AndroidHealthClinic

Vitamine D, eigen ervaring met bloedonderzoek + results

DikkeEend

Dutch Bodybuilder
Waardering
25
Lengte
1m85
Massa
76kg
Zie hier vaak topics voorbij komen over hoeveel vitamine D3 'veilig' is en of bv. 1000 per dag innemen wel nut heeft.

Nu heb ik vorig jaar in augustus mijn bloed laten testen, o.a. op vitamine D3. Nu kwam ik op 45,4 uit (de range is 50 - 150). Een licht tekort dus. De dokter raadde me aan om gewoon 'meer buiten in de zon te gaan zitten e.d.', maar ben door vele studies en o.a. dit forum tegen het advies van mijn dokter ingegaan omdat ik dacht dat het niet (genoeg) zou helpen. Ik heb toen elke dag bij het ontbijt 2.000 IU vitamine D3, bij mijn havermout en omega 3 caps. Nu ben ik het weleens vergeten, maar ik was er vrij constant in (denk dat ik het gemiddeld 1x per maand vergeten ben). Ik had verder geen andere bronnen van vitamine D2 of D3 (en dan moet je denken aan multivits e.d., ik at nog wel 'normaal' voedsel waar D3 inzat). Ik heb in januari opnieuw mijn bloed laten testen en mijn D3 was 72.

Trek jullie conclusies hier zelf maar uit. Ik denk zelf dat langdurige (jaren), hoge (3.000+) D3-supplementatie gevaarlijk kan zijn.

Het is heel moeilijk om aan een toxische hoeveelheid te komen, er is zelfs een studie gedaan waarin over meerdere jaren hoge dosissen werden toegediend zonder problemen. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken over overdoseren.

Ik nam vorig jaar geloof ik 3x per week 5000iu capsules van now.

Heb hier nu de bloedproef nog in mijn hand, waarde was toen 57[2] en op het formulier staat dat een waarde van 30 t/m 130 normaal is. Dit was overigens in januari 2010, dus niet echt een overvloedig zonnige periode.

Ik weet niet meer hoe lang ik er toen al aan zat, maar ik weet nog wel dat ik daarvoor een tekort had.

Ik heb een jaar lang elke dag 5000IU genomen, af en toe getest. Resultaat na een jaar: 56.9 ng/mL, niet overdreven veel, wel voldoende.

Vitamine D-supplementie kan gevaarlijk zijn, maar enkel als je je bloed niet regelmatig laat controleren.

Het is heel moeilijk om aan een toxische hoeveelheid te komen, er is zelfs een studie gedaan waarin over meerdere jaren hoge dosissen werden toegediend zonder problemen. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken over overdoseren.

Bij mensen of bij ratten?

Ik neem op dit moment 5000IU werkt goed laat binnen kort meten.

Zie hier vaak topics voorbij komen over hoeveel vitamine D3 'veilig' is en of bv. 1000 per dag innemen wel nut heeft.

Nu heb ik vorig jaar in augustus mijn bloed laten testen, o.a. op vitamine D3. Nu kwam ik op 45,4 uit (de range is 50 - 150). Een licht tekort dus. De dokter raadde me aan om gewoon 'meer buiten in de zon te gaan zitten e.d.', maar ben door vele studies en o.a. dit forum tegen het advies van mijn dokter ingegaan omdat ik dacht dat het niet (genoeg) zou helpen. Ik heb toen elke dag bij het ontbijt 2.000 IU vitamine D3, bij mijn havermout en omega 3 caps. Nu ben ik het weleens vergeten, maar ik was er vrij constant in (denk dat ik het gemiddeld 1x per maand vergeten ben). Ik had verder geen andere bronnen van vitamine D2 of D3 (en dan moet je denken aan multivits e.d., ik at nog wel 'normaal' voedsel waar D3 inzat). Ik heb in januari opnieuw mijn bloed laten testen en mijn D3 was 72.

Trek jullie conclusies hier zelf maar uit. Ik denk zelf dat langdurige (jaren), hoge (3.000+) D3-supplementatie gevaarlijk kan zijn.

waarom is het dan gevaarlijk? je zit nog altijd ver onder de maximum grens. de range is 50 - 150 en je hebt 72. of heb ik iets over het hoofd gezien?

ik heb gedurende 5 jaar alopecia arreata (kale willekeurige plekken) gehad. sinds ik om de twee dagen 2000iu vit D3 neem, is het verdwenen. is nu een jaar geleden dat ik die vit D3 beginnen te nemen ben. vit D3 is dus allsezins nuttig bij bepaalde auto-immuunaandoeningen. schijnt ook de reden te zijn waarom in landen waar veel zon schijnt geen MS bestaat.

Terug
Naar boven