MuscleMeat

Waar/met wie ga jij Oudejaar vieren?

Bezoekers in dit topic

Verder is de knal van een lawinepijl of mortier natuurlijk wel degelijk goed te onderscheiden van het "normale" vuurwerk.
Dat wel maar in een wijk waar veel wordt afgestoken blijkt het bijna niet te doen om te lokaliseren waar die enorme knallen exact vandaan komen en er ook nog eens op tijd bij te zijn. En als je er al komt is de vogel gevlogen.

Als je knalvuurwerk en de vuurpijlen afschaft (20% van de totale verkoop qua vuurwerk dus geen meerderheid) scheelt dat vermoedelijk al bijna de helft qua aantal slachtoffers. Siervuurwerk, fonteinen en dat soort spul zou gewoon kunnen blijven.
Het aantal slachtoffers van illegaal vuurwerk ligt zo rond de 20% elk jaar. Het aantal slachtoffers van vuurpijlen en knalvuurwerk ligt rond het dubbele richting 40%. Dat zou dus al fors schelen.

Deze traditie kost de samenleving elk jaar zeker 30 miljoen euro, en dan zijn niet eens alle kosten meegenomen. Tradities zijn er ook om heroverwogen te worden of het wat veiliger kan voor nu en in de toekomst. Volgens mij heb ik eens gelezen dat bijna de helft van het aantal slachtoffers geeneens mensen zijn die op dat moment zelf iets afsteken maar geraakt worden door vuurwerk van anderen.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Die vogel gaat altijd gevlogen zijn natuurlijk, helemaal als het illegaal vuurwerk extra illegaal wordt :roflol:

Het zou mij meer om het bespaarde slachtofferleed gaan, die 30mio verbrassen we toch wel weer op een andere onzinnige manier met een of andere onzinnige subsidie.
 
Vuurwerk is een traditie en hun je jeugd wat plezier, heb ik er vroeger ook aan beleefd.

Dus omdat iets traditie is moet het blijven? Zo ken ik er nog wel een paar.
 
hun=gun
Nee, omdat ik als kind O&N met vuurwerk de leukste dag van het jaar vond en kids van nu hetzelfde gun.
Er is niets met behoud van tradities en onze identeit, daar blijft al niet meer veel van over tegenwoordig.
 
Had de rest nog niet gelezen trouwens, valide argumenten. Net als met Sinterklaas zal een stapsgewijze aanpassing van de traditie best kunnen en ook geaccepteerd worden (de jeugd en kinderen weten dan niet beter), maar het feit dat sommigen ergens niet normaal mee om kunnen gaan vind ik geen argument voor een algeheel verbod. De meeste overlast komt van vuurwerk dat al verboden is en de periode waarbinnen je mag afsteken is ook al gelimiteerd.

Het is inderdaad lastig te handhaven, maar dat geldt voor een heleboel meer zaken die de samenleving heel wat meer geld kosten en leed veroorzaken.
 
Babypijltjes worden ook verboden gvd die kregen wij vroeger juist.
 
In ben bovendien helemaal geen voorstander van Europese/EU-regelgeving, maar omtrent vuurwerk zou het natuurlijk geen slecht idee zijn om zaken wel gelijk te trekken. Als je 2 km over de grens het hele jaar door vuurwerk kunt kopen dat hier illegaal is, is handhaven niet te doen.
 
In ben bovendien helemaal geen voorstander van Europese/EU-regelgeving, maar omtrent vuurwerk zou het natuurlijk geen slecht idee zijn om zaken wel gelijk te trekken. Als je 2 km over de grens het hele jaar door vuurwerk kunt kopen dat hier illegaal is, is handhaven niet te doen.
als die in heel Europa gehandhaafd werd wel , er is een Europese wetgeving omtrent elk detail aangaande wat vuurwerk mag en kan en hoe het geclassificeerd moet worden . Nederland is echter koppig en handhaaft de huidige onzinnige regels zoals wij die nu kennen .
 
De meeste overlast komt van vuurwerk dat al verboden is en de periode waarbinnen je mag afsteken is ook al gelimiteerd.
De meeste overlast komt door knalvuurwerk en vuurpijlen. Daarna pas het illegale werk. Qua aantal slachtoffers.
 
Back
Naar boven