Fitness Seller

Waarom squats & deadlifts belangrijk?

RikFitness

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m95
Massa
95kg
Vetpercentage
16%
Hallo iedereen,

Ik dwarrel nu al een tijdje rond op dit forum en zie steeds dat squats en deadlifts erg belangrijk zijn voor het bouwen van massa? Of in ieder geval belangrijke oefeningen in het bodybuilden.

Waarom precies?

Groeten

Laatst bewerkt:
Wat is een deathlift??

Hallo iedereen,

Ik dwarrel nu al een tijdje rond op dit forum en zie steeds dat squats en deathlifts erg belangrijk zijn voor het bouwen van massa? Of in ieder geval belangrijke oefeningen in het bodybuilden.

Waarom precies?

Groeten

Squats en deadlifts zijn oefeningen waarbij je veel verschillende spieren van je lichaam gebruikt. Het is belangrijk om in die oefeningen een goede basiskracht op te bouwen, in hetzelfde rijtje horen de barbell bench press en de military press thuis. Bouw hier veel kracht mee op, zodanig dat je met als doel bodybuilding door de opgebouwde kracht alle andere belangrijke oefeningen zwaarder en dus ook intensiever kunt uitvoeren. Dat leidt dan weer tot meer spiermassa. Maar elke bodybuilder moet eerst een solide krachtbasis opbouwen. Als je een huis bouwt, begin je met de fundering, dan de ruwbouw en dan pas de afwerking. Zo is het met bodybuilding ook. Eerst een krachtbasis opbouwen in de basisoefeningen, dan begin je de grote spiergroepen met iets meer volume te trainen, en pas daarna moet je je bezig houden met het finetunen, zoals de spiergroepen echt vormgeven.

Als je over de sport leest, komt het hierboven beschrevene echt elke keer weer terug. Begin met de basis. Dus squatten en deadliften. Je gaat echt het verschil zien in de vorm van de rug tussen een bodybuilder die wel altijd deadlift heeft gedaan, en de bodybuilder die geen deadlifts heeft gedaan. Om even een voorbeeld te noemen. En een bodybuilder zonder een fatsoenlijk stel benen, ja dat ziet er gewoon niet uit. Of je moet aan de klasse Men's Physique aan wedstrijden moeten meedoen, daar draag je beach shorts tot aan je knieën, dan worden je benen niet beoordeeld. Maar of je dat wilt... Hopelijk had je hier iets aan.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Ymir
Deadlines? REALLY?? :/

Topic begint goed: deathlifts en deadlines :P

Squats en deadlifts zijn oefeningen waarbij je veel verschillende spieren van je lichaam gebruikt. Het is belangrijk om in die oefeningen een goede basiskracht op te bouwen, in hetzelfde rijtje horen de barbell bench press en de military press thuis. Bouw hier veel kracht mee op, zodanig dat je met als doel bodybuilding door de opgebouwde kracht alle andere belangrijke oefeningen zwaarder en dus ook intensiever kunt uitvoeren. Dat leidt dan weer tot meer spiermassa. Maar elke bodybuilder moet eerst een solide krachtbasis opbouwen. Als je een huis bouwt, begin je met de fundering, dan de ruwbouw en dan pas de afwerking. Zo is het met bodybuilding ook. Eerst een krachtbasis opbouwen in de basisoefeningen, dan begin je de grote spiergroepen met iets meer volume te trainen, en pas daarna moet je je bezig houden met het finetunen, zoals de spiergroepen echt vormgeven.

Als je over de sport leest, komt het hierboven beschrevene echt elke keer weer terug. Begin met de basis. Dus squatten en deadliften. Je gaat echt het verschil zien in de vorm van de rug tussen een bodybuilder die wel altijd deadlift heeft gedaan, en de bodybuilder die geen deadlifts heeft gedaan. Om even een voorbeeld te noemen. En een bodybuilder zonder een fatsoenlijk stel benen, ja dat ziet er gewoon niet uit. Of je moet aan de klasse Men's Physique aan wedstrijden moeten meedoen, daar draag je beach shorts tot aan je knieën, dan worden je benen niet beoordeeld. Maar of je dat wilt... Hopelijk had je hier iets aan.

Vergeet vooral je bovenrug niet... Als je je alleen gaat concentreren op die vier heb je op langere termijn een vooroverhangend postuur en een onderontwikkelde bovenrug. Wordt je niet vrolijk van. Voeg daar dus (barbell) rows en pull-ups/chin-ups aan toe.

de zwaarste oefening bouwt de meeste kracht/spier massa en daarom doen bodybuilder/powerlifters dit in hun schema's

Er staat in het artikel dat je door het trainen van je onderlichaam een gigantische hoeveelheid groeihormonen afgeeft. Is dit niet allang achterhaald?

Vergeet vooral je bovenrug niet... Als je je alleen gaat concentreren op die vier heb je op langere termijn een vooroverhangend postuur en een onderontwikkelde bovenrug. Wordt je niet vrolijk van. Voeg daar dus (barbell) rows en pull-ups/chin-ups aan toe.

Uiteraard, helemaal mee eens. Ik wilde het echter bij de specifieke vraag over die 2 oefeningen laten. Maar inderdaad, rows, pull-ups, dips, barbell curls ook, dat zijn zeker de basisoefeningen om van in het begin te doen. Alle andere oefeningen zijn minder essentieel in het begin.

Daarom

omdat je daar groot en sterk van wordt

Hulde aan deze man. Ik heb ook te lang volledig geconcentreerd op de grote oefening (zonder begeleiding) en ben een aantal jaren later nu alleen maar bezig met problemen oplossen veroorzaakt door spierimbalans...

Zorg er voor dat je dit probleem op tijd herkent, anders kan het uiteindelijk veel tijd kosten.

Hallo iedereen,

Ik dwarrel nu al een tijdje rond op dit forum en zie steeds dat squats en deadlifts erg belangrijk zijn voor het bouwen van massa? Of in ieder geval belangrijke oefeningen in het bodybuilden.

Waarom precies?

Groeten
Je heeft eigenlijk zelf al het antwoord op je vraag.
fullbody oefening voor kracht en massa,simpel.
latt pulldown,rows e.d. voor de rug,leg curls en ext. voor de benen, zijn isolatieoefeningen voor bepaalde spiergroepen.

Sinds ik weer squat en deadlift, is mijn algemene kracht met sprongen omhoog gegaan.
Zulke testosteron boosters!:)

Je heeft eigenlijk zelf al het antwoord op je vraag.
fullbody oefening voor kracht en massa,simpel.
latt pulldown,rows e.d. voor de rug,leg curls en ext. voor de benen, zijn isolatieoefeningen voor bepaalde spiergroepen.

Je kan me veel vertellen, maar lat pulldown en rows zijn toch echt compounds.

Pull ups/chin ups horenm wel bij basis dus?
Train je eigenlijk verschillende rugspieren bij die oefeningen en kun je die twee oefeningen best op dezelfde dag doen?

Of als je twee keer in de week je rug traint, beter ene dag chin ups , en de andere dag pull ups ? (Naast andere oefeningen natuurlijk)
(P.S., ik heb fullbody trainingschema maar is ook voor split van toepassing lijkt me)

Terug
Naar boven