AndroidHealthClinic

voedingsschema , jullie mening?!

Hoevaak doe je krachttraining per week? cardio neem je doorgaands NIET mee in de berekening van je onderhoud. Je wilt daarmee juist het VERSCHIL maken.

Hoe heb je je vetpercentage gemeten? 13% is volgens mij te weinig.

Maar je wilt nu toch niet verder afvallen? Je zal weinig buikvet hebben met 13% en spieren ga je alleen maar zien als je die eerst opbouwt.

Vond je vorige schema (2005 kcal) er beter uit zien.

Als we het boek "Burn the fat, feed the muscle" mogen geloven is dat wel relevant. Dat je dagtotalen belangrijker zijn dan je timing etc, is helemaal waar. Maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. Anders kun je net zo goed 1 maaltijd pakken met 2000 kCal. Dan eet je niets voor of na je training, ben benieuwd hoe het je dan af gaat. :P

Ik zeg alleen maar dat het ws niet zoveel of geen effect heeft op je vooruitgang. In ieder geval klopt het niet dat 6 keer per dag eten beter is voor je metabolisme als we de studies mogen geloven. En mensen die leangains volgen (16u per dag niet eten) hebben ook mooie resultaten. Alleen zou ik wel iets van proteïnen eten rond de training als je in de morgen tot je training niks gegeten hebt.
Dus: concentreer je niet te veel op details, zeker als je nog maar een beginner bent en schiet niet in de stress als je een maaltijd mist. Kies gwn wat het beste bij jezelf past. 3 of 6 keer eten, veel zal het niet uitmaken.

Maar je wilt nu toch niet verder afvallen? Je zal weinig buikvet hebben met 13% en spieren ga je alleen maar zien als je die eerst opbouwt.

Vond je vorige schema (2005 kcal) er beter uit zien.

13%, zal wel fout gemeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je als vrouw nog vet moet kwijtraken met 13%.

Ik zeg alleen maar dat het ws niet zoveel of geen effect heeft op je vooruitgang. In ieder geval klopt het niet dat 6 keer per dag eten beter is voor je metabolisme als we de studies mogen geloven. En mensen die leangains volgen (16u per dag niet eten) hebben ook mooie resultaten. Alleen zou ik wel iets van proteïnen eten rond de training als je in de morgen tot je training niks gegeten hebt.
Dus: concentreer je niet te veel op details, zeker als je nog maar een beginner bent en schiet niet in de stress als je een maaltijd mist. Kies gwn wat het beste bij jezelf past. 3 of 6 keer eten, veel zal het niet uitmaken.

13%, zal wel fout gemeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je als vrouw nog vet moet kwijtraken met 13%.
Als je Lean Gains goed had doorgenomen, zag je zelf een artikel dat aangeeft dat meerdere maaltijden op een dag (6 ofzo) WEL bijdraagt aan het opvoeren van je metabolisme. Er wordt alleen verondersteld dat die winst niet groot genoeg is om er op de Lean Gains manier genoeg profijt uit te halen.

Uit eigen ervaring kan ik ook zeggen dat de "klassieke" manier beter werkt dan de Lean Gains manier. Dat neemt niet weg dat andere individuen er misschien beter op reageren. Op de "klassieke" manier verloor ik goed vet en minimaal spier. Op de Lean Gains manier was het 50/50 en duurde veel langer om een paar kilo kwijt te zijn (waarvan dus de helft spier!). IMO is de "klassieke" manier al jaren bewezen. Iedereen weet dat je er resultaten mee kunt halen op een goede manier. Ik denk ook vooral dat Lean Gains beter geschikt is in de "bulk" fase (is het nog bulken als je gemiddeld (trainingsdag + rustdag) op onderhoud eet?) dan in de cut fase. Er wordt ook gesuggereerd dat cardio niet per se nodig is om droger te worden. En natuurlijk hoeft dat ook niet per se, maar je metabolisme wordt daardoor zeker wel omlaag gebracht (ook dat zeg ik uit eigen ervaring). IMO zijn dit soort programma's ook voor mensen die graag expirimenteren, specifieke doelen hebben of op een plateau beland zijn. Voor een huis-tuin-en-keuken mens (om het maar zo te noemen) begin je bij de basis.

Als je Lean Gains goed had doorgenomen, zag je zelf een artikel dat aangeeft dat meerdere maaltijden op een dag (6 ofzo) WEL bijdraagt aan het opvoeren van je metabolisme. Er wordt alleen verondersteld dat die winst niet groot genoeg is om er op de Lean Gains manier genoeg profijt uit te halen.

Kan je dat artikel linken? Want alle artikels die ik op die site over meal frequency heb gelezen zeggen dat het geen effect heeft.

Uit eigen ervaring kan ik ook zeggen dat de "klassieke" manier beter werkt dan de Lean Gains manier. Dat neemt niet weg dat andere individuen er misschien beter op reageren. Op de "klassieke" manier verloor ik goed vet en minimaal spier. Op de Lean Gains manier was het 50/50 en duurde veel langer om een paar kilo kwijt te zijn (waarvan dus de helft spier!). IMO is de "klassieke" manier al jaren bewezen. Iedereen weet dat je er resultaten mee kunt halen op een goede manier. Ik denk ook vooral dat Lean Gains beter geschikt is in de "bulk" fase (is het nog bulken als je gemiddeld (trainingsdag + rustdag) op onderhoud eet?) dan in de cut fase. Er wordt ook gesuggereerd dat cardio niet per se nodig is om droger te worden. En natuurlijk hoeft dat ook niet per se, maar je metabolisme wordt daardoor zeker wel omlaag gebracht (ook dat zeg ik uit eigen ervaring). IMO zijn dit soort programma's ook voor mensen die graag expirimenteren, specifieke doelen hebben of op een plateau beland zijn. Voor een huis-tuin-en-keuken mens (om het maar zo te noemen) begin je bij de basis.

Ik had het meer over 3 keer per dag eten vs. 6 keer per dag eten. Niet dat ze lean-gains zou moeten volgen... Dingen uit eigen ervaring verkondigen hebben niet zoveel bewijskracht natuurlijk. Zoals je zelf zegt ieder lichaam werkt anders. Ik baseer me liever op de wetenschap.

Kan je dat artikel linken? Want alle artikels die ik op die site over meal frequency heb gelezen zeggen dat het geen effect heeft.

Ik had het meer over 3 keer per dag eten vs. 6 keer per dag eten. Niet dat ze lean-gains zou moeten volgen... Dingen uit eigen ervaring verkondigen hebben niet zoveel bewijskracht natuurlijk. Zoals je zelf zegt ieder lichaam werkt anders. Ik baseer me liever op de wetenschap.
Ja, ik begrijp dat je daar het artikel van wilt zien, maar ik heb geen idee meer in welk artikel ik dat gelezen heb. Ik zou er nu een dagtaak aan hebben om dat op te moeten zoeken. Je hoeft het ook niet te geloven, dat is je keuze, ik weet wel zeker dat ik dat daar gelezen heb. Maar ik moet je de naam van het artikel schuldig blijven (als ik het ooit weer tegenkom zal ik het posten!).

Als we Jim Wendler mogen geloven werkt het voor ieder mens wel hetzelfde. Dingen die bewezen zijn door de jaren heen moet je niet veranderen, dat is altijd je basis.

Ieder jaar verschijnen er wel nieuwe studies die vorige studies ontkrachten, enzovoort. Om het voor jezelf te weten moet je het toch ooit uitproberen. Wat door de jaren heen structureel is bewezen (dus resultaten) door mensen is dat de "klassieke" manier werkt. IMO is dit ook het eerste dat je probeert. Iedereen kan het. 6 maaltijden, krachtraining, cardio. Simpel.

Waar we het wel over eens zijn is dat je dagtotaal de belangrijkste factor is.

Haha, hier ook al je geloof in 6 maaltijden aan het verkondigen? :p

Het is geen geloof, het is wat 90% (om maar wat te zeggen) van de mensen doet in de wereld die met bodybuilding of krachtsport bezig is. Het is gewoon de basis. Zat programma's, studies, ervaringen die uitwijzen dat het prima werkt. Het heeft helemaal niets met mijn geloof te maken.

Het is geen geloof, het is wat 90% (om maar wat te zeggen) van de mensen doet in de wereld die met bodybuilding of krachtsport bezig is. Het is gewoon de basis. Zat programma's, studies, ervaringen die uitwijzen dat het prima werkt. Het heeft helemaal niets met mijn geloof te maken.

Tuurlijk werkt het prima. Maar het werkt even goed als 3 keer per dag eten.

Mijn ervaring is dat 3 maaltijden per dag NIET beter werken. En jouw ervaring is dat 3 maaltijden per dag EVEN goed werken. Ieder mens heeft andere genen. De 1 komt weg met 3 maaltijden, de ander niet. De 1 komt weg van 3 keer Mc Donalds in de week, de ander niet, etc etc. Met 6 (of 7, of 8, whatever) maaltijden zit je altijd safe, no matter what. Ik heb nog nooit iemand gesproken bij wie 3 maaltijden BETER werkt dan 6 maaltijden.

Daarnaast denk ik ook wel dat er meer artikelen te vinden zijn over de toename in metabolisme met meerdere maaltijden per dag dan artikelen die het ontkrachten. Zelfs met 1 druk op de knop met Google zie je dat heel internet er vol mee staat. Als het niet belangrijk is, waarom doen mensen het dan?

Mijn ervaring is dat 3 maaltijden per dag NIET beter werken. En jouw ervaring is dat 3 maaltijden per dag EVEN goed werken. Ieder mens heeft andere genen. De 1 komt weg met 3 maaltijden, de ander niet. De 1 komt weg van 3 keer Mc Donalds in de week, de ander niet, etc etc. Met 6 (of 7, of 8, whatever) maaltijden zit je altijd safe, no matter what. Ik heb nog nooit iemand gesproken bij wie 3 maaltijden BETER werkt dan 6 maaltijden.

Daarnaast denk ik ook wel dat er meer artikelen te vinden zijn over de toename in metabolisme met meerdere maaltijden per dag dan artikelen die het ontkrachten. Zelfs met 1 druk op de knop met Google zie je dat heel internet er vol mee staat. Als het niet belangrijk is, waarom doen mensen het dan?

Als je iets vaak genoeg herhaalt zullen mensen het ook geloven. Anders moet je deze link eens doornemen: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html (vooral het begin gaat over meal frequency). Daar staat hoe de mythe is ontstaan en wordt ze weerlegd met wetenschappelijk bewijs. Het is wetenschappelijk bewezen dat het geen verschil maakt, dus ik snap niet goed waarom je het niet gelooft.

In de loop der jaren heb je miljoenen onderzoeken gehad dat het 1 of ander bewijst. Haal je die er dan ook even bij?

Mensen doen wat het beste resultaat oplevert, dat is voor de mensen in de bodybuilding het belangrijkste. Als Lean Gains de beste resultaten gaf, deed 90% van de bodybuilders dat wel. Het punt is: voor sommige mensen heb je altijd een andere benadering die (ook) prima werkt. Lean Gains is daar een voorbeeld van. Genoeg mensen bij wie het werkt. Maar er is ook altijd een groep waarbij het minder werkt (helaas ben ik er 1 van). Mensen zijn natuurlijk vrij om te proberen wat voor hen goed werkt en wat niet. De basis blijft methode zoals omschreven in de stickies en fora. Daar begin je gewoon mee.

Ik zeg niet dat ik het NIET geloof, dan moet je mijn posts nog eens even teruglezen. Zolang het werkt voor je, Prima! Blijven doen! Maar iedereen heeft andere genen, de 1 komt er mee weg, de ander niet. Met 6 maaltijden en goede voeding, komt iedereen weg en niet alleen "sommige".

Dit gaat vooral over het principe dat je dan iets meer/sneller zou afvallen. Dat is natuurlijk niet waar. De regel blijft: kcal in vs. kcal out. Daar ben ik het natuurlijk ook over eens. Je valt echt niet in 1 keer meer af als je vaker eet.

Het gaat er vooral om dat je je metabolisme niet OMLAAG laat gaan door onder je onderhoud te zitten. Ofwel: je wilt je metabolisme hoog houden (zoals het altijd was, of nog hoger, maar dat bereik je niet door eten). Vergelijk het met een oven. Daar moet je ook steeds een beetje bij gooien om het vuur aangewakkerd te houden. Op die manier heb je de hele dag door wat meer energie, kun je meer doen, geef je geen "starvation" signalen af, krijg je constant je eiwitten binnen, etc. Het is echt niet zo dat het gigantisch veel verschilt. Zo merk je in de praktijk ook nauwelijks of je 5 min meer of minder cardio doet. Maar al die aspecten zorgen wel voor je totaalplan. Er is niets heiligs aan ofzo hoor.

blablabla ik vind het maar gezeur dat 6 maaltijden gelul. ik eet wat ik elke dag moet eten en de tijdstippen maak ik me niet zo druk om.... net wanneer het het beste uitkomt. anders ben je de hele dag bezig van: oh ik moet alweer eten

• Topic Starter Topic Starter
verkeerd gemeten, haha
13kilo vet , 40 kilo vrije vetmassa

blablabla ik vind het maar gezeur dat 6 maaltijden gelul. ik eet wat ik elke dag moet eten en de tijdstippen maak ik me niet zo druk om.... net wanneer het het beste uitkomt. anders ben je de hele dag bezig van: oh ik moet alweer eten
Jij komt er mee weg, een ander niet.

---------- Post toegevoegd Sat 31 Mar 2012 om 11:28 ----------

verkeerd gemeten, haha
13kilo vet , 40 kilo vrije vetmassa
Hoe kan je dan 54 kilo wegen? Je skelet weeg ook zo'n 3 kilo. Dan kom ik op ongeveer 56 kilo uit...

Jij komt er mee weg, een ander niet.

Als de 2 groepen even veel afvallen impliceert dit ook dat hun metabolisme hetzelfde is. Er staat: "More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging." Het energieverbruik was in beide groepen is hetzelfde, wat zoveel wil zeggen als: het metabolisme in beide groepen is hetzelfde.

Hoe kan je dan 54 kilo wegen? Je skelet weeg ook zo'n 3 kilo. Dan kom ik op ongeveer 56 kilo uit...

Vetvrije massa is ook met het skelet bij gerekend.

oke ik eet te veel,
ik weet dat 1710 kcal moet eten op trainingdag.
maar ga ik dan niet neer vallen omdat het minder is dan nu?

meer koolhydraten en vetten eten dan red je het makkelijk

---------- Post toegevoegd Sat 31 Mar 2012 om 12:37 ----------

6 maaltijden is geen gelul je houd je insuline piek laag...

---------- Post toegevoegd Sat 31 Mar 2012 om 12:42 ----------

ik heb het al gelezen,
en mijn energiebehoefte is 2433kcal
maar een andere site moet ik het weer anders uitrekenen
iemand had het een keer uitgerekend voor me,
en om af te vallen moest ik 1710 kcal eten op trainingsdagen
en 1450 op rustdagen

OPGELOST

2433 op cardio en of KT dagen
1933 op rustdagen.

• Topic Starter Topic Starter
lieve mensen,
bedankt maar ik wil niet op ONDERHOUD trainen,
ik heb mijn vetpercentage verkeerd berekend,
maar als ik wil afvallen moet ik toch juist 500kcal er onder gaan zitten?

Terug
Naar boven