Ter compensatie van dit al te positief beeld over de eventuele impact van steroiden op de gezondheid wil ik toch even volgende kwijt:
Ik heb vandaag een email ontvangen van een kameraad van 55 jaar die in LA woont en daar al een jaar of 30 volgens een strikte BB levensstijl leeft inclusief de steroiden. Altijd zo gezegd extreem gezond geleefd met gezond BB dieet, uiteraard veel trainen, nooit roken of drinken, en altijd laag bodyfat etc.
Vorige week is hij door het oog van de naald gekropen: hartaanval, naar de spoed, en binnen de 3 uur een stent geplaatst. Tot mijn verbazing schreef hij ook dat hij een paar jaar geleden aan de prostaat geopereerd was, waar men toevallig 2 kwaadaardige gezwellen aantrof.
Ik hoor jullie natuurlijk alweer luidop denken "allemaal toeval, of verzonnen bangmakerij". Maar omdat ik dergelijk shockerend nieuws ook niet alle dagen ontvang en omdat het extra impact heeft als het binnen je eigen vriendenkring gebeurt, wilde ik dit vandaag toch even kwijt.
Want iedereen is natuurlijk bloedeerlijk over wat ze allemaal gebruiken, en zouden zeker niet liegen en verzwijgen dat ze veel te veel clen en T3 pompen om lean te blijven, in het weekend zich al eens laten overhalen om lijntje te snuiven, want hey, stimulant is stimulant and lean is lean, nee ?
En het is ook algemeen geweten dat misbruik van stimulanten fibrose geeft op het hart, en dat overmatig of hoog T3 gebruik LVH in de hand werkt. Daarnaast natuurlijk ook geen enkele informatie over dosis, hoe vaak cardiovasculaire parameters gemeten werden (want combinatie bloeddruk/cholesterol is grootste risicofactor die gemonitord moet worden bij AAS gebruik) en of er voldoende ingegrepen is om de effecten van langdurig verhoogde bloeddruk op het hart te voorkomen.
Prostaat blijft inderdaad een mysterieus verhaal. Hoewel er een link is tussen AAS en BPH, is er nog steeds geen link tussen BPH en prostaattumor. In welke mate is er iets van aan en in welke mate speelt genetische aanleg hierbij een rol ? Ik zou je op geen van beide antwoord kunnen geven. Wat we wel weten is dat we de laatste jaren veel vooruitgang geboekt hebben met preventie van BPH, ook bij langdurig of hoger gebruik, met producte and raloxifene en tadalafil, en het risico voor de verstandige gebruiker op dat vlak wel afneemt, of het nu louter BPH is of een toegenomen risico op tumor ontwikkeling.
---------- Toegevoegd om 09:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:52 ----------
Dat je door het gebruik van anabolen veel meer kans hebt op prostaatkanker, levertumoren (waarschijnlijk nog een paar andere kankers) en hartproblemen is een feit. Diegene die dat tegenspreekt, is naief en idioot of wil de waarheid niet onder ogen zien. En dan zeker met de hoeveelheden die in de sport worden gebruikt. En nu hoor ik ze weer komen. Kun je mij de onderzoeken posten die dat bewijzen? Nee, dat kan ik niet, maar dat is iets wat elke arts je met zekerheid zal bevestigen. Zelfs HRT dokters onderzoeken je om de zes maanden voor 1 van die redenen omdat zelfs met de kleine hoeveelheden die zij voorschrijven de kans bestaat dat sommige personen gemakkelijker prostaatkanker en leverkanker zouden kunnen krijgen.
En toch ga ik het moeten vragen. Terwijl je over hart en prostaat kan discussieren en risico in direct verband staat met monitoring van de gezondheid en correct ingrijpen (iets wat zelfs heel voorzichtige gebruikers vaak niet doen), moet ik nu toch even vragen vanwaar je dit lever-verhaal haalt. Is er enig causatief bewijs die bewijst dat niet 17AA producten leiden tot leverschade, laat staan iets zo ernstig als een levertumor ? Want dit lijkt me je reinste bangmakerij.
Want dit is ook een deel van het juiste verhaal. Ik ben gek op wat orals kunnen doen met je look, ik zeg er ook gerust bij dat ik heel wat leverstress veroorzaak in de 3-4 weken per jaar dat ik orals gebruik. Daarnaast zeg ik ook herhaaldelijk, orals dragen niet bij aan de blijvende massa. Ze hebben geen nut in de bulk, buiten wat pump, kracht of feelgood, tijdelijk dan. Dus ik laat dan, naast wat experimentatie, mijn lever ook rusten de rest van het jaar. Vermijd orals. En ga ze zeker niet alleen gebruiken.
Maar dit hele gedoe komt inderdaad terug op perceptie voor veel mensen. We weten allemaal wat voor idioten er rondlopen aan beide zeiden van dit debat, en die twee groepen idioten polariseren elkaar mateloos. Het begint met de demonisatie van AAS. Je liegt je reet eraf om mensen bang te maken voor AAS en doping, om ze achter je plan voor dopingcontroles te scharen. Gebruikers gebruiken toch en merken als snel van "f**k, daar is helemaal niets van aan" en veel van de dommere mensen beginnen dan te denken "tja, als ze daar al over liegen, dan zal het allemaal wel gelogen zijn : deze dingen zijn perfect gezond en ik neem ze als snoepjes". Denk maar aan elke jong geval dat tegen beter weten in met alle informatie die hij hier krijgt toch maar even beslist om met een oral only kuurtje te beginnen, alle soorten excuses zoekt om toch maar geen of minder HCG te moeten zetten, die nalaat bloed te controleren, die zen gezondheid niet monitort, die hier elke dag 20 vragen stelt omdat ie bang is zen haar te verliezen maar ondertussen negeert dat er op lange termijn wel degelijk stress op het cardiovasculair stelsel is en ga zo maar verder. Dit zijn dan nog niet eens de mensen die risicogedrage vertonen, dit zijn gewoon DOMME, DOMME, DOMME KLOTEN.
Als je TRT of veredelde TRT gaat doen, en je respecteert dat ook, dat kun je met je jaarlijkse controle wel rondkomen. Als je er meer mee wil gaan doen, neem dan je tijd om alles te leren, respecteer dat dit middelen zijn die je hormoonhuishouding aanpassen, en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn. Dit kan perfect veilig, maar je kunt het niet weten en/of aanpassen als je het niet controleert of laat controleren. Dit is geen overbodige luxe mensen, je moet echt geen hormonen zetten voor je zelfbeeld. Doe het als je hier iets mee wil bereiken, en ga er dan ook voor, op de juiste manier. Investeer er in. je tijd, je geld etc. En stem wat je doet af op je doelen. Als je gaat voor een MP look, ga dan niet meteen aan de GH en de slin en 4g gear.