MuscleMeat

Voeding en trainingsschema beginner (bf verlagen)

spongebob123

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m83
Massa
71kg
Yo, ik heb al meerdere topics gemaakt over vet verliezen en ben nu vast beraden te gaan cutten en een goed voedingsschema te maken. Ik heb op dit moment 12-13 % bf en wil dit verlagen naar 8-9 % in korte tijd. Ik woon nog thuis en ik ga naar school daarom is het lastig bepaalde voedingsmiddelen te gebruiken en alles goed te timen, want op schooldagen kan het altijd wel veranderen.
Ik heb niet veel keuzes qua voeding dus heb ik een schema gemaakt met de dingen die ik heb.

Ontbijt: 1 kom krokante muesli met halfvolle melk, 1 glas vruchtensap (sinaasappelsap/multi) of een smoothi met banaan.
10.00 pauze: 2 bruine volkoren boterhammen met pindakaas/vleeswaren/kaas, snack (koekje of chocolade)
12:00 pauze: 2 bruine volkoren boterhammen met pindakaas/vleeswaren/kaas, pakje vruchtensap of melk
3:00 pauze: snack (koekjes of chocolade), stuk fruit (appel of banaan).

Als ik uit school kom drink ik meestal een kop thee of neem 1 glas frisdrank met nog een koekje. Dan eet ik om half 7 avondeten en kan hier helaas niet kiezen wat ik ga eten. Voor het slapen eet ik een bakje magere yoghurt of kwark. Tussendoor drink ik veel water en gebruik ook elke ochtend voor het eten creatine.

Ik heb niet echt een trainingsschema vanwege mijn drukke week, maar het ziet er een beetje zo uit:
Maandag: 1 uur trainen full upper body, voetbaltraining
Dinsdag: rust
Woensdag: vechtsporttraining
Donderdag: 1 uur full upper body (meestal weinig rug en abs), voetbaltraining
Vrijdag: vechtsporttraining
Zaterdag: voetbal

Dit is dus mijn plan ik hoop dat jullie mij tips en advies en kritiek kunnen geven. Mvg.

Yo, ik heb al meerdere topics gemaakt over vet verliezen en ben nu vast beraden te gaan cutten en een goed voedingsschema te maken. Ik heb op dit moment 12-13 % bf en wil dit verlagen naar 8-9 % in korte tijd. Ik woon nog thuis en ik ga naar school daarom is het lastig bepaalde voedingsmiddelen te gebruiken en alles goed te timen, want op schooldagen kan het altijd wel veranderen.
timing is irrelevant
Ik heb niet veel keuzes qua voeding dus heb ik een schema gemaakt met de dingen die ik heb.

Ontbijt: 1 kom krokante muesli met halfvolle melk, 1 glas vruchtensap (sinaasappelsap/multi) of een smoothi met banaan.
10.00 pauze: 2 bruine volkoren boterhammen met pindakaas/vleeswaren/kaas, snack (koekje of chocolade)
12:00 pauze: 2 bruine volkoren boterhammen met pindakaas/vleeswaren/kaas, pakje vruchtensap of melk
3:00 pauze: snack (koekjes of chocolade), stuk fruit (appel of banaan).

Als ik uit school kom drink ik meestal een kop thee of neem 1 glas frisdrank met nog een koekje. Dan eet ik om half 7 avondeten en kan hier helaas niet kiezen wat ik ga eten. Voor het slapen eet ik een bakje magere yoghurt of kwark. Tussendoor drink ik veel water en gebruik ook elke ochtend voor het eten creatine.
schema lijkt nergens op. ga eens goed inlezen in de voedingssectie, en dan in jou geval vooral de sticky over cutten (de andere kunnen ook geen kwaad)
en je kunt vast wel aan havermout, eieren en noten komen. zo veel gekke of rare voedingsmiddelen heb je niet nodig, hou het simpel. en je avondeten moet je inplannen, kan ook prima. creatine zou je ook weg kunnen doen, aangezien je nog niet eens weet waar je mee bezig bent.

Ik heb niet echt een trainingsschema vanwege mijn drukke week, maar het ziet er een beetje zo uit:
Maandag: 1 uur trainen full upper body, voetbaltraining
Dinsdag: rust
Woensdag: vechtsporttraining
Donderdag: 1 uur full upper body (meestal weinig rug en abs), voetbaltraining
Vrijdag: vechtsporttraining
Zaterdag: voetbal
tijd moet je maken. neem een goed trainings schema. waar ook je rug en benen goed in getraind worden. staat hier op het forum in de trainingssectie zat informatie over

Dit is dus mijn plan ik hoop dat jullie mij tips en advies en kritiek kunnen geven. Mvg.

succes ;)

Hallo,
ook een beginner welkom..
inderdaad je schema is niet goed.
wil je iets bereiken? doe het volgende:
1) je BMR = 1780 * 1.55 = 2780 kcal
2) cutten=500kcal onder behoefte = 2260 cal inname per dag
3) hiervan 50% eiwit, 30% koolhydraten 20% vetten. ( is ongeveer 250g eiwit, 200g koolhydraten en 60g vet)
4) vetten zijn ALLEEN gezonde vetten. (noten, vette vis etc)
pak anders mijn voedingsschema als voorbeeld:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/beginner-wil-serieus-gaan-cutten-20-naar-12-hulp-nodig-351133/

Schrap hier 200 calorieen uit en je hebt een iets betere basis dan je nu hebt.

succes ermee

---------- Post toegevoegd 21 October 2013 om 12:29 ----------

Jou schema:

Ontbijt: 1 kom krokante muesli met halfvolle melk magere melk met brinta, 1 glas vruchtensap dikmaker (sinaasappelsap/multi) of een smoothi met banaan. waarom dit??
10.00 pauze: 2 bruine volkoren boterhammen met pindakaasgeen pindakaas tijdens cut/vleeswaren/kaas,kaas is heel vet, geen kaas tijdens cut of 20+ kaas snack (koekje of chocolade) koek en chocola is rommel moet je er allemaal weer aftrainen
12:00 pauze: 2 bruine volkoren boterhammen met pindakaas/vleeswaren/kaas, pakje vruchtensap of melkalleen magere melk sochtends
3:00 pauze: snack (koekjes of chocolade)geen snacks, stuk fruit (appel of banaan). geen fruit tijdens cut, alleen een sinaalsappel of grapefruit sochtends zou eventueel kunnen

het lijkt wel alsof je zit te trollen? je eet echt alles wat je niet hoort te eten in een cut :)

lijkt ook wel of jij zit te trollen man :trollface:
vet is juist goed en heeft niks te maken met vet%. dus gewoon halfvolle/volle melk.
als OP een glas vruchtensap lekker vind en hij dat in kan plannen in zn schema, lekker doen.
1 voedingsmiddel op zich is geen dikmaker. het gaat om het totaal plaatje.
pindakaas en kaas kan ook prima, al kun je je vetten beter uit noten/eieren/vis/zuivel halen. toch een stuk beter dan chocopasta/vruchtenhagel etc.
het geen snacks deel ben ik met je eens, maar fruit kan ook prima.

• Topic Starter Topic Starter
dankjewel voor de reacties en het advies. Ik heb hier heel veel aan en ga zeker mijn schema verbeteren. Ik vroeg me wel nog af wat jullie gebruiken voor vervangers van snacks want soms krijg ik gewoon echt even de behoefte iets zoets of lekkers te eten. En voor wat voor beleg kan ik kaas en pindakaas vervangen??

dankjewel voor de reacties en het advies. Ik heb hier heel veel aan en ga zeker mijn schema verbeteren. Ik vroeg me wel nog af wat jullie gebruiken voor vervangers van snacks want soms krijg ik gewoon echt even de behoefte iets zoets of lekkers te eten. En voor wat voor beleg kan ik kaas en pindakaas vervangen??

pindakaas kun je prima eten, zou het alleen niet als dominante vetbron pakken. kaas kan ook prima.
je kunt ook kipfilet of ander vlees beleg met wat roomboter op je brood doen.
mijn tussendoortjes zijn 3 eieren en later een eiwitshake.
verdeel je voeding over je dag en je komt er wel uit.
maar je hoeft echt niet 24/7 je strikt aan dit schema te houden. eens in de twee weken kun je best een keer een dag gewoon eten wat je lekker vind. of plan een keer een koekje in je schema.

lijkt ook wel of jij zit te trollen man :trollface:
vet is juist goed en heeft niks te maken met vet%. dus gewoon halfvolle/volle melk.
als OP een glas vruchtensap lekker vind en hij dat in kan plannen in zn schema, lekker doen.
1 voedingsmiddel op zich is geen dikmaker. het gaat om het totaal plaatje.
pindakaas en kaas kan ook prima, al kun je je vetten beter uit noten/eieren/vis/zuivel halen. toch een stuk beter dan chocopasta/vruchtenhagel etc.
het geen snacks deel ben ik met je eens, maar fruit kan ook prima.
Ehmm,

TS wil naar 8%! BF met vruchtensappen, pindakaas, chocolade, koeken en kaas. denk toch dat dit een hele grote opgave gaat worden om dit allemaal in een voedingsschema te krijgen, en ook nog met de juiste verhouding van E-K-V. (zegmaar onmogelijk..)

---------- Post toegevoegd 22 October 2013 om 09:44 ----------

je zoekt snacks:

- bij lidle hebben ze van die zakjes walknoten voor niet zo veel geld. dit kan je zo ie zo in je schema verwerken voor de gezonde vetten! (handje walnoten 165kcal 4 / 3 / 16)
- Je natuurlijk bijna onbeperkt groenten snacken zoals wortels en komkommer, maar dit is denk ik niet wat je zoekt.
- Eieren zijn inderdaad ook lekker om te snacken, ik eet er 3 per dag. doe er alleen niet te veel zout op!
- gerookte forel (pakje bij lidle of aldi voor weinig geld) weinig calorieen en best lekker!

Minimun 1gr vet en 2gr eiwit per kg lichaamsgewicht. Vergeet die e\k\v verhouding.

---------- Post toegevoegd 22 October 2013 om 13:37 ----------

Ik eet tijdens de cut: brood,pindakaas,spek en eieren,kaas .... Waarom zou het onmogelijk zijn? Gewoon je macros en kcal bijhouden

Lol geen fruit in cut lees ik hier .. goeie grap.

Ehmm,

TS wil naar 8%! BF met vruchtensappen, pindakaas, chocolade, koeken en kaas. denk toch dat dit een hele grote opgave gaat worden om dit allemaal in een voedingsschema te krijgen, en ook nog met de juiste verhouding van E-K-V. (zegmaar onmogelijk..)

---------- Post toegevoegd 22 October 2013 om 09:44 ----------

je zoekt snacks:

- bij lidle hebben ze van die zakjes walknoten voor niet zo veel geld. dit kan je zo ie zo in je schema verwerken voor de gezonde vetten! (handje walnoten 165kcal 4 / 3 / 16)
- Je natuurlijk bijna onbeperkt groenten snacken zoals wortels en komkommer, maar dit is denk ik niet wat je zoekt.
- Eieren zijn inderdaad ook lekker om te snacken, ik eet er 3 per dag. doe er alleen niet te veel zout op!
- gerookte forel (pakje bij lidle of aldi voor weinig geld) weinig calorieen en best lekker!

Dat het met koeken niet gaat kan ik me nog in vinden.maar vruchtensap, fruit en kaas is niks mis mee. Hit your macro's en kcal deflict.

3) hiervan 50% eiwit, 30% koolhydraten 20% vetten. ( is ongeveer 250g eiwit, 200g koolhydraten en 60g vet)
4) vetten zijn ALLEEN gezonde vetten. (noten, vette vis etc)

Ten eerste, die percentages zijn achterhaald, zorg voor 2g-2,5g eiwit per kg lichaamsgewicht, minstens 1g vet per lichaamsgewicht en vul de rest aan met carbs.
Ten tweede bedoel jij, neem ik aan, onverzadigde vetten met 'ALLEEN gezonde vetten'. NIET DOEN. Je hebt ook verzadigde vetten nodig. Er zijn een hele hoop studies die aantonen dat meer verzadigde vetten resulteert in hogere testosteron. (Ikzelf houd 50% verzadigd / 50% onverzadigd aan).

Een goed voedingsschema heeft als basis een shitload aan zuivel, eieren en vlees.

Probeer met melk/kwark, eieren en vlees al je eiwitten te pakken.
Vetten kun je het beste halen uit volle melk (of halfvolle om kcal te besparen in een cut) en eieren (hele eieren). Verder zijn roomboter, kokosolie, en vlees goede bronnen.

Koolhydraten kun je het beste halen uit rijst, pasta, brood, aardappels, brinta en/of havermout.

Kun je daarna aanvullen (hoeft niet per se) als je nog ruimte over hebt met groentes, fruit, vis en nootjes.

geen fruit tijdens cut, alleen een sinaalsappel of grapefruit sochtends zou eventueel kunnen

het lijkt wel alsof je zit te trollen? je eet echt alles wat je niet hoort te eten in een cut :)

WAT?! Geen fruit tijdens de cut??

lmao.jpg

Ten eerste, die percentages zijn achterhaald, zorg voor 2g-2,5g eiwit per kg lichaamsgewicht, minstens 1g vet per lichaamsgewicht en vul de rest aan met carbs.
Ten tweede bedoel jij, neem ik aan, onverzadigde vetten met 'ALLEEN gezonde vetten'. NIET DOEN. Je hebt ook verzadigde vetten nodig. Er zijn een hele hoop studies die aantonen dat meer verzadigde vetten resulteert in hogere testosteron. (Ikzelf houd 50% verzadigd / 50% onverzadigd aan).
Dit wist ik niet. moet ook zeggen dat ik nog maar een beginner ben hoor! natuurlijk kan je alles eten tijdens de cut als je maar elke dag minder kcal binnen krijgt dan je verbruikt. zelfs met 7 dagen friet kan je nog wel je BF verlagen. al maakt dit het allemaal wel lastiger.

Terug
Naar boven