MuscleMeat

voorkant schouder

• Topic Starter Topic Starter
snap niet zo goed wat je bedoelt met volledige bewegingen en overstrekken?
overstrekken lijkt me toch sowieso nooit goed?

volledige beweging = fullROM
vooral bij bankdrukken en flyes kunnen de pezen, aanhechtingen overstrekt worden

ooh oke:D

Als ik geen full rom kan maken zal dit de groei van mn borst erg in de weg zitten of kun je dit wel weer oplossen door gewoon meer gewicht te gebruiken?

heb ff gezocht naar oefeningen om je borst mee te trainen. Ben niet veel tegen gekomen dat ik nog niet kende. Alleen de dumbbell pullover, maar dit lijkt me helemaal een killer voor je schouders of niet?

Laatst bewerkt:
Hmm,

Ik heb 10 maanden rondgelopen met een schouderblessure. Volgens de dokter was het een schouderimpingement. Volgens de fysio was het een schouderimpingement en overbelaste schouderkapsels.

Gevolg van te zwakke rotator cuff spieren.

Ik ben die keihard gaan trainen, dat ging goed, maar op een gegeven moment kon ik niet eens een lege stang bankdrukken. Dat werd alleen erger.

Toen ik 10 maanden geleden stopte, drukte ik 3x 110 rechte bank.

Ik ben toen eens naar een ART (active release techniques) practitioner geweest. Die heb ik het verhaal verteld en die zei: "als er een truck over je heen rijdt, dat is overbelasting".

Hij voelde en zei, "dit zit muurvast. Het kan wel wat pijnlijk zijn". Hij heeft me behandeld en het was, op zijn zachtst gezegd niet prettig.

De dag erop kon ik alweer 60 bank voordat ik pijn kreeg.

Week erop ben ik weer gegaan, toen dacht ik echt dat ie het vel van mijn botten afscheurde. De dag erop kon ik al weer 8* 80 kg. Ik heb ook helemaal geen spierpijn dat snap ik ook niet.

na twee weken ben ik weer gegaan. Toen was het heel wat minder pijnlijk (dat was afgelopen woensdag). Ik drukte voor ik ging 2*50 kg schuin, de dag erop 5* 90 kg!

sterker nog, ik heb nu in die periode 6x gebankdrukt en ik zit alweer op de 3* 110 kg rechte bank.

Echt, het slaat helemaal nergens op, maar ik heb nauwelijks meer last. Nu alles weer los is kunnen mijn zenuwen weer optimaal prikkels naar de spieren vuren.

Zij gaan er dan ook vanuit dat bijna alle blessures oorzaak zijn van verklevingen in de spieren, zenuwen en pezen, niet overbelasting.

Rust staat dan ook niet in zijn woordenboek.

Mijn fysio heeft me vorige week woensdag behandeld en die stond bijna met zijn kin op de grond te kijken, aangezien alle symptomen weg zijn.

Beetje lullig dat je 4 jaar aan het studeren bent en eigenlijk weinig bereikt. Hij zei: "misschien moet ik ook maar eens een cursusje gaan volgen".

Ik had verder dus en geen overbelaste kapsels en geen impingement.

Godzijdank heb ik altijd die injecties geweigerd. En ik geloof nooit, maar dan ook nooit meer een dokter of een fysio!!!

Het is een heel verhaal, maar ik wilde je mijn ervaring goed duidelijk maken en echt, bezoek deze man een keer, hij voelt binnen een minuut of ie je kan helpen.

ik heb hem gevonden via www.activerelease.nl (coen Luiken) onder contact.

Man man, ik ben zo blij dat ik weer volle bak kan trainen en zelfs sterker ben dan 10 maanden geleden. Dit is echt een wondermethode!

Succes en laat even weten wat je besloten hebt!

Groetjes,

Jeroen

wow das wel een verbazingwekkend verhaal!
Ik heb morgen een afspraak in het ziekenhuis bij een orthopeed, ik ga aanhoren wat hij te zeggen heeft en dan verder kijken. Bedankt voor je bijdrage in ieder geval! je hoort nog van me;)

edit: Je bent trouwens wel heel erg snel weer terug op niveau gekomen na 10 maanden niet trainen :|

Laatst bewerkt:
ben terug van het ziekenhuis. Het komt er volgens de orthopeed op neer dat ik erg mobiel ben waardoor ik mijn miniscus teveel belast(overstrek?).
Hij heeft een (onleesbare:p) brief gegeven voor de fysio en gezegd dat het helpt als ik oefeningen ga doen om de spieren rondom de schouder sterker te maken.
Wat voor oefeningen heeft hij het niet over gehad maar ik neem aan dat dit rotator cuff oefeningen zijn?
dan zou het vanzelf goed komen, verder geen injecties ofzo dus=)

heb net op een matje mn shoulder cuff oefeningen gedaan:)
Hoe vaak moet ik dit doen? elke dag of juist je kapsel ook rust geven?

He,

Ik had deze berichtjes nog niet gelezen, maar de kans is inderdaad zeer groot dat je een disbalans hebt in je spieren. Meestal zijn het de RC spieren die te zwak zijn en in 99% van de gevallen is het de subscapularis die dan geirriteerd is. Secundair zie je ook nog wel eens een geïrriteerde supraspinatus, maar dat is meestal niet door een impingement.

Bij mij was dat ook het geval. Ik heb zelf mijn training ingericht, zodat ik de nadruk leg op de subscapularis.

Daarnaast doe ik oefeningen voor de infraspinatus, de teres minor en eentje voor de supraspinatus.

Ik trainde ze in het begin 5 dagen in de week. 2 setjes per oefening en dan 15 herhalingen, met de nadruk op de uitvoering.

Ik doe de volgende oefeningen:

- Subscapularis push up 2 * 15 (eerste filmpje)

- Incline subscapularis push up (handen op een bankje) 2 * 15

- Decline subscapularis push up (voeten op een bankje) 2 * 15

Ik doe alle oefeningen op die staan vermeld op deze site: http://www.tmuscle.com/free_online_...ce_repair/cracking_the_rotator_cuff_conundrum

Overigens doe ik van alles gewoon 3 of 4 sets van 15 herhalingen. Alleen van de Cuban Barbell Press en de L-Lateral Raise doe ik 8 herhalingen per set.

Verder doe ik een omgekeerde shrugs en probeer ik de binnenkant en de onderkant van de latissimus dorsi goed te trainen.

Ook train ik de externe rotatoren.

P.S. de reden dat ik zo snel terug ben op niveau, is, omdat toen ik geblesseerd raakte mijn niveau eigenlijk veel hoger lag dan die 110 kg, maar, omdat de structuren zo verkleefd waren, mijn zenuwstelsel niet optimaal kon communiceren met mijn spieren. Daardoor waren de prikkels die naar mijn spieren kwam om samen te trekken te zwak en kunnen ze dus minder gewicht aan.

Ik squatte 2 jaar geleden 3x 190 kg, nu doe ik met moeite 3 * 140 kg. Ik ben niet anders gaan trainen, niet anders gaan eten, blijkbaar zitten er ook verklevingen in mijn bilspieren, dus dat gaat ie volgende week, samen met mijn rug even fixen.

De kans dat je kapsels overbelast zijn, lijkt me heel minimaal, maar het kan idd altijd.

wat me opvalt is dat die oefeningen die op die site beschreven worden allemaal met een behoorlijk gewicht gedaan worden. Ik dacht dat je rotator cuff exercises juist met een vrij licht gewicht moest doen?

In het begin is dat wel handig. Je moet ze eerst laten wennen en sterker maken. Maar voor de rest zijn het gewoon spieren die je groter en sterker kunt maken.

Je zult overigens wel moeten wil je vooruit komen met de andere compound oefeningen. Als die spieren te zwak zijn dan zal het lichaam zich beschermen door minder prikkels naar de grote spieren te sturen.

Ik heb overigens veel info gevonden op t-nation.com.

Hier op de sites staan ook wat links: http://forum.dutchbodybuilding.com/f43/schouderproblemen-lees-deze-artikels-eens-95139/

Verder is het belangrijk je externe rotatoren te trainen, die worden bijna nergens bij meegetraind, die was ik vergeten:

http://www.giantpt.com/Training/GIANT_Training_Schouderproblemen.htm

Ik doe oefeningen 4, en 5.

Oef. 5 doe ik zittend, met een been opgetrokken, elleboog aan de binnenkant van je knie zetten, het gewicht laten hangen en dan omhoog tillen.

Oefening 4 doe ik liggend op de rug, elleboog op de mat arm, recht omhoog en dan naar achter laten vallen tot je hand de grond raakt en dan weer terug naar de uitgangspositie.

Deze, en de volgende daar ben ik wel heel licht begonnen, want deze spieren zijn vaak heel zwak.

http://www.youtube.com/watch?v=P6MMD5L7498

Deze doe ik met een latpully apparaat (op ongeveer 38 sec)

verder af en toe de prone t en prone y ter afwisseling.

http://www.youtube.com/watch?v=3GxLDpLkhv0&feature=PlayList&p=55906ABA302E4645&index=0&playnext=1

Opdrukken met een hand op een medicine ball, voor de stabilisatie.

Ik moet zeggen dat het echt helpt bij de compound oefeningen.

heb vrijdag een afspraak voor Active release technique.
Ik laat nog weten hoe het ging!:)

He, tof man!

Hoe laat heb je de afspraak? Ik moet om half 4, misschien komen we elkaar nog tegen!

Wat betreft de oefeningen. Degene die je nu doet is voor de supraspinatus. Heb je pijn als je die met de aangedane kant van je schouder doet?

De cuban barbell is voor de infraspinatus en de teres minor.

De opdrukoefeningen en reverse shrugs zijn voor de subscapularis. In feite heb je ze dan allemaal gehad.

Er staat ergens op T-nation ook een verhaaltje van een kerel die rekenmethodes heeft over hoeveel je zou moeten kunnen met de ze oefeningen als je bijvoorbeeld 100 kg kunt bankdrukken, maar dat kan ik zo snel niet vinden.

Groetjes,

Jeroen

haha ik moet om 3 uur:p
doet geen pijn, het brand wel goed. Ik weet niet of het voor mij nut heeft die oefeningen voor supraspinatus te doen maar de andere beschreven oefeningen zijn voor mij gewoon nog niet mogelijk.
Ik gebruik op het moment gewoon een komkommer xD
Heb wel een dumbbell maar dat voelde niet zo goed aan, leek beetje te zwaar.(ook zonder schijven)

ik zou supplementeren met cissus

dat is toch voor gewrichten? Ik heb last van mn meniscus. Gewrichten waren in orde volgens mij.

ok nevermind

wacht ff je had toch gelijk:

Cissus-RX doet niets minder. Met Cissus-RX ga je blessures te lijf, versterk je aanhechtingen en pezen en versnel je de opbouw van spierweefsel. Essentiëel dus voor elke sporter.

heeft iemand hier ervaring mee?

haha ik moet om 3 uur:p
doet geen pijn, het brand wel goed. Ik weet niet of het voor mij nut heeft die oefeningen voor supraspinatus te doen maar de andere beschreven oefeningen zijn voor mij gewoon nog niet mogelijk.
Ik gebruik op het moment gewoon een komkommer xD
Heb wel een dumbbell maar dat voelde niet zo goed aan, leek beetje te zwaar.(ook zonder schijven)

Een meniscus in je schouder, bestaat dat ook al?

dat was wat ik te horen kreeg van de orthopeed. Maar ben benieuwd wat Coen vrijdag te zeggen heeft:) Wel melig trouwens dat we na elkaar moeten:p Of duren de behandelingen wat korter en zit er nog iemand tussen?

Terug
Naar boven