MuscleMeat

Voeding dikkertje die stronglifts volgt

Bezoekers in dit topic

Om eerlijk te zijn moet je nu gewoon figuurlijk op de blaren zitten voor het feit dat je het al die Jaren hebt laten lopen (goed bedoeld). Zelfs als je alles optimaal zou doen kun je maar tot zover ‘snel’ afvallen en sneller dan dat kan niet op een gezonde manier (waarbij je ook nog eens sterker wordt of massa aanzet.

Ik denk dat je meer baat hebt bij acceptatie van je huidige situatie en een keuze maken waar nu je prioriteit ligt en daar dan op focussen.

Je kunt of de geleidelijke weg kiezen, met een ‘normaal’ onder-onderhoud dieet waarin je minder snel zult afvallen, maar je wel prima krachttraining kunt blijven volgen zonder jezelf na 2 weken al helemaal kut te gaan voelen, en zelfs ook wat kracht zult winnen;

Of je kunt (met jouw zou ik hiervoor kiezen) je nu gewoon focussen op even (een korte periode) drastisch afvallen, vooral focussen op cardio, met een groot onderhoud waarin je wel voldoende eiwitten blijft eten, en dat je na ‘n maandje o.i.d. dat omzet naar de 1e situatie (dus kortom: eerst ff vol de focus op gewichtsverlies, en dat dan langzaam omschakelen naar meer focus op kracht en minder op gewichtsverlies/cardio). Dat is tenminste hoe ik ‘t zou doen. Zou zelf niet heel lekker kunnen KT als ik iedere dag met een deficit van 800-1000 zou zitten.
 
Inderdaad. Artikel heeft betrekking op lean athletes dus je kunt met minder wel af, zoals Mentat aangaf. Het ging mij meer om het feit dat er gegooid wordt met getallen, terwijl het niet zo zwart-wit ligt.
Wellicht dat je zelfs nog wat spiermassa gaint aangezien je een hoog vp hebt en beginner bent.
Deze link Eric Helms & protein: a research review van mij gaat over precies die studie waar JochemB naar verwijst en waar de hoofdauteur van de studie discussieert met de man achter de site, het ligt idd zeker niet zwart/wit en is een voortdurend debat. Hoewel ze van mening blijven verschillen (1,8g vs 2-3g ((van 2 bij maint/bulk naar 3 cut)) geeft de auteur van de studie aan dat de studie meer een hypothese is dan een conclusie.

Het is mijn mening, losjes gebaseerd op wat ik daarover en lees en daarvan begrijp, dat voor de meeste beginners en recreanten die getallen heel goed werken omdat ze een simpel houvast zijn en een enorme verbetering ten opzichte van wat ze voorheen deden. Het is heel makkelijk om als beginner de weg kwijt te raken in alle mogelijkheden die er zijn en eventuele uitzonderingen, liever een beginpunt dat goed en haalbaar is ipv beter en onuitvoerbaar.

interessant artikel

CONCLUSIONS:
Protein needs for energy-restricted resistance-trained athletes are likely 2.3-3.1g/kg of FFM scaled upwards with severity of caloric restriction and leanness.

als je ziet dat ik momenteel 35% VP heb, dan denk ik dat ik van die 2gr naar 3gr moet toewerken naarmate ik vet verlies?
Dit is wat Eric Helms zelf adviseert bij mensen (zie discussie artikel), de vraag is alleen, dat zelfs als aan >2 voordelen zitten (en je beter en minder hongerig voelen is ook een voordeel), wanneer je lean genoeg bent dat dit zin heeft?

En je moet oppassen dat je hogere eiwitten niet ten koste gaan van vetten en kh die je tot op zekere hoogte wel nodig hebt.

Spectralio: Je kan ook eens zoeken op: baseline diet lyle mcdonald, maar je hebt iig een beginpunt.
JochemB: Bedankt voor de uitwisseling van ideeën.
 
Om eerlijk te zijn moet je nu gewoon figuurlijk op de blaren zitten voor het feit dat je het al die Jaren hebt laten lopen (goed bedoeld). Zelfs als je alles optimaal zou doen kun je maar tot zover ‘snel’ afvallen en sneller dan dat kan niet op een gezonde manier (waarbij je ook nog eens sterker wordt of massa aanzet.

Ik denk dat je meer baat hebt bij acceptatie van je huidige situatie en een keuze maken waar nu je prioriteit ligt en daar dan op focussen.

Je kunt of de geleidelijke weg kiezen, met een ‘normaal’ onder-onderhoud dieet waarin je minder snel zult afvallen, maar je wel prima krachttraining kunt blijven volgen zonder jezelf na 2 weken al helemaal kut te gaan voelen, en zelfs ook wat kracht zult winnen;

Of je kunt (met jouw zou ik hiervoor kiezen) je nu gewoon focussen op even (een korte periode) drastisch afvallen, vooral focussen op cardio, met een groot onderhoud waarin je wel voldoende eiwitten blijft eten, en dat je na ‘n maandje o.i.d. dat omzet naar de 1e situatie (dus kortom: eerst ff vol de focus op gewichtsverlies, en dat dan langzaam omschakelen naar meer focus op kracht en minder op gewichtsverlies/cardio). Dat is tenminste hoe ik ‘t zou doen. Zou zelf niet heel lekker kunnen KT als ik iedere dag met een deficit van 800-1000 zou zitten.

Ik ben al meerdere maanden rond de 102kg aan het schommelen, uiteindelijk kan je het niet dringend noemen dan...
Ik ga denk ik iets tussenin doen, een deficit creeeren dat groter is of de off-days, en dichter tegen onderhoud gaan zitten (+-300kcal eronder) op de trainingsdagen. Het is niet dat ik all-out moet gaan momenteel aangezien ik in de beginfase van SL zit. Moet nog wel lukken denk ik
 
Ik heb schema aangepast naar een groter deficit. Ik had het hoeveelheid brood dat ik op at overschat...
Deze aanpassingen zorgen ervoor dat ik op off days op 1912 kcal zit en op trainingsdagen op 2112 kcal +-.

Ik hoop op deze manier op 2 maanden op 85kg terecht te komen. Vanaf de 80 zal ik mn kcal lichtjes opschroeven.

wat denken jullie? (maandag is de trainingsdagen en dinsdag de off day in het schema)
 

Bijlagen

  • Cutschema2.xlsx
    434,1 KB · Weergaven: 122
Ik heb schema aangepast naar een groter deficit. Ik had het hoeveelheid brood dat ik op at overschat...
Deze aanpassingen zorgen ervoor dat ik op off days op 1912 kcal zit en op trainingsdagen op 2112 kcal +-.

Ik hoop op deze manier op 2 maanden op 85kg terecht te komen. Vanaf de 80 zal ik mn kcal lichtjes opschroeven.

wat denken jullie? (maandag is de trainingsdagen en dinsdag de off day in het schema)
Mijn eerste gedachte is dat je echt een hekel hebt aan cardio? :D

Zelf zou ik eerst beginnen met op of net onder het geschatte onderhoud en dan 2 weken kijken wat er gebeurd. Al die mooie formules ten spijt blijven het schattingen en weet je niet hoe je lichaam reageert.

Hierna kan je altijd nog bijstellen in kcal of cardio.

Eigenlijk min of meer wat Natty87 zegt.

(Blijkbaar lukt citeren niet bij bewerken, of als je het bewerken al begonnen bent)
Of RFFNCK in deze post Clen of spuit ?
Ik raad je de volgende kuur aan

Week 1-12 500 kcal onder onderhoud eten
Week 4-12 4*30 min cardio
Nakuur met een cheatday​
Hoewel ik me ook wel kan voorstellen met jouw lengte dat onder de 80 een lekker gevoel geeft, focus niet alleen op gewicht, maar ook op omvang (spiegel, meetlint). Uiteindelijk maakt het niet uit of je 70, 80 of 100 kg weegt, maar meer hoe het verdeelt is.

Succes!

Sommige woorden in deze post heb ik vet gedrukt in een poging je te beinvloeden.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe mn training nu voor mn werk, als ik na de KT nog cardio moet toevoegen, dan moet ik nog een half uur vroeger opstaan ;).
Op off days was ik ermee begonnen maar ik trainde toen 's avonds, en wilde de volgende ochtend wat cardio doen, en toen voelde mijn benen vermoeid aan nog. Misschien als ik er 24 uur tussenlaat dat het wel kan.
Zal er vanaf volgende week terug mee experimenteren
 
is 1.5 week te vroeg om conclusie te trekken? ben nu al 1.5 week trouw aan mijn 2100kcal per week schema, en ben niet afgevallen. na 1 week woog ik exact hetzelfde, vandaag zelfs 500gr erbij.

Aanpassingen maken of nog even wachten?
 
ik heb me speciaal maar 1x per week gewogen waar ik dit vroeger elke dag deed, omdat dit sommige dagen kon schommelen in negatieve zin en je daardoor wel eens motivatie kon verliezen. Na een week echter heeft mijn gewicht nooit gelogen toen ?
 
Inderdaad. Artikel heeft betrekking op lean athletes dus je kunt met minder wel af, zoals Mentat aangaf. Het ging mij meer om het feit dat er gegooid wordt met getallen, terwijl het niet zo zwart-wit ligt.
Wellicht dat je zelfs nog wat spiermassa gaint aangezien je een hoog vp hebt en beginner bent.

Het artikel rekent met FFM (fat free mass) dus zou dat niet uit moeten maken hoeveel vet% je hebt?:scratch:
 
Het artikel rekent met FFM (fat free mass) dus zou dat niet uit moeten maken hoeveel vet% je hebt?:scratch:
In het licht van dat artikel niet nee. Maar het artikel had als onderzoeksgroep getraind leane atleten. Sporters met een hoger vetpercentage kunnen over het algemeen met een lagere eiwitinname toe.
 
In het licht van dat artikel niet nee. Maar het artikel had als onderzoeksgroep getraind leane atleten. Sporters met een hoger vetpercentage kunnen over het algemeen met een lagere eiwitinname toe.

Omdat die nog vet in eiwitten kunnen omzetten? :trollface:
 
Omdat die nog vet in eiwitten kunnen omzetten? :trollface:
Lol wie was basale natuurwetten

Maar ik hoef jou niet uit te leggen waarom dikkerdjes met minder eiwit toekunnen, dat weet je zelf ook wel haha
 
Lol wie was basale natuurwetten

Maar ik hoef jou niet uit te leggen waarom dikkerdjes met minder eiwit toekunnen, dat weet je zelf ook wel haha

Nouja vet is gewoon loos gewicht wat niets bijdraagt aan je spierontwikkeling. Als je een rugzak draagt hoef je toch ook niet minder eiwitten te eten?

Als je uit gaat van 2 gram per kilo lichaamsgewicht moeten ze wel minder eten ja, juist omdat je het vet dan ook mee rekent. Als je uitgaat van vetvrije massa dan maakt de hoeveelheid vet in principe niet uit. Lijkt me sterk dat wanneer je 50 kilo spier hebt dat die spieren een lagere eiwit behoefte hebben wanneer je 40 kilo vet er omheen hebt dan 10 kilo vet?:scratch:
 
Nee, omdat de efficiëntie van lipolyse een stuk hoger ligt wanneer je vp hoog ligt. Naarmate het vp daalt, wordt lipolyse minder efficiënt en dus wordt vvm minder gespaard. Dan is een hogere eiwitinname aan te raden.
 
Na 2.5week 100gr kwijt. Had er meer van verwacht eigenlijk. Heb het toch voor 95% of meer trouw gevolgd. Heb inmiddels de cashew nootjes geschrapt omdat 20gram toch niet echt de honger stilt, en het toch aardig wat kcal zijn. ook het brood terug gebracht naar 200gr per dag komende van 240gram. Zit nu rond de 1800kcal per dag. Ben ook begonnen met cardio op niet trainingsdagen. Als ik nu nog geen gewicht verlies weet ik het niet meer :).

Voel me op zich wel een beetje minder dik, al zie je er nog niets van in de spiegel of op de weegschaal.

Heb hiervoor wel langere tijd heel erg weinig koolhydraten gegeten (alsook vezels dus). Kan het zijn dat ik nu een beetje vocht aan het accumuleren ben?
Ben van al die vezels ook wel enorm winderig geworden. Had op het internet gelezen dat dit zou minderen... De darmen zijn iets kalmer geworden maar de winderigheid blijft.
 
Na 2.5week 100gr kwijt. Had er meer van verwacht eigenlijk. Heb het toch voor 95% of meer trouw gevolgd. Heb inmiddels de cashew nootjes geschrapt omdat 20gram toch niet echt de honger stilt, en het toch aardig wat kcal zijn. ook het brood terug gebracht naar 200gr per dag komende van 240gram. Zit nu rond de 1800kcal per dag. Ben ook begonnen met cardio op niet trainingsdagen. Als ik nu nog geen gewicht verlies weet ik het niet meer :).

Voel me op zich wel een beetje minder dik, al zie je er nog niets van in de spiegel of op de weegschaal.

Heb hiervoor wel langere tijd heel erg weinig koolhydraten gegeten (alsook vezels dus). Kan het zijn dat ik nu een beetje vocht aan het accumuleren ben?
Ben van al die vezels ook wel enorm winderig geworden. Had op het internet gelezen dat dit zou minderen... De darmen zijn iets kalmer geworden maar de winderigheid blijft.
Het lijkt zo weinig 1800 kcal bij jouw gewicht.

Misschien maak je meet/inschattingsfouten en was/is het meer. Verborgen kcal vergeten, bakvet, die eetlepel zat een kopje op? In ieder geval was het meer en is het nu minder.

Misschien iedere dag op hetzelfde moment gewicht opschrijven en weekgemiddeldes berekenen? Regelmatig taille meten?

Een periode van aanpassing is niet gek. Misschien ben je in je kh-arme periode vooral vocht verloren en komt tegelijk met het eerste gewichtsverlies het vocht terug? Hier weet ik niet van en kan er weinig zinnigs over zeggen. Hoop dat je spons nu vol zit en dat nu een gestage dalende lijn van vetverlies begint.
En gefeliciteerd, je bent nu bijna een Cardio Bunny :loopband:, goed bezig!!!
 
Ik weeg alles perfect af, ontbijt en middageten en tussendoortjes zitten er spot on. Enkel avondmaal kan ik moeilijk inschatten, ik eet soep mee met de ouders en het is telkens andere soep. Ze mixed er aardappelen in, en soms ook balletjes. Geen flauw idee aan hoeveel kcal ik dit moet rekenen. de 250gram vlees weeg ik ook niet af, maar ik eet vaak minder als 250gram ook. De groentjes heb ik ook maar geschat kwa gewicht maar zal ook niet de grote boosdoener zijn. De rijst is wel altijd perfect afgewogen.

Ik weeg me elke dag 's morgens vlak na het opstaan. Taille meten heb ik nog niet gedaan maar ik vind het zeer moeilijk om je buik consistent te meten, beetje meer/minder lucht, andere positie etc ...

ik ga proberen naar de 1800kcal te streven elke dag, omdat er momenteel toch echt wel een massa vet aan zit, en dit mag er sneller af.

Dus 3 trainingsdagen, waar ik na de training nog probeer een 10 minuutjes cardio in te squeezen. En 2 off-days waar ik probeer ochtendcardio te doen op lichter tempo gedurende 45min. Dit in combinatie met een 1800kcal per dag zou toch gewicht moeten shredden?
 
700gram kwijt tegen vorige week. Wederom niet super-super strict gevolgd maar toch vrij strict. Denk/hoop dat ik nu vertrokken ben. Eerste mijlpaal 90kg :)
 
goede week gehad, 1.1kg kwijt. Heb wel een vreemd ritme, ik blijf gelijk of kom lichtjes bij van maandag tot vrijdag, en ik het weekend val ik ineens massaal af.
Ter illustratie deze week was ik op vrijdag nog 300gram bijgekomen tegenover maandag. Dan op 1 dag ineens 1.5kg eraf. Deze cyclus herhaalt zich al gedurence elke afvalsessie die ik al gedaan heb.
beetje vreemd aangezien zaterdag en zondag complete rustdagen zijn zonder training en cardio.

of is dit juist logisch?
 
Back
Naar boven