XXL Nutrition

vraagje schouderoefeningen

Blackbase

Novice
Waardering
0
Voorlopig doe ik voor men schouders Side Raises. Ik heb vroeger ook al andere oefeningen gedaan (kga ze niet allemaal opnoemen, je kent de populairste wel ;) )

Nu men schouders wat meer ontwikkeld zijn, merk ik dat ze vooral in verticale richting groeien. Terwijl de meeste mensen (denk ik) vooral van die 'bolvormige' schouders krijgen, zit ik dus met langwerpige schouders:p

Ik ben me ervan bewust dat dit te maken kan hebben met het feit dat ik nogal wat weg heb van een ectomorf lichaamstype, maar vroeg me af of er misschien toch oefeningen bestaan die iets meer op de breedte focussen dan de lengte?

Dank bij voorbaat:D

Als je alleen side raises doet, kan je misschien wat oefeningen toevoegen. De schouder bestaat uit 3 koppen, die je dus alle 3 moet trainen. Side raises belast 1 kop (laterale), nu moet je nog zorgen dat je de anterior (achterkant) en de posterior (voorkant) ook belast, al wordt de laatste veel meegetraint met borstoefeningen.

Als je hier kijkt vind je veel schouder oefeningen: http://exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html

Sowieso worden je schouders ook pas boller en ronder als je over je hele frame meer massa krijgt, dus maak je in ieder geval geen zorgen als je niet snel resultaat ziet.

Ik zou er sowieso toch military press bijdoen.

Wat bedoel je met ""langwerpige schouders"" ? ?

Ik zie trouwens het verband niet met somatotype?

Hoe kunnen je schouders langer worden kerel???

• Topic Starter Topic Starter
heel simplistisch en overdreven weergegeven met paint, hopelijk maakt dit het een beetje duidelijker :)

[afbeelding niet meer beschikbaar]

men schouders strekken zich dus wat meer uit in de richting van men arm
en ik dacht dat dit iets te maken kon hebben met een ectomorf lichaamstype, dat over het algemeen toch lang en smal gebouwd is?

Een ectomorfe bouw is een bouw waarbij de ledematen t.o.v. de romp "lang" zijn. Lange ledematen kan idd betekenen dat origo en insertie verder uit elkaar zitten.

Lengte van je spier wordt bepaald door de aanhechtingslocaties. Aangezien deze niet op een naturlijke manier verplaatst kunnen worden kan je spier dus niet langer worden, zoals jij aangeeft (Nu men schouders wat meer ontwikkeld zijn, merk ik dat ze vooral in verticale richting groeien), maar een lange spierbuik betekend gewoon dat je meer massa an moet zetten voor het echt gaat tonen.

Gewoon blijven trainen op massa dus.

Terug
Naar boven