Fitness Seller

Vitamine tekort? geen groente of fruit

Ronnie Coleman zag je ook nooit groenten of fruit eten in ze docu, toch was hij huge, lifte hij als een malle en won ook olympia dus wie is groente en wat is fruit??
Ja want je kan zijn hele leven concluderen door een kleine docu. Goede redenering man, echt toppie.

Ik zag Ronnie Coleman helemaal niet eten in een filmpje op youtube. Toch was hij huge, lifte als een malle en won ook olympia dus wat is eten?

Ik eet nooit groente/fruit. Al niet meer sinds ik 4 jaar was ofzo.
Ik lust het gewoon echt niet. Maar ik ben vooralsnog kerngezond.

Snap je punt, maar sinds je 4e? Seriously? Dus toen je als 4 jarige jochie tegen je ma zei "Ik eet vanaf nu geen groente en fruit meer" zei ze "Jo prima jongen, hier heb je een extra frikadel"?

Waarom zou je geen groente en fruit eten!?? ???
Je moest eens weten hoeveel profs en top-amateurs geen gram groenten / fruit eten, vaak omdat ze idd uitsluitend kijken naar groei en het praktische.

TS: je kan het wel vervangen met een blikje groentensap en sinaasappelsap en wat pillen nog eventueel als er echt nog een tekort zou te zien zijn in het bloed. Natuurlijk minder gezond om weinig of zelfs helemaal geen groenten te eten (fruit kan een mens nog wel missen trouwens) maar als je puur naar BB kijkt, en je zit steeds met een volle maag, dan zijn carbs en eiwit wel belangrijker als je moet kiezen...

Laatst bewerkt:
Snap je punt, maar sinds je 4e? Seriously? Dus toen je als 4 jarige jochie tegen je ma zei "Ik eet vanaf nu geen groente en fruit meer" zei ze "Jo prima jongen, hier heb je een extra frikadel"?

Met alle mogelijke scenario's, pluk je de minst logische eruit.
Kan je echt geen andere mogelijkheden bedenken hoe dat zou zijn gegaan?

Ik kan me geen enkele logische situatie voorstellen die er voor zorgt dat je vanaf je 4e jaar tot je 28ste helemaal nul, niks, nada groente en fruit eet / lust.

Ik kan me geen enkele logische situatie voorstellen die er voor zorgt dat je vanaf je 4e jaar tot je 28ste helemaal nul, niks, nada groente en fruit eet / lust.

Het ging erom hoe het kan dat een 4 jarige geen groente of fruit eet. Daar zijn wel meer verklaringen voor dan die ene rare verklaring van Mushral.
Buiten dat zijn er echt enorm veel mensen die echt walgen van groente en fruit, maar ook die geen dingen meer willen proberen en het dus niet eten, ondanks dat ze het misschien wel zouden lussen.

Ik zou zeggen ga gewoon langs de dokter en laat je bloed controleren op vitamines en mineralen. Heb ik ook wel eens gedaan, vooral belangrijk als je van je voeding wisselt bij cut en bulk bijvoorbeeld

Dat voorbeeld met die frikadel was sarcasme natuurlijk, wat ik me niet voor kan stellen is dat een 4-jarige tegen zijn ouders zegt "Ik wil geen groente/fruit meer eten" en dat dat dan ook daadwerkelijk gebeurt, of dat er een huishouden is wat uit zichzelf al gewoon in 18 jaar tijd (zijn periode van 0-18 om maar even een tijdsbestek te noemen) nooit groente of fruit eet en daar ook genoegen mee neemt wanneer er kinderen in huis worden opgevoed. Dat volwassen personen voor zichzelf besluiten om te stoppen met het eten van groenten/fruit, prima, ieder z'n keuze, ik eet zelf ook vrij weinig groente/fruit, maar ik kan me geen normaal gezond scenario voorstellen waarin je een 4-jarige opvoedt zonder groente of fruit. Dus ja, als we dan toch zo op elkaar willen gaan haten, vertel me eens welk 'normaal' scenario jij in gedachten had, als je alles toch zo goed weet?

Dat voorbeeld met die frikadel was sarcasme natuurlijk, wat ik me niet voor kan stellen is dat een 4-jarige tegen zijn ouders zegt "Ik wil geen groente/fruit meer eten" en dat dat dan ook daadwerkelijk gebeurt, of dat er een huishouden is wat uit zichzelf al gewoon in 18 jaar tijd (zijn periode van 0-18 om maar even een tijdsbestek te noemen) nooit groente of fruit eet en daar ook genoegen mee neemt wanneer er kinderen in huis worden opgevoed. Dat volwassen personen voor zichzelf besluiten om te stoppen met het eten van groenten/fruit, prima, ieder z'n keuze, ik eet zelf ook vrij weinig groente/fruit, maar ik kan me geen normaal gezond scenario voorstellen waarin je een 4-jarige opvoedt zonder groente of fruit. Dus ja, als we dan toch zo op elkaar willen gaan haten, vertel me eens welk 'normaal' scenario jij in gedachten had, als je alles toch zo goed weet?

Ik heb niet gezegd dat het een normaal scenario is..er zijn gewoon andere, meer logische redenen te vinden, zoals dat hij als kind gewoon standvast weigerde en de ouders snel opgaven en uiteindelijk maar accepteerden, of dat de ouders zelf gemakszuchtig werden over het geven van groente en fruit.
Het gaat niet om haten of beter weten, maar het scenario waar jij mee kwam is niet logisch en meer een vorm van haten dan dat ik doe, met zeggen dat er meer logische verklaringen zijn.

Full srs ik srs ook geen groenten. Tomaat, ui en komkommer misschien

Ik zou zeggen ga gewoon langs de dokter en laat je bloed controleren op vitamines en mineralen. Heb ik ook wel eens gedaan, vooral belangrijk als je van je voeding wisselt bij cut en bulk bijvoorbeeld
Idd, problematische chronische tekorten komen overigens niet zoveel voor. Spreek uit ervaring: heb een jaar in het ziekenhuis gelegen zonder fruit en groenten te eten. De enige (grote) tekorten die ze zagen waren kalium (en dan nog vooral omdat de medicijnen kalium afbraken) en vitamine D, omdat je heel weinig in zon/daglicht komt. Je moet het al erg gek maken om echt een chronisch tekort van vitaminen te hebben (bijv. veel roken, alcohol,... Vitamine c bijv zit in heel veel voeding en krijg je ook zonder fruit al genoeg binnen, zelfde voor ijzer, magnesium, B enz. Het belang van fruit in de voeding is eigenlijk overrated, het is gewoon gezond in beperkte mate, maar bijv. veel minder belangrijk dan vet. In elk geval kan je perfect BB doen met 0 fruit en weinig groenten in je dieet. Voor hardgainers is het zelfs beter om een extra schep rijst te nemen ipv een stuk broccoli. IMO zijn groenten vooral in de cut handig als vulmiddel tegen de honger.

Groenten en fruit bevatten vooral belangrijke antioxidanten. Pff mijn favoriete dingen in m'n schema zijn juist fruit/groente(en vlees ofc).

Extra schep rijst ipv broccoli voor hardgainers? Why not both?

Groenten en fruit bevatten vooral belangrijke antioxidanten. Pff mijn favoriete dingen in m'n schema zijn juist fruit/groente(en vlees ofc).

Extra schep rijst ipv broccoli voor hardgainers? Why not both?
Ook antioxidanten zijn echter vooral een marketing hype geworden (denk aan "superfoods", complete onzin en geldverspilling). Het is in elk geval niet bewezen dat ze essentieel zijn voor het lichaam. Een teveel kan wel gevaarlijk zijn, dus daar moet je ook mee uitkijken. Verder is er niets mis met een dieet met relatief veel groenten/fruit natuurlijk. De vraag is hier of ze echt onmisbaar zijn, met name als het doel BB is. Waarom beiden niet? Mijn ervaring is dat dat net moeilijk is voor veel trainees, omdat ze al veel moeten eten, bij mensen die moeilijk aankomen al helemaal. De TS heeft onder DBB begeleiding gestaan en ik weet dus dat hij het er niet altijd makkelijk mee heeft.

Ook antioxidanten zijn echter vooral een marketing hype geworden (denk aan "superfoods", complete onzin en geldverspilling). Het is in elk geval niet bewezen dat ze essentieel zijn voor het lichaam. Een teveel kan wel gevaarlijk zijn, dus daar moet je ook mee uitkijken. Verder is er niets mis met een dieet met relatief veel groenten/fruit natuurlijk. De vraag is hier of ze echt onmisbaar zijn, met name als het doel BB is. Waarom beiden niet? Mijn ervaring is dat dat net moeilijk is voor veel trainees, omdat ze al veel moeten eten, bij mensen die moeilijk aankomen al helemaal. De TS heeft onder DBB begeleiding gestaan en ik weet dus dat hij het er niet altijd makkelijk mee heeft.

Vitamine C schijnt iig wel erg goed te helpen, al oxideert vitamine C dan ook behoorlijk snel wat misschien een rol zou kunnen spelen.

Antioxidanten zijn vaak geen probleem. Hoewel ze heel belangrijk zijn en kanker voorkomen (kort gezegd), maakt het lichaam zelf ook antioxidanten aan. De aanmaak van antioxidanten wordt gestimuleerd door regelmatig te sporten. Het is dus pas een pas een probleem als je niks doet of slechte genen hebt.

Maar dan nog snap ik niet dat je geen groente eet. Niet alleen om je gezondheid, maar ook gewoon omdat het eten zoveel lekkerder maakt.

Vezels zou ik wel op letten.

Antioxidanten zijn vaak geen probleem. Hoewel ze heel belangrijk zijn en kanker voorkomen (kort gezegd), maakt het lichaam zelf ook antioxidanten aan. De aanmaak van antioxidanten wordt gestimuleerd door regelmatig te sporten. Het is dus pas een pas een probleem als je niks doet of slechte genen hebt.

Maar dan nog snap ik niet dat je geen groente eet. Niet alleen om je gezondheid, maar ook gewoon omdat het eten zoveel lekkerder maakt.

Vezels zou ik wel op letten.
Lekker is subjectief.

Even heel hypothetisch gekeken zouden de volgende twee situaties dus even "gezond" moeten zijn?

Persoon a : Krijgt 2500 kcal binnen via makkelijk voedsel zonder groenten en fruit, maar haalt zijn micronutrienten wel op een dag door simpelweg deze te supplementeren met een multivit en dergelijken.
Persoon b : Krijgt dezelfde 2500 kcal binnen maar wel met zoveel groenten en fruit zodat hij of zij zijn micronutrienten haalt zonder een multivit of andere supps.

Terug
Naar boven