RL77
Cool Novice
- Waardering
- 0
- Lengte
- 1m90
- Massa
- 81kg
- Vetpercentage
- 12%
Ik zal ff kijken hoe ik het zo helder mogelijk krijg, even geduld a.u.b.![]()
Bedankt, ik wacht rustig af

Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zal ff kijken hoe ik het zo helder mogelijk krijg, even geduld a.u.b.![]()

Ik heb eigenlijk ook alleen maar zo getraind... Gewoon elk setje proberen elke laatste rep er uit te persen. Maar dat is dus blijkbaar niet helemaal de bedoeling![]()
Wat bedoel je steeds met die percentages? Progressie kan je toch veel handiger uitdrukken in reps van een bepaald gewicht?
@ harpep bedoel je met %RM dat je dus 80% pakt van het gewicht dat je 1x kan uitvoeren als je de oefening doet?
dus ik kan met bp 100 kg 1x drukken dus dan pak ik 80 kilo voor me sets?
maar dan snap ik nog iets niet. ik probeer namelijk altijd mezelf gewoon zoveel mogelijk te puchen ''the mind is the limit'' denk ik altijd maar. dus dan is tot failure gaan toch eigenlijk een vaag begrip?
eigenlijk wordt hier een beetje gezegd train niet te hard. maar dan is de lijn tot niet tot de max groeien, tot failure gaan en te weinig groeien toch heel dun?
ik moet nog een beetje aan het idee wennen denk ik
@ harpep bedoel je met %RM dat je dus 80% pakt van het gewicht dat je 1x kan uitvoeren als je de oefening doet?
Exact.
dus ik kan met bp 100 kg 1x drukken dus dan pak ik 80 kilo voor me sets?
Bijvoorbeeld. Maar je kunt ook beginnen met 60-70 kg en daar dan bijvoorbeeld 4-5 sets van 10-12 mee doen.
Door geleidelijk op te werken naar 80% of hoger zul je merken dat je 10-12 reps niet meer haalt maar wel bijvoorbeeld sets van 5-6 sets van 6-8 reps.
maar dan snap ik nog iets niet. ik probeer namelijk altijd mezelf gewoon zoveel mogelijk te puchen ''the mind is the limit'' denk ik altijd maar. dus dan is tot failure gaan toch eigenlijk een vaag begrip?
"To failure is inderdaad een vaag begrip" Wat me er in trainingstermen doorgaans mee bedoeld is:
Het moment waarop je niet meer in staat ben om zonder hulp (of zwaar smokkelen) technisch correct een bepaalde beweging te maken.
Bij die bepaalde beweging praat je dan meestal over het falen bij het maken van het concentrische deel van de beweging.
eigenlijk wordt hier een beetje gezegd train niet te hard. maar dan is de lijn tot niet tot de max groeien, tot failure gaan en te weinig groeien toch heel dun?
Je kan het niet op deze manier sturen, net zo min als dat wel.niet groeien geen aan/uit schakelaar is.
Probeer dat los te laten.
Jezelf iedere training forceren om zwaarder te kunnen gaan werkt uiteindelijk alleen maar tegen.
Optimaal trainen is doen wat je aan kunt BINNEN bepaalde richtlijnen, zoals ik die eerder gaf.
Het is daarbij heel normaal dat je dagen hebt dat alles lukt en progressie niet stuk kan........
Maar ook dat je dagen hebt dat het allemaal niet zo wil lukken.
Accepteer dat.
Staar je niet blind op wat er in 1 sessie gebeurt, maar kijk naar resultaten op langere termijn.
Als je het goed doet zul je zien dat je over de loop van de maanden een soort opwaartse golfbeweging ziet.
Een gedetailleerd logboek bijhouden is daarom ook zo nuttig, meten is zeker weten.
Klopt, het trainings-universum is niet zwart/wit maar ken veel overgangsgebieden van grijs-tinten....![]()