MuscleMeat

Volkoren brood slecht?

Lukas87

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
73kg
Gister kwam ik in de Volkskrant het volgende artikel tegen:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672...oren-brood-worden-we-alleen-maar-dikker.dhtml

In dit artikel zegt Menno 't Hoen dat volkoren brood niet per se goed voor je is, omdat het (in tegenstellening tot wat veel mensen geloven) je bloedsuiker snel laat stijgen.

Hij zegt onder andere: "Het Voedingscentrum vertelt ons niet dat één volkorenboterham een groter effect op je bloedsuikerspiegel heeft dan één eetlepel suiker."

en:

"Dat betekent dat koolhydraten uit tarwe snel worden afgebroken tot de in het bloed opneembare vorm glucose. Sneller zelfs dan door het eten van eenzelfde hoeveelheid slagroomtaart."

Op de volgende website staat bijvoorbeeld weer dat de glycemische index van volkoren tarwe brood vrij laag is (dus langzaam opgenomen).

[Link niet meer beschikbaar]

Ik ben geen expert op dit gebied, dus ik snap niet helemaal meer wie er gelijk heeft. Kunnen jullie mij een duidelijk antwoord geven?

Bullshit.

Ja droog brood verhoogt insuline meer dan een slagroomgebakje, maar het slaat verder nergens op. Er zit wel ergens een kern van waarheid in, maar die is zo ver uit zijn verband gerukt dat het echt helemaal nergens meer op slaat.

Tja, je kan alles als ongezond afschilderen, want alles heeft zo zijn minder eigenschappen. Volkorenbrood ligt de laatste tijd sowieso onder vuur lijkt het.

Ik heb al diverse Amerikaanse voedingsdeskundige zien roepen dat je beter bruin brood kan eten dan volkorenbrood, ivm fytinezuur.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb nog even verder gezocht, maar volgens mij is wat in de Volkskrant staat gewoon niet waar. Will Brink geeft in Bodybuilding Revealed nog als voorbeeld dat volkoren producten zoals volkorenbrood en volkorenpasta een laag glycemiche index hebben, omdat er veel vezels in zitten. Hij zegt: "If a carb source is high in fiber, it will generally have a lower glycemic index, than related low fiber foods."

Ik heb al diverse Amerikaanse voedingsdeskundige zien roepen dat je beter bruin brood kan eten dan volkorenbrood, ivm fytinezuur.

Dat gebeurt inderdaad veel. Zowel theoretisch als praktisch is het echter onzin.

Volkoren graanproducten bevatten veel meer nutriënten dan bewerkte graanproducten. Het slaat dan nergens op om geen volkorenproducten te gebruiken omdat dit in theorie voor een verminderde opname van bepaalde nutriënten zou kunnen zorgen.

Volkoren graanproducten zijn gelinkt aan verlaagde risico's op hartziekten, diabetes en darmkanker. Bewerkte graanproducten zijn dit niet.

Zoals ik het begreep had het voedingscentrum iets gezegd dat je iets van 7 boterhammen per dag MOEST eten. De bakker had iets gezegd van dat niets moest. Brood MOET helemala niet, en 7 sneden al helemaal niet (zal wel komen omdat het voedingscentrum iets gezegd zal hebben dat je 7 boterhammen zou moeten eten om voldoende dagelijkse vezels binnen te krijgen of zo) dat je van te veel eten dik werd, ook van te veel brood. Als je brood lekker vind, geniet er dan van, maar zoals alles ... met mate.

Verder niets achter zoeken.

Waar baseert hij op dan dat volkorenproducten een hoge glycemische index hebben?

Dat is toch juist niet waar?

---------- Post added 2 October 2012 at 19:37 ----------

En voedingscentrum adviseert inderdaad bepaade hoeveelheid koolhydraten maar dat heeft er mijns inziens meer mee te maken omdat ze beperkingen stellen aan vetten en eiwitten dus dat een bepaalde hoeveelheid koolhydraten noodzakelijk is om geen teveel van de andere nutrienten te krijgen...

Laatst bewerkt:
Goed om te weten als je diabeticus bent.
Gewoon eten die shit. Goed en moeilijk lekker :)

Waar baseert hij op dan dat volkorenproducten een hoge glycemische index hebben?

Dat is toch juist niet waar?

vergeleken met wat ?

Droog brood heeft best wel een redelijk hoge GI. Bruin brood scoort 65, suiker scoort 70 (voor wat het waard is.. wie eet er nu droog brood...)

---------- Post added 2 October 2012 at 19:37 ----------

[/COLOR]En voedingscentrum adviseert inderdaad bepaade hoeveelheid koolhydraten maar dat heeft er mijns inziens meer mee te maken omdat ze beperkingen stellen aan vetten en eiwitten dus dat een bepaalde hoeveelheid koolhydraten noodzakelijk is om geen teveel van de andere nutrienten te krijgen...

Alles is relatief :)

vergeleken met wat ?

Droog brood heeft best wel een redelijk hoge GI. Bruin brood scoort 65, suiker scoort 70 (voor wat het waard is.. wie eet er nu droog brood...)

Alles is relatief :)
Bruin brood is weer iets anders dan volkorenbrood he...

Volkorenbrood scoort 40 volgens glycemische-index.com

Om iets preciezer te zijn; bruin brood zegt alleen maar wat over de kleur (kan dus ook kunstmatig gekleurd witbrood zijn). Volkorenbrood is een beschermde naam, die niet zomaar gebruikt mag worden

Laatst bewerkt:
LOL, als je al geen brood meer mag eten. Het is niet het meest ideale voor een pre-contest dieet, maar voor de rest is een paar sneetjes per dag dik OK. Je ontkomt er ook bijna niet aan als je flink wat calorieen eet, het is zo makkelijk. BTW, dat hele glycemische index verhaal is toch bullshit? Je eet meestal een combinatie van producten en zou dus naar een soort van gemiddelde moeten kijken?

En voedingscentrum adviseert inderdaad bepaade hoeveelheid koolhydraten maar dat heeft er mijns inziens meer mee te maken omdat ze beperkingen stellen aan vetten en eiwitten dus dat een bepaalde hoeveelheid koolhydraten noodzakelijk is om geen teveel van de andere nutrienten te krijgen...

Zo heb ik het ook geïnterpreteerd. :)

brb furious pete eet alles en is buff as ****

Deze idioot verwart denk ik nep volkorenbrood met echt volkorenbrood. Het nep volkorenbrood is eigenlijk wit brood met een bruine kleurstof. Bruin brood staat ook veel dichter bij wit brood en heeft een gelijkende opname. Wit brood heeft een hoge GI, hoger dan suiker.

Maar wat betreft die GI boeit dat ook geen ene fl**ker, want niemand eet alleen maar brood of alleen maar suiker. De GI wordt bepaald aan de hand van het mengsel dat in je maag komt, dus eet men eiwit, vetten, groenten en fruit enz dan krijg je een heel andere GI.

Tot slot, zelfs al zou je alleen brood eten en de GI dus hoog zijn, dan wordt je daar nog niet sneller dikker van. Je zal alleen sneller weer honger hebben. Vet win je pas als je kcal opname hoger is dan verbruik, GI heeft daar in principe niets mee te maken.

De voornaamste reden dat GI beter niet te hoog is doorheen de dag, is omdat dat niet zo gezond is. Volkorenbrood is uiteraard gewoon gezond.

Het enige wat ik over brood wil zeggen is dat het redelijk veel koolhydraten en energie bevat in verhouding tot het volume dat het inneemt. Dus natuurlijk moet je een balans in je voeding hebben en niet overdrijven. Maar mensen die bepaalde voedingsmiddelen eruit pikken en deze als 'slecht' bestempelen' kunnen beter hun mond houden.

Hele stukje van hem rammelt aan alle kanten. Die bakker kan het beter bij gewoon brood bakken houden.

Toch blijft het grappig dat een bakker zijn eigen brood afkraakt. Hij zal het wel druk genoeg hebben.

• Topic Starter Topic Starter
Okee, ik hoor het al. Gewoon volkorenbrood blijven eten dus :)

Dacht dat 'volkoren' een beschermde prodcutaanduiding is.

Terug
Naar boven