AndroidHealthClinic

Wandel/hardloop schoenen

• Topic Starter Topic Starter
Wandel en hardloopschoenen zijn 2 compleet verschillende dingen. Hardloopschoenen hebben veel te veel demping voor wandelingen. Wandelschoenen daarentegen zijn veel te stug voor hardlopen. Dus het hangt er vanaf wat hij wil gaan doen.

Dan heb ik het wel over redelijke afstanden wandelen. Voor af en toe een keertje wandelen volstaan hardloopschoenen prima. Maar ik zelf loop 35k over asfalt en dan zijn hardloopschoenen echt niet oké. Dan moet je gaan voor een categorie a wandelschoen.

Catergorie a wandelschoenen is de lichtste variant wandelschoen en is zeker geen bergschoen. Is licht van gewicht en geeft de juiste demping voor asfalt wandelingen. Je hebt grofweg 4 categorieën wandelschoenen en bergschoenen is de zwaarste categorie en dan ook weer totaal niet geschikt voor wandelingen in Nederland.

Als jij 40k wil wandelen zou ik zeker een paar wandelschoenen aanschaffen. Dat kan bijvoorbeeld ook bij de ANWB waar ze wat goedkoper (rond de 50 euro) zijn maar let er dan wel op dat je niet te stugge haalt met goede demping.

Thanks voor de duidelijke uitleg! De maximale afstand die ik loop is meestal zo rond de 10km met af en toe een uitzondering, maar zouden bij dit soort afstanden hardloopschoenen voldoen? In een normale sportzaak zijn deze schoenen dan ook onderverdeeld in de verschillende categorieën of moet ik hiervoor naar een speciaal zaak?

Neem aan bij de winkel die ik hierboven aangaf dat ze dit ook wel zullen hebben.

Thanks voor de duidelijke uitleg! De maximale afstand die ik loop is meestal zo rond de 10km met af en toe een uitzondering, maar zouden bij dit soort afstanden hardloopschoenen voldoen? In een normale sportzaak zijn deze schoenen dan ook onderverdeeld in de verschillende categorieën of moet ik hiervoor naar een speciaal zaak?

Neem aan bij de winkel die ik hierboven aangaf dat ze dit ook wel zullen hebben.

Bij 10 kilometer zou ik geen aparte schoenen aanschaffen voor wandelen. Want een ongetraind persoon kan ook 10k wandelen. Dus dan zou ik gewoon ke hardloopschoenen gebruiken. Als je meer gaat wandelen zou ik wel een paar cat a wandelschoenen aanschaffen. In de meeste winkels kennen ze de categorieën wel. Meestal staan ze ook wel opgedeeld in de categorien. Ik heb de mijne bij bever zwerfsport gehaald omdat ik echt goeie wilde en goed advies aangezien ik de 4daagse ga lopen. Maar de intersport kent ook vast wel categorieën.

Maar waar je op moet letten bij schoenen is dat je ruimte voorin overhoud (ong een centimeter) en je hiel goed stevig in je schoen zit.

Je kunt ook eerst op je hardloopschoenen proberen en als je toch pijnlijke voeten krijgt alsnog een paar wandelschoenen aanschaffen.

14ayng6.jpg

Toch maar voor wandelschoenen gegaan want hardlopen doe ik toch amper:). Geen idee of het was is ben altijd normale/dunne schoenen gewend dus het zal wel even wennen zijn. Ze raden me ook aan zooltjes erbij te doen omdat nogal smalle voeten heb, dus die zitten er ook meteen bij. Voor 65 euro klaar. Volgens mij is deze schoen wel categorie A/B zie ik net, je loopt ook wel stuk hoger van de grond, we zullen wel zien of het fijn lopen is.

---------- Toegevoegd om 19:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:09 ----------

Eerste wandeling van zo 8km gemaakt om effe te kijken hoe het is... Loopt stuk comfortabeler enkel voelen ze vrij zwaar aan me voeten en is de bodem misschien iets te dik? Maar kan ook zijn dat dit nou eenmaal bij wandelschoenen is :).

Denk dat toch goede keuze heb gemaakt voor de wandelschoentjes, alleen jammer dat ze niet normaal gedragen kunnen worden misschien toch wat meer geld uit moeten geven voor wat mooiere.

Laatst bewerkt:
14ayng6.jpg

Toch maar voor wandelschoenen gegaan want hardlopen doe ik toch amper:). Geen idee of het was is ben altijd normale/dunne schoenen gewend dus het zal wel even wennen zijn. Ze raden me ook aan zooltjes erbij te doen omdat nogal smalle voeten heb, dus die zitten er ook meteen bij. Voor 65 euro klaar. Volgens mij is deze schoen wel categorie A/B zie ik net, je loopt ook wel stuk hoger van de grond, we zullen wel zien of het fijn lopen is.

---------- Toegevoegd om 19:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:09 ----------

Eerste wandeling van zo 8km gemaakt om effe te kijken hoe het is... Loopt stuk comfortabeler enkel voelen ze vrij zwaar aan me voeten en is de bodem misschien iets te dik? Maar kan ook zijn dat dit nou eenmaal bij wandelschoenen is :).

Denk dat toch goede keuze heb gemaakt voor de wandelschoentjes, alleen jammer dat ze niet normaal gedragen kunnen worden misschien toch wat meer geld uit moeten geven voor wat mooiere.

Waar heb je ze gekocht? A/b is idd iets zwaarder en stugger. Maar ook geschikt voor in bos bijvoorbeeld.

Welke maat heb je? Want als je erin schuift bij je hiel dan zijn zooltjes handig. Zo niet dan smeren ze je gewoon wat aan. Mensen gaan tegenwoordig veel te snel aan de zooltjes. Een paar wandelschoenen moeten gewoon passen als pantoffels. Je moet niet nog met zooltjes in de weer gaan. Daar naast maken een paar wandelsokken ook al een groot verschil.

Waar heb je ze gekocht? A/b is idd iets zwaarder en stugger. Maar ook geschikt voor in bos bijvoorbeeld.

Welke maat heb je? Want als je erin schuift bij je hiel dan zijn zooltjes handig. Zo niet dan smeren ze je gewoon wat aan. Mensen gaan tegenwoordig veel te snel aan de zooltjes. Een paar wandelschoenen moeten gewoon passen als pantoffels. Je moet niet nog met zooltjes in de weer gaan. Daar naast maken een paar wandelsokken ook al een groot verschil.

Gewoon in sportzaak niet echt speciaal (ben even de naam kwijt). Je hebt wel gelijk dat ze gewoon perfect moeten passen, maar heb voorheen ook wel is gehoord als ik normale schoenen ging kopen dat ik erg smalle voeten heb. Dus misschien heb ik ze altijd wel nodig voornamelijk voor de breedte dan.

Achteraf wel een beetje spijt dat ik niet zo goed op die categorie heb gelet, stond trouwens ook niet aangegeven daarzo maar het zal gewoon even wennen zijn neem ik aan:). Mijn maat is trouwens 42, wat per schoen nog wel is wil verschillen.

Ik vroeg vanwege de maat omdat een vrouwenschoen op een smallere leest (pasvorm) is gemaakt dan een mannen schoen. Dus bij maat 42 zou je ook bij vrouwen modellen kunnen kijken. Maar het geeft niet heel erg als je voet smal is, zolang je hiel maar stevig vast zit in de schoen zonder te slippen. Want je hiel is de plek waar je blaren/blessures door krijgt als deze niet goed in de schoen zit.

Maar maak je niet te druk, als ze lekker lopen moet het goedkomen. Sws zijn wandelschoenen zwaarder dan normale schoenen dus dat is toch wennen.

Als je gewandeld hebt, haal dan even de zooltjes die erin zitten wat omhoog zodat ze goed kunnen luchten.

Ik vroeg vanwege de maat omdat een vrouwenschoen op een smallere leest (pasvorm) is gemaakt dan een mannen schoen. Dus bij maat 42 zou je ook bij vrouwen modellen kunnen kijken. Maar het geeft niet heel erg als je voet smal is, zolang je hiel maar stevig vast zit in de schoen zonder te slippen. Want je hiel is de plek waar je blaren/blessures door krijgt als deze niet goed in de schoen zit.

Maar maak je niet te druk, als ze lekker lopen moet het goedkomen. Sws zijn wandelschoenen zwaarder dan normale schoenen dus dat is toch wennen.

Als je gewandeld hebt, haal dan even de zooltjes die erin zitten wat omhoog zodat ze goed kunnen luchten.

Om even terug te komen op me wandelschoenen. Ik heb er nu regelmatig mee gelopen tot max 10km afstanden maar heb het idee dat ik met me hak te hoog zit. Is het normaal bij een wandelschoen dat je hak toch wel paar cm omhoog staat?

Zodra ik ze namelijk uit voel je echt wereld van verschil op de manier hoe je loopt. Normaal is het meer - maar nu lijkt net als of ik op wat hogere hakken loop? /

het is idd zo dat je niet te plat op je voeten moet wandelen. Als je je schoenen uitdoet voelt het wss alsof je achterover helt of niet?

Dat van de verhoogde hak is voor de afwikkeling van je voet tijdens het wandelen.

Een Nike air Max kun je niet vergelijken met een wandelschoen. Het bovenwerk van Nike is veel te slap om fatsoenlijke steun te geven aan je voet tijdens het wandelen. Het bovenwerk is namelijk gewoon van slap kunststof gemaakt.

Een Nike air Max kun je niet vergelijken met een wandelschoen. Het bovenwerk van Nike is veel te slap om fatsoenlijke steun te geven aan je voet tijdens het wandelen. Het bovenwerk is namelijk gewoon van slap kunststof gemaakt.

welke zijn dan volgens jouw het beste ?

Wie gaat er nou wandelen met Air Max? En om te lopen zijn ze al even bagger.

Had altijd liever die TN serie van Nike om te sporten.

Ja maar wandelen vele kilometers of gewoon rondlopen zijn 2 hele verschillende dingen. Over het algemeen betaal je bij merken als Nike voor de naam. Want het materiaal bestaat nauwelijks uit leer maar uit kunststof (dat niet genoeg steun bied voor wandelingen). Ik ken de "wandel serie" van Nike niet maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het kan tippen aan merken als meindl en lowa. En dat je alleen maar een hoop geld uitgeeft voor het merk.

Hoeveel kosten die nikes?

Terug
Naar boven