AndroidHealthClinic

Vitamine D

Ano_92_2

Freaky Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
218
Lengte
1m50
Massa
160kg
Heb zonet capsules gekocht van vitamine D (25 000 IU/capsule).

Nu is mijn vraag, hoevaak zou ik zo een capsule nemen? Die van de apotheek zei me 1 maal per week (maar lijkt me een beetje veel?).

Zelf dacht ik aan 1 maal per maand...?

+ Maakt het uit of je 1 maal per maand een hoge dosis neemt, of de dosissen doseert (bv 5 maal per maand 5000IU)...

Ty

Weet je het zeker 25.000!!!? Ik heb 2500 iu per cap en dat is 1/per dag en dat is al behoorlijk hoge dosis.

Waarom neem je het? De apotheker geeft meestal wel goed advies.:)

op mijn 2000 iu (500% ADH) softgel staat 1 maal daags

Now foods via xxl @ 5000 iu is voor 1x per 3 dagen volgens de omschrijving.

Bij ouderen zou ook D-cure ® onder vorm van orale ampullen kunnen gebruikt worden (1 ampul om de maand of om de 2 maand), maar een dergelijke doseringsschema is minder goed onderzocht
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4330

Ik zou liever 2000-2500 iu per dag nemen dan 25.000 om de week omdat ik niet weet of een dergelijke doseringsschema wel effectief is en ik mijn bedenkingen daarbij heb. (ik heb die van myprotein trouwens, is niet duur)

waarom extra vit D nemen?? -.-
smeer boter op je brood en loop af en toe naar buiten en je zit heeeelemaal goed.

Extra Vit D kan best nuttig zijn als je bijv ouder wordt (helpt voor sterkere botten) of als je een donkere huid hebt die moeilijker vit D opneemt.
Maar als extra supplement bij een jong iemand met een lichte huid, lijkt het me overbodig.
Ik kan uit je stats niet opmaken wie of wat je bent, maar vul zelf maar in. :)

Extra Vit D kan best nuttig zijn als je bijv ouder wordt (helpt voor sterkere botten) of als je een donkere huid hebt die moeilijker vit D opneemt.
Maar als extra supplement bij een jong iemand met een lichte huid, lijkt het me overbodig.
Bij oud hebben we het wel over 70+ers he..
Daarvoor, no need.
Je neemt Vit D niet op via je huid he.. alleen het UV-licht komt wel daar binnen, dus iemand met meer pigment zou eerder meer UV-licht opnemen?

Geslacht: M

• Topic Starter Topic Starter
Hmm, Volgende keer sowieso die "druppels" nemen... was 2200 iu per druppel las ik. Lijkt me betere keuze dan.

@ jiep: ik smeer geen boter, zit niet al te veel in de zon, en kan wel wat extra D gebruiken hoor :)

in eieren en zalm zit ook aardig wat vit. D

---------- Toegevoegd om 13:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:50 ----------

Bij oud hebben we het wel over 70+ers he..
Daarvoor, no need.
Je neemt Vit D niet op via je huid he.. alleen het UV-licht komt wel daar binnen, dus iemand met meer pigment zou eerder meer UV-licht opnemen?

even google gebruiken:p

Huidpigmentatie: Melanine in de huid functioneert als natuurlijke bescherming tegen zonnebrand, maar beperkt eveneens de snelheid waarmee vitamine D kan worden gemaakt. Bij mensen met een donkere huidskleur functioneert de vitamine D synthese in de huid aanmerkelijk langzamer dan bij mensen met een blanke huid en kan tot 99% geremd worden.[22] Het feit dat mensen met een lichte huidskleur vooral in gebieden met weinig zonlicht wonen, zou een gevolg van de evolutie kunnen zijn, omdat mensen met een lichte huidskleur in deze gebieden minder snel rachitis zullen krijgen dan mensen met een donkere huidskleur. Omgekeerd zou het feit dat mensen met een donkere huidskleur vooral in gebieden met veel zonlicht wonen, een gevolg van de evolutie kunnen zijn, omdat mensen met een donkere huidskleur in die gebieden minder snel huidkanker zullen krijgen dan mensen met een lichte huidskleur.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Hmm, Volgende keer sowieso die "druppels" nemen... was 2200 iu per druppel las ik. Lijkt me betere keuze dan.

@ jiep: ik smeer geen boter, zit niet al te veel in de zon, en kan wel wat extra D gebruiken hoor :)

Waaom gebruik je dan geen boter? Is de makkelijkste manier om het binnen te krijgen. In volle zuivelproducten zit het trouwens ook.

• Topic Starter Topic Starter
Waaom gebruik je dan geen boter? Is de makkelijkste manier om het binnen te krijgen. In volle zuivelproducten zit het trouwens ook.

Omdat ik geen boter "nodig heb"... :/ Waarom zou ik dat nu allemaal extra bij gaan voegen, als het ook makkelijker kan mbv vitamine D capsules ed...?

Omdat ik geen boter "nodig heb"... :/ Waarom zou ik dat nu allemaal extra bij gaan voegen, als het ook makkelijker kan mbv vitamine D capsules ed...?

Dat kan ja. Eet je ook geen fruit en groente omdat je dat makkelijk uit een capsule kan halen?

Terug
Naar boven