AndroidHealthClinic

Vraag over ICF 5x5 Deadlift

Davenger

Advanced Bodybuilder
Waardering
72
Lengte
1m84
Massa
80kg
Vetpercentage
11%
Waarom zitten er in het schema maar 1x5 deadlifts?
Ja ik heb op de site gekeken maar daar werd ik ook niet veel wijzer van, want ik weet niet wat CNS betekend. Ik vond 1x5 wel erg weinig, waarom dan geen 3x5? Is het omdat je voor de deadlift 5x5 squats hebt gedaan?

Can I add more deadlifts?
Deadlifts are 1x5 for a reason. They are taxing on your CNS and if you mess around you will get hurt. So don't be the tough guy who wants to do 5x5 deadlifts, because you will fail miserably. (Van de site)

Is de uitleg die ze daar geven niet duidelijk genoeg? Er wordt duidelijk aangegeven dat je het absoluut niet moet doen, maar je denkt toch dat je er beter van wordt het wel te doen? Ga die site en alle informatie nou maar eens 5 keer doorlezen, alle vragen die je tot nu toe gesteld hebt worden daar beantwoord.

• Topic Starter Topic Starter
CNS = Central Nervous System.

Bedankt :D
Weet ik dat ook weer.

---------- Toegevoegd om 18:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:43 ----------

Is de uitleg die ze daar geven niet duidelijk genoeg? Er wordt duidelijk aangegeven dat je het absoluut niet moet doen, maar je denkt toch dat je er beter van wordt het wel te doen? Ga die site en alle informatie nou maar eens 5 keer doorlezen, alle vragen die je tot nu toe gesteld hebt worden daar beantwoord.

Ik zeg toch ook dat ik het gelezen heb? Ik heb zelf het stuk erover gekopieerd, en dat ik het niet goed begreep door het CNS gedeelte.

Na een zware squat sessie van 5x5, lijkt het me niet zo handig om ook nog voluit te gaan met 5x5 deads, je hele zenuwstelsel gaat naar de klote man, gewoon 1 x5 is zat

Je CNS gaat niet zomaar naar de klote.

Die 1 x 5 staat gewoon zo in dat programma omdat de maker dat prettiger vindt en vooral voor beginners beter.
De maker heeft ws ook zijn eigen mening gevormd over CNS.

Er zijn zat BB, PL en strongmen die urenlange sessies hebben met veel zwaardere trainingen en hebben ook geen probleem met hun CNS.

Als beginnende trainee pas je gewoon volume of gewicht aan om geen blessures op te lopen.
Je kan dus ook gewoon 4x8 doen oid als de intensiteit maar aangepast is.

Ik werk met m'n opwarmsetjes toe naar 1x5.
Als opwarm gebruik ik 3-4setjes x 10 herhalingen met steeds een zwaarder gewicht. Dus kom in totaal aan zo'n 4 tot 5 setjes Deadliften

Je CNS gaat niet zomaar naar de klote. Die 1 x 5 staat gewoon zo in dat programma omdat de maker dat prettiger vindt en vooral voor beginners beter. De maker heeft ws ook zijn eigen mening gevormd over CNS. Er zijn zat BB, PL en strongmen die urenlange sessies hebben met veel zwaardere trainingen en hebben ook geen probleem met hun CNS. Als beginnende trainee pas je gewoon volume of gewicht aan om geen blessures op te lopen. Je kan dus ook gewoon 4x8 doen oid als de intensiteit maar aangepast is.

Ja maar dat zijn geen beginners. Een beginner heeft aan 1x per week 1x5 deadlift genoeg volume om op zijn allerminst een deadlift van 160kg+ te kunnen halen (schatting). Later kun je misschien nadenken over meer volume en/of meer frequentie. Ik weet ook niet of ik het eens ben met de stelling dat meer dan 1x5 slecht is voor recovery van CNS maar waarom meer doen dan genoeg is? Als de deadlift elke week met 5-10 kilo omhoog blijft gaan in het begin is er gewoon geen reden om meer sets te gaan doen.

Je CNS gaat niet zomaar naar de klote.

Die 1 x 5 staat gewoon zo in dat programma omdat de maker dat prettiger vindt en vooral voor beginners beter.
De maker heeft ws ook zijn eigen mening gevormd over CNS.

Er zijn zat BB, PL en strongmen die urenlange sessies hebben met veel zwaardere trainingen en hebben ook geen probleem met hun CNS.

Als beginnende trainee pas je gewoon volume of gewicht aan om geen blessures op te lopen.
Je kan dus ook gewoon 4x8 doen oid als de intensiteit maar aangepast is.

hou er even rekening mee dat dit gene beginners zijn waar je over praat.

verder houdt het er heel erg van af hoe veel intensiteit er in de deadlifts gaat.

als je max gaat op je 5x5 dan zal je, zeker als beginner, het niet volhouden.

Hier een beginner die een paar keer 5x5 deadlifts geprobeerd heeft want eigenwijs. Geen goed plan… Jason zegt in zijn video trouwens niet dat je 1x5 moet deadliften, maar hij zegt dat je moet rampen… dus je begint lichter en je werkt op naar 1x5 met je max gewicht. Uiteindelijk doe je dus wel iets meer dan 1x5. Maar 5x5 is echt een one way ticket to snap city voor beginners.

Terug
Naar boven