongman komt.
Die toegeeft dat het uit een aantal dingen bestaat namelijk
-aanleg/talent.
-toewijding/doorzettingsvermogen
-goede begeleiding.
-maar ook zeker niet te vergeten het AS gebruikt!

Je kan dan misschien van een fiat geen ferrari maken maar kijk 'es naar een hayabusamotor bijvoorbeeld. Gooi er een turbo op, vermeng wat nitromethaan in je 'brandstof' en je haalt er ineens 600-700pk uit.

Edit: En de hayabusa was natuurlijk al de elite onder de elite.

Jarno meng je maar niet in zulke discussies!
Blijft allemaal gissen,totdat er een keer een eerlijke strongman komt.
Die toegeeft dat het uit een aantal dingen bestaat namelijk
-aanleg/talent.
-toewijding/doorzettingsvermogen
-goede begeleiding.
-maar ook zeker niet te vergeten het AS gebruikt!

Hallo daar ??? :D (we zijn allemaal eerlijk, tot iemand het tegendeel bewijst) Toch ;)

De eerste 3 is wel echt het belangrijkste. Heb je dat niet, dan kun je spuiten en slikken wat je wil, maar strongman zul je ook dan niet worden.

Terug
Naar boven