XXL Nutrition

Voedingschema voor de cut

nickisfick

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
73kg
Mijn stats.
80 kg
26% BF
BMR =2300 kcal

Doel: over 2-3 maanden rond de 15% BF te zitten.
Ik wil dagelijks 1800 kcal eten waarvan Eiwit 135 g (30%), Koolhydraten 170 g (40%) en Vet 60 g (30%).

Ik heb de volgende schema gemaakt die ik minstens een maand wil volhouden. Ik wil van jullie graag horen of het goed is of niet. Zo niet wat kan ik verbeteren. En is mijn doel haalbaar?

groet,

Nickisfick

Schema:

schema_voor_cut.jpg

je eiwitten zijn te laag.je moet op ongeveer 2.2gr per kilo komen.dus 170-180gr
als je om 17u er nog een potje tonijn in eigen nat of kipfilet 200gr bij eet ben je er al

vetten zijn ook te laag. Hou 1 gram per kg lichaamsgewicht aan.
Eiwitten zoals mcdo aangeeft en rest opvullen met kh.

Heb je nu je BMR berekend of je onderhoud?
BMR is je stofwisseling als je hele dag op bed ligt en niets doet.. dus enkel om je organen te laten werken.
Als je je onderhoud berekend neem je ook je activiteitenfactor erin mee.

Is 1800 kcal op 80kg niet wat weinig?

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties.
Ik heb BMR nog vermenigvuldigd met een factor 1.4 om activiteiten mee te nemen. Dan kom ik uit op 2300 kcal.

Trouwens zonder vet weeg ik maar 60 kg, en ik dacht juist dat ik op dit gewicht gebaseerd de eiwitten moest nemen, maar dat klopt dus niet?
Dus blikje tonijn om 17u, dan ziet ik goed?

voor je eiwitten moet je zeker niet bang zijn.heb je daar wat veel van ga geen vet van bijkomen hoor.
marina heeft wel gelijk dat je vetten nog iets omhoog mogen.wat olijven of een avocado miss?

Probeer lager te gaan in koolhydraten. Dit zijn de vetmakers die je moet vermijden. Doe die banaan weg voor het slapen gaan, een fructose bom. Verder koop je best andere kwark gezien de jouwe nogal veel KH bevat?
Tijdens de slaap heb je een traag metabolisme, verbrand je weinig. Tussen je laatste en eerste maaltijd zit een periode van 12 uur? Probeer misschien wat vroeger te ontbijten om je metabolisme op gang te krijgen.

Verder ook oppassen met melk, bevat ook aanzienlijke koolhydraten al dacht ik dat deze een lage glycemische index hebben (maar weet ik niet zeker).

Je eet ook nooit warm? Is dit schema dan goed om een tijd vol te houden?

Al bij al moet er nog deftig wat veranderd worden aan dit schema in mijn ogen

Ik wil er nu wel 200 gr tonijn en 100 gr olijven bij doen, maar dan kom ik ongeveer op 2200 kcal uit. Is 3 keer 30 min cardio per week dan genoeg om dit te compenseren?

---------- Post toegevoegd 26 May 2013 om 23:16 ----------

Probeer lager te gaan in koolhydraten. Dit zijn de vetmakers die je moet vermijden. Doe die banaan weg voor het slapen gaan, een fructose bom. Verder koop je best andere kwark gezien de jouwe nogal veel KH bevat?
Tijdens de slaap heb je een traag metabolisme, verbrand je weinig. Tussen je laatste en eerste maaltijd zit een periode van 24 uur? Probeer misschien wat vroeger te ontbijten om je metabolisme op gang te krijgen.

Verder ook oppassen met melk, bevat ook aanzienlijke koolhydraten al dacht ik dat deze een lage glycemische index hebben (maar weet ik niet zeker).

Je eet ook nooit warm? Is dit schema dan goed om een tijd vol te houden?

Al bij al moet er nog deftig wat veranderd worden aan dit schema in mijn ogen

Ken jij misschien een goede kwark voor mij, die iets lagere KH bevat en toch een beetje te vreten is:)

Ik ben van plan op dit schema minstens een maand vol te houden, en dus geen warm eten voor een maand lang. Probleem met warm eten is, is dat mijn moeder kookt, en ik en zij weten nooit hoeveel gram ze van alles erin gooit. Klinkt misschien stom, mijn moeder kookt gewoon op gevoel:)
Is het trouwens goed om mijn laatste eten door te schuiven naar 12 uur en om 9-10 uur mijn ontbijt. (Ik slaap rond een uur of 2)

Laatst bewerkt:
Naar mijn mening kan je gerust om 2 uur nog iets eten voor je gaat slapen, zolang daar geen koolhydraten bijzitten. Ik heb kwark van een winkel die niet in Nederland te vinden is, woon zelf in Belgie. Die kwark is echt NIET te eten, maar heeft enorm goede voedingswaarden. Echter heb ik een methode gevonden waardoor het echt superlekker is, ik eet/drink het elke avond nu als latenight proteïnen.

Anyway je zal zien dat het niet zomaar een kwestie is van kcal's, je moet ook rekening houden met welke macro's je eet. Je kan hier nu een schema neerzetten met 1800kcals, maar als elke maaltijd X gram koolhydraten bevat, dan is dat voor je lichaam nog steeds genoeg om te verbranden en die vetreserves NIET aan te spreken. Probeer je metabolisme op gang te houden door te sporten en meermaals te eten. Meermaals eten houd je metabolisme op top, het slechtste wat je kan doen is dus maaltijden skippen.
Ik ben zelf ook bezig met een schematje te maken en hoewel ik me niet strikt wil houden aan schema's en weinig vrijheid heb thuis (woon bij ouders), probeer ik het toch wat doordacht te doen met de kennis die ik heb.

Koolhydraten bij het ontbijtmaaltijd en bij de maaltijd voor de training. Dat zijn 2 maaltijden. De andere 4 bestaan uit noten, kwark, eieren en tonijn wat stuk voor stuk koolhydraat arme producten zijn. Ik schat mijn inname op zo'n 2000.

Ik had mijn schema beetje aangepast, zie:[afbeelding niet meer beschikbaar]

De tijden zijn nooit zo precies. De tijden pas ik aan, aan wanneer ik wakker wordt en wanneer ik weer na bed ga. Zo eet ik altijd binnen een uur na ontwaken en eet ik mijn kwark half uur voor dat ik weer naar bed ga. Al het andere worden met ongeveer gelijke tijdintervallen verdeeld over mijn eerste en laatste maaltijd.
Ik moet zeggen dat ik soms rond 1500 cal uitkom aan het eind van de dag, omdat ik simpel weg geen trek heb in dingen uit mijn lijst. Vooral tonijn kan ik echt niet meer eten, heb het laatste blikje maar gewoon in de prullenbak gedaan.
Als ik merk dat ik weinig kan eten op een dag, dan cut ik gewoon nog meer in mijn carbs, door helemaal geen brood te eten.
Tot nu toe ben ik van 80 kg naar 78.5 gegaan en mijn bodyfat van 26% naar 24%. BF meet ik zoals hier beschreven http://fitness.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Body-Fat-Navy. Ik weet dat het niet echt betrouwbaar is, maar een betere methode heb ik op dit moment niet.
Wat ik dus eigenlijk wil weten of ik goed bezig ben, en iets dat rijk is aan eiwitten dat ik dagelijk kan eten, zodat ik het blijkje tonijn definitief uit mijn schema kan verwijderen.

En trouwens, ik doe aan drie keer per week hardlopen van elke keer minimaal een half uur. 3 keer per week kracht training, niet op een sportschool, maar gewoon thuis.
Maandag: Voor borst: Pushups, bench press, dumbbell flyes, inclined dumbbell press, voor triceps: skull crusher, en bench press met smalle greep als ik zin heb dippen met bodyweight. Shake drinken en dan cardio
dinsdag: pullups (negatives, omdat ik nog niet echt een pullup kan)
woensdag: shouders: Standing alternating dumbbell press, Barbell shoulder press, en barbell shrug) shake en dan cardio
donderdag:pullups
vrijdag: langehaltercurls-staand, hamercurls, concentratie curls, onderarm- en pols curls. shake drinken en dan cardio
zaterdag: pullups
zondag rust

Benen train ik voorlopig niet, dat komt pas als ik na vakantie naar een sportschool ga.

Groet,

Nickisfick.

Terug
Naar boven