XXL Nutrition

Voetbalgerichte manier van trainen... hoe in te delen?

Newkidontheblok

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m88
Massa
85kg
Vetpercentage
10%
He iedereen, ik ben nu ongeveer een jaar bezig met een split schema. Me nadruk lag hierbij altijd op spiermassa.
Nu heb ik altijd al gevoetbald, en wil ik me krachttraining hiervoor positief gebruiken, ik ben nu al aardig sloom en lomp geworden door me manier van trainen.

Nu wil ik op een voetbalgerichte manier gaan trainen. Ik heb een artikel van het KNKF gelezen hierover. Volgens het artikel zou ik op 80% van me 1RM moeten gaan trainen met maximale snelheid in de beweging. Setjes van 6x4.

Maandag: Bovenlichaam licht, oefeningen 3x15
Dinsdag: Onderlichaam zwaar, 80% 1RM 6x4
Donderdag: Bovenlichaam zwaar, 80% 1RM 6x4
Vrijdag: Onderlichaam licht, oefeningen 3x15 (+ wat fysio oefeningen voor onderrug.)

Zo zou me nieuwe trainingsschema er dan uit komen te zien. Me vraag hierover is als volgt:
Hoe kan ik me bovenlichaam het best indelen? Is het de bedoeling dat ik bijvoorbeeld voor borst / schouders / rug 2 a 3 oefeningen doe? Biceps en triceps zou ik ook graag blijven willen trainen...
Iemand ideeën/ tips hierover?

P.S. Hier is een link van het artikel, erg interessant! [Link niet meer beschikbaar]

heel mooi artikel! zeker dat gedeelte van laag in de herhalingen en hoog in het gewicht, zo snel mogelijk.

ik ben van mening dat je niet traag, sloom en lomp wordt van krachttraining. dit gebeurt alleen als de verhoudingen niet meer goed zijn. doe je bijvoorbeeld genoeg aan duurtraining en snelheidsvoorbereidende oefeningen? doe je genoeg aan explosiviteitsoefeningen?

plyometrie is een hele goede vorm om je explosieve snelheid en startsnelheid te behouden en natuurlijk ook te verbeteren.

Voorbeeld: Michael Jordon had nog nooit zo hoog gesprongen vanaf het moment dat hij is begonnen met zware krachttraining.

over je schema:
ga je op allebei de dagen je hele bovenlichaam trainen of ga je het verdelen? als je alles wilt doen zou ik inderdaad niet voor meer dan twee oefeningen kiezen per spiergroep anders ben je veel te lang bezig. biceps en triceps allebei 1 oefeningen. is genoeg als je borst en rug zwaar genoeg traint.

mooi onderwerp, ik loop er zelf ook al een paar jaar mee in mijn hoofd. ik ben tot de conclusie gekomen dat wanneer je geen profvoetballer bent je niet teveel moet druk maken over het sportspecifiek trainen want je hebt niet de begeleiding, de rustmomenten, de trainingsmomenten etc. die de profs wel hebben.

in ieder geval succes ermee!

• Topic Starter Topic Starter
Hè man, ten eerste bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik wou me bovenlichaam niet verdelen over die twee dagen. Dus twee oefeningen moet voldoende zijn per spiergroep? Welke oefeningen raad je aan? Ik zat hier aan te denken:
borst: bankdrukken, schuine db press, flyes
rug: wide grip pullups, BOR
schouders: MP, Side raise
dan nog 1x biceps, en 1x triceps.

Dit lijkt mij wel een mooie indeling....

(y)

Hier me schema, UB / LB schema. Biceps worden op maandag zwaar getraind en de triceps zwaar op donderdag.

Bij de meeste (zware) oefeningen wordt vooraf nog een warm-up setje gedaan.

Maandag UB heavy

Benchpress 85% 1RM - 5 x 5
Incline press/fly 85% 1RM - 5 x 5
Dips 5 x 5
WG pull-ups 5 x 5
BOR 85% 1RM - 5 x 5
MP 85% 1RM - 5 x 5
Back / front / side raise 3 x 10
Barbell biceps curl 3 x 10
Concentration curl 3 x 10

Dinsdag LB light (high reps / low weight)

Squat 3 x 15
Leg extension 3 x 15
Calfraise 3 x 15
Lunges 3 x 15
Abs / stabiliteit shit

Donderdag UB light
(high reps / low weight)

Benchpress 3 x 15
Incline press/fly 3 x 15
Dips 3 x 15
WG pull-ups 3 x 15
BOR 3 x 15
MP 3 x 15
Back / front / side raise 3 x 15
Skullchrushers 3 x 15 (HEAVY)
Behind the back dips 3 x 15 (HEAVY)

Vrijdag LB Heavy

Squat 85% 1RM - 5 x 5
Leg extension 85% 1RM - 5 x 5
Calfraise 3 x 10
Lunges 3 x 10
Abs / stabilty shit

ja schema is op zich prima!
alleen op donderdag mis je biceps en doe je drie oef. triceps...

ik zou bij de benen (light lb) nog een stapje verder gaan en dan meer overgaan naar de specifieke oefeningen. kies bijvoorbeeld voor een jump squat en een jumplunge en maak dan 20 herhalingen ipv 15. flink zweten en de hartslag echt omhoog knallen!

bij de heavy lb training zou ik niet kiezen voor een losse squat maar eerder voor een leg press of een hack squat vanwege het zeer hoge gewicht met de 5 herhalingen.

op welke dagen doe je voetbaltraining?
het is nu welliswaar zomerstop maar die moet je er wel in betrekken in de vorm van cardio.

UB Maandag doe ik biceps.
UB Donderdag doe ik triceps, en de dips doe ik voor me borst (stukje onderkant)

Jumpsquat zou een goeie toevoeging zijn ja!

En qua squaten ga ik het wel proberen. Even kijken of ik het vol hou, het is inderdaad wel aardig zwaar om 5x5 op 85% van je 1RM te squaten.

en het is nu inderdaad zomerstop :cool: Vandaar dat ik nu ook lekker me benen ga trainen :) Qua conditie ga ik hardlopen op zondag en op zaterdag ga ik met het team rustig partijvorm spelen.

Terug
Naar boven