AndroidHealthClinic

Voor de slimme jongens onder ons...

Blijkbaar zijn er al genoeg andere (en echte) experts :D .

Als ik zeg dat het zelfs voor iemand die al enkele jaren tussen zichzelf en de laatste lessen quantummechanica (wat hier inderdaad niet echt relevant is) en relativiteit heeft liggen het allemaal niet evident is, weet je wat het voor een leek vergt om het allemaal wat te vatten. Ik denk dat je voor een goed begrip er best toch één of andere populariserend boek bij haalt. Voor de echte verklaringen denk ik meteen aan hamiltonianen en andere waanzin, maar da's een zwart gat in m'n geheugen :) .

Heb een kast vol staan met dat soort boeken, echter moet je het wel bijhouden wil je die kennis echt kunnen behouden.

Overigens is er bij de Slegte in Nederland genoeg te vinden op dat gebied, scheelt behoorlijk met de reguliere boekhandels.

Inderdaad.

Over die rotkat van Schrodinger heb ik trouwens met Marcus op fitnessnet nog eens een hele discussie gehad, heeft me bijna nachtmerries bezorgd :-).

Schrodingers kat is een gedachte experiment waarbij vooral uitgegaan wordt van de waarnemer. Genoeg theoritici die daar geen liefhebber van zijn, maar meer van pure wetmatigheden zonder dat de waarnemer een rol speelt.

EricR zei:
Schrodingers kat is een gedachte experiment waarbij vooral uitgegaan wordt van de waarnemer. Genoeg theoritici die daar geen liefhebber van zijn, maar meer van pure wetmatigheden zonder dat de waarnemer een rol speelt.

Ik moet er zelf ook niet veel van hebben (studeer dan ook Applied Physics en geen theoretische natuurkunde), maar het is wel een essentiele paradox! (en stiekem toch ook wel leuk om over na te denken ;) )

Ik ben zelf nog steeds van plan Hawkings A Brief History of Time te kopen en lezen. Maar op dit moment heb ik nog genoeg andere boeken te bestuderen :(

Het erge is dat ik hem heb liggen en nog niet eens heb uitgelezen. Het typische probleem van de natuurkundig ingenieur he. Je hebt zoveel andere dingen te lezen en te bestuderen, maar toch blijf je wat verlangen naar een dieper inzicht in die meer theoretische dingen he :) .

• Topic Starter Topic Starter
Raistlin zei:
Blijkbaar zijn er al genoeg andere (en echte) experts :D .

Als ik zeg dat het zelfs voor iemand die al enkele jaren tussen zichzelf en de laatste lessen quantummechanica (wat hier inderdaad niet echt relevant is) en relativiteit heeft liggen het allemaal niet evident is, weet je wat het voor een leek vergt om het allemaal wat te vatten. Ik denk dat je voor een goed begrip er best toch één of andere populariserend boek bij haalt. Voor de echte verklaringen denk ik meteen aan hamiltonianen en andere waanzin, maar da's een zwart gat in m'n geheugen :) .
Ik zit er nu al 3 hele dagen in, hoe doe ik het? :D

Verkapt "wat is mijn brein toch superieur en wat behoor ik toch tot een select gezelschap"-topic.

eq_909 zei:
Ik ben zelf nog steeds van plan Hawkings A Brief History of Time te kopen en lezen. Maar op dit moment heb ik nog genoeg andere boeken te bestuderen :(

Kreeg hem voor mijn 18de verjaardag, boek was toen net uit. Denk dat het de eerste druk is.

Schrodinger, was dit die theorie die samenhangt van mogelijkheden? De kat is 50% dood en 50% levend.

Je hebt iig al genoeg "wikipedia" kennis Centaur ;) Maar even serieus, om het écht te begrijpen en doorgronden heb je nou eenmaal ook een meer dan degelijke wiskundige basis nodig en ik meen me niet te herinneren dat jij die hebt genoten op school? Dit is niet lullig bedoeld ofzo hoor, bijna niemand heeft die basis.

boerenkool zei:
Verkapt "wat is mijn brein toch superieur en wat behoor ik toch tot een select gezelschap"-topic.

Verkapt "wat had ik graag zelf ook een groter brein, maar bij gebrek daar aan ga ik de slimmere mensen maar uitkotsen"-reply ;) :P

boerenkool zei:
Post anders gewoon even iets wat on topic is, of bijdraagt aan het onderwerp, anders ga ik jouw toegangsrechten tot deze site nog eens 'verkappen'. Capiche? :D

versnelling is zowiezo al m/sec^2....

eq_909 zei:
Je hebt iig al genoeg "wikipedia" kennis Centaur ;) Maar even serieus, om het écht te begrijpen en doorgronden heb je nou eenmaal ook een meer dan degelijke wiskundige basis nodig en ik meen me niet te herinneren dat jij die hebt genoten op school? Dit is niet lullig bedoeld ofzo hoor, bijna niemand heeft die basis.
Toegegeven, is was een ramp in wiskunde, maar dat was voor een groot deel ook te wijten aan mijn luiheid op school, en gebrek aan motivatie.

hoe wil je ooit een pure wetmatigheid vaststellen zonder dat een waarnemer daar een rol bij speelt?

@ boerenkool: ja.

Het voordeel van het te bestuderen als 'leek' is misschien wel dat je er zelf de interessant werken uit kan pikken. In onze opleiding werd het allemaal nogal stiefmoederlijk benaderd. Ok, de wiskunde is redelijk essentieel, maar zonder kan je er toch al enig inzicht in krijgen. En we zagen bijna alleen de wiskunde, het was zelfs zo dat schrodinger z'n kat niet eens vermeld werd in de cursus. Geen noodzakelijkheid voor de kwantummechanica misschien, maar wat omkadering en gefilosofeer horen er anders wel bij :D.

Terug
Naar boven